عجیب ترین گل های دنیا ؛ از ارکیده مرد عریان تا دمپایی بانو

همه گل‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند، اما بعضی از آنها به‌معنی واقعی کلمه خاص هستند. می‌دانستید گل های عجیب و کمیابی در جهان وجود دارند که ظاهرشان شبیه دختر رقصان، مرد عریان، صورت میمون، اردک پرنده و صورت ببر است؟ در این مقاله، عجیب ترین گل های دنیا را معرفی می‌کنیم که در دل طبیعت‌ می‌رویند و به‌ندرت کسی آنها را از نزدیک دیده یا لمس کرده است.

۱. ارکیده مرد عریان

ارکیده مرد عریان از عجیب ترین گلهای دنیا

ظاهر این گل بومی مدیترانه شبیه چند مرد برهنه معلق به‌رنگ‌های بنفش، صورتی یا سفید است که در اندازه‌های مختلف روی یک گل‌آذین سوار می‌شوند. این گیاه عجیب یکی از کمیاب ترین گلهای جهان است که برای تهیه داروی ضداسهال، ضدنفخ و تقویت قوای جنسی کاربرد دارد.

۲. نخود بیابانی استورت (سواینسونا فورموسا)

نخود بیابانی استورت

یکی از مشهورترین و البته عجیب ترین گل های دنیا که بومی استرالیاست، حدود ۹ سانتی‌متر طول دارد و گلبرگ آن به‌رنگ قرمز خونی است. این گیاه عجیب از فصل بهار تا تابستان پس از بارش باران شکوفا می‌شود و بذرهایش چنان ماندگارند که پس از چند سال هم جوانه می‌زنند.

۳. گل حشره‌خوار آفریقایی (هیدنورا آفریکانا)

گل حشره‌خوار آفریقایی

دانه‌های این گل ترسناک را پرندگان پخش می‌کنند و ۱ سال طول می‌کشد تا به گل‌های قهوه‌ای و نارنجی تبدیل شوند. یکی از دلایل عجیب‌بودن این گیاه بوی بسیار بدی است که برای جذب گرده‌‌افشان‌ها پخش می‌کند. میوه این گیاه برای حیوانات و انسان‌ها خوردنی است و از آن برای تهیه انواع غذا و دارو استفاده می‌شود.

۴. گیاه پارچ گرمسیری از عجیب ترین گل های دنیا

گیاه پارچ گرمسیری

این گیاه یکی دیگر از عجیب ترین گلهای دنیا است که صد نوع مختلف دارد و از حشرات تغذیه می‌کند. ظاهر این گل‌ بومی آسیای جنوب شرقی شبیه گل نیست و بیشتر شبیه پارچی استوانه‌ای است که برای جذب طعمه آن را پر از آب می‌کنند.

۵. گل آدم‌فضایی خوشحال

گل مبارک کوهی یکی از عجیب ترین گل های دنیا

به ظاهر عجیب این گل‌های کوهستانی نگاه کنید؛ انگار چند آدم‌فضایی خوشحال با یک سینی خالی سفید در دست به ما نگاه می‌کنند. ترکیب رنگ این گل های عجیب نارنجی مایل به زرد است و معمولا در فصل تابستان شکوفا می‌شوند.

۶. ارکیده نوزاد قنداق‌شده

ارکیده نوزاد قنداق‌شده از عجیب ترین گل های دنیا

این ارکیده خارق‌العاده عطری مانند بوی دارچین دارد، برگ‌هایش باریک و چین‌دارند و یکی از عجیب ترین گل های دنیا محسوب می‌شود. گلبرگ‌های این گیاه شبیه نوزادی هستند که در قنداق پیچیده و در آغوش گرفته شده است. این گل بی‌نظیر در فصل بهار شکوفا می‌شود و نگهداری از آن به رطوبت بالا و گلخانه نیاز دارد.

۷. زنبق بدبو

زنبق بدبو

زنبق بدبو یکی از کمیاب ترین گلهای جهان است که از انرژی خورشید استفاده نمی‌کند و تمام مواد مغذی موردنیازش را از میزبان دریافت می‌کند. این گیاه برای جذب حشرات گرده‌افشان بوی متعفنی مثل بوی گوشت گندیده منتشر می‌کند.

۸. گل بوسه داغ

گل لبی از گل های عجیب دنیا با خواص دارویی

این گل یکی دیگر از عجیب ترین گل های دنیا است که رنگش بسته به دمای محیط از قرمز تا سفید تغییر می‌کند. گل بوسه داغ هیچ بوی خاصی ندارد و گرده‌افشان‌ها را با شهد خود جذب می‌کند. این گیاه خواص دارویی هم دارد و برای درمان سرفه، بثورات پوستی و درمان تنگی نفس استفاده می‌شود.

۹. گل میمونی؛ گل عجیب و کمیاب

گل میمونی

یکی از بامزه‌ترین و عجیب ترین گل های دنیا گل میمونی است که ترکیب گلبرگ‌های بلند و پرچم‌هایش کاملا شبیه صورت میمون است! میمون‌های خوشحال یا ناراحت که در تمام فصل‌ها شکوفا می‌شوند. این گل کمیاب برای رشد به هوای سرد و مقداری سایه نیاز دارد.

۱۰. دختر رقصان

گل دختر رقصان

یکی دیگر از زیباترین گلهای جهان که سخت پیدا می‌شود و خیلی‌ها عاشقش هستند، گل دختر رقصان بومی شرق آفریقاست. طول این گیاه حدود ۳۰ سانتی‌متر است و شکوفه‌های حداکثر یک‌سانتی‌متری آن به‌رنگ‌های سفید و صورتی هستند.

۱۱. گیاه سنگی یا لیپتوس

گیاه سنگی از جمله گل های عجیب

تا حالا دیده‌اید گیاهی از دل سنگ بروید؟ کاملا واضح است چرا لیپتوس یکی از عجیب ترین گل های جهان محسوب می‌شود. این گیاه آپارتمانی بومی آفریقای جنوبی در برابر خشکی مقاوم است و گل‌های سفید یا زرد دارد. برای تکثیرش کافی است یک برگ را جدا کنید و در بستری از سنگ‌ریزه فرو کنید.

۱۲. ارکیده اردک پرنده

ارکیده اردک پرنده

ظاهر عجیب این ارکیده بومی استرالیا طوری است که بهتر بتواند گرده‌افشانی کند و بوی عجیب‌ترش مگس‌های اره‌ای را برای گرده‌افشانی به‌ خود جذب می‌کند. این یکی از کمیاب ترین گلهای جهان است که فقط در استرالیا رشد می‌کند و تا امروز کسی موفق به تکثیر آن نشده است.

۱۳. ارکیده زنبوری

ارکیده زنبوری

این‌ گل عجیب به‌خاطر شباهتش به زنبور عسل این‌گونه نامگذاری شده است. برای رویش این گیاه باید هم‌زیستی با نوعی قارچ شکل بگیرد، بنابراین پیوند و تکثیر این گیاه خیلی سخت است. این ارکیده با تولید بوی زنبور ماده، زنبورهای نر را برای گرده‌افشانی به‌سمت خود می‌کشاند.

۱۴. ارکیده کبوتری

ارکیده کبوتری از کمیاب ترین گلهای جهان

این گل‌ از عجیب ترین گل های دنیا است، زیرا کبوتر‌هایی کوچک با بال‌های باز داخل این گل‌های سفید مرمری قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید این گل‌ها روی درختان یا در نزدیکی آنها رشد می‌کنند و محبوبیت آنها باعث شده است حتی در کشور خاستگاه خود نیز گونه رو به انقراض معرفی شوند.

۱۵. گل طوطی

گل طوطی از عجیب ترین گل های دنیا

تا حالا گل طوطی ندیده‌اید؟ خب اصلا عجیب نیست، چون این گیاه بومی تایلند یکی از کمیاب ترین گلهای جهان و گونه‌ای رو به انقراض است که هیچ‌کس اجازه ندارد آن را از کشور خارج کند. اولین باری که تصویر این گل در اینترنت منتشر شد، خیلی‌ها به آن برچسب «فوتوشاپ» یا «نقاشی دیجیتال» زدند، اما هستند شاهدانی که این گیاه نادر و خیره‌کننده را در طبیعت تایلند دیده‌اند.

۱۶. غلاف دانه اسنپدراگون

غلاف دانه اسنپدراگون

اسم اسنپدراگون با توجه به واکنش عجیب این گل‌ها به فشرده‌شدن انتخاب شده است. این گل ظاهری شبیه جمجمه دارد و وقتی فشارش بدهید دهانش باز می‌شود. قدیمی‌ها معتقد بودند کاشت این گل در خانه از اعضای خانواده در برابر طلسم و نفرین محافظت می‌کند.

۱۷. ارکیده صورت‌ببری یا ارکیده ماه

گلهای عجیب ارکیده صورت ببر در ماه

ارکیده صورت‌ببری یکی از ۳ گل ملی اندونزی است که خطوط راه‌راه داخل آن نقشی شبیه صورت ببر می‌سازند. گل‌هایی که خطوط و علائم آنها شبیه حیوانات درنده است، برای ترساندن شکارچیان تکامل یافته‌اند. خدا می‌داند این گل کوچک و زیبا سعی دارد کدام حیوانات را از خود دور کند!

۱۸. ارکیده مرغ ماهی‌خوار سفید

ارکیده مرغ ماهی‌خوار سفید

این گل وحشی با ظاهر عجیب و منحصربه‌فردش که شبیه مرغ ماهی‌خوار در حال پرواز است، از ظریف‌ترین و زیباترین گلهای جهان محسوب می‌شود. همه این گل‌های پرنده‌ای در امتداد یک گل‌آذین رشد می‌کنند و ممکن است روی یک محور ۱۰ گل بروید و تا ۳۵ سانتی‌متر هم رشد کند.

۱۹. ارکیده مریم مقدس در ماه

ارکیده مریم مقدس در ماه

این ارکیده عاشق مناطق ساحلی است و در نگاه اول شبیه ارکیده‌های معمولی به‌ نظر می‌رسد، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم انگار داخلش تندیس مریم مقدس تراشکاری شده است. تونل‌های داخل این گل خانه خوبی برای مورچه‌ها هستند، اما مورچه‌ها به این گل زیبا آسیب نمی‌زنند.

۲۰. ارکیده دست شیطان

ارکیده دست شیطان

ارکیده دست شیطان که به آن دست میمون یا پنجه میمون هم می‌گویند یکی از عجیب ترین گلهای دنیا و بومی کشور مکزیک است، جایی که آزتک‌ها برایش احترام مذهبی قائل بودند و گل‌برگ‌های پنجه‌مانند آن را برداشت می‌کردند. میوه این گیاه در طب سنتی برای درمان ناراحتی‌های قلبی استفاده می‌شود.

۲۱. پنجه خرچنگ

پنجه خرچنگ از جمله زیباترین گلهای جهان

گلبرگ‌‌های واقعی این گل عجیب پشت براکت‌های گل‌مانند مایل به قرمز پنهان می‌شوند، بنابراین فقط بعضی پرندگان با منقارهای خاص می‌توانند برایش گرده‌افشانی کنند. پنجه خرچنگ می‌تواند تا ۹ سانتی‌متر رشد کند و چندین بار در سال شکوفا شود.

۲۲. خفاش سیاه

خفاش سیاه

خفاش سیاه اسم یک گیاه گل‌دار غیرطبیعی است که در تایلند، هند، مالزی و شرق آسیا یافت می‌شود. گل‌های منحصربه‌فرد این گیاه به‌رنگ بنفش مایل به سیاه تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند و بلندی ساقه‌هایش تا ۷۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. همین ساقه‌های سیاه و بلند ظاهر عجیب «خفاش در حال پرواز» این گل را می‌سازند.

۲۳. گل سر مار

گل سر مار از عجیب ترین گل های جهان

این گل خودرو که در خاک مرطوب مراتع اوراسیا رشد می‌کند، یکی از عجیب ترین گلهای دنیا است که به نام‌های گل شطرنج، فنجان قورباغه‌ای، گل مرغ گینه‌ای، سوسن جذامی و فرتیلاری هم شناخته می‌شود. اسم «گل سر مار» از الگوی شطرنجی عجیب گلبرگ‌هایش گرفته شده است که تداعی‌گر پوست مار است.

۲۴. ارکیده دمپایی بانو

ارکیده دمپایی بانو از عجیب ترین گل های دنیا

گل بی‌نظیر ارکیده دمپایی بانو به‌خاطر گلبرگ میانی‌اش که بیرون زده و شبیه دمپایی است، این‌طور نامیده می‌شود. گونه‌های مختلف این گیاه را می‌توان در آمریکای شمالی و اروپا یافت. این گیاه در کشور انگلستان تقریبا منقرض شده بود، اما دانشمندان توانستند آن را نجات دهند و اکنون یکی کمیاب ترین گلهای جهان و گونه‌ای حفاظت‌شده محسوب می‌شود.

۲۵. سرئوس شب‌شکوفه

سرئوس شب‌شکوفه

رویش این گل چنان غیرمعمول است که برای شکوفه‌زدنش جشن و مهمانی برپا می‌کند. این گل فقط ۱ شب در سال شکوفا می‌شود و رایحه بهشتی خود را پخش می‌کند. یکی از دلایل عجیب‌بودن این گل، ریشه تنومند آن است که ممکن است وزنش به ۷ کیلوگرم هم برسد.

۲۶. گل اودومبارا بودایی

گل اودومبارا بودایی

گل ادومبارا مثل اکثر درختان خانواده انجیر، در داخل میوه‌اش رشد می‌کند و یکی از کمیاب ترین گلهای جهان است. بودایی‌ها معتقدند این گل هر ۳هزار سال یک بار شکوفا می‌شود. این گل به‌رغم کوچکی، رایحه‌ای قوی و دوست‌داشتنی دارد.


بیشتر بخوانید:

شانس را میشه افزایش داد یا خیر؛ ویژگی افراد خوش‌شانس