جام جهانی فوتبال

جام جهانی فوتبال :

جام جهانی فیفا (که همچنین با نام جام جهانی فوتبال یا به‌طور خلاصه، با نام جام جهانی شناخته می‌شود)، مسابقات حرفه‌ای فوتبال است که در ردهٔ مردان و بین اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) برگزار می‌شود. این مسابقات از سال ۱۹۳۰ به‌طور مرتب و هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود و تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ و به علت جنگ جهانی دوم برگزار نشده‌است.

قهرمان فعلی جهان، تیم ملی فوتبال فرانسه است که در سال ۲۰۱۸ قهرمان شد.

جام جهانی فوتبال
تیم ملی فوتبال
در حال حاضر، این دوره از مسابقات به پایان رسیده‌است.

تیم‌ها برای ورود به مرحله نهایی جام، در طی ۳ سال قبل از آغاز آن، تلاش کرده و در نهایت به همراه کشور (های) میزبان در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

تاکنون ۲۱ دوره جام جهانی برگزار شده‌است و تنها ۸ کشور موفق به فتح این مسابقات شده‌اند که کشور برزیل با ۵ قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها است.

همچنین برزیلی‌ها تنها تیم در دنیا هستند که در تمام ۲۱ دوره رقابت‌ها حضور داشته‌اند و هرگز از گروه حذف نشدند. آلمان و ایتالیا با چهار قهرمانی، دومین تیم‌های پرافتخار دنیا هستند، آرژانتین، فرانسه و اروگوئه با ۲ قهرمانی و کشورهای انگلیس و اسپانیا دیگر کشورهایی هستند که تجربهٔ کسب عنوان قهرمانی را دارند.

جام جهانی، پربیننده‌ترین رویداد ورزشی است، به طوری که بازی فینال جام جهانی سال ۲۰۰۶ را که در کشور آلمان برگزار شد، ۷۱۵٫۱ میلیون نفر در سرتاسر دنیا به صورت زنده تماشا کردند.

تاکنون ۱۷ کشور از قاره های اروپا (ایتالیا و فرانسه ۲بار _سوئیس،سوئد،انگلستان،اسپانیا،المان،روسیه و آلمان غربی ۱بار) آسیا(کره جنوبی و ژاپن ۱بار مشترک) آمریکای جنوبی (برزیل ۲ بار_اروگوئه،شیلی،آرژانتین ۱بار) آمریکای شمالی (مکزیک ۲بار_ ایالات متحده آمریکا ۱ بار) و قاره آفریقا (آفریقای جنوبی ۱ بار) میزبان این مسابقات بوده است.

آمریکای جنوبی (برزیل ۲ بار_اروگوئه،شیلی،آرژانتین ۱بار) آمریکای شمالی (مکزیک ۲بار_ ایالات متحده آمریکا ۱ بار) و قاره آفریقا (آفریقای جنوبی ۱ بار) میزبان این مسابقات بوده است.

میزبان دورهٔ بعدی جام جهانی در سال ۲۰۲۲ کشور قطر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی :

همه چیز درباره فوتبال

این دوره از جام جهانی که از ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ م. (۲۷ آذر ۱۴۰۱ ه‍.ش) در کشور قطر برگزار خواهد شد، اولین باری خواهد بود که کشوری عربی از خاورمیانه میزبانی این مسابقات را برعهده خواهد داشت.

روز چهارشنبه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا به عنوان میزبانان مشترک جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ انتخاب شدند.همچنین کانادا برای اولین بار میزبانی جام جهانی را تجربه می‌کند.

سال بنیان‌گذاری۱۹۳۰
سرزمینبین‌المللی (فیفا)
تعداد تیم‌های حاضر۳۲ (۲۱۱ تیم در دور مقدماتی)
قهرمان کنونی فرانسه (دومین قهرمانی)
موفق‌ترین تیم برزیل (پنج قهرمانی