۱۰ فیلم برای علاقه مندان به سریال دارک

طرفداران پروپا قرص سریال Dark به خوبی می‌دانند که این مجموعه جدید نتفلیکس تا چه حد جالب و درگیر کننده است؛ از تعدد شخصیت‌ها گرفته تا پیج و خم‌هایی که در داستان اصلی شاهدش هستیم. اخیرا.

فصل اول این سریال که در کنار عنوان Stranger Things از محبوب‌ترین عناوین شبکه نتفلیکس به شمار می‌آید در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و پس از سه فصل به پایان رسید. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سریال دارک به دلیل وجود شخصیت‌های زیاد، پیچش داستانی و البته سفر در زمان، لقب یکی از پیچیده‌ترین سریال‌های چند سال اخیر را به خود اختصاص داده‌ است.

۱۰. 12Monkeys

سریال
۱۲Monkeys

این سریال که در ژانر علمی ـ تخیلی ساخته شده توسط شبکه سای فای در چهار فصل تولید و پخش شد. پیش از این هم فیلمی با همین نام در سال ۱۹۹۵ به کارگردانی تری گیلیام ساخته شده بود.

محوریت داستان ۱۲Monkeys بر روی جوانی به نام James Cole است که در سال (۲۰۴۳) زندگی می‌کند؛ دوره‌ای که ویروس ناشناخته‌ای منتسب به سازمانی ناشناس به نام ۱۲ میمون نسل بشر را در خطر انقراض قرار داده است. در زمان زندگی جیمز این ویروس باعث مرگ ۹۳٫۶٪ درصد جمعیت کل جهان شده و تنها کسانی از آن جان سالم به در برده‌اند که مصونیت داشته‌اند.

درون‌مایه این سریال شباهت نسبتا زیادی به فیلم ۱۲ میمون دارد، اما از حیث روایت‌گری و المان‌های انسانی گیراتر از اثر تری گیلیام به نظر می‌رسد. اگرچه فصل اول این مجموعه در کل نقدهای ضد و نقیضی دریافت کرد اما سه فصل دیگر آن عناصر مورد نیاز برای تبدیل شدن به اثری رمزآلود را نیز در خود تقویت کرده بود.

۹. Counterpart

سریال
Counterpart

سریال Counterpart یا همان «همتا»، یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که توسط شرکت مدیا رایتس کپیتال تهیه و تولید شده و توسط جاستین مارکس هم ساخته شده است.

در فصل اول سریال همتا که سبکی هیجانی، علمی تخیلی و درام دارد، بازیگران خوب و نام‌آشنایی نظیر جی کی سیمونز در نقش هاوارد سیلک، اولیویا ویلیامز، هری لوید ، اولریش تامسن، نازنین بنیادی، میدو حماده و جیمی بامبر در نقش اریک از جمله هنرپیشگان ثابت هستند و از بازیگران مقطعی و مهمان آن می‌توان به کنت چوی، استیون ری، ریچارد شیف و چند تن دیگر اشاره کرد.

در این سریال علمی ـ تخیلی، هاوارد سیلک (با بازی جی کی سیمونز) یک کارمند معمولی با درجه امنیتی پایین است که در یک سازمان جاسوسی در شهر برلین مشغول به کار است. بعد از مدتی فعالیت در این سازمان، سیلک می‌فهمد که کارفرمایان او تمام این مدت از دریچه‌ای که راه به ابعاد و دنیاهای موازی دارد، محافظت می‌کنند.

تماشای این مدل سریال‌ها ما را از دنیای معمولی و روزمره‌مان جدا کرده و در معماها، داستان‌های فانتزی و از همه مهم‌تر جهان‌های موازی غرق می‌کند و در نهایت ما را به درک بهتر و عمیق‌تری از دنیای خودمان می‌‌رساند.

۸. Wayward Pines

سریال
Wayward Pines

ویوارد پاینز (Wayward Pines) مجموعه تلویزیونی معمایی و البته علمی–تخیلی محصول سال ۲۰۱۵ آمریکا است که از ۱۴ مه ۲۰۱۵ از شبکه رسانه‌ای فاکس پخش می‌شد. این سریال بر اساس رمانی به همین نام نوشته بلیک کروچ ساخته شده که چاد هودج وظیفه کارگردانی و همچنین تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته.

این مجموعه نقاط مشترک بسیاری با سریال Dark دارد و یکی از آن‌ها آغاز اتفاقات با ناپدید شدن چند نفر است. داستان این‌طور شروع می‌شود که یک مأمور فدرال به نام ایتون (با بازی مت دیلون) به منظور پیدا کردن دو مامور دیگر که در شهری به نام ویوارد پاینز ناپدید شده‌اند وارد این شهر می‌شود غافل از اینکه این شهر فقط جاده ورودی دارد و هیچ جاده‌ای برای خروج ندارد. یعنی فقط می‌توان وارد این شهر شد اما نمیتوان از آن خارج شد.

دو هزار سال پیش دانشمندی به نام جنکینز (با بازی توبی جونز) آینده دردناک بشر را بر روی زمین پیش بینی کرده و به همین دلیل تعدادی از انسان های منتخب را برای چنین روزی و توسط تکنولوژی که خود توسعه داده بود به یک خواب طولانی فرستاده بود. پس از این مدت طولانی که نسل بشر ظاهرا تبدیل به موجودات درنده وحشی شده است او شهر کوچک و خودکفایی را به منظور حفظ نسل بشر واقعی و تسخیر دوباره کره زمین ایجاد کرده است.

فصل اول این سریال برخلاف برخی مشکلات ساختاری در قصه و باورپذیری سخت آن بد به نظر نرسید و طرفداران خود را پیدا کرد. مت دیلون نیز به همراه ترنس هاوارد بازی درخشانی از خود ارائه دادند و به نوعی به این سریال اعتبار بخشیدند. نقطه مشترک بعدی این سریال با دارک، همان مقوله سفر در زمان است، که پس از تماشای سریال به خوبی متوجه آن خواهید شد.

۷. The 100

سریال
The 100

عنوان The 100 یا (صد نفر) یک مجموعه تلویزیونی درام علمی ـ تخیلی پساآخرالزمانی است که در ۱۹ مارس ۲۰۱۴ در CW به نمایش در آمد. این سریال که توسط جیسون روتنبرگ ساخته شده است، بر اساس رمان‌هایی به همین نام نوشته کس مورگان است.

سریال، گروهی از بازماندگان پساآخرالزمانی را دنبال می‌کند، که بیشتر آن‌ها نوجوانان جنایتکار، از جمله کلارک گریفین (الیزا تیلور) ، فین کالینز (توماس مک دونل)، بلمی بلیک (باب مورلی)، اکتاویا بلیک (ماری اوجروپولوس)، جاسپر جردن (دوون بوستیک)، مانتی گرین (کریستوفر لارکین) هستند.

آ‌‌ن‌ها جزو اولین افرادی هستند که از یک زیستگاه فضایی ، پساآخرالزمانی ویرانگر هسته‌ای به زمین بازگشتند. شخصیت های اصلی دیگر شامل، دکتر ابی گریفین (پیج تورکو)، مادر کلارک ،مارکوس کین (هنری ایان کوسیک)، عضو شورا در ایستگاه فضایی و تلانیوس جاها (آیزیا واشینگتن) صدراعظم ایستگاه فضایی و پدر ولز.

در آوریل ۲۰۱۹، این سریال برای فصل هفتم نیز تمدید شد و در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ از شبکه The CW به نمایش در آمد که اعلام شد آخرین فصل آن بوده. سریال The 100 از آن کلیشه‌های رایجی که عمدتا در آثار علمی ـ تخیلی مشاهده می‌شود به دور است و شخصیت‌پردازی، روایت، طراحی و جلوه‌های ویژه آن به‌گونه‌ای پردازش شده که مخاطب را عمیقا به خود جذب می‌کند.

۶. The OA

سریال
The OA

سریال The OA یکی از عناوین جنجالی بود که نتفلیکس پس از دو فصل پخش آن را متوقف کرد که این مسئله باعث آزردگی خاطر و حتی عصبانیت بسیاری از مخاطبان این سریال شد.

این عنوان علمی ـ تخیلی و رازآلود اولین بار در سال ۲۰۱۹ از نتفلیکس پخش شد. پس از استقبال نسبتا خوب مخاطبان از این سریال، اوایل پارسال بود که فصل دوم هم منتشر شد تا انتظار طولانی طرفداران به پایان برسد، اما تاکنون خبری مبنی بر تمدید فصل سوم آن به گوش نرسیده است.

داستان فیلم درباره دختری به نام پریری جانسون است که پس از ۷ سال پیدا می‌شود، درحالی که او در گذشته نابینا بوده، اکنون سالم است و مشکلی ندارد. اما او درباره اتفاقاتی که در طی این سال‌ها برایش رخ داده هیچ حرفی به پدر و مادرش و همچنین پلیس، نمی‌زند.

در این سریال اتفاقات نسبتا کند پیش می‌روند و با گذشت هر قسمت به سرعت و تکاپوی آن افزوده می‌شود.

۵. 11.22.63

سریال
۱۱٫۲۲٫۶۳

۱۱.۲۲.۶۳ مینی‌ سریالی در سبک علمی ـ تخیلی و معمایی است که بر اساس رمانی با همین نام از استیون کینگ (یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های وی) ساخته شده ‌است. جی. جی. آبرامز، مدیر اجرایی تولید این مجموعه است. جیمز فرانکو که یکی از تهیه‌کنندگان سریال می‌باشد نقش اصلی را در آن ایفا کرده.

جیک اپینگ (جیمز فرانکو) یک معلم زبان انگلیسی است که در ایالت مین زندگی می‌کند و از همسر خود جدا شده‌ است.

او به کمک دوست قدیمی‌اش ال تمپلتون (کریس کوپر) این فرصت را پیدا می‌کند که در زمان سفر کند و به سال ۱۹۶۰ بازگردد تا جلوی ترور جان اف کندی را بگیرد تا بتواند سرنوشت جهان را عوض کند اما هدف مأموریت با عاشق شدن جیک به کلی تغییر می‌کند تا جایی او حتی دیگر تمایلی ندارد گذشته را عوض کند.

۱۱.۲۲.۶۳ به خوبی به منبع خود وفادار بوده و مسائل مختلفی از جمله نژادپرستی که در آن دوره داستان جریان داشته را به زیبایی پیش روی مخاطب قرار داده است.

نمی‌توان این مینی سریال را مطلقا علمی ـ تخیلی، معمایی یا درام دانست، بلکه ترکیبی از همه این‌ها کلید موفقیت این عنوان به شمار می‌آید.

۴. Stranger Things

سریال
Stranger Things

چیز‌های عجیب یا همان (Stranger Things) یکی از سریال‌های اصلی نتفلیکس است که توسط برادران دافر ساخته شده. آنها در چندین مصاحبه اعلام کردند که سریال چیزهای عجیب را تحت تأثیر فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی دهه هشتاد ساخته‌اند.

برادران دافر دوست داشتند سریال ترکیبی از یک درام جذاب و احساسات نوجوانانه باشد. سریال ارتباط بسیار زیادی به فرهنگ عامه مردم آمریکا و خصوصاً دهه هشتاد دارد و در آن ارجاع‌های متفاوت و زیادی به داستانی‌های ادبی، فیلم‌های سینمایی و موسیقی دوران دهه هشتادوجود دارد.

وقایع سریال در دهه هشتاد میلادی در ایالت ایندیانا رخ می‌دهد. ایده اصلی سریال مرتبط با جهان موازی و نظریه دنیاهای چندگانه است. داستان فصل یکم پیرامون ناپدید شدن پسری نوجوان به نام ویل بایرز (نوآ اشنپ) می‌گذرد. این باعث می‌شود پای دوستان و خانواده او به ماجرا باز شود.

چیزهای عجیب با واکنش بسیار مثبتی از سوی منتقدان و خصوصاً تماشاگران همراه بود و در زمینه‌های شخصیت‌پردازی، اجرای تیم بازیگران؛ فضاسازی، موسیقی، نویسندگی و کارگردانی و ارجاعات هوشمندانه به عناصر دهه هشتاد مورد ستایش قرار گرفت.

۳. Timeless

Timeless

این سریال نیز از سفر در زمان جا نمانده و آن را به عنوان یکی از عناصر جذاب به داستان خود اضافه کرده است.

سریال Timeless (بی‌انتها) که از شبکه NBC پخش می‌شد برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ روی آنتن رفت که در آن شاهد ماجراجویی های یک تیم مسافر زمان بودیم که قصد دارند جلوی نابودی تاریخ را بگیرند. در دومین فصل، لوسی با نقش آفرینی (ابیگیل اسپنس) به همراه وایات (مت لنتر) و روفوس (مالکوم برت) در تلاش برای منهدم کردن سازمان شیطانی ریتِن‌هاوس هستند.

این فیلم پس از آنکه چندین و چندبار کنسل شد، سرانجام با یک فیلم دوساعته توانست داستان خود را به پایان برساند.

۲. Future Man

Future Man

سریال مرد آینده داستان جاش فاترمن را روایت می‌کند که در روز یک سرایدار و شب‌ها یک گیمر است. او توسط بازدیدکنندگان مرموزی برای سفر در زمان استخدام می‌شود تا بتوانند راهی برای جلوگیری از انقراض بشریت پیدا کنند.

این فیلم نیز از آثار علمی ـ تخیلی دهه ۸۰ مانند فیلم بازگشت به آینده (Back to the Future)، ترمیناتور (Terminator) الهام گرفته است. بدیهی است که سفر در زمان یکی از مشخصه‌های اصلی فیلم‌های علمی ـ تخیلی است و عنوان Future Man با وجود اینکه شباهت زیادی به فیلم (Back to the Future) دارد نمی‌توان ادعا کرد که عینا با همان فیلم طرف هستیم.

جاش هاچرسون، الایزا کوپه، درک ویلسون، اد بیگلی. جی آر و گلن هدلی از جمله بازیگران سریال شبکه Hulu هستند.

۱. Maniac

Maniac

مینی سریال نتفلیکس به نام مجنون (Maniac) اثری در ژانر کمدی سیاه است که توسط کری فوکوناگا و پاتریک سامرویل ساخته شده‌است. فیلم‌نامه این مینی‌سریال؛ اقتباسی از سریال نروژی به همین نام است. پاتریک سامرویل فیلم‌نامه بیشتر قسمت‌ها را نوشته‌است و کری فوکوناگا نیز کارگردانی تمامی اپیزودها را برعهده داشته‌است.

اما استون و جونا هیل از بازیگران اصلی این سریال هستند، این درحالی است که استون و هیل پیش از این هم در فیلم خیلی بد (Superbad) با یکدیگر همبازی بوده‌اند. سریال، داستان زن و مرد جوان و غریبه به نام‌های آنی و اوون را دنبال می‌کند که در حال سپری کردن آخرین مراحل یک محاکمه دارویی مرموز در آزمایشگاهی عجیب هستند.

این در حالی است که آنی و اوون هردو گذشته و مشکلات پیچیده‌ای دارند که به مرور راز آن‌ها برملا می‌شود و تقدیرشان را به هم گره می‌زند. این سریال به زیبایی هرچه تمام‌تر قصه را در فضا و زمان‌های گوناگون روایت می‌کند.

ایده داستانی این سریال را می‌توان عامل اصلی موفقیت آن دانست، آن هم نه فقط خاطر اورجینال بودنش بلکه ذات اثر به خودی خود جذب کننده و گیرا است.

در نهایت باید گفت موضوع سفر در زمان یکی از ایده‌ها و مباحث به‌شدت هیجان‌انگیز در ژانر علمی-تخیلی است و سریال Dark نیز به بهترین شکل ممکن آن را پیاده‌سازی کرده است. اگر شما هم به این سریال موفق و محبوب نتفلیکس علاقه دارید، قطعا عناوینی که در لیست بالا معرفی کردیم برایتان جذاب خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های معمایی جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند