کاهش وزن با حذف پنج ماده از رژیم غذایی

کاهش وزن با حذف پنج ماده از رژیم غذایی

کاهش وزن با حذف پنج ماده از رژیم غذایی : اگر به دنبال کاهش وزن هستید حتماً تا به حال روش‌هایی مانند خوردن شیک‌های جایگزین غذا، غذاهای گیاهی و محدود کردن کالری دریافتی را امتحان کرده‌اید. گاهی به نظر می‌رسد وزن‌تان تغییر نمی‌کند و سرخورده می‌شوید. آیا روش‌تان اشتباه است؟ آیا محکوم به داشتن همین وزن هستید؟ یا شاید لازم است با یک رژیم غذایی جدید مسیر کاهش وزن را به صورتی قدرتمند شروع کنید.

تا به حال چند بار شنیده‌اید که وزن کم کردن ۸۰ درصد به رژیم غذایی و ۲۰ درصد به ورزش بستگی دارد؟ اگر این طور است، مهم‌ترین عامل وزن کم کردن خوراکی‌هایی است که وارد بدن‌تان می‌کنید. اما اگر از قبل سه یا چهار روش را امتحان کرده‌اید، دوباره باید از کجا شروع کنید؟ می‌توانید برای شروع قدرتمند مسیر کاهش وزن این پنج غذا یا ماده‌ی غذایی را بلافاصله از رژیم روزانه‌تان حذف کنید.

طی کردن مسیر کاهش وزن با حذف دسر

چه از کیک پختن و چه از بستنی نوش جان کردن لذت می‌برید، متأسفانه باید بدانید که این خوراکی‌ها برای کاهش اندازه‌ی دور کمرتان مناسب نیستند و شما را در مسیر کاهش وزن از پا در می آورند. غذاهای حاوی شکر حاوی فروکتوز هستند، که بدن شما نیازی به آن ندارد و خودش آن را به طور طبیعی تولید نمی‌کند. این امر به این معنی است که فروکتوز مستقیماً به کبدتان می‌رود، روی هم تلنبار می‌شود و به چربی تبدیل می‌شود.

مقدار زیادی از کل کالری‌ها در رژیم غذایی معمول غربی از شکر (ساکاروز) و شربت ذرت با فروکتوز تأمین میشود؛ که هر دو از دو نوع قند ساده، یعنی گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند.

نان، برنج و سیب‌زمینی نشاسته‌های حاوی گلوکز هستند. گلوکز برای زنده ماندن حیاتی است و بدن ما آن را تولید می‌کند.

 از طرف دیگر، همین موضوع در مورد فروکتوز صدق نمی‌کند. بدن آن را تولید نمی‌کند و تاریخچه‌ی تکامل‌مان نشان می‌دهد هرگز و به جز برای میوه‌هایی که کاملاً رسیده هستند، فروکتوز را مصرف نکرده‌ایم.

بدن گلوکز و فروکتوز را به شکل‌های مختلف تجزیه می‌کند. تمام سلول‌های بدن گلوکز مصرف می‌کنند. با این حال، تنها مقادیر زیاد فروکتوز در کبد قابل تجزیه هستند که یعنی وقتی رژیم غذایی‌تان حاوی کالری و فروکتوز زیاد است، کبد مسئول تبدیل مقدار اضافی به چربی است. این فرآیند لیپوژنز نام دارد.

با اجتناب از مصرف غذاهای محتوی قند زیاد، آماده‌ی گذار آسان‌تر به سوی کاهش وزن می‌شوید. دسرهای سالم‌تر و جایگزین‌های میان‌وعده مانند میوه، کاکائو یا ماست طبیعی یا یونانی را جایگزین آن کنید و یادتان باشد تقلب نکنید! نمی‌‌شود شکلات بخورید و به خودتان قول بدهید بعداً آن را با ورزش آب ‌کنید. به تعهد تغذیه‌ی سالم خود پایبند باشید تا تفاوت را ببینید (و احساس کنید).

طی کردن مسیر کاهش وزن با حذف نان‌، ماکارونی و برنج‌ سفید

بله، در مسیر کاهش وزن باید دسته‌بندی دلپذیر دیگری از غذا را هم از شما بگیریم. نان‌، ماکارونی‌ و برنج‌ سفید کربوهیدرات زیادی دارند (که بدن‌تان آن را به گلوکز تبدیل می‌کند) و سطح قند خون‌تان را افزایش می‌دهد. نان سفید غذای تصفیه‌شده‌ای با محتوای قند زیاد است. شاخص گلایسمی بالایی دارد و می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. طبق مطالعه‌ی انجام شده بر روی ۹۲۶۷ نفر که روزانه دو تکه نان سفید به مقدار ۱۲۰ گرم به آنها داده می‌شد، نتیجه ۴۰٪ خطر ابتلا به چاقی و افزایش وزن بیشتر بود.

افزایش سطح قند خون ممکن است به مقاومت به انسولین منجر شود که یعنی بدن‌تان از انسولین به طور مؤثر استفاده نمی‌کند و تنها قند اضافی را به صورت چربی ذخیره می‌کند. اگر این غذاها را مصرف نکنید و نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و پاستای گندم را جایگزین آن کنید، تفاوت زیادی در متابولیسم بدن‌تان ایجاد خواهد شد که به کاهش وزن منجر خواهد گردید.

طی کردن مسیر کاهش وزن با حذف نوشابه و نوشیدنیهای حاوی شکر

بله، حتی نوشابه‌های رژیمی. اکثر نوشابه‌ها، چای‌های شیرین شیشه‌ای و پانچ‌های میوه حاوی مقدار زیادی شکر هستند. اگر خوردن غذاهای شیرین بد باشد، قطعاً نوشیدن شکر مایع هم فرقی با آن ندارد. نوشیدنی‌هایی که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی شیرین می‌شوند باعث افزایش التهاب می‌شوند، بنابراین لزوماً انتخاب بهتری نیستند. سعی کنید بیشتر آب بنوشید (مطمئن باشید به نفع بدن‌تان خواهد بود) و همچنین چای‌های دم‌شده‌ی خانگی و چای یخ و آب گازدار با کمی لیمو بنوشید.

طی کردن مسیر کاهش وزن با حذف میانوعدهها‌ی میوه‌ای

بسیاری از انواع میان‌وعده‌های میوه‌ای (fruit snacks) مملوء از شربت ذرت با فروکتوز بالا و نیشکر هستند که ممکن است به افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت منجر شوند و همچنین مشتقات میوه‌ی بسیار کمی دارند. عوارض جانبی دیگر این خوراکی‌های ناسالم ممکن است شکر اضافی و مواد ژلاتینی آن باشد که به دندان‌های ما می‌چسبند و محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کنند و پس از آن باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

طی کردن مسیر کاهش وزن با حذف شکر مخفی

قندهای اضافی انواع شکرهایی هستند که به طور طبیعی در غذاها وجود ندارند و به صورت دستی اضافه شده‌اند. برچسب‌های روی بسیاری از غذاهایی که ادعا می‌کنند آلی یا طبیعی هستند به این معنا نیست که شکر اضافی ندارند. همین مسئله در مورد محصولات دارای چربی آزاد یا کم‌چرب نیز صادق است، زیرا برای بهبود طعم و قوام به بسیاری از آنها شکر اضافه می‌شود.

بهتر است برچسب اطلاعات غذایی را که شامل مقادیر قابل‌توجهی از قندهای طبیعی در غذاهایی مانند غلات و ماست است بررسی کنید.

اگرچه ممکن است برای رژیم گرفتن تنها عمل کنید، اما فراموش نکنید هنگام شروع رژیم غذایی یا پرهیز غذایی ورزشی جدید، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید؛ راهنمایی آنها به شما کمک خواهد کرد. چه هدف‌تان این باشد که ده کیلو وزن کم کنید چه سی کیلو، مهم‌ترین بخش مسیر تغذیه‌ی سالم با انگیزه و متعهد ماندن است. حذف مواد غذایی و نوشیدنی‌های بالا از رژیم غذایی‌تان، متابولیسم‌ بدن‌تان را از باتلاق شکر نجات خواهد داد و باعث افزایش انرژی‌تان می‌شود که برای نتیجه‌ی واقعی گرفتن به آن نیاز دارید.

کاهش وزن با حذف پنج ماده از رژیم غذایی