درمان اختلالات رفتاری کودکان با بازی درمانی

 درمان اختلالات رفتاری کودکان با بازی درمانی

 درمان اختلالات رفتاری کودکان با بازی درمانی

در بازى درمانى غیرفعال محدودیت خاصى در بازى کودک اعمال نمى شود

بازی درمانی فعال نوعى از بازى درمانى است که در آن به کودک تعداد محدودى اسباب بازى داده مى شود و درمانگر هم همواره با کودک بازى مى نماید.

بازی از ضروریات زندگی کودکان است.

کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو می کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، آنان هم همین کار را توسط بازي انجام می دهند. کودک در حین بازی توانایی حل مشکلات خویش را پیدا می کند و توسط آن میتواند اعتماد به نفس و روحیه استقلا ل طلبی را در خود پرورش دهد.آنان احساساتی مانند ترس، ناراحتی، شادی و عصبانیت خویش را از طريق بازي بیان و به این ترتیب احساس امنیت و باارزش بودن می کنند.

 درمان اختلالات رفتاری کودکان با بازی درمانی

بازی درمانی چیست؟

در بازی درمانی کارشناسان بر اساس شخصیت، کودک را در نوعی بازي مشخص قرار می‌دهند

با متمرکز کردن توجه کودک به حل مشکل وی می پردازند.

درمانگر از طريق بازی درمانی موقعیتی ایجاد می کند که کودک بتواند ترس و تنش خویش را بیرون بریزد، در واقع در بازی درمانی کودک« خود درونی اش» را نشان می دهد.بازی درمانی حتی در کودکانی که مورد کودک آزاری قرار گرفته اند، هم مؤثر بوده و تنش کودکان را به مقدار زيادي بهبود داده است.

انواع بازى درمانى

– بازى درمانى فعال

نوعى از بازى درمانى که در آن به کودک تعداد محدودى اسباب بازى داده مى شود و درمانگر هم همواره با کودک بازى مى نماید. در این گونه بازى درمانی، موقعیت ویژه اى بعنوان ‘ موقعیت محرک- Stimulus Stuation’ طراحى مى شود، این موقعیت، محرک و جهت دهندهٔ کودک به سوى یک بازى است به عنوان مثال در این بازى درمانى کودکى که در رابطه با نوزاد تازه متولد شده مشکل دارد به طرف بازى هاى ساخت خانه و یا’ ماز’ و … هدایت نمى شود بلکه در جهت تعامل با نوزاد خیالى و … جهت داده مى شود.

 درمان اختلالات رفتاری کودکان با بازی درمانی
بازی درمانگر خوب فردی است که بتواند شرایطی را آماده کند که کودک به وی اعتماد کند

– بازى درمانى غیرفعال

در بازى درمانى غیرفعال محدودیت خاصى در بازى کودک اعمال نمى شود و کودک از روشهای مختلف به دنبال کارى است که اجازهٔ انجام آنرا داده اند و درمانگر ضمن عدم مداخله بیشتر در بازي، وسایل بازى را محدود نمى کند و تلاش دارد که بخشى از بازى کودک گردد. بازى درمانگر غیرفعال معتقد است که مهمترین عامل براى تغيير رفتار کودک این است که بیانات وى را درک و احساسات وی را بشناسیم و قبول نمائیم که اجازهٔ انتخاب راه در دست کودک است.

ویژگیهای یک بازی درمانگر خوب

بازی درمانگر خوب فردی است که بتواند شرایطی را آماده کند که کودک به وی اعتماد کند.

یک درمان گر خوب به کودک شما ازادی عمل می دهد و به سادگی کودک را بخاطر اشتباهاتش مورد مذمت و سرزنش قرار نمی دهد.

یک بازی درمانگر خوب به نکات مورد اهمیت کودک توجه می کند.

به بچه اجازه می دهد احساساتی را که نمی خواهد بروز ندهد و یک رابطه دوستی با کودک برقرار میکند.درصورتی که کودک رغبتو تمایل به بازی نداشته باشد، مشاور باید وی را تشویق کند، درصورتی که کودک ساکت بماند و بازي نکند، مشاور بازي با اسباب بازی ها را آغاز می کند و تدریجاً از کودک دعوت می کند که در بازی شرکت کند.

اتاق بازى درمانى چگونه باید باشد؟

در بازى درمانى اتاقى نسبتاً بزرگ با دیوارهاى صاف و قابل شستشو، سقف اکوستیک، رنگ ملایم و روشن، کفپوش قابل شست و شو و کمدى براى گذاشتن اسباب بازى ها موردنیاز است. دستشوئى باید نزدیک و دردسترس کودکان باشد. وسایل بازى مانند مداد، آبرنگ، کاغذ، میز، صندلی، عروسک هاى مختلف، آینه، جعبه هاى شن و ماسه، تخته و گچ، آدمک هاى چوبى و پلاستیکی، قطعات چوب، چکش، مقوا، چسب مایع و انواع اسباب بازى ها باید در اتاق بازى موجود باشد.

مشاور یعنى صاحب اتاق بازي! باید چند نمونه از این وسایل را فراهم و در اختیار کودک قرار دهد.

امیدوارم این پست کابردی باشد.

نظرات و پیشنهادات خود را برای پیشرفت سایت برایمان ارسال کنید.موفق باشید☺