انواع درمان آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان: آیا به دنبال درمان آبله مرغان هستید؟ آبله مرغان یک بیماری پوستی است که معمولاً با ظاهر شدن بثورات پوستی روی صورت و بدن متوجه آن می‌شویم. این عفونت ویروسی می‌تواند باعث تب، لرز و بثورات خارش‌دار با لکه‌هایی در سراسر بدن شود. به‌صورت معمول این بیماری در کودکان رایج‌تر است و البته به لطف واکسن واریسلا اکنون شیوع آن بسیار نادرتر شده و از همه مهم‌تر شدت بسیار کمتری نیز دارد. بااین‌حال هنوز هم این بیماری می‌تواند علائمی را ایجاد کند به دنبال آن به درمان آبله نیاز باشد.

برای درمان آبله مرغان و بیماری‌های ویروسی باید زیر نظر متخصص داخلی یا عفونی باشید تا بهترین دارو را برای شما تجویز کند. در پنل دکترتو براحتی از بهترین متخصصان و پزشکان سراسر کشور نوبت حضوری، تلفنی یا آنلاین بگیرید.

درمان آبله مرغان چیست؟

بسته به سن بیمار، شرایط و علائمی که دارد و طول مدت بیماری درمان آبله می‌تواند متفاوت باشد. در بسیاری از مواقع خصوصاً در کودکان زیر ۱۲ سال بیماری به درمان به خصوصی نیاز ندارد و می‌توان با گذراندن طول دوره بیماری شاهد آن بود که به‌صورت خودبه‌خودی علائم فروکش کرده و از بین می‌روند. بااین‌حال گاهی نیز به درمان‌های دارویی نیاز است. درمان ابله در بزرگسالان مبتلا اهمیت بسیار بیشتری دارد و معمولاً باید مراقبت‌های بیشتری از بزرگسالان درگیر انجام داد. ازآنجایی‌که آبله مرغان یک بیماری ویروسی مسری است، معمولاً در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده احتمال درگیرشدن بقیه افراد نیز وجود دارد و به همین دلیل مراقبت و ایزوله کردن بیمار مهم است.

آبله مرغان:

۱. درمان دارویی آبله مرغان

نکته مهم در خصوص درمان آبله مرغان این است که این بیماری ویروسی توسط داروهای آنتی‌بیوتیکی درمان نمی‌شود. در کودکان سالم معمولاً داروی خاصی تجویز نمی‌شود. یک داروی ضدویروسی ممکن است برای کوتاه‌تر کردن طول دوره بیماری تجویز شود. در برخی مواقع نیز از داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها برای آرام کردن خارش استفاده می‌شوند، چرا که خاراندن بثورات پوستی می‌تواند موجب شود جای لکه‌ها به‌صورت یک زخم عمیق روی پوست باقی بمانند.

آبله مرغان: در افرادی که در معرض خطر بالای عوارض آبله هستند ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی گاهی اوقات داروهایی را تجویز می‌کنند تا میزان خطرات بیماری کاهش یابد. داروهای ضدویروسی آسیکلوویر معمولاً داروی پیشنهادی برای مبارزه با ویروس است. این دارو می‌تواند علائم آبله مرغان را کاهش دهد. اما زمانی که آنها در عرض ۲۴ ساعت پس از اولین ظاهر شدن بثورات تجویز شوند، بهترین عملکرد را دارند. سایر داروهای ضدویروسی مانند والاسیکلوویر (والترکس) و فامسیکلوویر نیز ممکن است شدت بیماری را کاهش دهند.

درمان با استامینوفن می‌تواند در مواردی برای کنترل تب خفیف تجویز شود. اما درصورتی‌که تب بیش از چهار روز طول بکشد و بالای ۳۹ درجه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد و درمان‌های لازم را دریافت کرد.

آبله مرغان:

۲. درمان گیاهی آبله مرغان

می‌توان برای درمان ابله مرغان از درمان‌های گیاهی نیز کمک گرفت. یکی از این موارد کرم گل همیشه‌بهار است. دو تا سه بار در روز از این کرم روی لکه‌ها استفاده کنید تا به تسکین خارش کمک کنید. همچنین به نظر می‌رسد ویتامین D، روی و انواع توت‌ها نیز به غیرفعال‌کردن ویروس کمک می‌کنند. می‌توانید یک اسموتی توت درست کنید یا از مکمل‌های مبتنی بر ویتامین D، روی و سنجد؛ مانند اسپری ویتامین D استفاده کنید.

۳. درمان آبله مرغان در طب سنتی

آبله مرغان: لوسیون‌های حاوی کالامین یکی از مواردی است که در طب سنتی برای درمان آبله تجویز می‌شود. این لوسیون‌ها که بدون نسخه در دسترس‌اند می‌توانند به کاهش خارش کمک زیادی کنند، چرا که آنها حاوی مواد تسکین‌دهنده پوست از جمله روی هستند.

کمپرس بابونه نیز می‌تواند به تسکین خارش بثورات ناشی از آبله کمک زیادی کند. زمانی که بابونه روی پوست استفاده شود، اثرات ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی دارد. دو تا سه کیسه چای بابونه را دم کنید و بگذارید خنک شود یا در حمام گرم قرار دهید. سپس پدهای پنبه‌ای نرم یا پارچه‌های شستشو را در چای آغشته کنید و روی نواحی خارش‌دار پوست بمالید. پس از اتمام استفاده از کمپرس، پوست را به‌آرامی با یک حوله نرم خشک کنید. عسل یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در طب سنتی از آن برای درمان و کاهش التهاب بثورات پوستی ناشی از آبله مرغان استفاده می‌شود.

۴. درمان خانگی آبله مرغان

آبله مرغان: روش‌های معمول در قالب درمان‌های خانگی نیز می‌تواند به رفع علائم و نشانه‌های بیماری آبله کمک زیادی کند. یکی از این درمان‌ها، حمام آب گرم با جو دو سر کلوئیدی خیس‌خورده است. این دارو که یک پودر ریز آسیاب شده است می‌تواند به کاهش شدت علائم و خصوصاً میزان خارش بثورات پوستی کمک زیادی کند. علاوه بر این، یک حمام خنک با اضافه کردن جوش‌شیرین، استات آلومینیوم یا بلغور جو دو سر نپخته نیز می‌تواند در کم کردن علائم موثر باشد.

یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی برای برطرف‌کردن علائم آبله مرغان، استفاده از لوسیون‌هایی مانند کالامین، وازلین یا هرگونه لوسیون بدون عطر و ضد خارشی است که می‌تواند میزان خارش تاول‌ها را کم کند. روغن‌های طبیعی نیز می‌توانند در خانه برای رفع تاول‌های خشک و پوسته‌پوسته‌شده مورد استفاده قرار بگیرند.

راه های درمان آبله مرغان در بزرگسالان – درمان سریع آبله مرغان بزرگسالان

آبله مرغان در بزرگسالان به درمان‌های فوری و سریع‌تر نیاز دارد و باید جدی گرفته شود. خصوصاً در بزرگسالانی که سابقه ابتلا ندارند و واکسن نزده‌اند، آبله در بزرگسالی تبدیل به بیماری خطرناک‌تری به نام زونا می‌شود. در بزرگسالان مصرف داروهای ضدویروسی می‌تواند روند درمان را سریع‌تر کند و موجب کاهش شدت بیماری شود.

داروی آسیکلوویر که به‌صورت قرص تجویز می‌شود می‌تواند در چند روز اول بیماری به‌عنوان درمان سریع آبله در بزرگسالان در نظر گرفته شود. با مصرف این داروها سرعت و روند تکثیر ویروس در بدن کند می‌شود. تب‌برها برای درمان تب در بیماران تجویز می‌شوند و از پمادهای ضد خارش مانند کالامین نیز برای بهبود زخم‌ها و بثورات پوستی استفاده می‌شود. درصورتی‌که علائم بیماری آبله در بزرگسالان شدت یافت، ممکن است به درمان‌های بیشتر در بیمارستان نیز احتیاج باشد.

درمان آبله مرغان در کودکان

درمان آبله مرغان در کودکان معمولاً به این صورت است که اجازه می‌دهیم کودک طول دوره بیماری را طی کند و در اکثر مواقع نیز به دارو و درمان خاصی نیاز نیست. درصورتی‌که تب وجود داشت، می‌توان از یک استامینوفن برای کنترل آن کمک گرفت. استراحت‌کردن، خوردن مایعات زیاد و غذاهای مقوی خصوصاً سوپ و جلوگیری از خارش بثورات از مهم‌ترین کارهایی است که برای درمان ابله در کودکان انجام می‌شود.

پیشنهاد: بهترین پماد برای درمان آبله مرغان چیست؟

به‌هیچ‌عنوان نباید برای درمان به کودکان و نوجوانان مبتلا به آبله آسپرین داد، این امر می‌تواند منجر به بروز یک مشکل جدی پزشکی به نام سندروم ری شود. ایبوپروفن نیز جزء داروهایی است که مصرف آن در کودکان مبتلا به آبله مرغان ممنوع است و با یک عفونت پوستی تهدیدکننده زندگی مرتبط است.

در برخی مواقع زمانی که کودکان تاول‌ها را خارانده باشند یا این که زخم‌ها در معرض یک عفونت باکتریایی پوستی قرار گرفته باشند یا باکتری‌ها زخم‌ها را آلوده کرده باشند، ممکن است پزشک برای درمان عفونت آنتی‌بیوتیک را نیز تجویز کند. در کودکان خصوصاً زمانی که سن کودک زیر یک سال است، کودک مبتلا به سرطان یا مشکلات نقص سیستم ایمنی است و علائمی مانند سفتی گردن، گیجی و مشکلات تنفسی دارد باید برای درمان‌های تخصصی به پزشک مراجعه کرد.

رژیم غذایی برای درمان آبله مرغان

در کل رژیم غذایی برای درمان آبله مرغان باید یک رژیم غذایی مغذی و مایع باشد. خصوصاً اگر زخم‌ها و تاول‌ها در دهان هم ایجاد شده باشند، باید از یک رژیم غذایی نرم و ملایم پیروی کرد. درصورتی‌که تاول‌ها در دهان ایجاد شده باشند خوردن بستنی‌های بدون قند و مکیدن آنها نیز راه خوبی برای تسکین زخم‌های دهان است.  

سوپ‌های مایع و غنی از مواد مغذی نیز می‌توانند به درمان آبله مرغان کمک زیادی کنند و باید جزء رژیم غذایی بیماران مبتلا باشد. بهتر است از هویج و گشنیز در سوپ‌ها استفاده کرد. مصرف آب‌میوه‌هایی مانند سیب یا گلابی و آب‌هندوانه نیز برای بهبود روند درمان می‌توانند مفید باشند. معمولاً توصیه می‌شود که در رژیم غذایی افراد مبتلا به آبله مرغان هیچ‌گونه غذای گرم و تند و پر از ادویه و همچنین غذاهای سرخ‌کردنی گنجانده نشود.

چه چیزهایی برای آبله مرغان خوب است؟

از گزینه‌های دارویی گرفته تا مواد طبیعی یا منابع غذایی هر یک می‌توانند برای کاهش شدت بیماری آبله مرغان و تسریع در روند درمان و بهبودی بیمار موثر باشند. آبرسانی یکی از گزینه‌هایی است که به بیماران توصیه می‌شود. برای درمان آبله مرغان بیماران می‌توانند از کرم‌های آب‌رسان روی تاول‌ها استفاده کنند تا به این ترتیب بثورات پوستی سریع‌تر بهبود یابند.

پیشنهاد مجله سلامت دکترتو: آیا گلاب برای آبله مرغان مفید است؟

همچنین مصرف مایعات زیاد در طول بیماری و حتی دوش آب گرم نیز می‌تواند برای بیماری خوب باشد. برخی تصور می‌کنند که آب و دوش گرفتن در حمام برای زخم‌ها خوب نیست، این در حالی است که حمام آب ولرم (نه داغ) به تسکین زخم‌ها کمک زیادی می‌کند.

روغن‌های طبیعی مانند روغن‌زیتون یا روغن آووکادو و ژل آلوئه‌ورا نیز می‌توانند زخم‌های خشک شده را زودتر و سریع‌تر خوب کنند. استراحت‌کردن و مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین برای آبله مرغان خوب است. مصرف آب‌میوه‌های مختلف نیز برای درمان ابله مرغان مفید است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که در صورت تزریق واکسن شدت ابتلا به آن کاهش می‌یابد. این بیماری عمدتاً در کودکان زیر ۱۲ سال ظاهر می‌شود و در اکثر آنها اگر مشکل خاصی نداشته باشند بدون نیاز به درمان خاصی، بعد از گذشت دوره بیماری علائم فروکش خواهد کرد. در اکثر موارد تنها کاری که باید انجام داد عدم خارش تاول‌ها و مراقبت از آنهاست.

بااین‌حال در برخی شرایط ممکن است به درمان‌های بیشتری نیاز باشد. در کودکانی که بیماری با تب شدید و ادامه‌دار همراه هست یا این که علائم دیگری نیز در کنار نشانه‌های اصلی بیماری ظاهر می‌شود، درمان آبله مرغان با داروهای ضدویروسی ضروری است.

در بزرگسالان اما باید از همان ابتدا تحت‌نظر یک پزشک درمان را شروع کرد، چرا که آبله مرغان می‌تواند در بزرگسالان به شکل جدی‌تر و شدیدتری بروز کند. چه از درمان‌های خانگی و گیاهی و چه درمان‌های دارویی، باید برای برطرف‌کردن علائم کمک گرفت.

نکته‌ای که در درمان آبله مرغان مهم است عدم مصرف آنتی‌بیوتیک‌هاست، چرا که این عفونت ویروسی است و به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز ندارد. مگر این که عفونت زخم با باکتری آلوده شده باشد یا سایر عفونت‌های ثانویه در بیماران به وجود آمده باشد. بااین‌حال اینکه به درمان نیاز است یا خیر و چه نوع درمانی باید در نظر گرفته شود بر اساس سن و سلامت فرد، میزان و شدت عفونت و زمان درمان توسط پزشک مشخص می‌شود.

اگر شما هم دچار آبله مرغان هستید و می‌خواهید راهی سریع برای درمان آن پیدا کنید، حتما با متخصص عفونی یا دکتر عمومی مشورت کنید. همچنین می‌توانید با متخصص اطفال هم مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر عفونی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص اطفال وجود دارد.