خواص گل کلم

خواص گل کلم ، گل کلم متعلق به خانواده کلمیان است، که شامل بروکلی، کلم کالی و کلم برگ نیز می باشد. گل های روی گل کلم با فاصله ی نزدیکی کنار هم قرار گرفته اند و از جوانه های گل تشکیل شده اند که آنها به یک ساقه ی میانی وصل هستند. از طعم و نرمی گل سرخ آنها در برابر نور خورشید محافظت می شوند تا از تولید رنگدانه ی کلروفیل و بیش از اندازه رسیدن آن جلوگیری شود. زیستگاه گل کلم آسیا است، اما سالها بعد در منطقه ی مدیترانه، ترکیه و ایتالیا حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد پدیدار شد. در اواسط قرن شانزدهم، گل کلم در فرانسه و اروپای شمالی نیز شناخته شد.امروزه هند، چین، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده تولیدکنندگان برتر گل کلم در سراسر جهان می باشند.

ارزش غذایی و ویتامین های موجود در گل کلم:

گل کلم یک منبع عالی از ویتامین C،فولات، ویتامین K ، ویتامین های پیچیده B و ویتامین E است. گل کلم همچنین، حاوی ماده معدنی حیاتی، مانند:کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و آهن است که بدون اضافه کردن کلسترول، برای بدن مضر نمی باشند.

همچنین یک منبع خوبی از پروتئین و چربی های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا ۳ است و فیبر رژیمی را فراهم می کند و مقادیر کمتری از قندهای طبیعی را در مقایسه با سایر اعضای خانواده گیاه شناسی مانند بروکلی دارد.

خواص و مزایای سلامتی استفاده از گل کلم:

۱٫ جلوگیری از استرس اکسیداتیو:

گل کلم همچنین حاوی ویتامین C ، منگنز و دیگر اکسیدان های قوی است که به تغذیه بدن کمک می کند.همچنین فیات شیمیایی دارد که گلوکاناستروتین نامیده میشود و آنزیم ها را تحریک می کند و از سلول های بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت میکند.

خاصیت گل کلم

گل کلم برای جلوگیری از استرس 

۲٫ گل کلم برای بهبود سلامت قلب و عروق :

گل کلم ویتامین K دارد که دارای خواص ضد التهابی است، مصرف منظم گل کلم، گردش خون سالم را تضمین می کند و به حفظ رگ های خونی کمک می کند. این مزایای عنوان شده از گل کلم در بخش سلامت زوزیلند به دلیل وجود گلوکورافانین است. گلوکورافانین تبدیل می شود به ایزوتوسیانات که فعالیت های ضد التهابی را فعال می کند و مانع انباشت لیپیدها در رگ های خونی می شود. این امر سبب جریان خون بدون انسداد می شود و همین خطر بیماری هایی مانند آترواسکلروز را کاهش می دهد و سلامت قلبی و عروقی را ارتقاء می دهد.

۳٫ گل کلم برای کمک به جلوگیری از سرطان:

گلوکوزینولات که در گل کلم موجود است، به منظور تولید ترکیبات سالمی مانند سولفورفان و ایزوتیوسیانات ها به نام های ایندول -۳- کاربینول تجزیه می شود.مطالعات نشان داده ­اند که این ترکیبات اثرات کموپریونتیو و ضد استروژن دارند که به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک می کنند.پژوهش ها شواهدی ارائه داده اند برای پشتیبانی از این واقعیت که مصرف سبزیجات خانواده ی کلمیان مانند گل کلم به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مانند سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم کمک می کنند.

۴٫ گل کلم برای پیشگیری از اختلالات معده:

گل کلم منبع فیبر غذایی است که به فرآیند هضم کمک می کند و روند حذف سموم بدن را افزایش می دهد.گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورفان موجود در گل کلم، از پوشش معده محافظت می کند و به مقاومت در برابر رشد باکتری های هلیکوباکتری پیلوری کمک می کند. افزون بر این مکانیسم دفاعی، ایزوتیوسیانات غذایی موجود در گل کلم از خطر بروز اختلالات مختلف شکم مانند زخم معده و سرطان روده جلوگیری می کند.

۵٫ گل کلم برای کمک به جذب آهن:

ویتامین C موجود در گل کلم به جذب آهن در خون کمک می کند و به افزایش هموگلوبین در بدن نیز کمک خواهد کرد.

۶٫ گل کلم برای درمان مشکلات تنفسی:

پاپیلوماتوزیس تنفسی، ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است که بر حنجره، ریه و برونش تاثیر می گذارد. مطالعات همچنین نشان می دهد که افزایش مصرف سبزیجات، مانند:گل کلم به کاهش شدت این مشکل تنفسی کمک خواهد کرد.

ارزش غذایی گل کلم

درمان مشکلات تنفسی با گل کلم 

۷٫ گل کلم ممکن است که به کاهش وزن کمک کند:

گل کلم ها دارای خواص متعددی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند:اول این که حاوی کالری کمی می باشد، حدود ۲۵ کالری در هر فنجان.

شما می توانید مقدار زیادی از آن را بدون افزایش وزن مصرف کنید، همچنین می تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای با کالری بالا مثل برنج و آرد باشد.گل کلم همچنین به عنوان یک منبع خوب از فیبر است که هضم را بهبود می بخشد و به طور خودکار تعداد کالری که در طول روز مصرف می کنید و یک عامل مهم در کنترل وزن می باشد را مدیریت می کند و محتوای آب زیاد آن نیز که حدود ۹۰ درصد از وزن آن را تشکیل می دهد باعث کاهش وزن میشود.

۸٫ گل کلم برای کمک به بهبود سلامت استخوان ها:

گل کلم حاوی ویتامین C است که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد.کلاژن از مفاصل و استخوان ها در برابر آسیب های التهابی محافظت می کند.گل کلم همچنین، حاوی ویتامین K است که ممکن است به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان در مردان و زنان کمک کند.

۹٫ گل کلم برای کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا :

گل کلم غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است، بنابراین ممکن است در کاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) که می تواند منجر به نابینایی، به ویژه در سالمندان شود، موثر باشد.سولفورفان موجود در گل کلم از بافت های شبکیه در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می کند، و از آسیب دیدگی و اختلالات چشم مانند آب مروارید جلوگیری می کند.

۱۰٫ مراقبت از پوست با گل کلم:

مطالعات نشان میدهند که سولفورفان موجود در گل کلم در محافظت از پوست در مقابل آسیب های ناشی از اشعه ی ماوراء بنفش موثر است.اثر محافظتی سولفورفان بدن را در برابر التهاب، سرطان پوست، اریتیم ناشی از UV و آسیب سلولی محافظت می کند.

۱۱٫ گل کلم برای مراقبت از مو:

گل کلم علاوه بر داشتنی پوستی سالم، باعث افزایش رشد مو به علت وجود گوگرد و سیلیکون میشود.

فواید گل کلم برای قلب

مراقبت از مو با گل کلم 

۱۲٫ گل کلم برای درمان اختلالات عصبی:

سولفورفان و ایندول های موجود در گل کلم نقش کلیدی در کاهش پیشرفت بیماری های تحلیل برنده ی اعصاب ایفا می کنند.آنها آنزیم های سم زدا را فعال می کنند و همین سطح گلوتاتین را افزایش می دهد و به درمان آسیب های عصبی ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو در بیماری های آلزایمر و پارکینسون کمک می کند.

۱۳٫ گل کلم برای کاهش فشار خون:

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گلوکورافانین و سولفورفان موجود در گل کلم به کاهش استرس اکسیداتیو و همین طور میزان LDL و کلسترول کلی کمک می کند.گل کلم همچنین باعث افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کاهش فشار خون می شود و علاوه بر این، فیبر و اسید چرب امگا ۳ موجود در گل کلم نیز به کاهش کلسترول بد کمک می کند و مانع از سخت شدن شریان ها می شود.

۱۴٫ گل کلم برای حفظ تعادل الکترولیتی بدن:

محتوای پتاسیم موجود در گل کلم، به حفظ تعادل الکترولیتی در بدن که برای عملکرد سیستم عصبی و انقباض عضلانی ضروری است، کمک میکند.

۱۵٫ گل کلم برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

گل کلم غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی تقویت کننده ی سیستم ایمنی است. حضور ویتامین C همراه با سایر ترکیبات سودمند موجود در آن به جلوگیری از انواع مختلف عفونت کمک می کند و مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت می کند و مانع از بروز التهاب ناشی از بیماری ها می شود.

۱۶٫ گل کلم برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن:

گل کلم حاوی عناصر سالم مانند ایندول ها است که اثرات ضد چاقی دارند. مطالعات نشان می دهند که مصرف گل کلم در پیشگیری از التهاب و اختلالات متابولیکی در بدن مفید است.همچنین به تحریک ترموژنز هایی که سبب سوختن چربی می شوند کمک می کند و مانع از بروز چاقی میشود.

گل کلم و لاغری

پیشگیری از چاقی و اضافه وزن با گل کلم 

۱۷٫ گل کلم برای کمک به رشد جنین:

استفاده از گل کلم در برنامه ی غذایی دوران بارداری مفید است به دلیل وجود فولات که به رشد سالم عصب های کودک کمک می کند.گل کلم همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری دیگری مانند فیبر است که سلامت کلی را ارتقا می دهند.

۱۸٫ گل کلم برای بهبود سلامت مغز:

گل کلم حاوی کولین و فسفر است که هر دو در ترمیم غشای سلولی موثر هستند.ترمیم غشای سلولی برای عملکرد کارآمد مغز و سیستم عصبی جهت انتقال سیگنال های عصبی ضروری است. علاوه بر این، وجود پتاسیم و ویتامین B6 در گل کلم نیز با ایجاد یک سری از انتقال دهنده های ضروری مورد نیاز، از جمله دوپامین و نوراپی نفرین نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و ترویج ارتباط مناسب در عصب ها دارد.

۱۹٫ گل کلم سرشار از پتاسیم است:

پتاسیم، یک ماده معدنی است که عملکرد قلب و ماهیچه را تنظیم می کند، فشار خون را در افراد با فشار خون متوسط و فشار خون بالا کاهش می دهد، برای کاهش خطر سکته و بیماری قلبی کرونر مفید است. همچنین یک ماده الکترولیت است و می تواند تعادل الکترولیت را تنظیم کند.

۲۰٫ گل کلم برای کمک به کنترل دیابت:

مصرف منظم گل کلم به دلیل وجود ویتامین C و پتاسیم ، به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند. پتاسیم موجود در گل کلم به تنظیم متابولیسم گلوکز کمک می کند ؛ این عنصر همچنین به منظور اقدام علیه افزایش سطح قند خون در بدن، توسط پانکراس برای ترشح هورمون انسولین مصرف می شود. پایین بودن سطح پتاسیم در بدن در نهایت می تواند سطوح قند خون را افزایش داده و تهدیدی جدی برای بیماران دیابتی ایجاد کند. علاوه بر این، مطالعات نیز نشان می دهند که ویتامین B6 موجود در گل کلم نیز در تقویت تحمل گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت بارداری موثر است.

۲۱٫ گل کلم برای کمک به درمان کولیت:

مطالعات نشان داده اند که عصاره ی گل کلم دارای خواص ضد التهابی بر علائم کولیت زخمی است. این اثر محافظتی را می توان به حضور فن اتیل ایزوتیوسیانات نسبت داد، که اثر شفا دهنده ای روی آسیب هایی که در بافت های روده و بافت پوششی روده وارد می شود، دارد.

خواص گل کلم

کمک به درمان کولیت با گل کلم 

۲۲٫ گل کلم برای جلوگیری از سکته مغزی:

مصرف میوه ها و سبزیجاتی که گوشت سفید دارند مانند:گل کلم به علت داشتن ترکیب آلیسین به کاهش خطر ابتلا به سکته ی مغزی، کمک می کنند ؛ آلیسین به پاک سازی کبد و خون نیز کمک می کند.

چگونگی انتخاب و نگهداری گل کلم:

گلم کلم هایی با برگ های سبز روشن بهترین انتخاب هستند.

برگ های زرد، لکه دار و سفت نیز وجود یک بیماری شناخته شده به نام کپک را نشان میدهند.

اگر گل کلم را در یخچال نگهداری کنید ، میتوانید به مدت ۵ روز از آن استفاده کرد.

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از گل کلم:

عوارض جانبی گل کلم مانند آلرژی، سنگ کلیه و گاز بیش از حد است پس چنانچه بخش سلامت نمناک توصیه می کند از مصرف بیش از حد گل کلم اجتناب کنید و همچنین در صورت مصرف داروهایی مانند وارفارین و کومدین نیز از مصرف آن بپرهیزید.

گاز معده:

گل کلم حاوی کربوهیدرات های پیچیده است که به طور کامل در دستگاه گوارش شکسته و جذب نمی شود، باکتری روده را تحریک می کند و گاهی اوقات موجب نفخ و گاز خفیف معده میشود.

اسید اوریک:

گل کلم حاوی پورین است که می تواند موجب مسائل سلامتی مختلف شود، مصرف بیش از حد آن مشکلات مرتبط با سنگ کلیه و نقرس را به وجود می آورد.

گل کلم شور

استفاده از گل کلم چه عوارضی دارد؟

آنافیلاکسی :

مصرف گل کلم در بعضی از افراد باعث بروز آنافیلاکسی میشود، بدان معنا که واکنش آلرژیک شدید بدن به یک ماده اتفاق می افتد.علائم هشدار دهنده چنین واکنش های آلرژیک ای شامل ورم برخی قسمتهای بدن، خارش، گلو درد، عوارض تنفسی است . همیشه توصیه می شود که گل کلم را در بروز چنین علائمی متوقف کنید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع : وبسایت زوزیلند