۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی به‌احتمال زیاد با شنیدن نام کتیرا یاد کاربردش برای حالت‌دادن موها می‌افتید. کمی قدیم‌تر، استفاده از کتیرا و انواع ژل‌های مو حکم این را داشتند که در دنیای مد و فشن، حرفه‌ایِ تمام‌عیاری هستید. یادتان می‌آید؟ اما کتیرا فقط حالت‌دهنده موها نیست. خواص این گیاه بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنید. شیره این گیاه می‌تواند کاربردهای درمانی مختلفی داشته باشد. مزایا و خواص کتیرا زیاد است؛ پس اجازه بدهید بیشتر و بهتر درباره‌اش برایتان بگوییم.

 ۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

با کتیرا از زاویه‌ای نزدیک‌تر آشنا شوید

کتیرا محصولی گیاهی است. در واقع، صمغ خشک‌شده چندگونه از گیاه گَوَن است؛ گون‌هایی که کتیرا تولید می‌کنند قدوبالای بلندی ندارند و بیشتر در نواحی کوهستانی و بیابانی خاورمیانه می‌رویند. با بیرون‌کشیدن صمغ موجود در ساقه‌های گون‌هاست که می‌توانیم به کتیرا برسیم. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده این ماده است؛ ماده‌ای که نه بوی خاصی می‌دهد، نه مزه‌ای و نه حالت چسبنده‌ای دارد.

 ۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

کتیرا می‌تواند بدن را خنک کند. رنگ کتیرا سفید یا زرد روشن است و اگر در آب خوابانده شود، با جذب آن حالتی نرم پیدا می‌کند. ترکیب کتیرا با لیمو و شیر در تابستان هم خاصیت خنک‌کنندگی بالایی دارد. این خاصیت را دست‌کم نگیرید که مزایای فراوانی در آن پنهان است.

کتیرا، علاوه بر کاهش حرارت بدن، منبعی غنی از پروتئین و فولیک‌اسید هم هست. فولیک اسید نوعی ویتامین است که از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

در ادامه، از باقیِ خواص کتیرا می‌خوانید.

خواص کتیرا و مزایای پرتعدادش را بشناسید

خواص کتیرا بی‌شمار است؛ برای مثال، برخی شواهد نشان می‌دهند که از آن هم برای رفع یبوست و هم رفع اسهال استفاده می‌شود. در تولید خمیردندان‌ها، لوسیون‌ها، ساخت کرم‌ها و ژل‌های واژنی و چسب دندان مصنوعی هم کاربرد دارد. در صنایع غذایی نیز کتیرا را برای غلیظ‌کردن و انسجام بافت مواد غذایی مانند نوشیدنی‌ها، چاشنی‌های کم‌کالری سالاد و… به‌ کار می‌گیرند.

همان‌ طور که می‌بینید، خواص کتیرا و کاربردهایش بسیار زیاد است. حتی در صنایع داروسازی نیز از این ماده در نقش پیونددهنده مواد مختلف استفاده می‌کنند. از صنایع غذایی تا تولید انواع داروها و مواد بهداشتی و آرایشی از کتیرا بهره می‌برند. جالب نیست؟

۱. افزایش میزان انرژی

کتیرا در افزایش انرژی و رفع ضعف بدن مؤثر است. مصرف صمغ کتیرا همراه با شیر و شکر در صبحگاه شما را شاد و سرزنده می‌کند.

 ۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

۲. جلوگیری از گرمازدگی

در اوج تابستان که گرما امانمان را می‌بُرد، کتیرا به داد می‌رسد و با خواص خنک‌کنندگی‌اش مانع از گرمازدگی می‌شود. حتی می‌توان در طول روزهای گرم تابستانی، دو بار از آن در شربت‌ها یا میلک‌شِیک‌ها استفاده کرد.

۳. رفع یبوست

یکی دیگر از خواص کتیرا رفع یبوست است. این ماده توانایی لینت‌دادن دارد و به افزایش حرکات روده و تخلیه آنها کمک می‌کند. کسانی که مشکل دفع دارند و درگیر یبوست‌اند، با مصرف روزانه این ماده راحت خواهند شد.


حتما بخوانید:درمان یبوست با داروهای گیاهی و دمنوش های مختلف


۴. رفع سوزش پا و دست

سوزش دست و پا در بسیاری از افراد وجود دارد. برای رفع چنین مشکلی نیز ظاهرا می‌توان به‌سراغ کتیرا رفت. گفته می‌شود ۲ قاشق چای‌خوری از صمغ کتیرا را در لیوانی پُر از آب خیس کنید و بعد در صبحگاه، آن را با شیر یا نوشیدنی‌های شیرین دیگر مصرف کنید.

۵. درمان زخم لثه‌

قراردادن خمیر یک‌دست و کوبیده‌شدۀ کتیرا روی لثه زخم‌های آن را به‌سرعت از بین می‌برد. التهاب لثه‌ها با کتیرا از بین می‌رود و قرمزی و دردشان کاهش می‌یابد.۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

۶. کاهش وزن

 ۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

شاید برایتان جالب باشد بدانید کتیرا سرشار از فیبر است و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. فیبرِ زیادِ موجود در این ماده مانع از آن می‌شود که زودبه‌زود گرسنه شوید و احساس سیری را در شما افزایش می‌دهد. با افزایش میزان سوخت‌وساز به‌طور خودکار، انرژی لازم برای بدن تأمین می‌شود و نیاز به میزان کالری کمتری برای تبدیل به چربی باقی می‌ماند؛ پس اگر قصد کاهش وزن یا تثبیت آن را دارید، حواستان به خواص کتیرا هم باشد.

۷. درخشان‌کردن پوست

کتیرا فیبر محلول زیادی دارد. این ویژگی باعث می‌شود دوست درجه‌یکی برای پوست باشد. فیبر محلولِ موجود در این ماده سبب سم‌زدایی می‌شود و پوستی صاف و درخشان به شما می‌دهد. کتیرا خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند و چروک‌ها را کاهش می‌دهد؛ پس شاید بتوان از آن در نقش ماده‌ای خانگی برای مقابله با پیری بهره برد.


حتما بخوانید:خواص رزماری؛ ۱۱ خاصیت این گیاه خوش‌عطر برای سلامتی و پوست


طرز تهیه یک نوع ماسک پوستی با کتیرا

مواد لازم: ۳ قاشق چای‌خوری مخلوط کتیرا با پودر بادام، ۳ قاشق چای‌خوری شیر، ۱ عدد سفیده تخم‌مرغ،۱۰ قاشق چای‌خوری گلاب.

مواد گفته‌شده را خوب با هم مخلوط کنید. در نهایت خمیری به ‌وجود می‌آید که می‌توانید آن را روی صورت و گردن بمالید. اجازه دهید خمیر ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و بعد آن را با آب بشویید. این ماسک پوست‌تان را شفاف می‌کند.

۵ نکته مهم برای خرید شیر پاستوریزه


حتما بخوانید:۶ ماسک صورت خانگی عالی برای پوست‌های مختلف


۸. تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص کتیرا تقویت سیستم ایمنی بدن است. زمانی‌که بخشی از بدن دچار عفونت می‌شود، استفاده از این ماده سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد؛ برای مثال، اگر دچار سرفه و سرماخوردگی هستید، به استفاده از کتیرا فکر کنید.


حتما بخوانید:تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی


۹. تقویت قوای جنسی مردان

مشکلاتی مانند کاهش میل جنسی یا انزال در شب نیز با استفاده از کتیرا رفع می‌شوند. در واقع، کتیرا در افزایش میل جنسی و رفع مشکلات مرتبط با آن نقش دارد. خواص کتیرا در رفع مشکلات مختلف بسیار زیاد است.

۱۰. رفع بی‌‌اختیاری ادراری

صمغ کتیرا برای رفع بی‌اختیاری ادراری نیز مفید است. این ماده التهاب موجود در مجاری ادراری را کاهش و ماهیچه‌های این مجاری را تسکین می‌دهد. کتیرا در ازبین‌بردن انسداد ادراری هم مؤثر است.

خواص کتیرا بسیار زیاد است و کاربردهای متعددی از رفع یبوست تا افزایش حجم سینه بانوان و… دارد.


حتما بخوانید:علت شب ادراری کودکان و روش‌های درمان‌ خانگی و پزشکی آن


کاربردها و خواص دیگر کتیرا چیست؟

  • بعضی نوشیدنی‌ها، پنیرهای فراوری‌شده، پودینگ‌ها و محصولات خوراکی دیگر نیز از کتیرا در ترکیبات‌شان بهره می‌برند.
  • در شربت‌ها، پمادها، کرم‌ها و صنایع دارویی نیز از این ماده برای غلیظ‌کردن ترکیبات گوناگون بهره می‌برند.
  • وجود آن در لوسیون‌های مو و دست یا کرم‌های مختلف به افزایش عمر این محصولات کمک می‌کند.
  • در ترکیبات خمیردندان‌ها نیز برای ایجاد ماده‌ای با بافت کرمی و غلیظ از کتیرا استفاده می‌کنند.
  • از کتیرا برای تولید برخی از انواع پارچه در صنایع نساجی استفاده می‌شود.
  • وجود کتیرا به ماندگاری مواد و محصولات حاوی اسید کمک شایانی می‌کند.
  • برای واکس بخش‌های داخل خودرو یا اثاثیه هم می‌توان روی آن حساب کرد.
  • کتیرا برای تهیه واکس‌ها و محصولات مراقبت از چرم هم کاربرد دارد.
  • کتیرا در تولید سیگار برگ نیز کاربردهایی دارد.۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

پرفروش‌ترین محصولات دارای کتیرا را ببینید

به این نکات حتما توجه کنید

 ۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی

مقدار کتیرایی که مصرف می‌کنید وابسته به عوامل مختلفی است؛ برای نمونه، سن یا وضعیت سلامت جسمانی را باید در میزان مصرف در نظر بگیرید. هنوز اطلاعات علمی دقیقی درباره دوز مصرفی کتیرا در دست نیست.

به‌طور کلی، محصولات و فراورده‌های گیاهی هم نیاز به بررسی‌های علمی دارند و نمی‌توان گفت که به‌خاطر گیاهی‌بودن حتما بی‌خطر و امن هستند؛ بنابراین اگر محصولی از کتیرا تهیه می‌کنید، حتما به اطلاعات مربوط به شیوه مصرف آن دقت داشته باشید.

  • اگر کتیرا را به‌شکل خوردنی مصرف می‌کنید، حواستان به مصرف آب کافی هم باشد تا از مشکلاتی مانند چسبندگی صمغ به روده یا خفگی جلوگیری کنید.
  • بعضی از افراد به صمغ‌های گیاهی موجود در محصولات غذایی و دارویی حساسیت دارند؛ پس نباید از کتیرا هم استفاده کنند.
  • افراد باردار و شیرده نباید از کتیرا استفاده کنند. در این دوران، مصرف هرگونه دارو یا ماده غذایی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.
  • افراد حساس به پوست درخت صابون نیز نباید به‌دنبال استفاده از کتیرا بروند، چون احتمالا به آن هم حساس خواهند بود و دچار مشکلات تنفسی خواهند شد.
  • زمانی‌که داروهایی خوردنی مصرف می‌کنید، دور مصرف کتیرا را خط قرمز بکشید؛ چون این ماده شبیه ژل است و می‌تواند به معده و روده‌ها بچسبد و قدرت جذب داروهای دیگر را کاهش بدهد. دست‌کم ۱ ساعت بعد از مصرف دارو، کتیرا را استفاده کنید.

در آخر

خواص کتیرا پُرشمار است؛ اما نکته‌ای که باید در استفاده از مواد و محصولات گیاهی در نظر بگیرید این است که آیا تحقیقات علمی و دانشمندان آنها را با قطعیت تأیید می‌کنند یا خیر. استفاده از نظرات کارشناسان و مراجع متخصص بسیار مهم است؛ برای نمونه، کارکردهای دارویی و درمانی مواد و محصولات گیاهی باید به قطعیت علمی رسیده باشند و بعد استفاده شوند.

آیا شما به‌جز استفاده از کتیرا برای خوش حالت کردن موها، تجربه دیگری در استفاده از خواص آن دارید؟ نظرات و تجربه‌های خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.۱۰ فایده کتیرا برای سلامتی