فشار خون خود را در خانه مدیریت کنید تا سالم بمانید

مدیریت فشار خون در خانه

تهدید ویروسی مانند کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ (COVID-19) مردم را بر روی آن‌چه که باید انجام دهند تا سالم بمانند متمرکز کرده است. اگر فردی با فشار خون بالا، دیابت یا بیماری کلیوی هستید، تمرکز بر سالم ماندن تا حد امکان یک روش زندگی است. هنگامی که یک بیماری مزمن دارید، بیمار شدن می‌تواند شما را مستعد ابتلا به عوارض جدی کند. به همین دلیل است که سالم بودن و دوری از بیماری بسیار مهم است.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای انجام این کار، کاهش فشار خون تحت کنترل است. داشتن فشارسنج نه تنها به شما کمک می‌کند تا از عوارض ناشی از فشار خون بالا در طول زمان جلوگیری کنید، بلکه به شما کمک می‌کند از مراجعه غیر ضروری به پزشک یا اورژانس و خطر قرار گرفتن در معرض بیماری جلوگیری کنید.

جلوگیری از فشار خون بالا

با داشتن یک سبک زندگی سالم، می‌توانید به حفظ فشار خون خود در محدوده سالم کمک کنید. پیشگیری از فشار خون بالا، که به آن هایپرتنشن نیز می‌گویند، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. خود را به زندگی سالم عادت دهید.

خانه

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

گزینه‌های غذایی و میان وعده‌های سالم را انتخاب کنید تا به شما در جلوگیری از فشار خون بالا و عوارض آن کمک کند. حتماً میوه و سبزیجات تازه به مقدار زیاد مصرف کنید. تغذیه خوب نه تنها به مدیریت فشار خون کمک می‌کند، بلکه سلامت کلی شما را نیز بهبود می‌بخشد. روی غذاهای پر فیبر و کم نمک، کم کالری و چربی کم تمرکز کنید. این بدان معناست که سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل را به همراه پروتئین‌های بدون چربی انتخاب کنید. قند، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و الکل را محدود کنید.

یک دفتر یادداشت غذایی داشته باشید. نوشتن آنچه می‌خورید، حتی برای یک هفته، می‌تواند عادات غذایی واقعی شما را روشن کند. آنچه می‌خورید، چه مقدار، چه زمانی و چرا می‌خورید را کنترل کنید. یک خریدار باهوش باشید هنگام خرید، برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و هنگام صرف غذا در بیرون از خانه نیز به برنامه غذایی سالم خود پایبند باشید.

برای بسیاری از افراد، ایجاد این تغییرات سالم می‌تواند به پایین نگه داشتن فشار خون و محافظت در برابر بیماری قلبی و سکته کمک کند.

خود را در یک وزن سالم نگه دارید.

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. برای تعیین این‌که آیا وزن شما در محدوده سالم است یا خیر، پزشکان اغلب شاخص توده بدنی (BMI) شما را محاسبه می‌کنند. فشار خون اغلب با افزایش وزن افزایش می‌یابد. اضافه وزن همچنین می‌تواند باعث اختلال در تنفس هنگام خواب (آپنه خواب) شود که فشار خون شما را بیشتر افزایش می‌دهد. در مورد راه‌های رسیدن به وزن سالم از جمله انتخاب غذاهای سالم و فعالیت بدنی منظم فکر کنید. کاهش وزن یکی از مؤثرترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون است. از دست دادن تنها ۴٫۵ کیلوگرم می‌تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند!

فشار خون خود را پیگیری کنید.

پایش روزانه فشار خون به کمک دستگاه فشار خون به شما و پزشک‌تان این امکان را می‌دهد که تصویری از فشار خون خود ببینید. این مهم است که تأیید کنید آیا داروها و انتخاب‌های سالم شما مؤثر هستند یا خیر. فشار خون خود را هر روز در ساعت معینی اندازه بگیرید و آن را در یک گزارش روزانه ثبت کنید.

از نظر بدنی فعال باشید.

فعالیت بدنی می‌تواند به حفظ وزن سالم و کاهش فشار خون کمک کند. ورزش را به یک عادت تبدیل کنید. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف داروهای فشار خون همراه با ورزش منظم به کاهش فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد فشار خون شما) کمک می‌کند. افزایش ضربان قلب و تنفس با ورزش، قلب شما را تقویت می‌کند و با تلاش کمتری پمپاژ می‌کند. برای بهره‌مندی از ورزش، لازم نیست در ماراتن بدوید. تا ۳۰ دقیقه در روز با فعالیت منظم و متوسط کفایت می‌کند. مانند:

  • پیاده‌روی
  • بالا و پایین رفتن از پله‌ها
  • دوچرخه سواری
  • باغبانی
  • انجام کارهای خانه

اگر فشار خون کمی دارید، ورزش می‌تواند به شما کمک کند از ابتلا به فشار خون کامل جلوگیری کنید. اگر فشار خون بالا دارید، فعالیت بدنی منظم می‌تواند فشار خون شما را به سطوح ایمن‌تری کاهش دهد.

مصرف دارو را حفظ کنید.

اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می‌کنید، باید در خانه ذخیره کنید تا هیچ دوزی را از دست ندهید. با پزشک خود در مورد تمدید نسخه خود به یک منبع ۹۰ روزه در صورتی که مجبور هستید برای مدت طولانی در خانه باشید صحبت کنید.

سیگار نکشید.

سیگار کشیدن فشار خون شما را بالا می‌برد و شما را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار می‌دهد. اگر سیگار نمی‌کشید، شروع نکنید. اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. پزشک می‌تواند راه‌هایی را برای کمک به ترک سیگار پیشنهاد کند.

به اندازه کافی بخوابید.

خواب کافی برای سلامت کلی شما مهم است. و خواب کافی بخشی از سلامت قلب و عروق خونی شماست. نداشتن خواب کافی به طور منظم با افزایش خطر بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است.

با پزشک خود در تماس باشید

پزشک شما در کنار شماست و می‌خواهد شما را تا حد امکان سالم ببیند. به همین دلیل است که اگر فشار خون شما به طور مداوم بالا می‌رود، باید با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که در اوایل افزایش فشار خون را کنترل کنید، نه این‌که آن را کنترل نکنید و اجازه دهید عوارض ایجاد شود. راه حل ممکن است به سادگی تنظیم داروی شما باشد. پزشک شما می‌تواند پس از صحبت تلفنی با شما تنظیمات یا توصیه‌های دیگری را انجام دهد و نیاز به مراجعه به مطب را از بین ببرد.

خواه فشار خون بالا برای شما تشخیص داده شده باشد، یا نگران این هستید که به زودی ممکن است فشار خون بالا داشته باشید، اکنون یک سبک زندگی سالم برای قلب را در پیش بگیرید! این کار فشار خون شما را کاهش می‌دهد، از ایجاد فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. اثربخشی داروها را در صورت مصرف آن‌ها افزایش می‌دهد. و خطر حمله قلبی، بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی را کاهش می دهد!


بیشتر بخوانید:

۱۰ نوع سس سالاد کتوی خوشمزه مخصوص آشپزی کتوژنیک