بهترین جاهای دیدنی شمال؛ مقصدهای بی‌نظیر در شمال کشور

جاهای دیدنی شمال: با توجه به زیاد بودن جاهای دیدنی شمال و آب‌و‌هوای دلپذیر منطقه، تعجبی ندارد که چرا در روزهای تعطیلات تمام جاده‌ها به سمت شمال پرترافیک می‌شود. اما قبل از اینکه راهی شوید بهتر است با بهترین مکان های دیدنی شمال آشنا شوید و بعد به جاده بزنید.

از غرب تا شرق منطقه ساحلی دریای خزر پر از جاذبه‌های گردشگری، تفرجگاه، پارک‌های جنگلی و امکانات تفریحی است. خیلی‌ها به ویژه آنهایی که دوست یا اقوامی در شمال دارند یک مقصد همیشگی دارند اما آنها که سفر به جاهای جدید را دوست دارند هر دفعه یکی از جاهای دیدنی شمال را انتخاب می‌کنند.

زیاد بودن گزینه‌های قابل انتخاب کار را سخت می‌کند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم جاهای دیدنی شمال را براساس بیشترین مسافر و بازدید پیدا کنیم و همه را در یک مقاله معرفی کنیم.

پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان

جاهای دیدنی شمال: گیلان با دو استان مازندران و گلستان کمی متفاوت است؛ شاید دلیل این تفاوت این است که استان گلستان از سال ۱۳۷۶ یک استان مستقل شد و برای مدت‌ها جزو مازندران بود.

تشابه زبانی و فرهنگی در دو استان مازندران و گلستان در مقایسه با گیلان بیشتر است. گیلان و مازندران با این که فاصله زیادی از هم ندارند اما میزبان طیف‌های مختلفی از گردشگران و مسافران هستند.

در این بخش با جاذبه‌های گردشگری پربازدید گیلان آشنا می‌شوید.

۱. موزه میراث روستایی گیلان

جاهای دیدنی شمال: اگر بگوییم در میان جاهای دیدنی شمال موزه میراث روستایی گیلان بی‌نظیر است اغراق نیست. چنین موزه‌ای در ایران مشابهش وجود ندارد.

موزه میراث روستایی گیلان مجموعه‌ای است از خانه‌های روستایی که از نقاط مختلف کوهستانی و جلگه گیلان به این محل منتقل کرده‌اند. در کنار خانه‌ها مردان و زنانی با لباس محلی گیلان مشغول پخت و پز غذا، راهنمایی یا خدمت‌رسانی به مسافران هستند.

جاهای دیدنی شمال:

موزه میراث روستایی گیلان در ۱۸ کیلومتری رشت در کنار جاده سراوان به فومن واقع شده است.

این موزه مثل نمایشگاهی مینیاتوری از گیلان است. فرهنگ، آداب و رسوم، غذاها، معماری، هنر و لباس گیلانی همه در این موزه دور هم جمع شده‌اند.

قطار گردشگری گیلان در کنار این موزه توقف می‌کند و در هر توقف برنامه‌های شاد موسیقی و بازی‌های محلی اجرا می‌شود. اگر هم با خودرو شخصی سفر می‌کنید حداقل ۲ تا ۳ ساعت برای گردش در موزه و محیط اطرافش اختصاص دهید.

۲. شهرداری رشت

جاهای دیدنی شمال: میدان شهرداری رشت برای مردم بومی یک میعادگاه همیشگی و نقطه توقفی در میان شلوغی شهر است. خیابانی که همین چند سال قبل پر از ماشین و دود بود حالا هر شب پر از دکه‌های کباب‌ و یخ در بهشت است.

برای مهمان‌ها عکس گرفتن در جلوی ساختمان زیبای شهرداری، قدم زدن در خیابان اعلم‌الهدی تا سبزه‌میدان و خرید از پاساژ‌های اطراف جذابیت دارد.

جاهای دیدنی شمال:

مجسمه‌ سردار جنگل، شالیزار کوچک برنج در میان پیاده‌راه و چندین مجسمه و نماد مفهومی دیگر باعث شده تا هرکسی که به این میدان می‌رسد چند دقیقه‌ای توقف کند و از بودن در میان مردم لذت ببرد.

اگر مقصد سفرتان رشت است جاهای دیدنی رشت را در راهنمایی کامل معرفی کرده‌‌ایم حتما با خواندن آن در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

۳. فاز تفریحی و گردشگری منطقه آزاد انزلی

جاهای دیدنی شمال: منطقه آزاد انزلی واقع در ساحل دریا بین جاده رشت به بندرانزلی جزو پربازدیدترین جاهای دیدنی شمال کشور است. به جز دو مرکز خرید بزرگ کاسپین و ستاره شمال که صدها فروشگاه با تنوع بالا دارد، مجموعه تفریحات دریایی، آکواریوم، دریاچه پرندگان و پارک ساحلی می‌تواند یک روز کامل از وقت شما را پر کند.

جاهای دیدنی شمال:

۴. بلوار و اسکله انزلی

در مقابل اسکله بندری انزلی پارکی قدیمی وجود دارد که به نام بلوار انزلی مشهور است. این بلوار که از اسکله ماهیگیران شروع می‌شود تا انتهای موج‌شکن انزلی ادامه دارد. اکثر مسافرانی که به انزلی می‌آیند برای تماشای کشتی‌ها، مرغابی‌هایی که همیشه منتظر خوردن نان از دست مردم هستند و قایق‌سواری به بلوار می‌روند.۵. تالاب انزلی

جاهای دیدنی شمال: تالاب انزلی با گل‌های نیلوفر آبی شهرت جهانی دارد. تجربه قایق‌سواری در میان گل‌های نیلوفر و تماشای پرندگان مهاجر واقعا فراموش نشدنی است.

با این که در سال‌های اخیر به علت ورود سیلاب و فاضلاب‌ شهری به تالاب از عمق و وسعت آن کم شده است اما بخش‌های زیادی از آن زیستگاه پرندگان مهاجری است که از سیبری به جنوب سفر می‌کنند.
تورهای پرنده‌نگری در ایستگاه‌هایی با دوربین‌های مخصوص در اطراف تالاب برگزار می‌شود. در مناطق جنوبی تالاب گاو‌میش‌ها و اسب‌های وحشی دیده می‌‌شوند که البته نزدیک شدن به آنها توصیه نمی‌شود.

۶٫ ناهارخوران

راهنمایان گردشگری همیشه می‌گویند اگر می‌خواهید بهترین جاهای دیدنی را پیدا کنید ببینید مردم بومی کجا می‌روند. در فهرست جاهای دیدنی شمال هم به این توصیه پایبند بودیم به همین دلیل ناهارخوران را که محبوب دل گرگانی‌ها است معرفی می‌کنیم.

ناهارخوران در ۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان است. هر طرف شهر که بروید حتما تابلویی پیدا می‌شود که مسیر بلوار ناهارخوران را نشان دهد.

جاهای دیدنی شمال:

منطقه ناهارخوران ترکیبی از پارک جنگلی، تفرجگاه خانوادگی، لوازم بازی کودکان، خدمات رفاهی و رستوران‌ها است. گرگانی‌ها آخر هفته‌ها و در تعطیلات بساط کباب را اینجا پهن می‌کنند و در جنگل‌های اطراف بازی می‌کنند.

حتی اگر قصد اقامت در گرگان ندارید می‌توانید سفر خود را طوری زمانبندی کنید که حداقل یک ناهار در ناهارخوران بخورید.

جاهای دیدنی شمال تمام شدنی نیست

اگر قرار باشد فهرستی از تمام جاهای دیدنی شمال بنویسم شاید بیشتر از ۱۰۰ جاذبه گردشگری شود. از روستاهای دورافتاده‌ای که مناظر چشم‌نواز دارند تا ده‌ها آبشار، دریاچه، پارک جنگلی، آثار تاریخی، خانه‌های قدیمی و موزه‌ها همه کلکسیونی از جاذبه‌های گردشگری شما ایران هستند.

آنچه در این راهنما معرفی شد تعدادی از جاهای دیدنی پربازدید سه استان شمالی بود. اگر فکر می‌کنید جاهای بیشتری باید به فهرست اضافه شود آنها را به ما معرفی کنید.