توصیه هایی برای داشتن شکم صاف

توصیه هایی برای داشتن شکم صاف ،با کم شدن فعالیت ها و افزایش سبک زندگی کارمندی و پشت میز نشینی، این روز ها اضافه وزن به یکی از معضلات مردم تبدیل شده است.

شاید اگر با دوستان خود صحبت کنید یکی از مسائلی که همه روزه در رابطه با آن بحث می کنید، صحبت در رابطه با یک روش یا رژیم لاغری زود بازده یا یک ورزش که لاغری سریع به همراه داشته باشد، است.

حقیقت اینجاست که برای کاهش وزن سالم و اصولی تنها یک راه وجود ندارد و روشی که روی یک فرد جواب‌ می‌دهد شاید برای دیگری موثر نباشد.

بدن انسان به مواد غذایی گوناگون متفاوت پاسخ‌ می‌دهد و اینکه چه روشی سبب کاهش وزن بهتر و باثبات‌تری در یک فرد شود به ژنتیک فرد و دیگر عوامل مرتبط است.

توصیه هایی برای داشتن شکم صاف

شکم

برای پیدا کردن بهترین روش باید وقت بگذارید و صبور باشید و چندین روش کاهش وزن متفاوت را امتحان کنید. برخی افراد با کالری شماری یا محدود کردن مصرف مواد غذایی وزن خود را پایین می‌آورند و برخی دیگر با از بین بردن ولع غذایی. برای برخی افراد کنار گذاشتن مواد غذایی سرخ شده سبب کاهش وزن‌ می‌شود و در برخی دیگر حذف کربوهیدرات‌ها. پس اگر رژیمی روی فردی جواب داد به این معنی نیست که برای شما هم مناسب باشد و از آن نتیجه بگیرید. در نهایت به یاد داشته باشید که هیچ راه ساده و معجزه آسایی برای کاهش وزن وجود ندارد‌‌‌ و برای رسیدن به وزن ایده‌ال نه تنها باید سبک تغذیه خود را اصلاح کنید بلکه از نظر احساسی نیز باید به مسایلی که سبب پرخوری عصبی‌ می‌شوند فائق آیید.

در این مقاله سعی می کنیم در رابطه با انواع روش های لاغری و ویژگی های یک رژیم لاغری مناسب صحبت کینم. چنانچه به توضیحات بیشتری نیاز دارید، به مقاله رژیم لاغری مینت مراجعه کنید.

از مواد غذایی فیبر دار بیشتر استفاده کنید.

اغلب فیبرهای رژیمی غیرقابل‌هضم هستند.

معمولا می‌گویند خوردن زیاد فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این حرف درست است، اما باید به خاطر داشت همه‌ی فیبرها ساختار یکسانی ندارند.

به نظر می‌آید اغلب فیبرهای چسبناک و محلول بر کاهش وزن تأثیرگذار هستند. اینها فیبرهایی هستند که با آب پیوند برقرار می‌کنند و ژل ضخیمی در معده و روده تشکیل می‌دهند. این ژل تحرک غذا در معده و روده‌ی کوچک را به طور چشمگیری کُند می‌کند و از سرعت هضم و جذب مواد غذایی می‌کاهد؛ در نتیجه احساس سیری و بی‌اشتهایی به وجود می‌آید.

بر اساس نتایج یک تحقیق مشخص شد مصرف ۱۴ گرم فیبر اضافی در هر روز به کاهش ۱۰درصدی دریافت کالری و کاهش ۲ کیلوگرمی وزن در طول ۴ ماه منجر می‌شود.

یک تحقیق ۵ ساله نیز نشان داد که خوردن روزانه ۱۰ گرم فیبر محلول، میزان چربی حفره‌ی شکم را ۷/۳ درصد کاهش می‌دهد، اما تأثیری بر چربی‌های انباشته در زیر پوست نمی‌گذارد،‌ به این معنی که فیبر محلول ممکن است به خصوص در کاهش چربی‌های شکم تأثیر فراوانی داشته باشد.

بهترین راه دریافت فیبر، خوردن گیاهان خوراکی مثل سبزی و میوه است.

حبوبات نیز علاوه بر برخی غلات نظیر بلغور جو منبع خوبی از فیبر هستند.

همچنین می‌توانید مکمل‌های فیبر مثل گلوکومانان مصرف کنید. گلوکومانان یکی از چسبناک‌ترین فیبرهای رژیمی است که بر اساس بسیاری از تحقیقات باعث کاهش وزن می‌شود.

از مصرف غذاهای فراوری‌شده پرهیز کنید

ترکیبات موجود در غذاهای بسته‌بندی‌شده معمولا پر از چربی‌های ترانس، شکر و نمک یا سدیم است که کار را برای از بین بردن چربی‌های شکم سخت می‌کنند.

شکر و نوشیدنی های شکر دار مصرف نکنید

شکر اضافه‌شده به مواد غذایی ناسالم است. تحقیقات نشان می‌دهند شکر آثار به شدت آسیب‌زایی بر سلامت متابولیک (سوخت و ساز) بدن دارد.

شکر شامل نیمی گلوکز و نیمی فروکتوز است و فروکتوز تنها توسط کبد متابولیزه شود. وقتی شما مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده می‌خورید، کبد از فروکتوز پر می‌شود و همه‌ی آن را به چربی تبدیل می‌کند.

شکم صاف

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند، وجود شکر اضافی در بدن می‌تواند منجر به افزایش انباشت چربی در شکم شود. برخی بر این باور هستند این فقط اولین اثر آسیب‌زای شکر بر سلامت بدن است. شکر باعث بالا رفتن چربی شکم و کبد شده و در نتیجه منجر به مقاومت در برابر انسولین و بسیاری از مشکلات متابولیک می‌شود. شکر مایع در این خصوص حتی مضرتر نیز هست. کالری‌های مایع از نظر مغز همانند کالری‌های جامد دیده نمی‌شود و هنگامی که نوشیدنی‌های شکردار می‌نوشید، کالری بیشتری دریافت می‌کنید.

مطالعات نشان می‌دهند نوشیدنی‌های شکردار خطر چاقی در کودکان را در هر وعده‌ی مصرف ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. مصرف شکر را به حداقل برسانید و نوشیدنی‌های شکردار، آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را از تغذیه‌ی خود حذف کنید. البته این موضوع در خصوص میوه‌های ارگانیک صحت ندارد، چرا که این میوه‌ها بسیار سالم هستند و فیبر بالایی دارند که آثار منفی فروکتوز را تقلیل می‌دهد. میزان فروکتوزی که شما از میوه دریافت می‌کنید در مقایسه با شکرهای تصفیه‌شده ناچیز است.

اگر می‌خواهید شکر تصفیه‌شده را حذف کنید، باید نوشته‌های بسته‌بندی‌ها را با دقت بخوانید، زیرا ممکن است خوراکی‌هایی هم که عنوان «سالم» را یدک می‌کشند مقدار زیادی شکر داشته باشند

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

محدود کردن مصرف کربوهیدرات بهترین راهِ کاهش چربی شکم است. بسیاری از تحقیقات این موضوع را به اثبات رسانده‌اند. وقتی کربوهیدرات را حذف کنید، اشتهای شما کم می‌شود و می‌توانید وزن کم کنید.

در بیش از ۲۰ نمونه‌ی تصادفی کنترلی مشخص شد، میزان کاهش وزن به واسطه‌ی رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات در مقایسه با رژیم کم‌چربی ۲ تا ۳ برابر بیشتر است. رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات باعث کاهش سریع آب بدن می‌شوند و به‌سرعت نتیجه می‌دهند و کاهشِ چشمگیر وزن در عرض چند روز قابل مشاهده خواهد بود. همچنین در تحقیقاتی در مقایسه‌ی رژیم‌های غذایی کم‌چربی و کم‌کربوهیدرات مشخص شده است رژیم‌های کم‌کربوهیدرات چربی‌های شکم، اطراف بدن و کبد را هدف قرار می‌دهند.

توصیه هایی برای داشتن شکم صاف

اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (نان سفید، پاستا و غیره) می‌تواند کمک شایانی به این موضوع بکند، به خصوص اگر شما مصرف پروتئین را بالا نگه دارید. با این حال، اگر می‌خواهید خیلی زود وزن کم کنید، مصرف کربوهیدرات را به ۵۰ گرم در روز کاهش بدهید. با این کار، بدن شما در شرایط کتوزیز قرار می‌گیرد که در نتیجه‌ي آن اشتهای شما از بین می‌رود و بدن شما شروع به سوزاندن چربی به‌عنوان سوخت بدن می‌کند.

بعد از ظهر به بعد کمتر کالری مصرف کنید

برای سوزاندن چربی‌های بدن، به‌خصوص چربی‌های شکم، باید سطح کالری بدن خود را یا از طریق کاهش دریافت کالری از مواد غذایی که بدن ذخیره می‌کند یا افزایش فعالیت بدن پایین بیاورید. برای کاهش نیم‌کیلویی وزن در هر هفته، شما باید مقدار ۳۵۰۰ کالری از مصرف خود کاهش دهید. این کار را با کاهش روزانه ۵۰۰ کالری از مواد غذایی مصرفی می‌توان انجام داد. بسیاری از متخصصان سلامت کاهش ۳۵۰۰ الی ۷۰۰۰ کالری را برای یک کاهش وزن موفق و سالم توصیه می‌کنند. کاهش شدید کالری (۷۰۰۰ الی ۱۰۵۰۰ کالری در هفته) می‌تواند کارکردهای طبیعی بدن را با مشکل روبه‌رو کند و حتی منجر به اختلالات ریتم قلب شود.

منبع: https://www.hidoctor.ir/