خواص تخم رازیانه

خواص تخم رازیانه ، رازیانه یک گیاه معطر و شفابخش قدرتمند است. این گیاه در آشپزی نیز مصارفی دارد. خواص شگفت‌انگیز و قدرتمند فراوانی که تخم  ،روغن، عرق و دمنوش رازیانه دارد، سبب شده که این گیاه یک درمان گیاهی طبیعی برای مشکلات مختلف سلامتی باشد، از جمله سوء هاضمه، کم‌خونی، یبوست، نفخ، اسهال، قولنج، اختلالات قاعدگی، اختلالات تنفسی و مشکلات چشم. در  این نوشتار در باره خواص رازیانه اعم از تخم،‌ روغن، عرق، و دمنوش آن با استناد به یافته های علمی پرداخته می شود.

خواص رازیانه

علاوه بر این، رازیانه مزایای زیادی هم برای مو، پوست و زیبایی دارد. بسیاری از خواص رازیانه به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضد اسپاسم، ضد نفخ و ضد احتقان آن است. تخم رازیانه همچنین یک منبع عالی از مواد معدنی ضروری و فیتواستروژن‌ها و همچنین مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها (زردینه‌ها)، کامفن، فنکون و آنتول است. در این نوشتار مزایای شگفت‌انگیزی را که این دانه‌های کوچک برای سلامتی و زیبایی شما دارند، معرفی می‌کنیم. با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید اطلاعات کافی در مورد تخم رازیانه کسب کنید.

الف – خواص رازیانه برای سلامتی و زیبایی چیست؟

۱. کم‌خونی را درمان می‌کند.

هنگامی که ما در مورد خواص رازیانه برای سلامتی صحبت می‌کنیم، باید این گیاه را به عنوان یک درمان خانگی موثر برای کم‌خونی معرفی کنیم، چرا که تخم رازیانه دارای دو ماده‌ی غذایی مهمی برای تشکیل خون است، از جمله هیستیدین و آهن. هم هیستیدین و هم آهن موجود در رازیانه به بهبودی قابل‌توجه بیماران مبتلا به کم‌خونی کمک می‌کنند. آهن یک ماده‌ی کلیدی هموگلوبین است. هیستیدین در افزایش تولید هموگلوبین و افزایش شکل‌گیری اجزای کلیدی خون موثر است.

مطلب مرتبط:خواص روغن گردو: ۱۲ فایده شگفت انگیز روغن گردو برای سلامتی

۲. نفخ شکم را درمان می‌کند.

اسید اسپارتیک موجود در رازیانه خواص ضد نفخ دارد؛ بنابراین، رازیانه به عنوان یک ماده­ی ضد نفخ فوق‌العاده محسوب می‌شود. این تعجب آور نیست که درمان نفخ شکم یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است. هر کسی از نوزاد گرفته تا آدم‌های سالخورده می‌تواند از عصاره‌ی رازیانه برای کاهش علائم نفخ و حذف گازهای اضافی از معده استفاده کند. سوء هاضمه‌ی بدون زخم، و همچنین نفخ را در کودکان خردسال و نوزادان می‌توانیم با عصاره‌ی تخم رازیانه درمان کنیم.

۳. سوء هاضمه را درمان می‌کند.

یکی دیگر از خواص رازیانه  عبارت از درمان سوء هاضمه است. تنها کاری که باید بکنید این است که کمی تخم رازیانه بعد از هر وعده­ ی غذایی بجوید تا فرآیند هضم بهبود بیابد و خطر ابتلا به سوء هاضمه کم شود. برخی از ترکیبات سودمند تخم رازیانه به عنوان محرک قدرتمندی عمل می‌کنند به این دلیل که می‌توانند سبب تحریک ترشح شیره معده و گوارش شوند. استفاده از تخم رازیانه می‌تواند التهاب روده و معده را که ناشی از سوء هاضمه است، کاهش دهد. علاوه بر این، مصرف تخم رازیانه به طور منظم از مشکلات مختلف روده جلوگیری می‌کند.

۴. از یبوست جلوگیری می‌کند.

اگر رازیانه به صورت پودر مصرف شود، می‌تواند به عنوان درمان خانگی موثری برای یبوست به کار رود. این هم یکی دیگر از خواص رازیانه برای سلامتی است. مصرف تخم رازیانه می‌تواند به افزایش تولید اسید معده و صفرا کمک کند، و روده را پاکسازی کند. بنابراین، این دانه‌های کوچک و قدرتمند می‌توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند. علاوه بر این، رازیانه اغلب به فهرست داروهایی که برای درمان اسهال، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS)،  درد شکم، و دیگر مشکلات روده مصرف می‌شوند، اضافه شده‌است.

ناباروری در زنان, رازیانه

۵. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات اخیر ارتباط نزدیک بین مصرف منظم تخم رازیانه و جلوگیری از بروز سرطان را نشان داده‌اند. رازیانه سرشار از فلاونوئیدها، فنول‌ها، و آلکالوئیدها است که توانایی مهار رشد تومور را دارند. این مواد شیمیایی محافظ به مبارزه با اثرات مضر اشعه که منجر به توسعه‌ی سرطان می‌شوند، کمک می‌کند. کسانی که به سرطان کبد یا پستان مبتلا هستند اغلب عصاره‌ی رازیانه را برای جلوگیری از بدتر شدن این بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

۶. از سلامت قلب محافظت می‌کنند.

خواص رازیانه برای سلامتی هم چنین شامل حفاظت از سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سکته‌ی قلبی و مغزی نیز می‌شود. رازیانه، سرشار از فیبر است که سطح کلسترول را در بدن تنظیم می‌کند. علاوه بر این، مصرف رازیانه به طور منظم به کاهش سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد کمک می‌کند. سطح بالای کلسترول LDL در بدن ممکن است به تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی، و سکته‌ی مغزی منجر شود.

مطلب مرتبط:۸ فایده شگفت‌انگیز گیلاس و آلبالو برای سلامتی

۷. عملکرد مغز را بهبود می‌دهد.

پتاسیم موجود در رازیانه عملکرد مغز را با افزایش هدایت الکتریکی بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، جویدن تخم رازیانه، یا نوشیدن چای رازیانه به صورت روزانه می‌تواند عملکرد مغز، فعالیت عصبی، و توانایی‌های شناختی را بهبود دهد. متخصصان تغذیه اغلب توصیه می‌کنند که کودکان در هر سنی مصرف رازیانه و سایر غذاهای غنی از پتاسیم را برای بالا رفتن حافظه و تمرکزشان افزایش دهند.

۸. فشار خون را کاهش می‌دهد.

کاهش فشار خون یکی دیگر از خواص رازیانه برای سلامتی شما است که می‌خواهیم به شما در این مقاله معرفی کنیم. این فایده‌ی رازیانه به دلیل پتاسیم فراوانی است که در آن وجود دارد و پتاسیم در کاهش تنش رگ‌های خونی موثر است. پیوند نزدیکی بین فشار خون بالا و مسائل مختلف مربوط به سلامتی از جمله سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی و تصلب شرایین وجود دارد. اگر فشار خون بالا در افراد دیابتی به سرعت درمان نشود، مدیریت سطح گلوکز و انسولین دشوار خواهد بود. و ممکن است به عوارض کشنده منجر شود. یک فنجان رازیانه می‌تواند پتاسیم فراوانی به بدن‌تان برساند و فواید شگفت‌انگیز دیگری نیز برای سلامتی‌تان داشته باشد.

۹. اسهال را درمان می‌کند.

زمانی که در مورد خواص رازیانه برای سلامتی صحبت می‌کنیم، باید آن را به عنوان یک درمان خانگی موثر برای اسهال نیز معرفی کنیم. اسهال به وسیله‌ی باکتری ایجاد می‌شود در حالی که اوکالیپتول و آنتول که به میزان فراوانی در روغن رازیانه یافت می‌شوند، دارای خواص ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده هستند. اسیدهای آمینه مانند هیستیدین می‌توانند هضم را بهبود ببخشند و عملکرد مناسب و بهینه‌ی دستگاه گوارش را تضمین کنند. بنابراین، تخم رازیانه می‌تواند مانع از بروز اسهال شود یا آن را کاهش دهد.

۱۰. قولنج را درمان می‌کند.

فیتواستروژن‌های موجود در روغن معطر رازیانه در درمان قولنج کلیوی مفید است. این مواد شیمیایی گیاهی باعث می‌شوند که رازیانه یکی از داروهای خانگی موثر برای قولنج کلیوی باشد. رازیانه حاوی خواص ضد اسپاسم است که توانایی ریلکس کردن عضلات شما و از بین بردن ناراحتی‌های ناشی از قولنج کلیوی را دارند. این مورد یکی از فواید شگفت‌انگیز روغن رازیانه برای سلامتی است که دوست داشتیم با شما در میان بگذاریم.

۱۱. اختلالات قاعدگی را کاهش می‌دهد.

مصرف رازیانه همچنین در کاهش اختلالات قاعدگی موثر است. رازیانه به عنوان قاعده‌آور نیز شناخته شده‌است و عملکرد هورمون‌ها را در بدن تنظیم می‌کند و در نتیجه اختلالات قاعدگی را کاهش داده و سبب تنظیم قاعدگی می‌شود. رازیانه اغلب به بسیاری از محصولات که ادعا می‌کنند اثرات مضر سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را از بین می‌برند، اضافه شده‌است. استفاده از رازیانه در شکل‌های مختلف می‌تواند به زنان یائسه کمک کند به میزان قابل‌توجهی از شر درد و ناراحتی خلاص شوند.

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

۱ فنجان رازیانه می‌تواند تقریبا ۲۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده‌ی روزانه از ویتامین C را تامین کند و بنابراین تعجب‌آور نیست که رازیانه به عنوان یک منبع عالی ویتامین C محسوب می‌شود. ویتامین C نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند و آسیب‌های پوستی را اصلاح می‌کند. ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن و الاستین را در پوست افزایش دهد. علاوه بر این، ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند با اثرات رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۳۵ فایده روغن کنجد برای مو ، پوست و سلامتی

۱۳. پستان‌ها را بزرگ می‌کند.

رازیانه می‌تواند به عنوان یک داروی مقوی و محرک عمل کند به این دلیل که فلاونوئید‌های موجود در رازیانه توانایی افزایش میزان استروژن در بدن را دارا هستند. مصرف منظم رازیانه می‌تواند اندازه‌ی پستان‌ها را با افزایش شکل‌گیری بافت‌ها و سلول‌های جدید در آن­ها بزرگ کند. بزرگ کردن پستان از خواص رازیانه است که چشم‌پوشی از آن در این مقاله امکان‌پذیر نبود!

خواص رازیانه

۱۴. از بروز اختلالات تنفسی جلوگیری می‌کند.

مصرف منظم رازیانه در پیشگیری از اختلالات تنفسی مانند برونشیت، احتقان و سرفه موثر است. چنین تاثیری به دلیل وجود آنتول و اوکالیپتول در تخم رازیانه است که دارای خواص خلط‌­آور هستند. استفاده از پودر و تخم رازیانه می‌تواند خلط را از بین ببرد و مواد سمی را از بدن حذف کند. در نتیجه، مصرف رازیانه به طور منظم می‌تواند به شما در بهبود سریع‌تر اختلالات تنفسی کمک کند. یکی از مزایایی که رازیانه برای سلامتی دارد این است که مانع از بروز اختلالات تنفسی می‌شود.

۱۵. از بروز مشکلات چشم جلوگیری می‌کند.

چشم بسیار مهم است اما اختلالات چشمی زیادی مربوط به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) و پیری زودرس وجود دارند. خوردن غذاهای سالم باید در برنامه‌های خواص رازیانه بود که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. ویتامین C و اسید آمینه‌ی آرژنین موجود در این سبزی خام آنتی‌اکسیدان، محرک، و سم‌زدا هستند.

علاوه بر این، روغن معطر رازیانه حاوی مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و کبالت است. به همین دلیل استفاده از این روغن در ناحیه‌ی اطراف چشم می‌تواند خستگی چشم و سوزش آن را از بین ببرد. فلاونوئیدهای موجود در رازیانه می‌تواند اثرات استرس اکسیداتیو را بر سلول‌های رنگدانه مهار کند. برای حفظ سلامت چشم، باید مصرف رازیانه را افزایش بدهیم یا روغن معطر رازیانه را در ناحیه‌ی اطراف چشم استفاده کنیم. روغن معطر رازیانه همچنین یکی از داروهای خانگی موثر برای رفع حلقه‌ی تیره‌ی دور چشم است.

۱۶. بوی بد دهان را درمان می‌کند.

بسیاری از آدم‌ها به خاطر ناتوانی در خلاص شدن از بوی بد دهان پس از هر وعده غذایی مستاصل شده‌اند، و با وجود این‌که دندان‌های‌شان را با دقت مسواک می‌زنند، باز هم افاقه نمی‌کند. خوشبختانه، داروهای خانگی زیادی برای از بین بردن بوی بد دهان وجود دارد، و یکی از این داروها رازیانه است. توصیه می‌شود که پس از خوردن یک وعده‌ غذای بودار، کمی تخم رازیانه بجوید تا نفس‌تان تازه شود.

درمان بوی بد دهان یکی از خواص رازیانه است به دلیل خواص ضد میکروبی آن که به کشتن میکروب‌های مضر کمک می‌کند. علاوه بر این، رازیانه شامل خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می‌تواند درد لثه را کاهش دهد. علاوه بر جویدن کمی تخم رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی، می‌توانید دمنوش رازیانه ولرم آماده کنید و از آن برای غرغره کردن استفاده کنید تا بوی بد دهان‌تان کاهش بیابد.

۱۷. به فرآیند هضم کمک می‌کند.

جویدن کمی تخم رازیانه یا نوشیدن دمنوش رازیانه‌ی ولرم به فرآیند هضم کمک می‌کند. رازیانه در پیشگیری و تسکین بسیاری از مشکلات گوارشی از قبیل باد شکم، نفخ، سوء هاضمه، کولیک، یبوست، سوزش معده، گاز روده، و حتی سندوم روده‌ی تحریک‌پذیر موثر است. استفاده از رازیانه که حاوی خواص ضد نفخ است، می‌تواند به تسکین دستگاه گوارش شما و جلوگیری از تشکیل گاز کمک کند. علاوه بر این، رازیانه باید پس از شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی مصرف شود تا به درمان دستگاه گوارش کمک کند. بهبود گوارش یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است که دوست داشتیم با شما در این مقاله در میان بگذاریم.

۱۸. از چاقی جلوگیری می‌کند.

چاقی یک بیماری شایع در بسیاری از کشورهای جهان است. رژیم غذایی ناسالم، پرخوری، یا غذا خوردن احساسی سبب بروز چاقی می‌شود. رازیانه یک ابرخوراکی فوق‌العاده است که اشتها را سرکوب می‌کند و سبب می‌شود که معده‌ی شما مدت زمان طولانی‌تری را احساس سیری کند، و به این ترتیب به مبارزه با چاقی کمک می‌کند. علاوه بر این، رازیانه‌ی تازه می‌تواند چربی بیش‌تری را از طریق افزایش سوخت و ساز بدن بسوزاند. رازیانه مدر (ادرارآور) هم هست و بنابراین مصرف آن به طور منظم کمک می‌کند تا احتباس آب که عامل اصلی و شایع اضافه وزن است، از بین برود.

پیشگیری از چاقی یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است. شما می‌توانید تخم‌های رازیانه را آسیاب کنید، بو بدهید یا از آن دمنوش تهیه کنید. شما همچنین می‌توانید یک دوم قاشق چایخوری پودر تخم رازیانه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را مصرف کنید.

۱۹. احتباس آب را کاهش می‌دهد.

کاهش احتباس آب یکی دیگر از فوایدی است که تخم رازیانه برای سلامتی دارد چون شامل خواص مدر است. نوشیدن دمنوش رازیانه یک گزینه‌ی توصیه شده‌است چرا که به خارج کردن آب اضافی از بدن شما کمک می‌کند. احتباس آب اضافی در بدن ممکن است منجر به افزایش وزن شود. احتباس مایعات همچنین باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از دمنوش رازیانه‌ی ولرم در ناحیه‌ی اطراف چشم با این مشکل مقابله کنید. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش رازیانه سموم و مواد زائد را از بدن شما حذف می‌کند، و به این ترتیب به جلوگیری از مشکلات دستگاه ادراری کمک می‌کند.

۲۰. رشد و نمو کودکان را بهبود می‌دهد.

مصرف منظم رازیانه برای رشد و نمو اطفال و کودکان مفید است، و این یکی از خواص درمانی شگفت‌انگیز رازیانه است که باید در این مقاله جای داشته باشد. دلیل این تاثیر وجود روی فراوان در رازیانه است.

۲۱. مواد مغذی ضروری را به بدن شما می‌رساند.

رازیانه یک گیاه مغذی است. مصرف منظم آن می‌تواند مواد مغذی ضروری را به بدن شما برساند. آب رازیانه یک نوشیدنی سالم و مغذی است. بسیاری از خواص رازیانه برای سلامتی و زیبایی به دلیل حضور مواد مغذی ضروری در آن است. بتاکاروتن، ویتامین E، C، B، و A به میزان فراوان در رازیانه وجود دارد. مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم، کبالت، سدیم، فسفر، روی و سیلیکون نیز در رازیانه به وفور یافت می‌شود. این دانه‌های کوچک سرشار از کاروتنوئید، آنتی‌اکسیدان، و فلاونوئیدها است. عطر تند و قوی آب رازیانه به دلیل آنتول (ماده‌ی مغذی گیاهی موجود در رازیانه) است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رازیانه می‌تواند از اثرات رادیکال‌های آزاد که منجر به آسیب سلولی می‌شوند، جلوگیری ‌کند.

۲۲. اشتها را افزایش می‌دهد.

افزایش اشتها یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است که دوست دارم در این مقاله به شما معرفی کنم. روغن معطر رازیانه به عنوان یک داروی محرک اشتها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، اگر شما قبل از وعده­ی غذایی اصلی احساس گرسنگی ندارید، باید از روغن معطر رازیانه استفاده کنید.

۲۳. اسپاسم را تسکین می‌دهد.

اسپاسم به معنای انقباضات غیر ارادی عضلات، اعصاب، روده‌ها، دستگاه تنفسی، و ارگان‌های بدن است. اسپاسم اگر زود درمان نشود، بسته به مناطق آسیب‌دیده، ممکن است به التهاب، درد حاد، و سرفه‌ی مزمن منجر شود. اسپاسم شدیدتر حتی می‌تواند سبب از حال رفتن و مرگ شود. تسکین اسپاسم یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است به این دلیل که رازیانه خواص ضد اسپاسم دارد. استفاده از روغن معطر رازیانه می‌تواند به آرام شدن اعصاب، عضلات، و روده­ها کمک کند.

۲۴. دارای اثرات ضدعفونی‌کننده است.

غیر ممکن است که در مورد فواید شگفت‌انگیز رازیانه صحبت کنیم و در مورد اثرات ضدعفونی‌کننده‌ی آن حرفی نزنیم. روغن معطر رازیانه دارای خواص ضد باکتری هم هست. این روغن را می‌توانید روی زخم استعمال کنید، به این ترتیب از تبدیل شدن آن به زخم چرکی جلوگیری می‌کنید. علاوه بر این، استفاده از روغن رازیانه کمک می‌کند که عفونت بعد از جراحی و کزاز از شما دور بماند.

۲۵. التهاب را درمان می‌کند.

رازیانه دارای خواص ضد التهاب است و به همین دلیل می‌توانیم آن را برای درمان التهاب ناشی از بیماری و ناخوشی‌های مختلف استفاده کنیم. استفاده از پیاز رازیانه می‌تواند هم التهاب خارجی و هم التهاب داخلی را درمان کند. رازیانه همچنین حاوی آنتول (یک فلاونوئید ضد التهابی قوی) است. رازیانه یک درمان خانگی موثر برای التهاب است بدون این‌که هر گونه عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای بدن داشته باشد.

۲۶. اسیدیته را کاهش می‌دهد.

غیر ممکن است که در مورد فواید شگفت‌انگیز رازیانه صحبت کنیم بدون این‌که از اثرات خنک‌کننده و خنثی‌کننده‌ی آن چیزی نگوییم. استفاده از رازیانه می‌تواند اسیدیته را به طور موثری کاهش دهد. دمنوش رازیانه با خارج کردن سموم از بدن، می‌تواند به آرامش روده و افزایش جذب مواد مغذی کمک کند. رازیانه همچنین به تنظیم سطح PH در بدن کمک می‌کند.

۲۷. فوایدی برای پوست دارد.

رازیانه مزایای زیبایی زیادی برای پوست شما دارد. تخم رازیانه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدعفونی‌کننده است. و مزایای زیبایی رازیانه مانند جلوگیری از آکنه و بهبود پوست ناشی از همین خواص است. تخم رازیانه همچنین در کاهش خطوط ریز، چین و چروک، و لکه‌های سیاه موثر است. مصرف منظم رازیانه می‌تواند به شما پوستی درخشان و بی‌عیب و نقص بدهد. رازیانه دارای اثرات خنک‌کننده هم هست؛ بنابراین، می‌تواند یک درمان خانگی عالی برای تحریک پوست و التهاب باشد.

از آن‌جایی که رازیانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است، مصرف موضعی آن یا مصرف خوراکی آن به طور منظم به جلوگیری از علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز و از بین رفتن آنها کمک می‌کند. تخم رازیانه یک منبع عالی از مواد معدنی ضروری مانند روی، آهن، کلسیم، و سلنیوم است. بنابراین، مصرف تخم رازیانه می‌تواند پوست‌تان را سالم کند. ویتامین‌های موجود در تخم رازیانه به شما پوستی جوان می‌دهد. برای رسیدن به مزایای بهینه‌ی تخم رازیانه برای پوست، باید دمنوش آن را بنوشید یا مقدار قابل‌توجهی از تخم رازیانه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. افراد زیادی اضافه کردن کمی تخم رازیانه را به سالاد مورد علاقه‌شان دوست دارند.

۲۸. برای موهای شما سودمند است.

رازیانه نه تنها مزایای زیبایی زیادی برای پوست دارد بلکه به موهای‌تان نیز فایده‌ی زیادی می‌رساند. به عنوان مثال، رازیانه یک درمان خانگی عالی برای اختلالات مختلف مو و پوست است، از جمله شکستگی مو، خارش پوست سر، شوره‌ی سر و ریزش مو. شما می‌توانید تخم رازیانه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید اگر که می‌خواهید از مزایای آن برای مو بهره‌مند شوید. روش دیگر این است که می‌توانید دمنوش رازیانه را به صورت موضعی برای درمان اختلالات مختلف مو و پوست سر استفاده کنید. توصیه می‌شود که پس از شستن مو با شامپو و استفاده از نرم‌کننده روی موهای‌تان، به عنوان آخرین مرحله‌ی شستشو، با استفاده از دمنوش رازیانه موهای‌تان را آبکشی کنید.

۲۹. سرشار از آنتی اکسیدان است

تخم رازیانه سرشار از مواد آنتی اکسیدان است. این ماده‌ی شیمیایی رادیکال‌های آزاد را از بدن می‌زداید و در برابر پیری، عفونت، سرطان‌ها، و بیماری‌های عصبی از ما محافظت می‌کند. تخم رازیانه فایده‌های متعددی برای سلامتی دارد، اول از همه آنکه به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

۳۰. مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد

تخم رازیانه سرشار از فیبرهای رژیمی است که با جذب مایعات در سرتاسر دستگاه گوارشی به گوارش غذا کمک می‌کنند و وضعیت یبوست را بهبود می‌بخشند. تخم رازیانه رایج‌ترین درمان استفاده شده برای نفخ شکم است و گازهای موجود در معده و شکم را کاهش می‌دهد.

۳۱. گلبول‌های قرمز خون تولید می‌کند

رازیانه حاوی مواد معدنی بسیاری مانند آهن، روی، مس، منگنز، منیزیم، کلسیم، و پتاسیم است. مس تولید گلبول‌های قرمز خون را تحریک می‌کند. آهن نیز به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. روی رشد و نمو گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کند. پتاسیم ماده‌ی مهمی برای کمک به کنترل فشار خون است. منگنز نیز یک آنتی اکسیدان قدرتمند است.

۳۲. از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند

فیبر رژیمی به کلسترول می‌چسبد و جذب آن‌ها را در روده بزرگ کاهش می‌دهد. این کار به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می‌کند. فیبر موجود در رازیانه به همراه آنتی اکسیدان‌ها از روده در برابر سرطان‌ها محافظت می‌کند. عصاره‌ی تخم رازیانه در محافظت از سرطان کاملا موثر است. این عصاره نه تنها می‌تواند از رشد تومورها پیشگیری کند بلکه می‌تواند در محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد در دوران درمان سرطان کمک کننده باشد. تخم رازیانه از بدن در برابر سرطان‌های متعددی پیشگیری می‌کند.

۳۳. کولیت زخمی را کاهش می‌دهد

مطالعات اولیه حاکی از آن است که مصرف رازیانه در ترکیب با قاصدک، گل همیشه بهار، و بادرنجبویه می‌تواند درد افراد مبتلا به ورم کولون را کاهش دهد.

۳۴. از قاعدگی‌های دردناک پیشگیری می‌کند

بعضی از مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مصرف روزانه‌ی عصاره‌ی ارزیانه می‌تواند درد قاعد‌گی را که دیسمنوره نامیده می‌شود کاهش دهد. رازیانه همچنین قاعدگی را تسهیل و تنظیم می‌کند. از رازیانه برای تسکین اثرات علائم پیش از قاعدگی و برای زنان یائسه استفاده می‌شود.

۳۵. مردمویی یا هیرسوتیسم را کاهش می‌دهد

مطالعه‌ی دیگری آشکار ساخت که استفاده از کرم رازیانه به مدت سه ماه میزان رویش موی ‌بدن زنان را کاهش می‌دهد.

۳۶. اثر آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد

استفاده از رازیانه پیش از قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهای ماوراء بنفش می‌تواند اثر آفتاب سوختگی را کاهش دهد. هر زمان که می‌خواهید از خانه بیرون بروید از این درمان استفاده کنید.

۳۷. از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند

رازیانه منبع فیبر فوق‌العاده‌ای است، این ادویه به حفظ سلامت جریان خون نیز کمک می‌کند. این یعنی کمک به حذف کلسترول، کلسترولی که باعث بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. رازیانه همچنین کلسترول را در سطح سالمی نگه می‌دارد. این کار می‌تواند کلسترول‌هایی را که باعث حملات قلبی و سکته می‌شوند از بین ببرد.

۳۸. از سرطان سینه پیشگیری می‌کند

طبق مطالعات انجام شده عصاره‌ی تخم رازیانه در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. این عصار نه تنها از رشد تومورها پیشگیری می‌کند، بلکه می‌تواند در طول درمان سرطان نیز از شما محافظت کند. عصاره‌ی تخم رازیانه از سرشان کبد و سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

۳۹. به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

تخم رازیانه به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. استفاده از این ماده به صورت روزانه به مدت شش هفته می‌تواند از شکستگی استخوان‌ها پیشگیری کند. مطالعات انجام شده آشکار ساخته اند که این تقویت استخوان ممکن است به خاطر توانایی رازیانه در پیشگیری از فعالیت سلول‌های مخرب استخوان باشد.

۴۰. فشار داخل چشم را کاهش می‌دهد

مطابق مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ انجام شده است خواص شیمیایی موجود در تخم رازیانه گردش خون سالم را تحریک می‌کند. در این مطالعه دریافتند که تخم رازیانه باعث اتساع (انبساط) در بافت چشم و در نتیجه کاهش فشار وارده بر آن می‌شود. پژوهشگران ذکر کرده‌اند که رازیانه نسبت به سایر دانه‌ها از نیتریت بیشتری برخوردار است.

ب – عوارض و مضرات رازیانه چه هستند؟

مصرف رازیانه به صورت خوراکی یا موضعی هیچ گونه عوارض جانبی مهمی ندارد، البته اگر رازیانه را در حد اعتدال استفاده کنید. مصرف بیش از حد روغن تخم رازیانه یا عصاره‌ی آن ممکن است به آفتاب‌زدگی، خارش، یا بثورات جلدی منجر شود. هر زمان که متوجه علائم و نشانه‌های غیرمعمول بدن در واکنش به رازیانه شدید، باید استفاده از رازیانه را متوقف کنید و بلافاصله یک وقت ملاقات از پزشک‌تان بگیرید. از آن‌جا که رازیانه خواص فیتواستروژن دارد، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند.