رنگ سال ۱۴۰۳ چه رنگی است؟

رنگ سال ۱۴۰۳، مفهومی است که از سوی موسسه رنگ پنتون (Pantone) هر ساله با دقت بسیار و پس از مطالعات گسترده اعلام می شود. این انتخاب نه تنها به محصولات تجاری، صنایع مد و طراحی محدود نمی شود، بلکه بازتابی از فرهنگ جامعه و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی جاری در سطح جهان به شمار می رود. هرساله تیم متخصصان پنتون که از زمینه های مختلف نظیر مد، صنعت فیلم و سرگرمی، گرافیک، طراحی داخلی و روانشناسی رنگ ها گردآوری می شوند.

جهت تعیین رنگ سال ۱۴۰۳ که نمادی از جهان مدرن خواهد بود، مطالعات گسترده ای انجام می دهند. این فرآیند شامل بررسی رویدادهای جهانی، نمایشگاه های هنری، سبک های جدید هنری و مدارس طراحی، بازارهای مواد غذایی و حتی وقایع ورزشی مهم می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم با رنگ سال ۱۴۰۳ یا همان رنگ سال ۲۰۲۴ آشنا شویم؛ با مجموعه چاپ و تبلیغات نگاران همراه باشید.

رنگ سال ۲۰۲۴ چیست؟

از زمانی که رنگ سال برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، این انتخاب به یک رویداد مورد انتظار در صنایع و بازارهای مواد مصرفی تبدیل شده است. رنگ سال تاثیر چشم گیری بر تولیدات و قراردادهای تجاری دارد و می تواند به صورت چشم گیری بر جهت گیری های محصولات در سطح جهانی اثر بگذارد. برای مثال، رنگ سال ۲۰۲۰، کلاسیک بلو، نمادی از الهام، اعتماد و ثبات بود. که پنتون آن را نمادهای از تحولات جهانی دانست و به مفاهیمی نظیر آرامش و ثبات معنوی مربوط می دانست.

در مقابل، رنگ ۲۰۲۱، ایلومینیتینگ و آلتیمیت گری، بیانگر امید و استحکام بود. این روند انتخاب رنگ سال تنها به عرصه های تجاری محدود نمی شود. بلکه می تواند به عنوان منبع الهام برای افراد در زندگی شخصی نیز عمل کند. افراد ممکن است در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل یا حتی در رنگ اتومبیل خود، تحت تاثیر رنگ سال ۲۰۲۴ قرار بگیرند. انتخاب رنگ ۲۰۲۴ می تواند عکس العملی نسبت به نیاز روحیه جامعه به یک رنگ خاص باشد. این رنگ نه تنها دیده خواهد شد، بلکه احساس نیز می شود و بر روی خلاقیت، ایده های نوین و تجارب زندگی روزمره تاثیر می گذارد.

رنگ سال

رنگ هلویی یا هلویی مخملی؛ رنگ سال ۱۴۰۳

رنگ هلویی، که ممکن است با عنوان هلویی مخملی نیز شناخته شود، یک طیف رنگی روشن و گرم است که از ترکیب ظریفی از صورتی، نارنجی و زرد به دست می آید و به عنوان رنگ سال ۱۴۰۳ از سوی موسسه رنگ پنتون (Pantone) تعیین شده است. این رنگ، غالبا با انرژی مثبت و آرامش بخشی همراه است و می تواند حسی از نرمی، لطافت و راحتی را القا نماید. در طراحی داخلی، پارچه های هلویی مخملی جهت خلق حسی از لوکس بودن کاربرد فراوانی دارد. همچنین، این رنگ برای پیراهن ها، لوازم آرایشی و حتی در صنعت خودرو نیز به کار گرفته می شود و به دلیل نزدیکی آن به طیف های پوست انسان، اغلب به عنوان رنگی که استفاده از آن راحت است و با سایر رنگ ها به خوبی ست می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ سال

کاربرد رنگ سال ۲۰۲۴

هلویی مخملی در پارچه ها و اقلام دکوراتیو نظیر کوسن ها، پرده ها، طراحی و چاپ کاتالوگ، طراحی بروشور، طراحی ست اداری، چاپ پوستر دیواری و طراحی لوگو به عنوان رنگی ملایم و دلنشین محسوب می شود که می تواند حسی از تازگی و جوانی به فضای اتاق ببخشد. رنگ ۲۰۲۴، به خصوص زمانی که با متریال هایی با بافت نرم و راحت نظیر مخمل ست می شود، برجستگی و لطافت خاصی دارد که می تواند جزئیات را در طراحی داخلی زنده تر نماید. توجه داشته باشید که رنگ سال ۱۴۰۳ علاوه بر این موارد، در صنعت مدلینگ و طراحی لباس، خودرو، سینما و… نیز بازتاب بسیار زیادی دارد و همواره سلبریتی های معروف از رنگ ۲۰۲۴ در مراسمات بزرگ استفاده می کنند.

روانشناسی رنگ ها؛ رنگ هلویی

از منظر روانشناسی رنگ ها، هلویی می تواند نمادی از دوستی و صمیمیت باشد. و همچنین توانایی آن را دارد که نورپردازی فضای داخلی را بهبود ببخشد. بدین ترتیب احساسی از وسعت را در فضاهای کوچک ایجاد می کند. در نقاشی و طراحی گرافیکی، هلویی مخملی می تواند پس زمینه ای لطیف برای انواع آثار هنری باشد. و باعث شود که سایر رنگ ها به خوبی در کنار آن قرار بگیرند و درخشندگی خود را حفظ نمایند. این موضوع حتی در عکاسی صنعتی نیز بسیار مهم است و لازم است مورد توجه قرار گیرد. رنگ سال ۱۴۰۳ گزینه ای ایده آل برای حالت دهی و ایجاد گرما در تصاویر نیز محسوب می شود و به طور کلی به عنوان رنگی متعادل و دلپذیر مورد استفاده قرار می گیرد.

استایل مونوکروم با رنگ سال

اگر اهل ساده پوشی هستید و به دنیای ترندها علاقه دارید، یک استایل مونوکروم با رنگ سال ۱۴۰۳ می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این رنگ دوست داشتنی را اگر با خودش ترکیب نمایید، استایلی بسیار زیبا و منحصر به فرد خواهید داشت. استایل مونوکروم، استایلی است که در آن تنها از یک رنگ یا طیف های مختلف و مشابه یک رنگ استفاده می شود. اگر مایلید جسارت و سلیقه خاص خود را به رخ بکشید، این استایل می تواند برای شما مناسب باشد. برای انتخاب کیف و کفش و اکسسوری های دیگر بهتری است به رنگ هلویی وفادار باشید. البته انتخاب اکسسوری های ظریفی و طرحداری که از این رنگ در طراحی آن استفاده شده است، می تواند بسیار هوشمندانه باشد.

رنگ سال