بهترین فیلم های کمدی و طنز ایرانی

فیلم های کمدی: تغییرات سینما در دهه اخیر بسیار متفاوت بوده است. با این حال آنچه بیشتر از همه مورد توجه مخاطبان ایرانی در سینما بود، بهترین فیلم های کمدی ایرانی است. فیلم‌هایی که برای چند دقیقه می‌توانند مخاطب را بخندانند یا از دردهای روزمره رها کنند. در عین حال بتوانند مفاهیم روزمره را با نگاهی انتقادی و طنز بیان کنند. اگرچه سینمای کمدی ایران در سال‌های اخیر با افول بسیار زیادی همراه بوده است. با این حال هنوز چندین عنوان وجود دارد که جز بهترین فیلم های کمدی ایرانی است.

نباید فراموش کنیم که این همه توجه به ساخت فیلم‌های کمدی از سوی کارگردانان و تهیه کنندگان دلایل زیادی دارد. از جمله استقبال گسترده مردم و البته مسلما با مشکلات پخش همراه نیست. مهم نیست روز خوبی نداشتید و یا فقط دوست دارید با خانواده وقت بگذرانید. لیست بهترین فیلم های کمدی ایرانی ما به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را به عنوان بهترین فیلم کمدی جدید ایرانی داشته باشید. بنابراین با ما همراه باشید تا تعدادی فیلم طنز ایرانی جدید و قدیمی را بشناسید.

شهر هرت، کریم امینی: ۱۴۰۱

فیلم های کمدی: فیلم سینمایی شهر هرت که سال ۰۱ اکران شد، یک فیلم کمدی خوب در این سال‌های اخیر است که خیلی ‌ها را به سینما کشاند و توجه‌ها را به خود جلب کرد. این فیلم سینمایی بازیگران مطرح امروز سینمای ایران مانند شبنم مقدمی، پژمان جمشیدی و بابک کریمی را به عنوان بازیگران اصلی خود دارد.

داستان فیلم درباره دو خواهر و برادر به اسم های پرویز و پرستو است که راه درآمدشان، سرکیسه‌کردن آدم‌های پولدار است. پرویز با ماشین نعش کش به خانه مرده‌های پولدار می‌رود و از آن طرف، پرستو خود را جای همسر آن‌ها جا زده و پول زیادی را به‌عنوان همسر متوفی دریافت می‌کند. اما مشکلات زمانی شروع می‌شود که آن‌ها با سالار که پول زیادی اختلاس کرده روبرو می‌شوند و اوضاع خطرناک می‌شود.

فیلم های کمدی:

فسیل، کریم امینی: ۱۴۰۱

فیلم های کمدی: اگر هوس دیدن فیلمی در حال و هوای قبل از انقلاب و دهه‌ی ۵۰ شمسی را دارید، با فیلم فسیل، که یک فیلم طنز ایرانی جدید است آشنا شوید. این فیلم در سال ۱۳۹۹ ساخته شد اما همین اواخر به سینما راه پیدا کرده و توانسته لقب پرفروش‌ترین فیلم گیشه را مال خود کند. در این فیلم هنرمندانی چون بهرام افشاری، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری و هادی کاظمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم به زندگی سه هنرمند می‌پردازد که بعد ازانقلاب زندگی‌شان دستخوش تغییرات زیادی شد. بهرام افشاری که پیش‌تر هم خود را ثابت کرده بود، در این فیلم به نقش آفرینی متفاوتی پرداخت. غلامرضا نیکخواه هم این سری در نقشی متفاوت ظاهر شد. این فیلم که در حال حاضر روی پرده سینماست، یک انتخاب خوب برای روزهایی است که می‌خواهید بخندید و مشکلات را فراموش کنید.

مطرب، مصطفی کیایی: ۱۳۹۸

فیلم های کمدی:

فیلم های کمدی: فیلم مطرب در زمان اکران خود توانست با فروش بالایی که به دست آورده، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال و بهترین فیلم کمدی ایرانی را از آن خود کند. البته این میزان بر اساس میزان فروش فیلم بوده و نشانه استقبال از فیلم در نظر گرفته شده است. صرف نظر از این عناوین که همیشه فیلم‌های کمدی با خودشان یدک می‌کشند، باید بدانیم که عوامل زیادی برای محبوب بودن یک فیلم تاثیرگذار است. در واقع انتخاب یک جمع خانوادگی و دوستانه برای تفریح معمولا یک فیلم کمدی است و این موضوع بر فروش آن تاثیر بسزایی دارد.

فیلم مصطفی کیایی در این زمینه توانست موفقیت خوبی کسب کند. مخصوصا که داستان عامه پسندی دارد که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده است. این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که در زمان قبل از انقلاب یک خواننده کوچه بازاری بوده و اکنون بعد از ۴۰ سال قرار است که به روی صحنه برود. آن هم نه در کشور خودمان بلکه در کشور زیبای ترکیه.

علاوه بر این فیلم چند المان تماشاگر پسند دیگر هم دارد. تماشای صحنه‌های زیبایی از ترکیه، بازیگران ترک و البته بازیگران ایرانی که حرفی برای گفتن دارند. پرویز پرستویی که کمدی‌های موفقش جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد و الناز شاکردوست که همیشه در گیشه موفق بوده است.

با وجود ضعف‌هایی که در فیلم وجود دارد، یک کمدی شاد و مفرح است که به موضوعات جدیدی نیز پرداخته است. علاوه بر این موزیکال است و حسابی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین بی‌دلیل نیست که طرفداران زیادی پیدا کرده و در لیست معرفی بهترین فیلم های کمدی ایرانی جای دارد.

خجالت نکش، رضا مقصودی: ۱۳۹۶

فیلم های کمدی: یکی از فیلم‌های پر ستاره کمدی ایرانی که در سال ۱۳۹۶ اکران شد و خیلی بازخورد خوبی داشت، فیلم خجالت نکش بود. عنوان فیلم با توجه به داستان آن واقعا خوب و هوشمندانه انتخاب شده است.

این فیلم درباره‌ی زن و شوهر سن و سال‌داری به نام‌های قنبر (احمد مهران فر) و صنم (شبنم مقدمی) است. این دو نفر، در حالی که عروس هم آورده‌اند، اما متوجه می‌شوند که قرار است دوباره بچه دار شوند. این اتفاق، باعث می‌شود که صنم تا حدی خجالت بکشد چون خبر در کل روستای کوچکشان می‌پیچد اما قنبر انگار از این موضوع حسابی خوشحال است و معتقد است کار بزرگی برای کشورش کرده که به رشد جمعیت آن کمک کرده است.

این فیلم سینمایی خنده دار در آن سال جوایزی هم برای سازندگانش داشت و باعث شد که شبنم مقدمی برای سیمرغ بلورین نامزد شود و کارگردان نیز جایزه بهترین کارگردانی را مال خود کند.

آتش بس ۱، تهمینه میلانی: ۱۳۸۴

فیلم های کمدی: دهه‌ی ۸۰، اوج همکاری مهناز افشار و رضا گلزار بود. این دو زوج هنری خوبی ساخته بودند و تقریبا همه از دیدن این دو نفر در کنار هم، در فیلم‌های کمدی رمانتیک لذت می‌بردند. فیلم آتش بس که سال ۱۳۸۴ روی پرده آمد نیز به طور خاصی گل کرد و حسابی توجه همه را جلب کرد.

این فیلم درباره زوجی لجباز اما در عین حال عاشق به نام‌های سایه و یوسف است که براساس لج و لجبازی‌هایی که داشتند، کم کم عشقشان نسبت به هم تیره و تار شد. تا جایی که این دو نفر، تصمیم گرفتند از تراپیست برای حل مشکل خود کمک بگیرند. به کمک روانشناسی که  مرحوم آتیلا پسیانی نقش او را بازی می‌کرد، شاهد صحنه‌های مختلف زندگی این زوج هستیم و می‌بینیم که رابطه آن‌ها از کجا به کجا رسید و کم کم چه کارهایی برای بهتر شدن رابطه خود انجام می‌دهند.

چند سال پس از ساخت اثر موفق آتش بس ۱، تهمینه میلانی تصمیم گرفت تا بار دیگر این طنز ایرانی را با زوج متفاوتی بسازد. او این سری به سراغ بهرام رادان و میترا حجار رفت و باز هم فیلمی دیدنی را ساخت. اگر چه که آتش بس ۲ به اندازه آتش بس ۱ دیده نشد (به علت تقریبا یکسان بودن سوژه و عوض شدن سلیقه مخاطب به مرور زمان) اما باز هم یک کمدی بسیار خوب قلمداد می‌شود که دیدن آن واقعا لذت خواهد داشت. در این فیلم، زوج لجباز داستان یک فرزند هم دارند و باز هم روانشناس داستان آتیلا پسیانی، سعی می‌کند تا رابطه آن‌ها را بهبود ببخشد.

فیلم های کمدی:

رحمان ۱۴۰۰، منوچهر هادی: ۱۳۹۸

اسم فیلم رحمان ۱۴۰۰ نام حاشیه را به یاد مخاطب می‌اندازد. این فیلم حواشی زیادی برای اکران و همچنین پخش در شبکه نمایش خانگی داشت. با این حال این فیلم یک کمدی پرستاره و با داستانی تقریبا جدید است. البته که تنها حدود یک ماه روی پرده سینما بود و بعد از توقیف شد. اما با این حال در همین مدت زمان کوتاه نیز توانست به موفقیت‌های چشم گیری در گیشه دست پیدا کند. کمی بعد از آن هم نسخه غیرقانونی از فیلم در دسترس قرار گرفت که برای عوامل فیلم حسابی دردسرساز شد. بهترین فیلم کمدی ایرانی جدید برخلاف نام رحمان ۱۴۰۰، احتمالا فیلم دینامیت است.

داستان فیلم در مورد یک کارمند رده پایین در یک اداره است که زندگی واقعا حقیرانه‌ای دارد. با این حال بسیار به زندگی امیدوار است. از قضا روزی متوجه می‌شود که بیماری لاعلاجی دارد که به زودی او را از پا در خواهد آورد. به همین خاطر هم نقشه دارد تا قبل از مرگ طبیعی به دست یکی از آقازاده‌های اداره‌شان به قتل برسد تا با پول دیه بتواند برای زن و فرزندانش زندگی خوبی فراهم کند.

سعید آقا خانی و بهرام افشاری هر دو در سینمای این روزهای ایران شناخته شده هستند. زوج جذاب آنها در این فیلم نیز توانست نظر مخاطب را جلب کند. البته که فیلم پر از شوخی‌های کلامی و لفظی بود و شاید تماشای آن برای همه سنین مناسب نباشد. با این حال این کمدی با پرداختن به وضع قشر ضعیف و البته رانت‌خواری و خوشگذرانی آقازاده ها توانست در میان نام‌های بهترین فیلم کمدی های ایرانی جای خود را باز کند.

فیلم های کمدی:

شام عروسی، ابراهیم وحیدزاده: ۱۳۸۴

فیلم های کمدی: فیلم سینمایی ایرانی کمدی شام عروسی، یک فیلم پرستاره و خوش‌ساخت است که فیلمنامه‌اش را پیمان معادی نوشته و ابراهیم وحیدزاده آن را کارگردانی کرده است.

در این فیلم، هنرپیشگانی چون امین حیایی، نیکی کریمی، مارال فرجاد، پویا امینی و زنده‌یاد عارف لرستانی، نقش آفرینی کرده‌اند.

داستان فیلم، درباره‌ی خانواده‌ی باهر است که دخترشان گندم (مارال فرجاد) تصمیم گرفته با استادش (پویا امینی) ازدواج کند. از آن‌جا که کارخانه خانواده باهر در معرض ورشکستگی قرار دارد و استاد گندم مردی ثروتمند است، مهندس باهر (امین حیایی) به این وصلت رضایت می‌دهد. 

اگر دلتان یک طنز ایرانی می‌خواهد که حال و هوای عروسی داشته باشد و پر از ستاره باشد، این فیلم را برای یک شب که خسته‌اید و می‌خواهید برای مدتی از دنیای بیرون جدا شوید، در نظر بگیرید.

فیلم های کمدی: