فوتبال و بهترین ها طول تاریخ آن در جهان

فوتبال یکی از پربیننده‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های دنیاست. این ورزش محبوب و پرطرفدار، درطول تاریخ بازیکنانی بسیار مشهور و افسانه‌ای داشته است. در هر دوره‌ از تاریخ این ورزش، بازیکنی توانمند با ارائه‌‌ی نمایش‌های خیره‌کننده‌ در مستطیل سبز، موفق شده است تا قلب فوتبال‌دوستان سراسر دنیا را به تپش درآورد. در ادامه‌ی این مطلب، با ده فوتبالیست برتر تاریخ فوتبال آشنا می‌شویم.

قبل از اینکه به معرفی برترین بازیکنان تاریخ فوتبال بپردازیم، ابتدا فاکتورهای بررسی‌شده برای انتخاب بهترین بازیکنان فوتبال دنیا را معرفی می‌کنیم.

برای تهیه‌ی این فهرست، پنج فاکتور را در نظر گرفته‌ایم و برای هر کدام حداکثر ده امتیاز منظور کرده‌ایم.

استعداد/توانمندی: 

اولین فاکتوری که برای تهیه‌ی این فهرست در نظر گرفته شده است، سطح استعداد و توانمندی‌های این بازیکنان است. استعداد ذاتی یکی از عواملی است که فوتبالیستی فوق‌العاده را از یک فوتبالیست عادی جدا می‌کند. البته نحوه‌ی استفاده از این استعداد ذاتی، بسیار حائز اهمیت است. یک بازیکن فوتبال باید بتواند از همه‌ی توانمندی‌های خود در زمین فوتبال بهره ببرد و البته این توانایی را درطول زمان حفظ کند.

موفقیت‌ها/ قهرمانی‌ها:

 یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب افراد این فهرست، موفقیت تیمی است که شامل شرکت در بازی‌های مهم و تأثیرگذار بودن در این بازی‌ها و رقابت‌هاست. بازیکنانی وجود دارند که به‌اندازه‌ی بازیکنان مطرح دیگر توانمند و بااستعداد نیستند و در عملکرد فردی چندان نمی‌درخشند، ولی زمانی که در تیم قرار می‌گیرند، توانایی‌های مدیریتی خود را برای به پیروزی رساندن تیم، نشان می‌دهند. مثلا نسل طلایی بازیکنان اسپانیایی که تیم ملی این کشور را به قهرمانی جام جهانی سال ۲۰۱۰ رساندند. آنها نه‌تنها این عنوان فوق‌العاده را کسب کردند، بلکه دوباره نام تیم ملی اسپانیا را سر زبان‌ها انداختند؛ یا عملکرد بازیکنان مختلف در تیم‌هایی مثل بارسلونا و رئال‌مادرید که شاید به‌تنهایی به چشم نیامده‌اند ولی در قالب تیم، عملکردی خیره‌کننده داشته‌اند.

مدت‌ فعالیت ورزشی:

 یکی دیگر از عوامل مهمی که در بررسی بازیکنان فوتبال موردتوجه قرار گرفته است، مدت‌ فعالیت حرفه‌ای آنها در بالاترین سطح ممکن است؛ مثلا رونالدینیو که یکی از بااستعدادترین و بی‌نظیرترین فوتبالیست‌های تاریخ است، موفق نشد تا به مدت طولانی در بالاترین سطح ممکن به نمایش خیره‌کننده‌ی خود ادامه دهد؛ درحالی که بازیکنانی مثل گیگز و پائولو مالدینی حدود دو دهه، به فعالیت حرفه‌ای خود در بالاترین سطح ادامه دادند.

مقابله با ترس و استرس:

 وقتی درمورد بهترین فوتبالیست‌های تاریخ صحبت می‌کنیم، یعنی بسیاری از آنها در رقابت‌های ورزشی بسیار مهمی شرکت کرده‌اند. همانطور که می‌دانید، می‌توان بازی‌های عادی و رقابت‌های معمولی را با بازیکنان معمولی و خوب پیروز شد، ولی برای پیروزی در رقابت‌های سخت و میادین بزرگ ورزشی، باید بازیکنان فوق‌العاده‌ای را در اختیار داشته باشید تا زمانی که به توانمندی‌ها و استعدادهای آنها نیاز داشتید، بتوانند به کمک تیم بیایند و تأثیر به‌سزایی در عملکرد تیم داشته باشند.

درخشش فردی:

 بازیکنانی وجود دارند که در تیم‌های متوسط یا حتی ضعیف بازی می‌کنند، ولی به‌خاطر درخشش فردی و توانمندهای منحصربه‌فردشان، سبب موفقیت تیم می‌شوند.

در ادامه، فهرست ده بازیکن برتر تاریخ فوتبال و امتیاز هر یک از آنها را در این ارزیابی خواهید دید.

ردیفنام بازیکنامتیاز
۱پله۴۷
۲لیونل مسی۴۷
۳دیه‌گو مارادونا۴۵
۴کریستیانو رونالدو۴۵
۵زین‌الدین زیدان۴۴
۶فرانتس بکن‌باوئر۴۴
۷آلفردو دی‌استفانو۴۱
۸یوهان کرایف۴۰
۹میشل پلاتینی۴۰
۱۰ژاوی هرناندز۳۸

۱. پله

فوتبال

پله، فوتبالیست افسانه‌ای سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰، با تیم ملی برزیل به قهرمانی جام جهانی دست یافت. پله را سراسر دنیا به‌عنوان بزرگ‌ترین فوتبالیست قرن اخیر می‌شناسند و فیفا عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم را به او اعطا کرده است.

فعالیت او در تیم ملی و در مسابقات بین‌المللی بسیار چشمگیر بود، ولی موفقیت‌های باشگاهی وی مورد بحث است. پله بیشتر عمر ورزشی خود را در باشگاه برزیلی سانتوس و چند سالی را در لیگ آمریکا گذراند. این لیگ‌ها هنوز هم در سطح بین‌المللی به‌عنوان لیگ‌های سطح بالا شناخته نمی‌شوند.

با وجود این، تیم سانتوس با وجود پله برنده‌ی تمامی جام‌های موجود شد و پله نیز به بالاترین تعداد گلِ زده درطول تاریخ فوتبال دست یافت. طبق آمارهای غیررسمی، پله در ۱۳۶۳ بازی، ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند.

او در سال‌های ۱۹۵۹، ۱۹۶۱ و ۱۹۶۵ بیش از ۱۰۰ گل را برای تیم سانتوس به ثمر رساند. تنها نکته‌ی منفی درمورد سال‌های فعالیت ورزشی پله این است که او هیچ وقت در تیم‌های مطرح اروپایی بازی نکرد، درحالی که لیگ‌های اروپایی در بالاترین سطح فوتبال دنیا قرار دارند. ولی موفقیت‌های بین‌المللی وی با تیم برزیل و توانایی بی‌سابقه‌ی او در به ثمر رساندن گل‌های مؤثر، پله را به بهترین فوتبالیست تاریخ فوتبال تبدیل کرد.

۲. لیونل مسی

فوتبال

بیشتر طرفداران فوتبال در سراسر دنیا، مسی را به‌عنوان بزرگ‌ترین فوتبالیستی که تابه‌حال پا‌به‌توب شده است، می‌شناسند و تا زمانی که مسی کفش‌های خود را آویزان کند، مطمئنا فوتبال‌دوستان بیشتری به این نتیجه می‌رسند. لیونل مسی در ۱۳ سالگی به تیم بارسلونا پیوست. او در دهه‌ی اخیر در تمام موفقیت‌های تیم بارسلونا، تأثیر مستقیم داشته است. بارسلونا موفق‌ترین تیم فوتبال اروپاست و از زمانی که مسی به‌طور ثابت برای این تیم بازی کرد، سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

لیونل مسی در ۷۳۱ مسابقه، ۵۸۷ گل به ثمر رسانده است. وی با آمار ۵۲۶ گل باشگاهی، پرگل‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا و با مجموع بیش از ۳۰۰ گل، پرگل‌ترین بازیکن لیگ‌های اسپانیایی است.

مسی و رونالدو در صدر فهرست گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا قرار دارند و هر کدام بیش از ۱۰۰ گل را به نام خود ثبت کرده‌اند. گل زدن، تنها یکی از تأثیرات و جنبه‌های مثبت حضور مسی در تیم است. او فقط به گلزنی اکتفا نمی‌کند، ایجاد موقعیت گل و همکاری در به ثمر رساندن گل توسط هم‌تیمی‌هایش، یکی دیگر از نقاط قوت مسی برای هر تیم است.

فعالیت‌های بین‌المللی او در قالب تیم ملی آرژانتین، در جام جهانی ۲۰۱۴ به اوج خود رسید. مسی در این رقابت‌ها، یک‌تنه تیم آرژانتین را به فینال رساند، ولی نتوانست جام جهانی را از آن خود کند و در وقت اضافه بازی را یک بر صفر به آلمان واگذار کرد، بااین‌حال توانست توپ طلای تورنمنت را از آن خود کند. توپ طلا به بهترین بازیکن جام اهدا می‌شود.

به‌غیراز این عنوان، مسی عناوین مختلف دیگری را در جام‌های گوناگون به دست آورده است؛ ازجمله پنج توپ طلا، سه کفش طلای اروپا، ۴ بار آقای گل لیگ قهرمانان اروپا، ۵ بار آقای گل لالیگا و… همچنین، مسی با تیم آرژانتین، دو بار عنوان دوم کوپا آمِریکا را به دست آورده است.

۳. دیه‌گو مارادونا

فوتبال

در جام جهانی ۱۹۸۶، تیم متوسط آرژانتین با تلاش‌ها و نمایش خیره‌کننده‌ی دیه‌گو مارادونا به موفقیت بی‌نظیری دست یافت و در جریان تلاش‌های خود، دو مورد از برترین گل‌‌های تاریخ فوتبال را به نام خود ثبت کرد. وقتی درمورد برترین بازیکنان فوتبال درطول تاریخ صحبت می‌کنیم، نام مارادونا نیز مانند نام پله، همواره در صدر قرار دارد. مارادونا برخلاف پله، بیشتر فعالیت باشگاهی خود را در اروپا گذراند و در تیم‌های بارسلونا و ناپولی بازی کرد.

زمانی که به تیم بارسلونا رفت، مبلغ قرارداد او در زمان خود رکورددار بالاترین دستمزد بود، ولی حضور او در بارسلونا کوتاه بود و با اختلاف‌ نظرها و شکست‌های زیادی مواجه شد. مارادونا با تیم بارسلونا تنها به یک عنوان قهرمانی کوپا دل ری دست یافت؛ سپس به تیم ناپولی پیوست که در زمان خود در کنار تیم‌هایی مثل یوونتوس، آ ث میلان، رم و اینترمیلان از برترین تیم‌های باشگاهی ایتالیا به حساب می‌آید.

دوران حضور وی در تیم ناپولی، موفقیت‌های زیادی برای او به‌دنبال داشت؛ ازجمله قهرمانی در سری آ در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ و قهرمانی در کوپا ایتالیا و جام یوفا که امروزه با نام لیگ اروپا مشهور است. طرفداران ناپولی عاشق مارادونا بودند؛ او نیز در هر بازی تیمش، نمایشی خیره‌کننده و بازی خاصی ارائه می‌کرد. درانتهای دوران فعالیت مارادونا، وی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ ازجمله مصرف مواد مخدر و افزایش وزن شدید که این اخبار ناخوشایند، کام دوستداران مارادونای افسانه‌ای را تلخ کرد.

ولی فارغ از این حواشی تلخ، مارادونا در زمان اوج خود، به‌خاطر استعداد بی‌نظیرش در دریبل کردن و توانایی‌های خیره‌کننده در گلزنی، برترین فوتبالیست دنیا بود.

۴. کریستیانو رونالدو

فوتبال

رونالدو نیز مانند مسی در صدر فهرست برترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار دارد. این بازیکن، درحال‌حاضر ۳۳ ساله است و همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و از توانایی‌های خود، به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند. رونالدو، فعالیت ورزشی خود را از تیم پرتغالی اسپورتینگ شروع کرد. او در این تیم در پست فوروارد بازی می‌کرد و با نمایش خیره‌کننده‌ی خود، مدافعان حریف را غافلگیر می‌نمود. تیم منچستر یونایتد، استعداد بی‌نظیر او را دید و با وی قرارداد بست. این قرارداد اولین فرصت رونالدو برای حضور در تیم‌های مطرح دنیا بود.

رونالدو در لیگ برتر ۲۰۰۳ حضور خیره‌کننده‌ای داشت، ولی بعد از دو سال، به بلوغ کاملی در زمینه‌ی فوتبال رسید و بهترین عملکرد را در تیم منچستریونایتد به نمایش گذاشت. او در آن زمان بخشی از دوران طلایی و موفق منچستریونایتد بود.

ادامه

در آن دوران رونالدو به‌همراه سایر هم‌تیمی‌هایش، سه دوره‌ی متوالی قهرمان لیگ برتر انگلیس شدند و در سال ۲۰۰۸، فینال لیگ قهرمانان را درمقابل چلسی برنده شدند. او جایزه‌ی بهترین بازیکن سال فیفا یا توپ طلایی را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۹، رونالدو با مبلغ رکوردشکن ۱۰۰ میلیون دلار به تیم رئال‌مادرید پیوست. حضور در این تیم، فرصتی عالی برای رونالدو بود و او توانست به بالاترین سطح فوتبال خود دست پیدا کند.

حضور در لیگ اسپانیا به این معناست که رونالدو هر هفته از نظر عملکرد با برترین همتای خود در فوتبال دنیا یعنی لیونل مسی مقایسه می‌شود. هر دو بازیکن، رقابت ورزشی فوق‌العاده و تنگاتنگی دارند و هر دو سعی می‌کنند تا هر هفته، از رقیب دیرینه‌ی خود پیشی بگیرند. رونالدو این بار با تیم رئال‌مادرید، برای بار دوم عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

همچنین با این تیم توانست در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ قهرمان لالیگا شود. به‌دنبال این قهرمانی، موفقیت‌های بیشتری در کارنامه‌ی رونالدو ثبت شد؛ سه قهرمانی دیگر در لیگ قهرمانان اروپا در چهار سال و قهرمانی لالیگا در سال ۲۰۱۷.

در سال ۲۰۱۶ رونالدو نمایش ناامیدکننده‌ی خود را در مسابقات ملی به موفقیتی چشمگیر در جام ملت‌های اروپا تبدیل کرد. این اولین موفقیت مهم او در سطح بین‌المللی بود. برخلاف مسی، رونالدو می‌تواند ادعا کند که یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال در سطح ملی است که موفقیت‌های چشمگیری را برای تیم ملی خود به دست آورده است.

۵. زین‌الدین زیدان

فوتبال

زیدان به‌خاطر مهارت بی‌نظیرش در کنترل بازی در فوتبال فرانسه به شهرت رسید و پیش از اینکه در سال ۱۹۹۶ به تیم یوونتوس منتقل شود، چهار سال در تیم بوردو بازی کرد. بعد از حضور در این تیم، زندگی فوتبالی زیدان، زیرورو شد و استعدادهای او در فوتبال، بیش‌ازپیش آشکار شد.

زیدان دو گل زیبا در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ دربرابر برزیل به ثمر رساند و توانست توپ طلای این جام را از آن خود کند. او علاوه‌بر اینکه عنوان برترین بازیکن جام را از آن خود کرد، به‌همراه تیم ملی فرانسه، قهرمان جام جهانی شد.

او در اولین فصل حضور خود در یوونتوس، در لیگ ایتالیا قهرمان شد و فصل بعد نیز با کمک مؤثر و چشمگیر خود، بار دیگر یوونتوس را به قهرمانی رساند. یوونتوس در دو سال اول حضور زیدان، به فینال لیگ قهرمانان رسید، ولی هر دو موقعیت را از دست داد. زیدان در سال ۲۰۰۱ از یوونتوس به تیم رئال‌مادرید منتقل شد؛ این بزرگ‌ترین نقل‌وانتقال در تاریخ فوتبال بود.

در اولین حضورش در تیم رئال‌مادرید، زیدان قهرمانی لیگ قهرمانان را به دست آورد و گلی به‌یادماندنی در بازی فینال با بایرلورکوزن به ثمررساند که جزو برترین گل‌های لیگ قهرمانان شناخته می‌شود.

زیدان بازیکنی تأثیرگذار در لیگ اسپانیا بود، ولی بیشترین تأثیر را در تیم ملی فرانسه داشت و با این تیم به مقام قهرمانی یورو ۲۰۰۰ رسید و تیم ملی را در جام جهانی ۲۰۰۶ تا فینال همراهی کرد. در فینال، فرانسه در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت.

این مسابقه یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های دوران فعالیت ورزشی زیدان بود. ضربه‌ی سر زیدان به مارکو ماتراتزی مدافع تیم ملی ایتالیا یکی از درگیری‌های جنجالی در تاریخ جام جهانی بود که به اخراج زیدان از زمین بازی منجر شد.

۶. فرانتس بکن‌باوئر

فوتبال

بکن‌باوئر یکی از برترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال، نه‌تنها بسیار مستعد بود، بلکه توانایی فوق‌العاده‌ای در تغییر بازی داشت. بکن‌باوئر معمولا در پست مدافع میانی بازی می‌کرد، ولی توانایی فوق‌العاده‌ی او در انتقال بازی از خط دفاع به خط حمله، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت او بود. بکن‌باوئر، هم با تیم ملی آلمان و هم با تیم باشگاهی خود یعنی بایرن مونیخ، موفقیت‌های زیادی به دست آورد.

او فعالیت ورزشی خود را از تیم جوانان SC Munchen که رقیب بایرن مونیخ بود آغاز کرد، ولی در سال ۱۹۵۸ به تیم بایرن پیوست و در همین تیم باقی ماند. او در این تیم به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شد و باشگاه بایرن به واسطه‌ی او در دنیای فوتبال خودی نشان داد. این تیم از سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ در سه جام اروپایی پیاپی برنده شد.

در همین زمان بود که بکن‌باوئر پست جدیدی را به نام سوییپر ابداع کرد. سوییپر یا مدافع جلوزن، پشت دو مدافع میانی بازی و به‌عنوان لایه‌ی دیگر خط دفاعی عمل می‌کند و از طرفی، اجازه دارد تا در ضدحمله‌ها توپ را از خط دفاع خارج کند. بسیاری از گل‌های بکن‌باوئر نیز با همین تکنیک به ثمر رسیده‌اند. حرکت دیدنی او در نیمه‌ی زمین خودی آغاز و درنهایت به گلی زیبا و تکنیکی ختم شده است.

عملکرد بکن‌باوئر در بازی‌های بین‌المللی نیز بسیار چشمگیر و موفقیت‌آمیز بود. رسیدن به فینال جام جهانی ۱۹۶۶ و قهرمانی در جام جهانی ۱۹۷۴ ازجمله موفقیت‌های بین‌المللی بکن‌باوئر بود. او همچنین در سال ۱۹۷۲ همراه با تیم ملی آلمان، قهرمان جام ملت‌های اروپا شد. بکن‌باوئر نه‌تنها بازیکنی فوق‌العاده بود، بلکه نگاهی هم به مربیگری داشت و موفقیت‌های بزرگی در این زمینه برای تیم بایرن و تیم ملی آلمان به دست‌ آورد.

۷. آلفردو دی‌استفانو

برترین فوتبالیست‌های جهان - آلفردو دی استفانو

دی‌استفانو، به‌عنوان مشهورترین بازیکن رئال‌مادرید در تاریخ این باشگاه شناخته می‌شود. او در پنج فینال متوالی درجام‌های اروپایی حضور داشت و هر پنج مسابقه به پیروزی ختم شد؛ این موفقیت‌ها در دوران اوج رئال‌‌مادرید یعنی در دهه‌ی ۱۹۵۰ به دست آمد.

دی‌استفانو متولد آرژانتین بود ولی برای سه تیم ملی مختلف یعنی، آرژانتین، اسپانیا و کلمبیا بازی کرد. با وجود اینکه او در بازی‌های بین‌المللی خود در ۴۳ مسابقه ۳۵ گل به ثمر رساند، ولی نتوانست به جایگاه بالاتری دست پیدا کند، چرا که آرژانتین در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۴ در جام جهانی شرکت نکرد و زمانی که دی‌استفانو، شهروندی اسپانیا را دریافت کرد و اجازه‌ی بازی در تیم ملی این کشور را به دست آورد، تیم اسپانیا به بازی‌های جام جهانی راه پیدا نکرد.

او در بازی‌های انتخابی جام جهانی ۱۹۶۲ حضور یافت، ولی آسیب‌دیدگی مانع بازی وی در این دوره از مسابقات شد؛ این موقعیت آخرین فرصت دی‌استفانو برای حضور در جام جهانی بود.

توانایی‌ها واستعدادهای بی‌نظیر وی در تکنیک‌های فوتبال، به تیم رئال‌مادرید کمک کرد تا به یکی از موفق‌ترین تیم‌های آن دوران تبدیل شود. این بازیکن در ۲۸۲ مسابقه، ۲۱۶ گل برای رئال‌‌مادرید به ثمر رساند و در آن زمان به بهترین گلزن تاریخ باشگاه رئال‌مادرید تبدیل شد. ۴ قهرمانی در جام‌های اروپایی و رکورد ۴۹ گل فقط در ۵۸ بازی، برای چند دهه ادامه داشت تا اینکه رائول گنزالس در سال ۲۰۰۵، این رکورد را شکست.

۸. یوهان کرایف

برترین فوتبالیست‌های جهان - یوهان کرایف

یوهان کرایف، بازیکنی هلندی و یکی از بهترین هافبک‌های هجومی نسل خود بود و درست مانند بکن‌باوئر، توانایی فوق‌العاده‌ای در تغییر روند بازی داشت. این بازیکن در آکادمی فوتبال‌ آژاکس آموزش دیده بود و بیشتر دوران فعالیت ورزشی خود را در همین تیم سپری کرد و در این مدت هفت قهرمانی در لیگ هلند و سه جام اروپایی به دست آورد. کرایف پیش از اینکه به بارسلونا ملحق شود، در ۲۴۰ بازی ۱۹۰ گل برای آژاکس به ثمر رسانده بود.

دوران حضور کرایف در بارسلونا به‌اندازه‌ی دوران حضورش در آژاکس، موفقیت‌آمیز نبود، ولی ایده‌ها و نقش مؤثر او در این تیم، موفقیت‌های زیادی را برای بارسلونا به ارمغان آورد. کرایف تیم هلند را در جام جهانی ۱۹۷۶ همراهی کرد و آن را به فینال جام جهانی رساند، ولی مسابقه‌ی فینال مقابل آلمان را با شکست به پایان رسانید.

با وجود این، تیم هلند دنیا را با نمایش خیره‌کننده‌ی خود و ارائه‌ی فوتبالی کامل، متحیر کرد. در این تیم همه‌ی بازیکنان می‌توانستند در تمامی پست‌ها بازی کنند. کرایف در ۴۸ بازی بین‌المللی برای تیم ملی هلند ۳۳ گل به‌ ثمر رساند.

۹. میشل پلاتینی

برترین فوتبالیست‌های جهان - میشل پلاتینی

میشل پلاتینی یکی از بهترین فوتبالیست‌های فرانسوی، بیشتر دوران ۱۵ ساله‌ی فعالیت خود را در پست هافبک هجومی برای تیم‌های نانسی، سن‌اتین و یوونتوس بازی کرد. در بیش از ۴۳۲ بازی باشگاهی، ۲۲۴ گل زد و به تیم‌هایی که در آنها حضور داشت، کمک کرد تا به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کنند.

مهم‌ترین موفقیت‌های پلاتینی در عرصه‌ی بازی باشگاهی، عبارتند از قهرمانی اروپا با تیم یوونتوس در سال ۱۹۸۵ و دریافت جایزه‌ی توپ طلا در سه سال متوالی (۱۹۸۳، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵).

او همچنین در سال ۱۹۸۴، کاپیتان تیم فرانسه در جام ملت‌های اروپا بود که به‌عنوان قهرمانی رسید و این اولین موفقیت بزرگ او در زمینه‌ی فوتبال بین‌المللی بود. او همچنین به‌عنوان بهترین بازیکن جام و آقای گل رقابت‌ها انتخاب شد. وی در روز ۲۷ ژانویه‌ی ۲۰۰۷ جایگزین رئیس سابق یوفا، لنارت یوهانسون شد.

۱۰. ژاوی هرناندز

برترین فوتبالیست‌های جهان - ژاوی هرناندز

شاید با دیدن نام ژاوی هرناندز در این فهرست تعجب کنید. ولی این بازیکن مطرح، در تیم بارسلونا و تیم ملی اسپانیا به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است که نام او را شایسته‌ی حضور در فهرست برترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌کند.

ژاوی کار خود را از تیم جوانان بارسلونا در سال ۱۹۹۸ آغاز کرد. در ابتدای فعالیت ورزشی‌ خود، بیشتر به‌‌عنوان هافبک دفاعی بازی می‌کرد، ولی تأثیرگذاری و توانایی‌های او در کنترل بازی و پاس‌کاری‌‌ها و بازی‌سازی‌های فوق‌العاده باعث شد تا در بین بازیکنان بارسلونا بدرخشد. او به همراه اینیستا و مسی ترکیب بی‌نظیری را برای اجرای سبک تیکی تاکای بارسلونا ساخته بود که بعدها در تیم اسپانیا نیز مورداستفاده قرار گرفت.

ژاوی بدون تردید بهترین هافبک میانی تاریخ فوتبال است و همراه با تیم بارسلونا توانسته است به موفقیت‌ها و قهرمانی‌های زیادی دست پیدا کند که عبارتند از:

  • ۸ بار قهرمانی لالیگا
  • ۳ بار حضور در فینال کوپا دل ری و یک بار قهرمانی
  • ۴ بار قهرمانی در لیگ قهرمانان یوفا
  • ۲ بار قهرمانی در جام باشگاه‌های فوتبال جهان

افتخارات همراه با تیم ملی اسپانیا

  • ۲ بار قهرمانی اروپا
  • یک بار قهرمانی جام جهانی

بیشتر بخوانید:

عجیب ترین گل های دنیا ؛ از ارکیده مرد عریان تا دمپایی بانو