عدس پلو قالبی

عدس پلو قالبی

عدس پلو قالبی مـواد لازم براي شـش الي هفت نفر:

* برنج      چهار پيمانه
*عدس   يك و نيم الي دو پيمانه
*نمك    به ميزان لازم
*روغن      نصف پيمانه
*دارچين   نصف قاشق مرباخوري
*زعفران دم‌كرده      چهار قاشق سوپخوري
*پياز    يك عدد
*گوشت چرخ‌كرده     500 گرم
* كره      100 گرم
*خرما   400 گرم
*گردو     يك پيمانه
* رب گوجه‌فرنگي و فلفل سياه     به ميزان لازم


عدس پلو قالبی : در گذشته عدس‌پلو نذري (يا هر غذاي نذري) را روي آتش (هيزم) طبخ مي‌كردند و چه خوشمزه بود. ممكن است در اين زمان امكانات لازم در بعضي مناطق وجود نداشته باشد تا غذا را روي آتش بپزند و ما مي‌توانيم براي نزديك شدن به طعم غذاي نذري گذشته، نيمي از برنج را برنج دودي بريزيم. هر دو برنج را با هم شسته، بخيسانيد و طبق دستور دم كنيد.

 طرز تهيه:

مرحله ی اول

برنج را از دو ساعت قبل كاملا شسته و با آب گرم و چهار قاشق نمك خيس مي‌كنيم. عدس را شسته و با دو قاشق سوپخوري روغن روي حرارت ملايم به مدت سه دقيقه تفت مي‌دهيم.

مرحله ی دوم

سپس به ‌آن آب گرم افزوده، روي حرارت گذاشته تا بپزد و آب عدس كاملا جذب آن شود. آب را به جوش آورده، يك قاشق سوپخوري روغن مايع به آن مي‌افزاييم. برنج را در صافي ريخته و به آب جوش اضافه مي‌كنيم.

مرحله ی سوم

در اين فاصله كف روي برنج را جمع نموده و اجازه مي‌دهيم تا برنج پخته شود. برنج را آبكش كرده، كف قابلمه كمي روغن و آب ريخته، ته‌ديگ نان يا سيب‌زميني را در قابلمه گذاشته، برنج و عدس را لايه لايه ريخته، لابه‌لاي آن دارچين و در صورت تمايل ادويه پلويي مي‌پاشيم. در ابتداي كار حرارت را كمي زياد مي‌كنيم.

مرحله ی چهارم

بخار برنج كه در آمد، روغن را گرم كرده، روي برنج ريخته و دم كني گذاشته و ۴۰ دقيقه زمان مي‌دهيم تا روي حرارت كم برنج دم بكشد. هنگام سرو، قالب دلخواه را با روغن و كره كمي چرب مي‌كنيم. عدس‌پلو را در آن ريخته و كمي مي‌فشاريم طوري كه برنج خرد نشود.

مرحله ی پنجم

قالب را در ظرف سرو برمي‌گردانيم. گوشت را به همراه پياز خرد شده در روغن تفت مي‌دهيم. كمي رب گوجه‌فرنگي به آن مي‌افزاييم يا مي‌توانيم گوشت را با پياز رنده شده، نمك و فلفل مخلوط نموده و به صورت كوفته ريزه در آوريم، روي حرارت بگذاريم و بعد از اين كه خودش را گرفت، كره اضافه نموده و هم بزنيم تا آب آن كشيده شده و در كره سرخ شود. هسته خرما را گرفته، لاي آن گردو گذاشته، كنار كوفته‌هاي سرخ شده كمي تفت مي‌دهيم تا طعم گوشت و كره را بگيرد، سپس عدس‌پلو را با خرما، گوشت و پلو زعفراني تزيين مي‌كنيم.

 نکته

اگر مي‌خواهيد عدس‌پلو شما طعم نذري‌هاي قديمي را بدهد، نيمي از برنج آن را برنج دودي بريزيد.

حتما هنگام آبكش كردن برنج، روي آن آب ولرم بريزيد تا نمك اضافي برنج شسته شود. براي عدس‌پلو مي‌توانيد كشمش هم درست كنيد، به اين صورت كه در آب حدود ۱۰ دقيقه خيسانده، آبكش كنيد و در كره كمي تفت دهيد.