غذاهای مناسب و مقوی در دوران بیماری

غذاهای مناسب و مقوی در دوران بیماری

غذاهای مناسب و مقوی در دوران بیماری: غذا علاوه بر تامین انرژی کارهای بیشتری می تواند انجام دهد، مخصوصا در دوران بیماری خوردن غذاهای مناسب از همیشه مهمتر است.برخی از غذاها دارای خواص قدرتمندی هستند که می توانند بدن شما را در حالی که با بیماری مبارزه می کند حمایت کنند.غذاها می توانند علام خاصی از بیماری را تسکین داده و حتی به شما در بهبودی سریعتر بیماری کمک کنند. بقراط حکیم می گوید بگذارید غذا داروی شما باشد و دارو غذای شما باشد.

غذاهای مقوی برای بیمار

۱- سوپ مرغ

سوپ مرغ منبع بسیار خوبی از مایعات ، کالری ، پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی است و همچنین یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی و اثرات ضد سرفه می باشد.
سوپ مرغ صدها سال به عنوان درمانی برای سرماخوردگی توصیه می شود. این غذا یک منبع راحت برای دریافت ویتامین ، مواد معدنی ، کالری و پروتئین است که در زمان بیماری بدن به آن نیاز دارد را فراهم می کند.
سوپ مرغ همچنین یک منبع بسیار عالی از مایعات و الکترولیت ها است که در زمان اسهال و استفراغ و تب، آب میتواند آب مورد نیاز بدنتان را فراهم کند.
.

۲- آبگوشت

آبگوشت ها همانند سوپ مرغ منبع بسیار خوبی برای هیدراتاسیون هستند ،همچنین حاوی کالری ، ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم ، کلسیم ، فولات و فسفر باشند.
سعی کنید آبگوشت را گرم بنوشید زیرا بخار داغ آن دارای مزایای زیادی می باشد و به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی عمل می کنند. آبگوشت روش بسیار خوبی برای هیدراته شدن است و همچنین در مواقعی که بدن شما قادر به هضم غذاهای سنگین نیست می تواند برای شما مفید باشد.

۳- سیر

سیر دارای انواع فواید برای سلامتی است و قرن هاست که از آن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود و اثرات ضد باکتریایی ، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد.سیر می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند و بر اساس مطالعات تاثیر سیر بر سرماخوردگی یا آنفولانزا نتایج امیدوار کننده ای به همراه داشته است.
همچنین در مطالعات انجام شده مشخص شده است که افرادی که سیر مصرف می کنند کمتر دچار بیماری می شوند و همچنین در صورت ابتلا به بیماری زودتر از افرادی که دارو مصرف می کنند بهبود میابند.
مصرف مکمل های عصاره سیر می توانند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند و شدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهند.

۴- آب نارگیل

یکی از روش های مهم در زمان بیماری هیدراته نگه داشتن بدن است ، مخصوصا در زمان داشتن تب به دلیل تعریق زیاد و همچنین در زمان اسهال یا استفراغ که باعث از بین رفتن آب و الکترولیت های زیادی می شوید ، هیدارتاسیون بدن بسیار مهم است.
آب نارگیل نوشیدنی مناسبی است که در هنگام بیمار شدن می توانید از آن استفاده کنید. آب نارگیل علاوه بر طعم شیرین آن حاوی گلوکز و الکترولیت های مورد نیاز برای هیدراتاسیون مجدد است.

۵- چای داغ

چای یک داروی مناسب برای بسیاری از علائم مرتبط با سرماخوردگی و آنفولانزا است ، چای مانند سوپ مرغ یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی می باشد و به پاکسازی مخاط در سینوس ها کمک زیادی می کند. توجه داشته باشید که چای برای گرم کردن بدن باید گرم باشد ، اما نباید آنقدر گرم باشد که گلو شما را تحریک کند.
چای حاوی پنی فنول است که یک ماده طبیعی موجود در گیاهان می باشد که خواص زیادی برای سلامتی دارد.از جمله خواص آن می توان به آنتی اکسیدان و ضد التهاب بودن آن اشاره کرد.
تانن ها نوعی پلی فنول هستند که در چای می توان یافت.تانن ها علاوه بر اینکه به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند دارای خواص ضد ویروسی ، ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز هستند.

۶- عسل

عسل به دلیل ترکیبات ضد میکروبی آن ،دارای اثرات ضد باکتریایی بسیار مهمی است.در حقیقت ، آنقدر اثرات ضد باکتریایی دارد که مصریان باستان از آن برای پانسمان زخم استفاده می کردند.
برخی شواهد نشان می دهد که عسل می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند که این خاصیت به تنهایی می تواند عسل را به عنوان یک غذای عالی در دوران بیماری تبدیل کند. مخصوصا عسل در زمان گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی بسیار مفید است. نکته مهم این است که نباید به کودکان زیر ۱ سال عسل داد.
حدود نصف قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان شیر گرم ، آب یا یک فنجان چای مخلوط کنید و مصرف کنید.این نوشیدنی خواض ضد باکتریایی ، مرطوب کننده و ضد سرفه می باشد.

۷- زنجبیل

زنجبیل به دلیل اثرات ضد تهوع بر همگان اشنا است و در زمان تهوع های بارداری و درمان های سرطان زیاد استفاده می شود که برای رفع تهوع بسیار مفید است.
علاوه بر این زنجبیل مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی عمل می کند و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی و ضد سرطانی دارد.پس اگر استفراغ یا حالت تهوع دارید زنجبیل بهترین ماده غذایی موجود برای رفع این علائم است. حتی اگر حالت تهوع هم ندارید ، به دلیل اثرات مفیدی که دارد می توانید به عوان یک غذای مفید در زمان بیماری استفاده کنید.

۸- موز

موز منبع خوبی برای کالری و مواد مغذی است و می تواند به رفع تهوع و اسهال کمک کند. این میوه در رژیم غذایی برات قرار داده شده است.رژیم برات یک نوع رژیم برای زمان تهوع و استفراغ می باشد که شامل موز ، برنج ، سیب زمینی و نان تست است.
یکی دیگر از مزایای خوب موز ، فیبر محلول در آن است. اگر اسهال دارید موز یکی از بهترین غذاهایی است که می توانید بخورید زیرا فیبر می تواند به تسکین اسهال کمک کند.

۹- جو دوسر

جو دوسر مانند موز سرشار از کالری ، ویتامین و مواد مدنی است و می توان سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند و همچنین التهاب را در دستگاه گوارش کاهش دهد.
بتاگلوکان ، نوعی فیبر موجود در جو دوسر است که می تواند به کاهش التهاب در روده کمک کند و علائمی مانند گرفتگی روده ، نفخ و اسهال را برطرف سازد.

۱۰-ماست

ماست یک غذای بسیار خوب و سرشار از کالری ، پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است. بعضی از ماست ها حاوی پروبیوتیک هستند که به شما کمک می کند تا کمتر بیمار شوید و سریعتر بهبود یابید.
ماست سرشار از کلسیم و ویتامین و مواد معدنی دیگر است .برخی از ماست ها جاوی پروبیوتیک های مفید نیز هستند که میتواند به شما کمک کند که کمتر دچار سرماخوردگی شوید و در صورت بیماری سریعتر بهبود یابید و آنتی بیوتیک کمتری مصرف کنید.

۱۱- آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و چربی های سالم است که می تواند التهاب را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت کند. آووکادو از نظر کربوهیدرات کم اما چربی زیادی دارد که این چربی یک چربی سالم همانند روغن زیتون است.

۱۲-سبزیجات برگ سبز

دریافت تمام ویتامین ها و مواد معدنی بدن در حالی که بیمار هستید بسیار مهم است ، اما انجام این کار در زمان بیماری بسیار دشوار است. سبزیجات برگ سبز ، پر از فیبر و مواد مغذی هستند که در هنگام بیماری به آنها اجتیاج دارید و همچنین حاوی ترکیبات گیاهی بسیار مفید نیز می باشند. این سبزیجات ها نیز خواص ضد باکتریایی دارند .

غذاهای مناسب و مقوی در دوران بیماری