نکاتی در مورد مشاوره به خانواده

چند نکته برای دریافت بهترین نتیجه از مشاوره خانواده

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده: خانواده مهمترین واحد تربیتی و پرورشنده یک جامعه است. برای هر شخص مهمترین افراد زندگی خانواده است. خانواده مانند یک ماشین و یک بدن زنده است که گاهی ممکن است بیمار شود و یا دچار مشکلاتی شود. و یا حتی نیاز باشد تصمیم گیری های درستی در مورد آن داشته باشیم. مشاوره خانواده مانند یک دکتر برای سلامتی خانواده بسیار مهم است. 

مشاور خانواده یا روانشناس خانواده، کلید حل مشکلات خانواده

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده

مشاوره خانواده و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات


نکاتی در مورد مشاوره به خانواده:وقتی یک خانواده شاد و خوشحال است و مشکلات بزرگی ندارد، جای سوال نمی‌ماند همه در این خانواده از زندگی لذت می‌برند. اما همه خانواده ها پایدار، سالم و شاد نیستند. فشارهای زندگی مدرن، استرس های اقتصادی برای پدر و مادر، مشکلات بلوغ و سرکشی فرزندان و تاثیرات مخرب اجتماعی روی خانواده، می‌تواند هر جمعی را به زانو درآورد.

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده:در یک خانواده مشکلات به هر شکلی وجود دارد، بسیاری از خانواده ها می‌توانند در برابر این معضل ها مقاومت کنند. اما گاها این مقاومت ها باعث حل شدن مشکلات نمی‌شود بلکه فقط زمان آن را به وقت دیگری موکول می‌کند که در آینده با شدت بیشتری با آن برخورد خواهند کرد. داشتن یک کمک خارجی که در این مشکلات غرق نباشد و علاوه بر آن راه های خروج از آنها را بداند، بهترین راه ممکن برای عبور از موانع خانوادگی است.

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده

مشاوره خانواده پل عبور از موانع


ابتدا باید بدانید روانشناس و مشاور امور خانواده تنها یک سخنران قوی و یا یه دکتر معمولی نیست. او کسی است که با طی کردن مراحل عملی و تئوری دوره های روانشناسی و بررسی عوامل مختلف به راه حل های قطعی مشکلات دست پیدا کرده است. می‌تواند پلی باشد برای عبور از مشکلات. مشاوره خانواده فقط برای حل و فصل کردن مشکلات و تعارض ها نیست، بلکه بسیاری از اوقات می‌تواند یک مشورت دهنده بسیار عالی در امور خانواده باشد.

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده

۱) دلیل مشاوره گرفتن خود را بدانید


نکته اول از نکاتی که دقت کردن به آنها باعث دریافت بهترین مشاوره خانواده می‌شود، دانستن دلیل مشاوره گرفتن است. حال منظور چیست؟

اگر قصد مراجعه به مشاوره خانواده را دارید قدم اول این است که به دنبال نتیجه مثبت باشید. اگر برای حل کردن مشکلات خانوادگی به مشاور مراجعه می‌کنید، به دنبال اثبات خودتان و اینکه در مشاجرات حق با شماست نباشید. حق به جانب بودن باعث ایجاد یک سپر و یک گارد بزرگ می‌شود که از تاثیر گذاری مشاوره ها جلوگیری می‌کند. هدف از مشاوره گرفتن اثبات حرف کسی و پیدا کردن مقصر نیست، بلکه مشاوره به شما کمک می‌کند به همراه یکدیگر مسائل را حل کنید و به عنوان یک تیم خوب عمل کنید.

نکاتی در مورد مشاوره به خانواده

۲) انتخاب یک مشاور خانواده خوب و مجرب


انتخاب بهترین مشاور یکی از مهمترین ارکان نتیجه گیری از مشاوره است. در واقع مشاور یک کمک خارجی است که باید بتواند تمام مسائل را از بالا مشاهده کند. ریشه های اتفاقات را پیدا کند و آنها را آسیب شناسی کند. راه حل مشکلات، رفتار ها و ناهنجاری ها را بداند و در واقع خم و چم کار در دستش باشد.

۳) نوع مشاوره را تعیین کنید


برای دستیابی به مشاوره خانواده می توانید از شیوه های مختلفی اقدام کنید. مشاوره خانواده حضوری، متداول ترین شیوه‌ی مشاوره گرفتن است که در آن مشاور و مراجعه کنندگان در مطب یکدیگر را ملاقات می‌کنند. با شیوع بیماری های اپیدمی مثل کرونا، شیوه های مشاوره نیز دست خوش پیشرفت هایی شد، مراکز پیشرفته روانشناسی خانواده متد جدید مشاوره خانواده آنلاین را به لیست خدمات خود اضافه کرده اند.

۴) برای مشاوره خانواده وقت بگذارید


مطمئن باشید هیچ چیز از خانواده شما مهمتر نیست. اگر حس کرده اید نیاز است یک مشاوره خانواده داشته باشید، پس لازم است برای آن وقت بگذارید. بسیاری از اوقات دیده شده است که مشاور و روانشناس خانواده تعداد جلساتی را برای یک خانواده در نظر گرفته اند اما پدر یا مادر خانواده به دلیل مسائل شغلی یا کم کردن هزینه ها اصرار بر کمتر کردن جلسات دارند.

۵) مشاوره خانواده را جدی بگیرید


اگر بهترین مشاور های دنیا با جدیدترین و بهترین متد روانشناسی را برای شما در نظر بگیرند، تا زمانی که نسبت به مشاوره جدی نباشید و به آن اهمیت ندهید برای شما تاثیر بخش نخواهد بود. کسانی هستند که تصور دارند تمام مطالب را می‌دانند و در مشاوره خانواده فقط قرار است حرف های تکراری بزند.

۶) به توصیه های مشاور خانواده عمل کنید


بیشترین اثرگذاری یک مشاوره خانواده را زمانی خواهید دید که به صحبت های مشاور به خوبی گوشی کنید و به راه حل ها و یا گاها تمرین هایی که می‌دهد عمل کنید. بیشتر مشکلات افراد به اختلالات عصبی و رفتاری آنها برمی‌گردد و برای رفع آنها باید یک سری عادت ها را از بین برد و عادت های جدید را جایگزین کرد.

۷) جلسات مشاوره خانواده را ادامه دهید


ارتباط مداوم با مشاور و داشتن جلسات مشاوره خانواده به صورت حضوری یا آنلاین بسیار مفید و مهم است. یک مشاور مانند یک مربی و معلم است که مهم است در طول مسیر حل شدن مشکلات در کنار شما باشد تا علاوه بر نشان دادن راه، ناظر روند رو به جلو و حل شدن مشکلات باشد. حتی پس از حل شدن مشکلات برای تداوم آن و جلوگیری از بروز مشکلات جدید، ارتباط خود را با مشاور خود قطع نکنید.

بیشتر بخوانید…

۱۱ جمله‌ای که هرگز نباید به والدین خانواده‌های تک فرزند بگوییم