چگونه اگزمای دور چشم را درمان کنیم؟

چگونه اگزمای دور چشم را درمان کنیم؟

چگونه اگزمای دور چشم را درمان کنیم؟ اینکه اگزما چیست، چه علائمی دارد و تقریبا به چند دسته تقسیم میشود را در طی مقاله علائم ابتلا به اگزما خدمت شما عزیزان توضیح دادیم.همچنین در مقاله ای ‌مجزا راجع به اگزمای نوزادان که بسیار شایع است و موجب آزار اذیت نوزاد و خانواده میشود مقاله ای ارائه کردیم که میتوانید برای آشنایی بیشتر با این بیماری پوستی و یا اگزمای پوستی آنها را نیز مطالعه کنید.اما در این بخش درخدمت شما عزیزان هستیم با متون آشنایی با یکی دیگر از موارد شایع اگزما، بنام درمان اگزمای دور چشم.

چگونه اگزمای دور چشم را درمان کنیم؟

اگزمای پوستی انواع مختلفی دارد ولی رایج ترین نوع آن بخصوص در بزرگسالان اگزمای دور چشم و صورت است.اگزمای صورت نوعی التهاب پوستی آلرژیک است که در کودکان و بیشتر نوزادان رخ میدهد و در واقع با نام اگزمای کودکان شناخته میشود.این موضوع منحصر به سن خاصی نیست و افراد در هر سنی امکان ابتلا به آن را دارند. در صورتی که احساس کردید دچار این بیماری شده اید برای درمان اگزمای دور‌ چشم قبل از‌ هر کاری نیاز به اطلاعات پایه دارید.برای فراگیری این اطلاعات در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه اگزمای دور چشم را درمان کنیم؟

روش اول:

۱- اطلاعات اولیه را در درمان اگزمای دور چشم یاد بگیرید.

اگزمای پوستی و یا التهاب آلرژیک نوعی پاسخ و واکنش بدن نسبت به خطر است. بدن گاها گیج میشود و پاسخ های تندی به محرکات پوستی میدهد که موجب التهاب و آلرژی شدید میشود.این مشکل بیشتر در دوران کودکی بروز پیدا میکند و به تب یونجه و آسم هم مرتبط است پس به این صورت که اگر یکی از این بیماری ها را داشته باشید امکان ابتلا به اگزما هم درشما بالاتر‌ از سایرین خواهد بود.

۲- شناخت نشانه ها برای درمان اگزمای دور چشم

ممکن است در ابتدا جوش های ریز و کوچکی ببینید که خارش غیر طبیعی دارند. و یا قسمت های که به شکل لکه های قرمز‌ و قهوه ای دیده میشوند ودر آنها احساس خارش میکنید. همچنین ممکن است بسته به نوع اگزمایی که دچار آن شده اید جوش ها مایعی ترشح کنند و پوستتان حالتی خشک و فلس مانند پیدا کند.

۳- با عملکرد آزمایی پوستی صورت آشنا شوید

التهابات پوستی و آلرژیک میتوانند بیایند و بروند ولی وقتی این نشانه های شدیدتر میشود یعنی زمانیکه به حالت flare_up در میایید یعنی بیماری در شما شدت گرفته است.هرچند که حتی ممکن است مدتی طولانی عاری از هرگونه نشانه باشید.

۴- راجع به راه های انتقال التهاب پوستی اطلاعات کسب کنید

خبر خوب برای شما اینکه این مشکل و بیماری مسری نیست یعنی با در تماس قرار گرفتن با شخص بیمار این بیماری به شما منتقل نخواهد شد.هرچند که امکان انتقال این بیماری بصورت ارثی از والدین به کودک هست.بنابراین در حین درمان اگزمای دور چشم نیاز نیست نگران تماس با چنین افرادی باشید.

۵- اگزمای دور‌ چشم امکان دارد دید شما را نیز تحت تاثیر‌ قرار دهد

امکان تاثیر گذاری این التهاب در بینایی چشم هست. بنابراین اگر‌ چنین احساسی دارید که پس از ابتلا به این بیماری و یا تشدید آن دیدتان دچار‌ تاری و یا هرگونه تغییر ناخوشایند شده است حتما با پزشک متخصص در میان بگذارید.

یکی از مواردی که سبب ایجاد مشکل برای دید چشم‌ میشود قرمز و متورم شدن ناحیه دور‌چشم است که به سبب اگزما ملتهب و نازک شده است. اگرچه که این بیماری را به رخداد های مهمتری از جمله گسترش خود بخودی شبکیه ی چشم و آب مروارید ارتباط داده اند.حتی زمانی که درمان شده باشد.

چگونه اگزمای دور چشم را درمان کنیم؟

روش دوم :

قبل از هرچیز‌ که توصیه میشود حتما در صورت مشاهده علائمی که در بالا با برخی از انها آشنا شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مصرف هرگونه داروهای شیمیایی پرهیز کنید. در ادامه ما تنها یکسری از موارد کنترل بیماری و تسکین آن را خدمتتان توضیح خواهیم داد.

۱- از کمپرس یخ در اطراف چشمتان استفاده کنید

استفاده از‌سرما میتواند موجب بی حس شدن پایانه های عصبی به طور موقت بشود که در نهایت منجر به کاهش میزان حساسیت، آرام‌تر شدن التهابات و کاهش میل به خاراندن میشود.همچنین باعث زدودن پوست های مرده شده و موجبات بهبود سریعتر‌ را فراهم میکند.

در یک کاسه مقداری آب سرد و روغن حمام‌ بریزید و اگر علاقمند به سردی بیشتر‌ هستید مقداری یخ در آن اضافه کنید فقط دقت داشته باشید به صورت مستمر و طولانی مدت یخ را روی التهابات نگذارید چون خود این موضوع گاها ممکن است سبب سوزش بیشتر پوست شود. همچنین از یخها بصورت مستقیم استفاده نکنید چرا که اینکار‌ سبب خشک شدن بیش از‌ حد پوست و در نهایت بدتر شدن بیماری خواهد شد. بهتر آن است که حوله ای کاغذی و یا پارچه ای را در آب بخیسانید و سپس روی محل مورد نظر به مدت ۵ دقیقه نگاه دارید.

۲- مرتبا پوستتان را مرطوب کنید

بهتر است از کرم و یا پمادها استفاده کنید. چرا که در لوسیون ها چربی های ضد آب بیشتری موجود است که سبب محافطت و مرطوب نگاه داشتن پوست شما میشود.

سعی کنید از کرم های بدون بو استفاده کنید و در زمان استفاده از آنها نهایت دقت را بکنید که به چشمانتان نفوذ نکند.

حتما به محض آنکه احساس خشکی و کش آمدن در پوستتان کردید از کرم های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.استفاده از این نوع کرم و پماد ها بصورت خیلی تاثیرگذاری در درمان اگزمای دور چشم و یا صورتتان موثر خواهد بود همچنین میتوانید از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کند.این نرم کننده ها میزان نرمی و رطوبت پوست را کنترل میکنند تا از التهابات آلرژیک و ناگهانی در برابر‌ موارد محرک جلوگیری شود.

۳- از یک کرم کورتیکواستروئید استفاده کنید

یکی از روش های دیگر موثر در درمان اگزمای دور‌ چشم استفاده ای کرم های کورتیکو استروئید است که سبب کمک به بهبود شرایطی که بصورت ناگهانی برای پوستتان ایجاد شده است میشود.

هرچند نحوه استفاده ازاین دارو زمانیکه اگزما بیش از اندازه به چشم نزدیک شده باشد مشکل خواهد بود.به علت نازک بودن این ناحیه از پوست استفاده طولانی مدت از پمادها میتواند مشکل ساز باشد. قبل از استفاده از هرنوع کرمی در اطراف‌ چشمتان از نظر پزشک در آن باره سوال کنید و نهایتا به مدت دوهفته از آن استفاده کنید.

۴- درباره مصرف آنتی بیوتیک های خوردنی سوال کنید

آنتی بیوتیک های خوردنی در برخی مواقع که به عفونت های آلرژیک مبتلا میشوید مورد استفاده قرار میگیرند به دلیل حساستر بودن ناحیه دور‌ چشمتان پزشک ممکن است در صورتیکه این بیماری در حال انتشار به یک و یا دو چشمتان باشد اقدام به تجویز آنتی بیوتیک ها کند.

کنترل کردن و جلوگیری از شعله ور تر شدن بیماری

روش سوم :

۱- استرستان را کاهش دهید

استرس همواره یکی از مهمترین دلایل ایجاد انواع بیماری ها بوده و هست پس همیشه سعی در حفظ آرامش و کنترل استرس تلاش کنید خصوصا در مورد این بیماری یعنی اگزمای پوستی راه هایی برای درمان خود و فرزندان بیابید و نگرانی را از خودتان دور‌ کنید. محرک های تنش زا را شناسایی کنید زمانیکه استرستان زیاد است به عواملی که موجب آن شده اند فکر کنید و آنها را بیابید مسائلی که سبب نگرانی و یا هیجان زده شدن شما میشوند.آنها را در دفترچه ای یادداشت کنید میزان اهمیتشان را بنویسید که آیا واقعا آنقدر که خودتان را بابتشان به زحمت می اندازید مهم هستند؟ اکثر‌ ما در بیشتر‌ مواقع به مطالب میپردازیم که اصلا ارزشی برای ایجاد ناراحتی و دلواپسی در ما ندارند.پس از‌ نوشتن آنها تک به تک راجبشان فکر کنید که چطور میتوانید آنها را کاهش دهید و استرستان راجع به آنها را کم کنید. بعنوان مثال اگر‌ کاری دارید که پر از مشغله و استرس است از رئیستان درخواست کنید که یک هفته ای را به شما مرخصی بدهد و از طریق‌های دیگر‌مانند اینترنت و یا دورکاری وظایفتان را کامل کنید.

نفس های عمیق در حالت هوشیاری بکشید و ریه هایتان را از هوای تمیز انباشته کنید اینکار بسیار در آرامش شما موثر خواهد بود. لحظه ای چشمانتان را ببندید و اجازه دهید تنها نفس کشیدن و جریان اکسیژن ریه ها و مغزتان را پرکند.آهسته و عمیق نفس بکشید و تمرکزتان را فقط بر نفس کشیدن بگذارید تا زمانی که احساس کنید به آرامش درونی رسیده اید. برای آرامش کودک هم میتوانید از بازی هایی که فکرش را منحرف کند استفاده کنید چون توضیح مسائل تنفس عمیق و ارامش خیال برای کودک و یا نوزادان شدنی نیست.به طور مثال میتوانید با کودکتان صدای حیوانات را تقلید کنید بازوهایشان را بالا ببرید و بخواهید عمیق نفس بکشند.هنگام پایین آوردن دستها صدلی مار و یا زنبور در بیاورید و سپس از آنها بخواهید تا این صداها را تقلید کنند اینکار موجب انحراف ذهن آنها از بیماری میشود، به آنها روش تنفس عمیق را یاد میدهد و روانشان را آسوده تر میکند هرچه ذهن بازتر و آرامتری داشته باشید درمان برای شما بسیار ساده تر خواهد بود.

۲- از خاراندن منطقه مبتلا به بیماری‌ اجتناب کنید

خاراندن فقط باعث بدتر شدن منطقه آسیب دیده میشود. در واقع زمانی که اگزما اطراف‌ چشمتان را فرا میگیرد خاراندن سبب تورم ،قرمزی و پف بیشتر‌ پوست میشود.

همچنین دقت داشته باشد که خاراندن ممکن است سبب‌ آسیب رساندن به موهای مژه و ابرهای شما و در نهایت حتی ریزششان شود.اگر شما و یا کودکتان در زمان خواب و بدون اراده خود را میخارانید حتما ناخن هایتان را کوتاه کنید و بهتراست دستکش هم بپوشید تا از این آسیب کاسته شود.

۳- آنتی هیستامین مصرف کنید

آنتی هیستامین هایی که مثل لوراتادین و فکسوفنادین میتوانید از داروخانه ها بگیرید به التهابات پوستی ناشی از حساسیت کمک میکنند. از آنجایی که این بیماری به انواع مریضی های دیگری مانند تب یونجه مرتبط است آنتی هیستامین میتواند میزان خارش در آن را آرام کند. طبق دستورات آنتی هیستامینی که انتخاب کرده اید پیش بروید.اکثرا آنتی هیستامین هایی را که خواب آور نیستند روزی یکبار مصرف میکنند.اگر احساس شدیدتر شدن آلرژی را داشتید این دوره درمانی را آغاز کنید و همینطور اگر آلرژی و اگزما باعث ایجاد اختلال در خواب شما شده است استفاده از یک قرص انتی هیستامین میتوادد تا حدودی آسودگی در خواب را برایتان فراهم کند‌.

درمان اگزمای دور چشم

۴- آلرژن و محرک های اطرافتان را شناسایی کنید

آلرژن و محرک ها میتوانند به تشدید بیماری دامن بزنند سعی کنید با تعییر آگاهانه مواد آرایشی و بررسی تغیراتی که در شما روی میدهد آن محصولی را که سبب ایجاد حساسسیت و آزار در شما میشود را بیابید و از استفاده آنها صرف نظر کنید. البته توصیه بهتر‌ این است که تا زمان بهبودی کامل از استفاده هرگونه مواد آرایشی پرهیز کنید و یا حداقل ان را به سبکترین و کمترین حد ممکن برسانید.

ایجاد حساسیت و اگزمای دور چشم و صورت میتواند بسیار آزاردهنده باشد و همچنین به علت حساسیت و نازک بودن پوست این مناطق به نسبت بخش های دیگر حساسیت بیشتری دارند و به همین جهت استفاده از‌ لوازم آرایشی حتی درصورتیکه حساسیت زا نباشند ممکن است روند بهبود شما را کند کند.

۵- از مصرف برخی غذا و خوراکی ها پرهیز کنید

هرچند که غذاهای آلرژیک تعریف به خصوصی دارند(خوراکی هایی که سبب ایجاد واکنش های سریع و تند از جانب بدن شوند) برخی خوراکی های دیگری هم هستند که باعث شعله ور شدن این بیماریهای پوستی میشوند و یا روند درمان را مختل میکنند بعنوان مثال شیر گاو و آجیل های درختی از این دسته هستند.اگر در حال شیر دادن به نوزادی که دچار‌ اگزما شده است هستید از خوردن این موارد و خصوصا آجیل ها خودداری کنید چرا که از طریق شیر مادر به نوازاد مبتلا به اگزما و حساسیت انتقال داده شده و سبب افزایش بیماری و واکنشات در او خواهد شد.

غذا های آلرژیک هم میتوانند باعث شعله ور تر شدن بیماری شوند اگر‌ به برخی غذاها مشکوک هستید آنهایی را که میخورید و یا در طی چند وقت بیماری خورده اید را در دفترچه ای یادداشت کنید و طبق آنها پیش بروید تا از زنجیره ی غذایی شما حذف شوند حداقل تا زمان بهبودی کامل.

۶- صابون دارای نرم کنندگی و آبرسانی انتخاب کنید

هنگام استفاده از صابون ها صابونی را مورد استفاده قراردهید که نرم کنندگی و چربی زیادی داشته باشد و نه صابون هایی که موجب خشکتر شدن پوست صورت میشوند و معطر هستند.صابون های آنتی باکتریال نمیتوانند گزینه های مناسبی برای شما باشند چرا که سبب خشکی بیش از حد پوست خواهند شد.همچنین مصرف صابون هایی که حاوی آلفرهیدروکسی اسید هستند را قطع کنید زیرا باعث زدودن رطوبت پوست میشوند.بدنبال پاک کننده های و آبرسان هایی باشید که در روی آنها گزینه های نرم و غیر معطر درج شده باشد.

۷- پوستتان را در معرض نور خورشید و گرمای زیاد قرار ندهید

مواردی که بالاتر‌ گفتیم شامل تمام مواردی که دارای حرارت زیادی هستند مانند آب داغ در حمام، استفاده از بخار با آبهای خیلی جوش که به پوست صورت نزدیک میشوند،قرارگرفتن در معرض تور مستقیم خورشید و حتی آب و هوای گرم میشود.

برای شستشوی صورت و حمام رفتن از آب ولرم استفاده کنید. مصرف آب داغ را در برنامه خود حذف کنید چرا که بشدت سبب خشکی و آسیب رسانی به بافت صورت شما میشود. به مدت طولانی در هوای گرم‌ نایستید چرا که آب و هوای خشک و گرم میتواند موجب حاسسیت و شکنندگی پوست شما خصوصا در نواحی حساستر مثل صورت و اطراف چشم شود. 

برای درمان اگزمای دور چشم ممکن است مواردی که بالا توصیه کردیم به تنهایی کارآمد و موثر واقع شوند اما درصورتیکه احساس کردید بیماری در شما ریشه دوانیده و بیشتر میشود حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا دورهای درمانی شدیدتر و تحت نظر تری برای شما در نظر بگیرد‌.

درمان اگزمای دور چشم