علت ریزش مو در تابستان

علت ریزش مو در تابستان

علت ریزش مو در تابستان ،مراقب موهایتان باشید که تابستان درحال نزدیک‌شدن است. شاید باورتان نشود؛ اما ریزش مو در تابستان شوخی نیست. این را متخصصانی می‌گویند که با تعداد زیادی از بیماران دچار ریزش فصلی مو روبه‌رو هستند. به‌طور طبیعی، موها در دو ماه آخر تابستان بیشتر از مواقع دیگر می‌ریزند. برای همین است که باید در تابستان مراقب موهای خود باشید و نگذارید تابش آفتاب بر پوست سر، وضعیت موهایتان را خراب کند. همچنین توصیه نمی‌شود از مواد شیمیایی مختلف و شامپوهای رنگارنگ برای موهایتان استفاده کنید. یادتان باشد که ریزش مو در تابستان رایج است و شما تنها نیستید؛ پس بهتر است درباره این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید.

در ادامه:

ژل ابرو چیست و روش های ساخت آن فرم گرفتن چهره

تابستان موهایتان را به باد خواهد داد؟

ریزش مو در تابستان بیشتر از فصول دیگر است. از تابستان دوست‌داشتنی انتظار نداشتید که با شما چنین کند؟ درست است که موها در فصلی که برخی معتقدند بهترین فصل سال است، بیشتر می‌ریزند؛ اما جای نگرانی زیادی وجود ندارد. چرا؟ چون این ریزش بیش از آنکه ناشی از طاسی زودرس یا مشکلاتی حل‌نشدنی باشد، به‌واسطه چرخه طبیعی بدن رخ می‌دهد.

علت ریزش مو در تابستان

فولیکول‌های مویی که در طول سال، سفت‌وسخت به‌عنوان پوسته‌ای دفاعی روی موها قرار داشتند، در تابستان می‌ریزند؛ گویی که موها در تابستان بی‌پناه می‌شوند و در معرض هجوم طبیعت قرار می‌گیرند.

فصل ریزش متداول مو در نواحی مختلف دنیا به‌واسطه اوضاع جغرافیایی و چرخه طبیعی بدن افراد متفاوت است؛ مثلا در بیشتر نواحی آمریکا، ریزش مو با شروع خنک‌شدن هوا در ماه اوت (از ۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور) دیده می‌شود.

واقعیت این است که پوست سر در اوج تابش آفتاب در اواسط تابستان تمام تلاشش را به کار می‌گیرد

تا از موها در مقابل نور خورشید محافظت کند؛ اما به نظر می‌رسد جایی در اواخر تابستان، کم می‌آورد و موها شروع به ریزش می‌کنند

. البته این روند بسیار طبیعی است. این موضوع طبیعی به جغرافیا وابسته است؛

یعنی بیش از آنکه تغییرات بدنی افراد در ریزش فصلی مو نقش داشته باشد، اوضاع جغرافیایی اثرگذار است.

چطور باید از ریزش مو در تابستان جلوگیری کنید؟

برای اینکه از ریزش موها در تابستان جلوگیری کنید، باید هنگام بیرون‌رفتن از منزل، آنها را از نور خورشید بپوشانید. بانوان ایرانی که روسری به سر دارند؛ اما آقایان هم باید از کلاه استفاده کنند. فولیکول‌های مو به‌کمک کلاه و روسری پوشانده می‌شوند و آسیب نمی‌بینند

مصرف ویتامین ها و خط‌کشیدن دور روش‌های جلوگیری از بارداری با قرص‌های خوراکی در کنار دوری از رژیم های غذایی دشوار می‌تواند مانع از ریزش مو در تابستان شود. قرص‌های ضدبارداری و رژیم‌های غذایی باعث نوسان‌های هورمونی می‌شوند و ریزش مو را تشدید می‌کنند؛ پس حواستان را حسابی جمع کنید و دقیق عمل کنید.

تابستان است و مهمانی‌ها و گردش‌ها و در این میان داشتن ظاهری جدید و رسیدن به موها خیلی می‌چسبد؛ اما متأسفانه متخصصان توصیه می‌کنند که در این فصل موها را رنگ نکنید. استفاده از مواد شیمیایی برای موها در تابستان باعث تضعیف فولیکول مو می‌شود.

در اواخر تابستان احتمال دارد که روزی ۱۰۰ تار مو از سرتان کم شود. برای کاهش این روند، از شانه زدن و شستن زیاد موها با شامپو خودداری کنید؛ چون این کارها ریزش را سریع‌تر می‌کنند و آن و‌قت است که فکر می‌کنید درحال بی‌موشدن هستید.


روند ریزش و رشد طبیعی موها چیست؟

موها در تابستان به‌طور طبیعی می‌ریزند؛

پس نگران نباشید و با مراقبت‌های لازم این روند طبیعی را کنترل کنید.

یادتان باشد که اگر ریزش موها از ۱۰۰ تار در روز پیشی گرفت، یعنی وضعیت غیرعادی است؛ درغیراین‌صورت مشکل خاصی وجود ندارد.

به‌طورکلی متخصصان معتقدند که روند رشد موها در بازه‌ای ۲ تا ۶ساله رخ می‌دهد. تارهای مو به‌مدت چند سال رشد می‌کنند. بعد، روند رشد متوقف می‌شود و موها می‌ریزند تا هم‌تایان جدیدشان جای آنها را بگیرند. زمانی که ۹۰درصد از موها درحال رشد هستند، باقی موها در مرحله استراحت (مرحله تلوژِن) به سر می‌برند. این مرحله ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد و طی آن موهایی که در مرحله استراحت بودند، دچار ریزش می‌شوند.

تیمی از متخصصان پوست و مو درباره روند ریزش فصلی مو تحقیق کرده‌اند.

این تیم داده‌های خود را در سال ۲۰۰۴ ازطریق پایگاه داده‌ای گوگل ترند (google trend) به دست آورده‌اند.

یکی از اقدامات این تیم این بود که میزان جست‌وجوهای کاربران برای عبارت «ریزش مو» را بین ماه‌های ژانویه سال ۲۰۰۴ (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۳۸۲) تا اکتبر سال ۲۰۱۶ (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان ۱۳۹۵) بررسی کردند.

منبع: https://www.chetor.com/