۱۰ فیلم و سریال برای علاقه مندان به گیم اف ترونز

فیلم ،سریال

بعداز تمام شدن گیم اف ترونز خیلی از طرفداران که منتظر یک اثر جاودانه بودند حالا انگار چیزی را گم کرده‌اند و آرزو می‌کنند کاش گیم آف ترونز هیچ وقت ساخته نمی‌شد که بخواهد این حس را به وجود بیاورد.

اما سریال‌ها و فیلم‌ها و یا بهتر است بگویم آثاری شبیه گیم اف ترونز وجود دارند که می‌توانند جای خالی این سریال را پر کنند و چه پایان گیم اف ترونز را دوست داشتید چه نه! یک جایگزین مناسب برای آن باشند.

۱۰٫ سریال: آخرین پادشاهی – The Last Kingdom

فیلم
The Last Kingdom

سریال «آخرین فرمانروایی» (The Last Kingdom) یک سریال گران قیمتِ تاریخی است که الهام گرفته شده از تاریخ واقعی اروپا در زمان وایکینگ‌ها می‌باشد.

در این سریال شاهد دسیسه‌ چینی‌ها، فتنه‌ها، جنگ‌ها و مرگ‌های فراوانی هستید که یکی از نکات اصلی محبوبیت گیم اف ترونز به شمار می‌رفت، البته قاعدتا شاهد اژدها و یا زامبی‌های یخ زده نیستیم ولی فکر می‌کنم چیزی که گیم اف ترونز را محبوب کرد اژدها یا زامبی‌های یخی نبود.

پس اگر از داستان‌های حماسی تاریخی لذت می‌برید The Last Kingdom یکی از بهترین آثار در این زمینه است که با یک بودجه‌ی سنگین تاریخ را البته با کمی تغییرات به بهترین شکل بازسازی کرده.

۹٫ انیمه: حمله به تایتان‌ها – Attack on Titan

فیلم
Attack on Titan

تنها دلیلی که حمله به تایتان‌ها در رتبه‌ی ۹ این لیست قرار گرفته انیمه بودنِ این اثر است بجز این موضوع هیچ دلیل خاصی نداریم که آن را رتبه یک این لیست ندانیم.

اگر از کسانی هستید که دائما انیمه می‌بینید یا فقط گاهی یا حتی یکبار انیمه دیده‌اید همینجا بحث را تمام کنیم، انیمه Attack on Titan را باید دید پس همین حالا شروع کنید به تماشا؛ اما اگر از کسانی هستید که هنوز کمی با انیمه مشکل دارید و احساس می‌کنید که یک کارتون نمی‌تواند جایگزین گیم اف ترونز شود ادامه این قسمت کمک بزرگی برای شما است.

اگر واقعیتش را بخواهید با پایان بندی که گیم اف ترونز داشت اتک آن تایتان به مراتب بهتر از گیم اف ترونز است و همین انیمه بودن به اتک آن تایتان اجازه داده که هر چیزی که کارگردان تخیل کند به راحتی وارد اثر شود برخلاف گیم آف ترونز که همانطور که مطلع هستید بسیاری از جوانب داستان حتی مهمترین خطوط داستانی به دلایل بودجه‌ای از سریال حذف شدند محدودیت‌های انیمه بسیار کمتر است.

پس اگر گیم آف ترونز را به خاطر داستان بی‌نظیر، نشان دادن بی‌رحمی واقعیت، جزئیات عالی شخصیت‌ها، دسیسه‌ها و تصمیم‌های هوشمندانه و خلاصه هر چیزی بجز یک اژدهای گرافیکی گران قیمت دوست داشتید مطمئن باشید حمله به تایتان‌ها تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود.

۸٫ سریال: ۱۰۰ نفر – The 100

فیلم
The 100

این سریال درباره‌ی یک دنیای بعد از آخرالزمانی است که انسان‌ها بعد از یک جنگ هسته‌ای زمین را به جایی غیرقابل زندگی تبدیل کرده‌اند و برای زندگی به یک ایستگاه فضایی پناه برده‌اند حال بعد از مدت‌ها انسان‌ها تصمیم می‌گیرند که بررسی کنند آیا زمین دوباره جایی برای زندگی دارد یا خیر و برای بررسی ۱۰۰ نفر را به زمین می‌فرستند.

مشخص است که وقتی این ۱۰۰ نفر به زمین برمی‌گردند با چیزهای شوکه کننده‌ای روبرو می‌شوند که انتظارش را ندارند، داستان پر از خیانت‌ها و فداکاری‌های این افراد به یکدیگر و سیاست‌های کثیف افراد است که ما را به یاد گیم آف ترونز می‌اندازد.

همچنین نکته‌ی جالب اینکه دیوید جی پیترسون که زبان دوتراکی‌ها در سریال گیم اف ترونز را ساخته بود زبان بومی‌های زمین را در The 100 ساخته است.

۷٫ فیلم: چه اتفاقی برای دوشنبه افتاد – What Happened to Monday

فیلم
What Happened to Monday

فیلم «چه اتفاقی برای دوشنبه افتاد» (What Happened to Monday) شاید به اندازه‌ی هیچکدام از اعضای این لیست معروف نباشد اما به اندازه‌ی همه‌ی آن‌ها به گیم آف ترونز شباهت دارد و به اندازه‌ی همه‌ی آن‌ها ارزش دیدن.

داستانِ این فیلم کاملا خلاقانه و درمورد خانواده‌ای است با ۷ فرزند دختر که هفت قلو هستند و در دنیای زندگی ‌می‌کنند که به دلیل افزایش سرسام آور جمعیت انسان‌ها قانونی تصویب شده که در آن هیچ خانواده‌ای حق ندارد بیشتر از یک فرزند داشته باشد.

اما شباهت این فیلم به گیم آف ترونز در این است که فیلمنامه هیچ رحمی به شخصیت‌های داستان نمی‌کند و به راحتی اگر داستان نیاز داشته باشد آن‌ها را می‌کشد، نکته جالب دیگر درمورد این فیلم که شباهتش را با گیم اف ترونز بیشتر هم می‌کند تعدادی چرخش هنرمندانه در داستان است که ناگهانی ولی منطقی اتفاق می‌افتند و شما را شوکه می‌کنند؛ چیزی شبیه به عروسی خونین، البته از یک فیلم نمی‌توان انتظار داشت دقیقا حسی به قدرتمندیِ عروسی خونین به وجود آورد.

۶٫ سریال: رم – Rome

فیلم
Rome

قبل از اینکه گیم اف ترونز کار خودش را در HBO آغاز کند این شبکه سریالی به نام رُم داشت که از خیلی جهات گیم اف ترونز الهام گرفته شده از این سریالِ خشن و خونین است.

Rome سریال نسبتا کوتاهی است که زندگی سِزار جولیوس را دنبال می‌کند، اگر این سریال را تماشا کنید کاملا متوجه می‌شوید که تعدادی از بهترین و قوی‌ترین سکانس‌های گیم آف ترونز از روی سریال Rome ساخته شده.

سریال رُم تنها در ۲۲ قسمت و در دو فصل وقایع تاریخی زیادی را دنبال می‌کند و این داستان فقط درباره‌ی سِزار جولیوس نیست و شخصیت‌های مهم دیگری را نیز دنبال می‌کند، اگر به تاریخ علاقه کوچکی دارید این سریال را از دست ندهید.

۵٫ فیلم: شاه آرتور – King Arthur

فیلم
King Arthur

فیلم King Arthur: Legend of the Sword محصول سال ۲۰۱۷ شباهت‌های زیادی به دنیای گیم اف ترونز دارد، اگر دلتان برای مبارزات شمشیری تنگ شده به شاه آرتور نگاهی بیاندازید.

شاه آرتور علاوه بر مبارزه با شمشیر مثل گیم آف ترونز در دنیایی فانتزی اتفاق می‌افتد که موجوداتی فرا طبیعی در آن حضور دارند علاوه بر آن شاه آرتور در طول فیلم چندین چرخش داستانیِ جذاب دارد که آن را بیشتر از پیش برای طرفداران گیم آف ترونز جذاب می‌کند.

همانطور که احتمالا شنیده‌اید داستان شاه آرتور درباره‌ی شمشیری است که در زمین فرو رفته و فقط شاه واقعی و صاحب شمشیر است که می‌تواند این شمشیر قدرتمند را از زمین بیرون بکشد و از قدرت آن استفاده کند، البته در این فیلم جزئیات بیشتری هم وجود دارد که بهتر است خودتان تماشا کنید.

۴٫ سریال: دنیای غرب – Westworld

فیلم
Westworld

سریال Westworld یکی از بهترین سریال‌های چند سال اخیر است و ماجرای دنیایی را روایت می‌کند که در آن انسان‌ها پیشرفت فراوانی در تکنولوژی داشته‌اند و توانسته‌اند ربات‌هایی انسان نما به وجود آورند که اصلا با انسان‌های واقعی قابل تشخیص نیستند، البته این ربات‌های انسان نما در جایی شبیه به پارک ژوراسیک قرار دارند که به آنجا Westworld گفته می‌شود.

مردم دنیا برای لذت‌های چند روزه و برای خالی کردن عقده‌های زندگی وارد این دنیا می‌شوند و می‌توانند هر بلایی که دلشان خواست سر این ربات‌ها بیاورند همانطور که از داستان مشخص است وِست وُرد یک داستان تاریک و دردناک را روایت می‌کند و این وقتی دردناکتر می‌شود که در طول سریال سوال این است که آیا این ربات‌ها واقعا فقط چند تکه آهن هستند یا مثل انسان‌ها خودآگاهی دارند و درد و رنج را احساس می‌کنند؟

این سریال پر از مفاهیم عمیق علمی و فلسفی است و مثل گیم آف ترونز داستانی پیچیده پر از افراد با سیاست و باهوش دارد به همراه چندین چرخش داستانی فوق‌العاده که کاملا شما را مات و مبهوت می‌کند.

۳٫ مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان: Star Wars

Star Wars

دقیقا بعد از تمام شدن گیم آف ترونز با آن پایانِ نه چندان زیبا بود که همه‌ی طرفداران جنگ ستارگان که انگار مدت‌ها بود منتظر یک لغزش از گیم اف ترونز بودند خیالشان از لغزش که هیچ با کله به زمین خوردن گیم آف ترونز راحت شد و شروع کردند به فخر فروشی با دنیای بزرگ و جذاب جنگ ستارگان به دیگران.

اگر چیزی که شما را جذب گیم آف ترونز کرد این نکته بود که گیم آف ترونز دنیا بسیار بزرگی داشت که اصلا شخصیت اصلی در آن معنا نداشت و این دنیا آنقدر پیچیده بود که داشتن یک شخصیت برای پوشش همه‌ی آن غیر ممکن بود پس بهتر است وارد دنیای جنگ ستارگان شوید و این تجربه را به روش فضایی آن داشته باشید تا شاید درک کنید که این همه طرفدار چطور نسل به نسل بعد از گذشت چند دهه هنوز هم جنگ ستارگان را دوست دارند و از همه‌ی محصولات این دنیای جذاب از انیمیشن تا فیلم و بازی‌های آن لذت می‌برند.

۲٫ سریال: گستره – The Expanse

The Expanse

سریال «گستره» امروز در دنیا به گیم آف ترونز فضایی معروف است، The Expanse به نوعی نسخه‌ی علمی تخیلی سریال گیم اف ترونز است که هرچیزی در گیم آف ترونز دوست داشتید در این مجموعه هم پیدا خواهید کرد.

داستان در زمانی اتفاق می‌افتد که حدود ۲۰۰ سال است انسان‌ها همه‌ی منظومه‌ی شمسی را به تصرف خود درآورده‌اند و جهان در آستانه‌ی یک جنگ بزرگِ بین سیاره‌ای است، دنیایی پر از توطئه که بجای ۷ قلمرو، چندین سیاره دارد و بجای جنگ با شمشیر مبارزات با کشتی‌های فضایی است.

همانقدر که گیم آف ترونز پادشاه دنیای سریال‌های فانتزی بود سریال The Expanse هم در ژانر علمی تخیلی پادشاهی می‌کند و همانقدر که گیم آف ترونز از دسیسه و سیاست‌های شخصیت‌ها برای پیش بردن درامِ سریال استفاده می‌کرد، گستره هم با صحبت‌ها و دست‌های پشت پرده جذابیت‌های بخش درام را تامین می‌کند.

۱٫ سریال: وایکینگ‌ها – Vikings

Vikings

همانطور که از نام این عنوان مشخص است داستان درباره‌ی وایکینگ‌ها و حمله‌ی آنها به کشورهای غربی است البته اینبار با دیدگاهی واقع بینانه و بی رحم که طعم واقعیت جنگ‌های زمان وایکینگ‌ها را به نمایش می‌گذارد.

نکته جالب و جذاب درباره‌ی وایکینگ‌ها شخصیت پردازی است تک تک شخصیت‌ها باورپذیر و قابل درک هستند، دوست داشتنی نیستند اما می‌توان درکشان کرد البته به جز راگنار که یکی از محبوب ترین شخصیت‌های زندگی‌تان خواهد شد.

وایکینگ‌ها هم گاهی به سمتی می‌رود که با خود می‌گویید واقعا هیچ انسان خوبی در این سریال نیست همه به فکر خودشان هستند و همه برای قدرت و ثروت هرکاری می‌کنند ولی بعد چشمه‌هایی از وفاداری، ترحم و دوستی می‌بینید که متوجه می‌شوید این دنیا “نه سیاه است نه سفید این دنیا خاکستری است، این یعنی رنگ واقعیت.”


بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم برای علاقه مندان به سریال دارک