پوست حساس :روتین مراقبت از پوست های حساس چگونه است؟

پوست حساس : بسیاری از محصولات هیجان انگیز برای مراقبت از پوست وجود دارند که ممکن است تا به‌حال چندین بار وسوسه شده باشید که بخواهید همه آنها را امتحان کنید. اما اگر پوست حساسی دارید، باید بیش از دیگران مراقب آنچه روی صورت و بدن خود می‌زنید باشید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از روتین مراقبتی پوست خود لذت ببرید.

اولین قدم برای آسان‌تر کردن کار این است که بفهمید آیا پوست حساسی دارید و اگر دارید، چه چیزی باعث آن شده است. سپس، یاد بگیرید که در محصولات مراقبی و آرایشی به دنبال چه چیزی باشید و از چه چیزهایی اجتناب کنید. هنگامی که با نیازهای پوست خود هماهنگ شدید و آنها را به درستی شناختید، می‌توانید روتینی بسازید که برای شما مفید باشد.

پوست حساس اغلب ژنتیکی است و می‌تواند به بسیاری از متغیرهای مختلف واکنش نشان دهد، از عدم تعادل هورمونی و رژیم غذایی نامناسب گرفته تا تغییرات آب و هوا و مواد شیمیایی یا ترکیبات خاص. حفظ یک برنامه منظم مراقبتی از پوست حساس برای آرام و شفاف نگه داشتن آن بسیار مهم است. ما نکاتی را در مورد چگونگی تسکین علائم و همچنین یک روال مراقبتی برای پوست‌های حساس جمع آوری کرده‌ایم تا به بهبود وضعیت پوست شما کمک کند.

به چه پوستی حساس گفته می‌شود؟

پوست حساس : بر اساس مجله بین المللی علوم آرایشی، پوست حساس “شرایط واکنش بیش از حد ذهنی به عوامل محیطی است. به طور کلی موادی که معمولاً محرک تلقی نمی شوند در این پاسخ غیر طبیعی دخیل هستند. این محرک ها در افراد مختلف متفاوت است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که پوست حساس لزوما چیزی نیست که از سنین پایین تجربه کنید.

در هر سنی، بدون توجه به سایر زمینه های پوستی که ممکن است داشته باشید، می توانید به طور ناگهانی حساسیت را تجربه کنید. دکتر دندی انگلمن، متخصص پوست و مشاور Skincare.com می گوید: «چک لیست قطعی وجود ندارد که متخصصان پوست برای تعریف پوست حساس از آن استفاده کنند.

با این حال، چند علامت مشخص وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص این نوع پوست کمک کند. به عنوان مثال، اگر پوست واکنشی دارید که هنگام قرار گرفتن در معرض عناصر خاصی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید یا فرمول های خاص مراقبت از پوست قرمز یا لکه دار می شود، احتمالاً حساس است. سایر علائم پوست حساس ممکن است شامل خارش، سوزش، سوزش و احساس سفتی باشد.

۸ نکته مهم برای مراقبت از پوست‌های حساس

پوست حساس:

۱٫ از دوش‌های طولانی با آب داغ اجتناب کنید

پوست حساس : زمان آن رسیده است که دوش‌های دوش‌های کوتاه‌تر و ولرم را جایگزین دوش‌های طولانی و گرم خود کنید. چرا؟ پوست حساس اغلب به قرار گرفتن در معرض گرما که سد لیپیدی پوست را می‌شکند، واکنش منفی نشان می‌دهد. یکی از متخصصین پوست می‌گوید: «در باره این موضوع، مانند کره روی چاقو فکر کنید. اگر آن را زیر آب سرد قرار دهید، چربی روی چاقو از بین نخواهد رفت.

اما اگر آن را زیر آب گرم قرار دهید، چربی‌ها ذوب می‎شوند. این دقیقا همان مشکل لایه چربی در پوست ما است. اگر پوست خود را در معرض آب داغ قرار دهید یا از صابون‌های خشن استفاده کنید، لایه چربی محافظ بیرونی را از بین خواهید برد.

۲٫ از محرک‌ها آگاه باشید

یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت علائم پوست حساس، آگاهی از محرک‌های محیطی و شیوه زندگی است که باعث واکنش پوست شما می‌شود. هرچه بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید آنها را شناسایی کرده و اقدامات مراقبتی را انجام دهید. محرک ها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند، اما اغلب شامل موارد زیر می‌شوند: • تغییرات فصلی • استرس و کمبود خواب • آلودگی • کم آبی بدن

۳٫ از مواد شیمیایی قوی و عطرهای مصنوعی صرف نظر کنید

مواد شیمیایی قوی و عطرهای مصنوعی دو تا از بزرگترین عوامل آسیب به سد چربی هستند. برای حفظ سلامت پوستتان به دنبال محصولات مراقبت از پوست عاری از عطرها و نگهدارنده‌های پارابن باشید. این دو عامل رایج سبب تحریک و شعله‌ور شدن پوست هستند. برندهای طبیعی مراقبت از پوستی را انتخاب کنید که از پارابن، سدیم لوریل سولفات، رنگ‌های مصنوعی، مواد پتروشیمی و فتالات در فرمولاسیون خود استفاده نمی‌کنند.

۴٫ مواد آرام بخش و طبیعی را انتخاب کنید

محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی مواد آرام بخش هستند. دکتر هومن خراسانی، جراح پوست و زیبایی می گوید: “انتخاب مواد طبیعی در صورت امکان، بدون توجه به نوع پوست شما مهم است، اما برای پوست‎های حساس اهمیت ویژه‌ای دارد.” دکتر خراسانی می‌گوید: “این محصولات را می‌توان ضد حساسیت یا ملایم توصیف کرد که می‌تواند حاوی مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، آلوئه ورا، بابونه، ویتامین E و کره شیا باشد.”.. مواد تشکیل دهنده باید به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی آنها برای تقویت سد چربی پوست انتخاب شوند. به طور خلاصه، این موارد عبارتند از: • اسید هیالورونیک • آلوئه ورا • ویتامین E • روغن زیتون • بابونه • کره شیا • روغن دانه آفتابگردان • روغن نارگیل

۵٫ آزمایش پچ را انجام دهید

امتحان کردن همزمان همه محصولات جدید قبل از خرید، کاری است که تقریبا همه ما انجام خواهیم، اما این می‌تواند منجر به یک واکنش ناخواسته، به ویژه برای انواع پوست‌های حساس شود. بهتر است همیشه قبل از افزودن محصولات جدید به روتین مراقبت از پوست خود، از یک مشاور پوست و مو با تجربه یا پزشک متخصص کمک بگیرید.

و در غیر اینصورت حتما یک تست پچ انجام دهید. بدین صورت که قبل از استفاده محصول، قسمتی از آن را روی یک تکه کوچک و نامشخص از پوست (مانند پشت گوش خود) آزمایشی بمالید. سپس، حداقل ۲۴ ساعت برای نشانه‌های تحریک، قرمزی یا سایر عوارض پوستی صبر کنید.

اگر پوست شما بیش از حد حساس است، این آزمایش را روی یک چسب در کنار چشم خود تکرار کنید. و در انتها برای استفاده کردن یا نکردن از ان محصول تصمیم گیری کنید. بعد از استفاده از محصولاتی مثل اسکراب و ماسک ایجاد کمی سرخی یا سوزش که با آبرسان و سرم رفع می‌شود، کاملا طبیعی است. اما اگر ادامه دار شود نشانه حساسیت است. پس نباید از این محصول استفاده کنید.

۶٫ از مرطوب کننده استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ یک سد چربی سالم، مرطوب کردن آن در طول روز و شب است. یک مرطوب کننده موثر لایه بیرونی پوست را دوباره پر کرده و از دهیدراته شدن و از دست دادن آب جلوگیری می‌کند، همچنین به جلوگیری از نفوذ محرک های احتمالی نیز کمک می‌کند.

هنگام انتخاب یک مرطوب کننده، توصیه می‌شود به دنبال موادی باشید که دارای اسیدهای چرب بالا (مانند کره شی، روغن جوجوبا و روغن نارگیل) و همچنین مرطوب کننده‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند باشید، زیرا این موارد برای افزایش هیدراتاسیون و حفظ رطوبت موثر هستند.

۷٫ SPF متناسب با پوست‌تان را انتخاب کنید

اکثر پوست‌های حساس نسبت به اشعه‌های خورشید به شدت واکنش نشان می‎دهند و محافظت از آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش ضروری و واجب است. اما معمولا افرادی که پوست حساسی دارند به سختی کرم‌های ضدآفتاب پیدا می‌کنند، زیرا اکثر آنها با مسدودکننده‌های شیمیایی UV ساخته شده‌اند که می‌توانند هنگام استفاده روی پوست باعث سوزش، تحریک و قرمزی شوند.

برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود از یک ضد آفتاب معدنی یا فیزیکی استفاده کنید. ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی مسدود کننده‌های فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند تا از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کند.

۸٫ روتین مراقبتی خود را ساده کنید

پوست‌های حساس به راحتی با هر عاملی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. یکی از متخصصین می‌گوید: “من همیشه به بیمارانی که پوست حساسی دارند پیشنهاد می‌کنم روال مراقبت از پوست خود را ساده‌تر کنند. استفاده از پاک کننده‌ها و مرطوب کننده‌های ملایم و بدون مواد شوینده و عطر زیاد را پایه مراقبت خود قرار دهید. سپس، به آرامی محصولات دیگر را اضافه کنید.” مثل همیشه، قبل از افزودن محصولات جدید به روال خود، یک تست پچ انجام دهید.

کدام ماسک‌هامناسب پوست حساس هستند؟

پوست حساس : برای افزایش آبرسانی بیشتر، ممکن است دوست داشته باشید یک یا دو بار در هفته از ماسک صورت آرامش بخش استفاده کنید. ماسک‌هایی که حاوی ویتامین B5 هستند، توصیه می‌شوند، زیرا این ویتامین به دلیل خواص حمایتی خود برای سد چربی پوست، شناخته شده است.

از چه محصولات آرایشی برای پوست‌های حساس استفاده کنیم؟

افراد دارای پوست حساس باید محصولاتی را انتخاب کنند که بسیار ملایم باشند. همانطور که گفته شد، این محصولات باید کمترین میزان الکل، سدیم لوریل سولفات، اسیدها، مواد رنگی و عطرهای مصنوعی را داشته باشند. اگر پوست حساسی دارید در انتخاب لوازم آرایش باید بسیار دقت کنید و از لوازم آرایش تایید شده با برندهای شناخته شده استفاده کنید.

محصولات آرایشی شما نباید بافت سنگینی داشته باشند. همچنین بهتر است از آرایش‌های غلیظ که موجب استفاده چند محصول روی هم می‌شود خودداری نمایید. نکته قابل توجه دیگر این است که به هیچ وجه نباید اجازه دهید که دیگران از لوازم آرایشی شما استفاده کنند.

رژیم غذایی صحیح و مناسب

استفاده از میوه جات و سبزیجات تازه برای همه افراد مهم است اما برای افرادی با پوست حساس بسیار مهم است. بعضی از مواد غذایی مانند سیر، زردچوبه، زنجبیل، روغن زیتون، اسفناج، گردو و… خاصیت ضد التهابی دارند که برای این نوع پوست بسیار مفید هستند.

اگر اهل نوشیدنی‌هایی از قبیل قهوه یا چای سیاه هستید، بهتر است به جای آن‌ها از چای سبز استفاده کنید. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین مانند یک آرام‌بخش حساسیت پوست را کاهش داده و آن را آرام می‌کند.

پوست حساس:

۵ مرحله استفاده از محصولات مراقبتی پوست حساس

مرحله ۱: پاک کننده

پوست حساس : هر روتین مراقبت از پوست باید با یک پاک کننده شروع شود. شما می‌توانید بهترین محصولاتی مراقبتی را با قیمت‌های گزاف خریداری کنید. اما اگر آنها را روی کثیفی، آلودگی، آرایش، ضد آفتاب و سایر ناخالصی‌هایی که می‌توانند روی سطح پوست باقی بمانند، استفاده کنید، هیچ تاثیر مثبتی از آنها نخواهید دید. با پاکسازی نکردن پوست‌تان، در معرض خطر مسدود شدن منافذ پوست از ناخالصی‌های ذکر شده قرار می‌گیرید، که می‌تواند منجر به همه چیز از قبیل جوش، آکنه، تحریک و حتی کدر شدن پوست شود. برای انتخاب پاک کننده به دنبال فرمول ملایمی باشید که پوست شما را از چربی‌های مفید پاک نکند. متخصصان پوست نیز استفاده از ژل یا کرم پاک کننده‌ای را توصیه می‌کنند که ناخالصی‌ها را بدون ایجاد تحریک یا خشکی غیر ضروری از بین می‌برد.

مرحله ۲: تونر بدون الکل

تونرها طیف گسترده‌ای از فواید و خدمات را ارائه می‌دهند، از جمله متعادل کردن سطح pH پوست پس از پاکسازی، تسکین پوست و از بین بردن هر گونه ذرات باقیمانده یا آلودگی! انواع پوست‌های حساس می‌توانند از استفاده تونر سود ببرند، اما باید از آن‌هایی که با الکل زیاد یا مواد قابض فرموله شده‌اند، دوری کنند.

هنگام تمیز کردن، به جای دستمال یا براش از نوک انگشتان خود استفاده کنید، سپس با آب خنک بشویید و به آرامی (به‌صورت ضربه‌ای) صورت خود را خشک کنید. لازم به ذکر است که نباید در این قسمت زیاده روی کنید. شستن صورت یک الی بار در روز برای حفظ سلامت پوست کافی می‌باشد که برای پوست‌های حساس یک‌بار کفایت می‌کند.

مرحله ۳: سرم

سرم‌ها افزودنی عالی برای هر روتین مراقبت از پوست هستند، زیرا علاوه بر آبرسانی می‌توانند نگرانی‌های خاصی مانند چین و چروک، خطوط ریز، لکه های تیره و موارد دیگر را نیز هدف قرار دهند.

مرحله ۴: مرطوب کننده

در حالی که پوست شما هنوز کمی رطوبت دارد، از کرم، ژل یا مرطوب کننده مبتنی بر آب غیر کومدون‌زا و بدون عطر استفاده کنید. مرطوب نگه داشتن پوست به کاهش خطر تحریک شما کمک شایانی می‌کند.

مرحله ۵: ضد آفتاب

اگر یک محصول وجود داشته باشد که هر نوع پوستی بلا استثنا باید روزانه استفاده کند، آن کرم ضد آفتاب است. نه تنها از سرطان پوست جلوگیری می‌کند، بلکه آسیب‎های پوستی را که باعث تضعیف سد پوستی و حساسیت می‌شوند، از بین می‌برد. برای انتخاب ضد آفتاب، در قسمت اطلاعات محصول بر روی تیوب، به دنبال کلمه حساس و یا sensitive باید تا مطمئن شوید که برای پوست حساس بی‌خطر است.

سعی کنید از دوش گرفتن و حمام داغ اجتناب کنید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید زیرا هر دو می‌توانند برای پوست حساس مشکل ساز باشند. سعی کنید مواد شوینده لباسشویی خود را با یک نوع ضد حساسیت جایگزین کنید و در نهایت، اگر فکر می‌کنید ممکن است حساسیت پوستی داشته باشید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

پوست حساس: