یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

یائسگی زودرس چیست؟ یائسگی در مردان هم وجود دارد؟

یائسگی

یائسگی چیست: اکثریت بانوان پس از این که سن شان کمی بالا می رود استرسی، به نام یائسگی وجود آن ها را پر می کند. شاید  یائسگی که از اصلی ترین عوارض آن می توان به پوکی استخوان اشاره کرد، ذهن شما را نیز به خود درگیر کرده باشد. اگر در وجود خود احساس این بیماری را می کنید بهتر است ابتدا به یک مشاور و پزشک متخصص مراجعه کنید اما در ادامه این مقاله ما سعی می کنیم شما را تا حدودی با یائسگی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

یائسگی چیست؟

یائسگی چیست: یائسگی (Menopause) شرایطی رایج و طبیعی برای بانوان است و همه ی خانم ها به آن دچار و آن را تجربه می کنند. یائسگی به معنی اتمام دوره های قاعدگی و همچنین فرد دیگر توانایی بارداری و تولید مثل را ندارد. بانوان در این دوره علائم متوسط تا شدیدی را به دلیل تغییرات شدید هورمونی تجربه می کنند.

شما به عنوان یک خانم باید مطلع باشید که یائسگی یک بیماری نیست و نباید هرگز تصور کنید که با مبتلا شدن به یائسگی به پایان زندگی خود نزدیک شده اید بلکه یائسگی بخشی از زندگی طبیعی هر خانمی است.

پوکی استخوان یکی از عوارض آن است که قابل کنترل می باشد. در این دوره تخمدان ها توانایی کافی برای انجام فعالیت های دوران باروری خود را از دست می دهند و تخمک گذاری متوقف می شوند. در ابتدا این وضعیت عادت ماهانه فرد نامنظم شده و پس از آن قاعدگی به طور کامل قطع می شود.

یائسگی هنگامی اتفاق می افتد که یک سال از آخرین پریودی فرد گذشته باشد. یائسگی هرگز یک نقص برای بانوان نیست و به طور کلی مشکلی را برای خانم ها ایجاد نمی کند اما این وضعیت در هر زنی متفاوت است. همه ی افراد در دوران بلوغ، جوانی و بارداری مشکلاتی را تجربه کرده اند اما همه این موارد برای بدن لازم است.

یائسگی چیست: یائسگی نیز مزایا و مشکلات خود را دارد اما هرگز دچار نگرانی و استرس نشوید زیرا شما در سن یائسگی می توانید با مراجعه به پزشک یا دکتر آنلاین زنان به راحتی مشکلات آن را پشت سر بگذارید.

یائسگی چیست

علل مبتلا شدن به یائسگی 

یائسگی چیست: همه بانوان با تعداد مشخصی تخمک متولد می شوند که این تعداد محدود تخمک در تخمدان ها ذخیره می شود. وظیفه تخمدان ها تولید هورمون های استروژن و پروژسترون است که کار این هورمون ها تنظیم قاعدگی و تخمک گذاری است.

یائسگی در بانوان هنگامی اتفاق می افتد که تخمدان ها دیگر هر ماه تخمک آزاد نمی کنند و عادت ماهانه قطع می شود. یائسگی در بانوان وضعیتی طبیعی است که بر اثر افزایش سن است و می تواند پوکی استخوان را به وجود آورد.

پیش یائسگی 

اکثریت زنان چند سال قبل از یائسگی قطعی دچار پیش یائسگی می شوند که در این وضعیت تخمدان ها تولید استروژن را کاهش می دهند. این دوره تا زمان یائسگی قطعی ادامه دارد. در این مرحله زنان علائم یائسگی را تجربه می کنند.

پس یائسگی 

چند سال پس از یائسگی قطعی، را دوره ی پس از یائسگی بانوان می گویند. در این دوره علائم های آن به تدریج کاهش می یابد. شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص و با توجه به توصیه های آن ها این علائم را هر چه زودتر کاهش دهید و از پوکی استخوان جلوگیری کنید.

یائسگی در چه سنی رخ می دهد؟

در بیشتر مواقع این امر در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی و به طور میانگین در ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. یکی از عواملی که روی سن یائسگی تاثیر می گذارد ژنتیک و یا به اصطلاح ارث می باشد. و بنابراین سن یائسگی شما نزدیک به مادر و یا خواهرتان می باشد. همچنین عادت زندگی و الگو های طبیعی سن یائسگی را تغییر می دهند.

  • از اولین علامت های یائسگی می توان به برهم خوردن نظم قاعدگی، گر گرفتگی و اضافه وزن اشاره کرد.

علائم یائسگی 

تجربه ی هر زنی از یائسگی متفاوت است. برخی شرایط همچون: سرطان، مصرف نیکوتین و… که روی سلامت تخمدان تأثیر می گذارد شدت و مدت علامت ها را زیاد می کند.

رایج ترین علائم های قبل از یائسگی به شرح زیر است:

  • کوتاه شدن دوره قاعدگی
  • افزایش و یا کاهش میزان قاعدگی نسبت به گذشته
  • گر گرفتگی، عرق کردن و سرخ شدن

هنگام نزدیک شدن به این دوره تغییرات جسمی و روانی متفاوتی اتفاق می افتد که باعث بروز علائم می شود.

تغییرات مهم و رایج در قبل و در دوره یائسگی به شرح زیر است:

  • کاهش توانایی باروری

با نزدیک شدن به پایان وضعیت باروری، قبل از شروع یائسگی، هورمون استروژن کاهش می یابد و احتمال بارداری کم می شود.

  • نامنظم شدن دوره قاعدگی

از اولین علامت های نزدیک شدن به یائسگی است. اگر فردی نسبت به تغییرات دوره پریودی نگران است بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید چون ممکن است این تغییرات به علت موارد مختلفی باشد.

  • احساس خشکی، خارش و ناراحتی در واژن

ممکن است قبل و یا در طول دوره یائسگی احساس ناراحتی و خشکی در واژن داشته باشید. که این باعث بروز خارش واژن و ترک کند و احتمال عفونت بالا برود. در این حین استفاده از مرطوب کننده و داروهایی طبق دستور پزشک را توصیه می کنیم.

  • گر گرفتگی

این حالت در هنگام نزدیک شدن به یائسگی بسیار رایج و طبیعی است. در اغلب موارد فرد در بالای بدن به طور ناگهانی احساس حرارت و گرما می کند. این گرما در صورت و قفسه سینه احساس می شود.

  • نا آرامی در خواب

یائسگی مشکلاتی را در خواب فرد ایجاد میکند همچون: اضطراب، عرق کردن و تکرر ادرار. در صورت تداوم این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی، استرس و بی حالی در این دوران رایج است. عصبی و بد خلقی نیز در این دوران طبیعی است.

  • پوکی استخوان

به صورت جداگانه در ادامه به آن می پردازیم

رابطه پوکی استخوان و یائسگی 

پوکی استخوان باعث ضعیف آسیب پذیر بودن استخوان ها می شود. پوکی استخوان باعث می شود که استخوان به راحتی شکسته شود. این شکستگی ها معمولا در ران، مچ و یا ستون فقرات رخ می دهد. پوکی استخوان زمانی ایجاد می شود که پس از استخوان های قدیمی، استخوان جدیدی جایگزین آن ها نشود.

یکی از عوامل افزایش پوکی استخوان، یائسگی زودرس است. در یائسگی مواد معدنی استخوان به ویژه کلسیم از بین می رود. از بین رفتن کلسیم به علت کاهش تولید استروژن در تخمدان هاست.

از علائم پوکی استخوان می توان به کمر درد، شکستگی راحت استخوان ها و خم شدن فرد اشاره کرد. اگر این علائم را داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از تشدید بیماری جلوگیری شود. در ادامه شما را با یائسگی زودرس آشنا می کنیم.

یائسگی زودرس 

اگر قبل از سن ۴۰ سالگی دچار یائسگی شوید به آن یائسگی زودرس می ‌گویند.

  • علت یائسگی زودرس

عوامل محیطی همچون: انواع آلودگی ها، شیوه زندگی همچون: تغذیه نامناسب و مصرف نیکوتین، استفاده از شیوه های درمانی همچون: شیمی درمانی و برداشتن رحم، ارث و ژنتیک که به سابقه ی سن یائسگی خانوادگی بر میگردد، انواع بیماری ها مثل: نقص خود ایمنی و سرطان رحم و… و آسیب به تخمدان ها که کارایی درست آن ها را از بین می برد می توانند سبب یائسگی زودرس شوند.

برای تشخیص یائسگی زودرس حتما با پزشک مشورت نمایید تا از عوارض آن جلوگیری نمایید.

از مهم ترین خطرات یائسگی زودرس میتوان به ناباروری و پوکی استخوان اشاره کرد.

درمان و پیشگیری از یائسگی زودرس

یائسگی به طور کلی نیاز به درمان ندارد اما بهتر است که با پزشک مشورت نمایید. در ادامه نیز ما به چند مورد توصیه می کنیم.

یکی از شایع ترین روش های درمانی، درمان جایگزینی هورمونی است. این درمان می تواند از بسیاری از علامت های یائسگی جلوگیری کند اما خطراتی را نیز به همراه دارد.

برای درمان یائسگی زودرس یکی از روش های رایج استروژن درمانی است. این روش می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان منجر شود. با توجه به سن طبیعی یائسگی این درمان هورمونی ادامه دارد. استفاده از مکمل‌ های کلسیم و ویتامین D  برای جلوگیری از پوکی استخوان ضروری است. پزشک شما با توجه به تست های این دو مورد میزان استفاده را برای شما تجویز می کند.

برای پیشگیری از یائسگی زودرس ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. همچنین تغذیه سالم و عدم استفاده از سیگار میتواند از مبتلا شدن شما جلوگیری نماید.

یائسگی و رابطه زناشویی

یائسگی می تواند رابطه جنسی را تحت تأثیر خود قرار دهد. اغلب زنان یائسه در این دوران رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند. یائسگی موجب کاهش میل جنسی و درد و خونریزی یا سوزش در هنگام رابطه جنسی می شود. یکی از راه های درمان فعال بود از نظر جنسی است تا به تدریج این عوارض کاهش یابد. همچنین می توانید با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو ها این عوارض را برطرف کنید.

خونریزی نزدیک یائسگی

بر اثر اختلالات هورمونی در دوران یائسگی، قاعدگی دچار بی نظمی شده و میتواند زمان آن طولانی و یا کوتاه تر از حد نرمال و میزان آن نیز شدیدتر یا ضعیف تر از حد نرمال شود.

اگر یک سال از آخرین پریودی بگذرد فرد وارد یائسگی قطعی شده و هر خونریزی بعد از آن خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه کند.

تغذیه در دوران یائسگی

اگر شما در این دوران تغذیه مناسبی داشته باشید می توانید به راحتی علائم و عوارض آن را کاهش دهید. ما چند تغذیه مفید را در ادامه برای شما شرح می دهیم.

  • مصرف میوه و سبزیجات را زیاد کنید

میوه ها و سبزی ها دارای ترکیباتی هورمونی به نام فیتو استروژن ها هستند که شبیه استروژن است و میتواند علائمی که به دلیل کاهش استروژن است را کنترل نماید.

  • مصرف حبوبات را افزایش دهید

حبوبات نیز مانند میوه و سبزیجات دارای  فیتو استروژن هستند و می توانند یائسگی را کنترل کنند.

  • از چربی ها دوری کنید

چربی ها می توانند موجب بروز سرطان سینه در سنین یائسگی شوند.

  • مصرف مواد قندی را کم کنید
  • همچنین تحرک و فعالیت خود را افزایش دهید و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. با انجام این چند توصیه می توانید از پوکی استخوان جلوگیری کنید. برای جلوگیری از پوکی استخوان از نور خورشید استفاده کنید، کافئین را حذف کنید، مصرف چای را کاهش دهید، سیگار نکشید.

یائسگی در مردان

یائسگی در مردان شامل کاهش ترشح تستوسترون در آقایان ۵۰ ساله و بالاتر است. تستوسترون هورمون ترشح شده در بیضه های آقایان است. این هورمون انرژی مردان را افزایش می دهد و عضلات آن ها را حفظ می کند.

  • علائم یائسگی در مردان

بی حالی، افسردگی و ناراحتی، بی انگیزه شدن، اعتماد به نفس پایین، عدم تمرکز،

اختلال در خواب، بالا رفتن چربی، بزرگ شدن سینه، کاهش میل جنسی و ناباروری

  • تشخیص یائسگی در مردان

پزشک شما با تست کردن میزان تستوسترون خون شما می تواند این بیماری را تشخیص دهد. یائسگی مردانه شما را آزار می دهد و برخی فعالیت هایتان را مختل می کند اما شما می توانید آن را کنترل و درمان نمایید.

  • درمان یائسگی در مردان

تغذیه غذایی سالم داشته باشید، ورزش کردن روزانه را فراموش نکنید، خواب کافی داشته باشید، استرس را از خود دور کنید.

همچنین پزشک با درمان های دیگری همچون جایگزینی هورمون شما را معالجه می کند.

یائسگی برای خانم ها امری طبیعی است و ممکن است برای مردان نیز رخ بدهد. شما می توانید به راحتی علائم آن را کنترل کنید و هرگز دچار ترس و نگرانی نشوید. همچنین بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است. ما در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم و امیدواریم برای شما مفید و قابل استفاده بوده باشد. در صورت هرگونه ابهامی می توانید در هر زمان و مکان با مشاوره آنلاین پزشکی سوالات خود را از بهترین متخصص بپرسید.