همه چیز در مورد بازی مار و پله

همه چیز در مورد بازی مار و پله: یکی از جالب‌ترین و هیجان انگیزترین بازی‌های قدیمی می‌باشد که به علت جذابیتی که دارد همچنان محبوب است.مار و پله یک بازی گروهی بسیار ساده‌ می‌باشد و می‌تواند ساعت‌های زیادی کودکان و بزرگسالان را سرگرم کند. این بازی امروزه به عنوان یک بازی کلاسیک جهانی شناخته شده‌است.

تاریخچه‌ی بازی مار و پله

همه چیز در مورد بازی مار و پله: تاریخچه‌ی این بازی بر می‌گردد به ۲۰۰۰ سال پیش و اولین بار در هندوستان ابداع و اجرا شد. در آن زمان از این بازی برای آموزش فلسفه‌های هندو و جین و به خصوص آموزش کارما و کاما به کودکان استفاده می‌شد. منظور از کارما و کاما همان خواسته‌ی انسان است. روند این بازی، مفهوم سرنوشت و بخت انسان را با چرخاندن یک تاس و آمدن یک عدد تصادفی نشان می‌دهد. به عبارتی ساده‌تر بازی مار و پله برای آموزش اعمال و کارهای خوب، در مقابل کارهای بد معنا شده‌است.

در نسخه‌های قدیمی‌تر نسبت نردبان‌ها به مارها بسیار کمتر بوده‌است. علت کم بودن نردبان‌ها در صفحه‌ی بازی این بوده‌است که همواره این مسئله را یادآوری کند که مسیر خوبی همیشه از مسیر شر و بدی سخت‌تر است. به عنوان مثال یک نسخه‌ی بسیار قدیمی‌ از این بازی پیدا شده است که در آن ۵ نردبان و ۱۲ مار وجود داشته‌است. در این صفحه‌ی بازی ۵ نردبان نشان دهنده‌ی ریاضت، ایمان، سخاوت، اعتبار و دانش بوده و در مقابل ۱۲ مار نشانه‌ی نافرمانی، بدهی، مستی، حرص، شهوت، دروغگویی، قتل، غرور، خشم، سرقت، بطالت و بد گمانی بوده‌است.

با گذشت سال‌های زیاد از ابداع این بازی، بازی مار و پله سبک خودش را حفظ کرده‌است. به عنوان مثال در سال ۱۹۴۳ شخصی به نام Milton Bradey این بازی را به نام ناودان‌ها و نردبان‌ها (Chutes and Ladders)‌ به آمریکا آورد. اما این بازی در آمریکا توانست به میزان زیادی مفاهیم آموزشی خود را حفظ کند و همزمان خودش را با فرهنگ آمریکا وفق دهد.

معرفی و قوانین بازی مار و پله

همه چیز در مورد بازی مار و پله : بازی مار و پله از آن دسته بازی‌های می‌باشد که به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. با داشتن یک صفحه‌ی بازی، چند مهره، تاس و چند بازیکن به راحتی می‌توانید این بازی را انجام دهید.

این بازی را می‌توانید با توجه به تمایز رنگ‌ها ۲ تا ۴ نفری با یک دیگر بازی کنید. به طورکلی صفحه‌ی بازی مارپله دارای ۱۰۰ خانه می‌باشد. همانطور که از اسم بازی مشخص است در برخی از قسمت‌های این صفحه مار و نردبان دیده می‌شود. نحوه‌ی بازی مارپله به این صورت است که بازیکن‌ها به نوبت تاس می‌اندازند و با توجه به عددی که روی تاسشان ظاهر می‌شود مهره‌ی خود را حرکت می‌دهند. جذابیت بازی آن‌ جا شروع می‌شود که در حین بازی به خانه‌ای برسید که نیش مار و یا نردبان در آن قرار دارد.

زمانی که به خانه‌ای که در آن نیش مار وجود دارد، برسید باید تا دم مار پایین بیاید  و اگر به نردبان برسید تا بالای نردبان صعود می‌کنید. در آخر هر کس زودتر به صدمین خانه برسد، برنده‌ی بازی خواهد شد. ترمه برای اینکه این بازی برای کودکان سنین پایین جذاب‌تر شود، فرش بازی مار و پله را با کیفیت بالا طراحی کرده و همچنین کار را برا والدین راحت‌تر کرده‌است.

با بازی‌ مار و پله هوش ریاضی کودکان خود را افزایش دهید!

همه چیز در مورد بازی مار و پله : امروزه روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بازی مار و و پله علاوه بر مسائل آموزشی که از قدیم با خود به همراه دارد می‌تواند به پرورش هوش کودکان نیز بسیار کمک کند. یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای تقویت هوش ریاضی کودک، شمردن است. همانطور که می‌دانید شمردن جز ابتدایی‌ترین قدم‌ها برای یادگیری ریاضی است. والدین می‌دانند اولین قدم‌های آموزش‌ در هر زمینه‌ای از خانواده شروع می‌شود که این مسئله از آن مستثنا نمی‌باشد.

پدر و مادر‌ها باید سعی کنند تا این آموزش‌ها را با ساده‌ترین روش‌ها به کودکان خود آموزش دهند. به عنوان مثال باید به کودکان خود شمردن اعداد از یک تا ده را یاد دهند. برای آموزش شمردن به کودکان راه‌های متفاوتی وجود دارد. می‌توانید زمانی که لباس‌های کودک خود را می‌پوشید، در هنگام بستن دکمه‌ها، آن‌ها را بشمارید. راه دیگر آن کمک گرفتن از فرش‌های بازی ترمه، طرح مارپله است. با کمک گرفتن از فرش‌بازی طرح مارپله با یک تیر دو نشان زدید، هم با کودک خود بازی کرده‌اید و هم شمردن را به او یاد داده‌اید.