نقش تغذیه در بلوغ زودرس

نقش تغذیه در بلوغ زودرس

نقش تغذیه در بلوغ زودرس : ابتلا به اضافه وزن و چاقی، یکی از عوامل بروز بلوغ زودرس در کودکان است. زمان طبیعی شروع بلوغ در دخترها از حدود ۹ تا ۱۳/۵ سالگی و در پسرها از حدود ۹ تا ۱۴ سالگی است. اگر دختری در سن کمتر از ۸ و پسری در سن کمتر از ۹ سال با علائم اولیه بلوغ مواجه شود، معمولاً می گویند که دچار بلوغ زودرس شده است . این علائم در دختران به صورت تغییرات خلقی و جوانه زدن پستان ها و در پسران با ضخیم شدن موهای صورت و بدن، دو رگه شدن صدا و ایجاد حالت های تهاجمی در آن ها خود را نشان می دهد.

بلوغ زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

متخصصان معتقدند که میان بلوغ زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط وجود دارد. این ارتباط می تواند به این دلیل باشد که در نتیجه بلوغ زودتر از موعد، سطح استروژنی که بدن یک زن در طول زندگی تولید می کند، افزایش می یابد و هر چه بدن یک خانم بیشتربا هورمون جنسی زنانه (استروژن) مواجه باشد شانس ابتلای وی به سرطان سینه بیشتر میشود.

تغذیه غلط یکی از عوامل بروز بلوغ زودرس است

ما نمی توانیم ادعا کنیم که دقیقا مصرف گروهی از خوراکی های خاص باعث بروز بلوغ زودرس در کودکان می شود اما برخی از عادت ها و الگوهای غذایی می توانند باعث بلوغ زودرس شوند که کاهش رشد قدی پس از رسیدن به سن بلوغ، مخصوصاً در دختر بچه ها از عوارض آن است.والدین باید مصرف غذاها و میان وعده های چرب و شیرین را در برنامه غذایی کودکان خود محدود کنند و ذائقه آن ها را از زمان آغاز تغذیه کمکی (۶ ماهگی)، به خوردن خوراکی های چرب، شور و شیرین عادت ندهند. نباید فرزندان خود را به مصرف لبنیات پرچرب یا دسرهای شیرین و غذاهای سرخ کرده که عامل افزایش وزن و ابتلا به بلوغ زودرس بچه ها هستند، عادت دهند .

بلوغ زودرس باعث کوتاه قدی فرد در آینده میشود

زمانی که فرآیند بلوغ اتفاق می افتد، کودک یا نوجوان با رشد سریع قدی مواجه می شود. در بسیاری از موارد، ممکن است قد کودک یا نوجوان در زمان بلوغ، کاملاً طبیعی یا حتی مقداری بلندتر از افراد همسن و سال خود هم باشد اما وارد شدن زودرس به مرحله بلوغ، باعث افزایش ترشح هورمون استروژن و بسته شدن زودتر از موعد صفحات رشد خواهد شد. در واقع بلوغ زودرس، با کوتاهی قد در دوران بزرگسالی، رابطه مستقیمی دارد.