ویروس کرونای انگلیسی

ویروس کرونای انگلیسی

ویروس کرونای انگلیسی

جهش تازه‌ای که از ویروس کووید ۱۹ در دسامبر سال ۲۰۲۰ (اواخر آذر ماه) در انگلستان کشف شده VUI-202012/01 ویروس کرونای انگلیسی نام دارد.

در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ ، مقامات پادشاهی انگلستان بریتانیا و ایرلند شمالی به بهداشت جهانی گزارش دادند که یک نوع جدید SARS-CoV-2 از طریق توالی ژنومی ویروسی شناسایی شد.

ویروس کرونای جدید قدرت چسبندگی بیشتری به سلولهای تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلولهای تنفسی هم افزایش پیدا کرده است.این دو علت، باعث شده تا این ویروس از قدرت انتقال بالاتری برخوردار بوده و با سرعت بیشتری  منتشر شده و ایجاد بیماری کند.

درباره این نوع جدید SARS-COV-2 چه می دانیم؟

با نام VUI-202012/01 نامگذاری شده است و توسط مجموعه ای از ۱۷ تغییر یا جهش تعریف شده است. یکی از مهمترین آنها جهش N501Y در پروتئین سنبله است که ویروس برای اتصال به گیرنده ACE2 انسان استفاده می کند. از نظر تئوری ، تغییر در این قسمت از پروتئین سنبله ممکن است منجر به عفونی شدن ویروس و انتشار آن به راحتی در بین افراد شود.

 ویروس کرونای جدید

واریانت چگونه شناسایی شد؟

این توسط کنسرسیوم (Covid-19 Genomics UK (COG-UKانتخاب شد ، که توالی ژنتیکی تصادفی نمونه های مثبت covid-19 را در سراسر انگلستان انجام می دهد. این کنسرسیوم مشارکت چهار آژانس بهداشت عمومی انگلستان و همچنین موسسه Wellcome Sanger و ۱۲ موسسه دانشگاهی است.

از زمان تأسیس در آوریل سال ۲۰۲۰ ، کنسرسیوم ۱۴۰۰۰۰ ژنوم ویروس را از افراد آلوده به covid-19 توالی داده است. از این داده ها برای ردیابی شیوع ، شناسایی ویروس های مختلف و انتشار گزارش هفتگی استفاده می کند.

ویروس کرونای انگلیسی

ویروس کرونای جدید چقدر رایج است؟

از ۱۳ دسامبر ، ۱۱۰۸ مورد با این نوع در انگلیس در تقریبا ۶۰ مقام محلی مختلف شناسایی شده است ، اگرچه تعداد واقعی بسیار بیشتر خواهد بود. این موارد عمدتا در جنوب شرقی انگلستان بود ، اما اخیراً گزارش هایی از مناطق دیگر نیز مواردی گزارش شده است.

هیچ اطلاعاتی وجود ندارد كه نشان دهد این محصول از خارج از كشور وارد شده است ، بنابراین به احتمال زیاد در انگلستان بوجود آمده است.

آیا کرونای انگلیسی با سرعت بیشتری گسترش می یابد؟

محققان انگلیسی اظهار داشتند که نوع جدید قابلیت سرایت بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد. همین موضوع باعث ایجاد موجی از نگرانی در کشور‌های مختلف شده است. با این حال، تحقیقات جدید علمی نشان می‌دهد دلیل زیادی برای نگرانی درباره این موضوع وجود ندارد.

SARS-CoV-2 یک ویروس RNA است و جهش ها به طور طبیعی با تکثیر ویروس بوجود می آیند. هزاران جهش در حال حاضر بوجود آمده است ، اما فقط یک اقلیت بسیار کوچک مهم هستند و ویروس را به طرز قابل توجهی تغییر می دهند. 

جهش ها انتظار می رود و بخشی طبیعی از تکامل هستند. هزاران جهش در حال حاضر بوجود آمده است و اکثریت قریب به اتفاق آنها تاثیری بر روی ویروس ندارند اما می توانند به عنوان بارکدی برای کنترل شیوع بیماری مفید باشند.

آیا نوع جدید ویروس کرونا خطرناک تر است؟

ما هنوز نمی دانیم جهش هایی که باعث آلوده شدن ویروس ها می شوند لزوماً خطرناک تر نمی شوند. تعدادی از انواع مختلف قبلاً در انگلیس شناسایی شده است. به عنوان مثال ، اعتقاد بر این است که نوع D614G توانایی انتقال ویروس را افزایش داده است و در حال حاضر رایج ترین نوع در انگلیس است ، اگرچه به نظر نمی رسد بیماری شدیدتری داشته باشد.

کرونای فعلی که در همه دنیا همه گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.

واکسن ویروس کرونا 

آیا هنوز واکسن موثر است؟

نوع جدید جهش هایی در پروتئین سنبله دارد که سه واکسن پیشرو هدف قرار می دهند. با این حال ، واکسن ها آنتی بادی علیه بسیاری از مناطق در پروتئین سنبله تولید می کنند ، بنابراین بعید به نظر می رسد که یک تغییر تنها باعث کاهش اثر واکسن شود.

با گذشت زمان ، با جهش های بیشتر ، ممکن است نیاز به تغییر واکسن باشد. این اتفاق در مورد آنفلوانزای فصلی رخ می دهد که هر ساله جهش می یابد و واکسن نیز متناسب با آن تنظیم می شود. ویروس SARS-CoV-2 به سرعت ویروس آنفولانزا جهش نمی کند و واکسن هایی که تاکنون در آزمایشات موثر بوده اند ، انواع مختلفی هستند که در صورت لزوم به راحتی قابل اصلاح هستند.

راههای پیشگیری از ویروس کرونا:

یادآوری اصول اساسی برای کاهش خطر کلی انتقال عفونتهای حاد تنفسی 

• اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که از عفونتهای حاد تنفسی رنج می برند.

• شستن مکرر دست ، به ویژه پس از تماس مستقیم با افراد بیمار یا محیط آنها.

• افرادی که علائم عفونت حاد تنفسی دارند باید آداب سرفه را رعایت کنند (فاصله را حفظ کنید ، سرفه ها و عطسه ها را با دستمال بپوشانید و دست ها را بشویید).

• در مراکز مراقبت های بهداشتی ، اقدامات استاندارد پیشگیری و کنترل عفونت را در بیمارستان ها ، به ویژه در بخش های اورژانس افزایش دهید.  

• استفاده از ماسک به صورت مناسب و اطمینان از تهویه مناسب محیط.

سازمان بهداشت جهانی اقدامات بهداشتی را که در بالا ذکر شده برای همه مسافران  انگلستان ، توصیه می کند. در صورت بروز علائمی که منجر به بیماری حاد تنفسی در هنگام مسافرت یا پس از آن شود ، به مسافران توصیه می شود که به دنبال مراقبت پزشکی باشند و سابقه سفر خود را با پزشک خود در میان بگذارند.