طرز تهیه صحیح انواع دمنوش های گیاهی

گیاهی

در تهیه دمنوش و چای های گیاهی باید به زمان دم کشیدن گیاه توجه کرد هر کدام از دمنوش های گیاهی به روش خاص خود باید آماده شوند.

روش تهیه دمنوش های گیاهی پرمصرف و درمانی

دم کردن گیاهان و میوه ها یا گرفتن عصاره آن ها یکی از متداول ترین و قدیمی ترین روش های مصرف داروهای گیاهی است و از گذشته های دور تا کنون انواع دمنوش های گیاهی مورد توجه بسیاری از مردم بوده است . دمنوش نوعی نوشیدنی گیاهی است که با استفاده از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه تهیه می شود.

امروزه برخی از افراد برای بهره بردن از فواید درمانی از دمنوش ها ، تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه و پذیرایی از مهمانان از انواع دمنوش استفاده می کنند. در این بخش از آشپزخانه زوزیلند شما را با طرز تهیه انواع دمنوش آشنا خواهیم کرد.

گیاهی

طرز تهیه انواع دمنوش های ترکیبی

طرز تهیه دمنوش گیاهی گـل گـاو زبـان و سنبل الطیب:

مواد لازم:

  • گل گاوزبان: ۲ قاشق غذاخوری
  • سنبل طیب: ۱ قاشق مرباخوری
  • لیموعمانی: ۱عدد

گل گاوزبان را با سنبل الطیب داخل یک قوری بریزید و سپس روی آن آب جوش بریزید چند قطعه نبات اضافه کنید و اجازه دهید که نیم ساعت دم بکشد.

گیاهی

طرز تهیه دمنوش آرامبخش

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی:

لیموعمانی ها را سوراخ کنید و به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. می توانید به این دمنوش کمی عسل اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود سپس آن را میل کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون:

مواد لازم:

  • به لیمو ۱ قاشق مرباخوری
  • زیرفون ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ۲ لیوان

تمام مواد را در یک قوری چینی بریزید و روی حرارت پایین قرار دهید تا بجوشد. سپس بگذارید اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی حرارت غیر مستقیم بماند تا دم بکشد.می توانید در هنگام نوشیدن چند قطره آب لیموی تازه در آن بچکانید.

گیاهی

طرز تهیه دمنوش به لیمو

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو

برای تهیه دمنوش به لیمو یک قاشق غذاخوری از برگ به لیمو را در قوری بریزید و به آن آب جوش بیفزایید. بیست دقیقه اجازه دهید تا دمنوش به خوبی دَم بکشد سپس به آن نبات یا عسل اضافه و میل کنید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را داخل یک قوری ریخته و آب داغ روی آن بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. برای شیرین کردن آن می توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

گیاهی

دستور تهیه انواع دمنوش خوشمزه خانگی

دستور تهیه دمنوش گیاهی بابونه

 بابونه خشک شده را در یک فنجان بریزید. روی آن آب جوشیده بریزید.اجازه دهید ۳ دقیقه بماند تا دم بکشد. می توانید روی آنرا بپوشانید تا زودتر و بهتر دم شود یا اگر از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده می کنید درب آن را بگذارید. همچنین می توانید بابونه به تعداد بیشتری در قوری بریزید و پس از آماده شدن در فنجان بریزید.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی دارچین

دو یا سه عدد چوب دارچین را با آب سرد شسته، خرد کنید و داخل یک قوری انداخته و روی آن آب جوش (دمای ۸۰-۹۰ درجه سانتی گراد) بریزید سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم کرده و در صورت تمایل و برای تعدیل طبع گرم دارچین، آن را با لیموترش تازه میل نمایید.می توانید برای شیرین شدن دمنوش دارچین، موقع دم کشیدن داخل قوری یک تکه نبات بیندازید.

گیاهی

طرز تهیه دمنوش های گیاهی خوشمزه

تهیه دمنوش گیاهی زنجبیل

اول زنجبیل را بشویید و آن را به تکه های ضخیم متوسط تقسیم کنید.سپس، آب را در یک ظرف گرم کنید.زمانی که آب جوشید، ریشه زنجبیل را اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه اجازه دهید بماند.

زدمنوش گیاهی میوه گل نسترن

تعداد ۱۵ عدد از میوه نسترن را که ترجیحا از نوع تازه ی آن باشد، به همراه دو لیوان آب جوش و مقداری نبات بگذارید تا به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد .می توانید در تهیه چای میوه گل نسترن ، میوه ها را به دو قسمت تقسیم نمایید و سپس در قوری بیندازید .

بعد از اینکه دمنوش آماده شد آنرا با اسفاده از صافی ، صاف کرده و در فنجان یا لیوان مورد نطر سرو نمایید . شما می توانید به طور معمول در چای که به صورت روزانه دم می کنید مقداری عرق گل نسترن را اضافه کنید و از طعم و بوی خوش آن لذت ببرید

گیاهی

نحوه تهیه انواع دمنوش در خانه

تهیه دمنوش گیاهی آویشن

برای مصرف این گیاه، ۱ قاشق پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ۲۰ دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ۳ بار در روز مصرف شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اکلیل کوهی (رُزماری)

از برگ خشک یا برگ تازه استفاده کنید. ۱قاشق از برگ را در یک قوری آب جوش ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس با مقداری عسل مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه دمنوش یا چای گزنه

۱ قاشق غذاخوری برگ خشک شده گزنه را در یک قوری ریخته و دو لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰ درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید.اجازه دهید دمنوش به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از توت، عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

گیاهی

انواع دمنوش گیاهی و طرز تهیه آن ها

طرز تهیه چای مرزنجوش

یک قاشق چای خوری از این گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و برای ۵-۱۰ دقیقه دم کنید سپس در جرعه های کوچک و بدون شیرین کننده هر روز، ۱-۲ فنجان کوچک، با توجه به نیاز بدن بنوشید. مقدار بیش از حد این چای خستگی و سردرد ایجاد می کند.

طرز تهیه چای اسطوخودّوس

جوانه های تازه یا خشک شده ی اسطوخودوس را به فنجان چای اضافه کنید.آب را به جوش آورده و پس از اینکه یک دقیقه آن را از روی شعله ی گاز برداشتید، آن را برای چای خود مورد استفاده قرار دهید.آب را بر روی جوانه های اسطوخودوس ریخته و اجازه دهید که به مدت ۵ دقیقه، این چای دم بکشد. بشقابی را روی بخار لیوان قرار دهید که تا اسطوخودوس ها بهتر دم بکشد.

بشقاب را بردارید و اگر طعم شیرین را دوست دارید و از آن لذت میبرید، مقداری عسل به آن اضافه کنید! نیاز نیست که اسطوخودوس را از لیوان خارج کنید، زیرا بیشتر اسطوخودوس ها، در لیوان ته نشین میشوند.

گیاهی

طرز تهیه انواع چای و دمنوش با گیاهان در خانه

طرز تهیه چای زعفران 

ابتدا آب را بجوشانید و حدود ۳ یا ۴ رشته از زعفران را داخل فنجان بریزد.سپس آب جوش را داخل فنجان بریزد و بگذارید ۳ – ۴ دقیقه در این حالت بماند.در صورت تمایل یک قاشق چای خوری عسل نیز به آن اضافه کنید و از چای زعفران خود لذت ببرید.

طرز تهیه چای نعناع

آب را بجوشانید.برگ های نعناع را بشویید و خورد کنید.برگ ها را آماده کنید.آب جوشیده را بر روی برگها بریزید.چای را دم کنید وبگذارید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد، ولی اگر چای قویتری بخواهید، اشکالی ندارد که بیشتر زمان بگذارید.

گیاهی

دستور تهیه و معرفی انواع دمنوش های مفید برای بدن

طرز تهیه چای پونه

برای تهیهٔ یک فنجان دم کردهٔ این گیاه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونهٔ تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشدو رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می توانید آن را کمی شیرین کنید.

طرز تهیه چای بهارنارنج

یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن دمنوش هم، می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش چای سبز

به ازای هر فنجان آب یک قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می شود . آب به هیچ عنوان نباید در حال جوشیدن باشد . چای سبز را توی فنجان یا قوری میریزیم و در آنرا میگذاریم . ( روی حرارت نباشد ) بعد از ۵ دقیق صاف میکنیم .

گیاهی

چگونه در خانه دمنوش تهیه کنم؟ 

طرز تهیه دمنوش قهوه سبز

ابتدا دانه های قهوه سبز را آسیاب کرده و پودر قهوه سبز را با آب سرد مخلوط کنید. سپس مخلوط را داخل قهوه جوش ریخته و حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. قهوه جوشیده را کنار بگذارید تا خنک شود. در این مرحله هر چقدر که قهوه بیشتر بماند، خوش طعم تر خواهد شد. پس از این مدت، قهوه را از صافی رد کرده و مصرف نمایید. می توانید کمی عسل به قهوه سبز اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. 

طرز تهیه دمنوش به

برای دم کردن دمنوش به، یک قاشق غذاخوری از به خشک شده را به همراه هل و دارچین در یک لیوان آب جوش داخل یک قوری چینی بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی بخار آب دم بکشد.سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری زعفران آب کرده به آن اضافه کنید.

از آنجا که میوه به معمولا شیرین است، نیازی به اضافه کردن نبات یا شکر نیست اما در صورت تمایل می توانید یک تکه نبات داخل دمنوش ریخته و آن را شیرین میل کنید.

گیاهی

طرز تهیه دمنوش ها با حفظ خواص گیاهان 

طرز تهیه دمنوش آویشن

برای تهیه دمنوش آویشن، یک قاشق مرباخوری آویشن خشک شده را داخل دو لیوان آب جوش بریزید.قوری را روی شعله غیرمستقیم قرار دهید تا دم بکشد.سپس به مقدار دلخواه، عسل به آن بیفزایید و میل نمایید.همچنین می توانید موقع دم کشیدن، به آن لیمو عمانی نیز اضافه کنید. 

طرز تهیه دمنوش رازیانه

برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق چای خوری رازیانه کوبیده را داخل یک قوری بریزید.مقداری آب جوش روی آن بریزید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش گیاهی رازیانه، می توانید از عسل استفاده کنید.

گیاهی

نحوه تهیه دمنوش و چای های گیاهی 

طرز تهیه دمنوش تخم کتان

برای تهیه دمنوش تخم کتان کافی است قبل از خواب حدود ۳ قاشق غذاخوری تخم کتان را داخل یک فلاکس ریخته و حدود ۱ لیتر آب جوش روی آن بریزید. در فلاسک را ببندید و روز بعد، قبل از هر وعده غذایی، یک فنجان از این دمنوش میل کنید. 

طرز تهیه دمنوش زرشک

دو قاشق غذاخوری زرشک شسته شده را در یک قوری چینی ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدنی خوشرنگ شما آماده است در صورت تمایل آن را با نبات و یا عسل شیرین کنید.

گیاهی

تهیه دمنوش های خانگی عالی و خوش طعم

طرز تهیه دمنوش بلوبری

۲-۳ قاشق چای خوری چای بلوبری آماده که از فروشگاه تهیه کرده اید یا برگ و میوه بلوبری که خودتان خشک کرده اید را در دو فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، چای را صاف کنید و ۱ قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

طرز تهیه دمنوش گل سرخ

برای تهیه چای گل محمدی برای هر فنجان آب به ۶ تا ۷ گلبرگ گل سرخ نیاز دارید. برای تهیه این چای کافی است گلبرگ ها را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کند. سپس می توانید چای را صاف کرده و کمی عسل یا عصاره استویا به آن بزنید.

طرز تهیه دمنوش عناب

برای تهیه این دمنوش یا جوشانده عناب باید ابتدا عناب ها را شسته و خیس کنید. هسته ها را خارج کنید و میوه خردشده را داخل یک قوری بریزید. قوری را با آب ۸۰ درجه پر کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.جوشانده عناب شما حاضر است. این دمنوش طعم شیرین دارد و احتیاجی به شیرین کردن ندارد.در صورت تمایل می توانید چند قطره آبلیمو به آن اضافه نموده و بنوشید.

گیاهی

طرز تهیه دمنوش میوه ای 

طرز تهیه دمنوش چای ترش

آب جوش در یک قوری شروع کنید و ۲ قاشق گل های خشک شده را در آن بریزید. بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد بستگی به این دارد که در چه حد چای غلیظ باشد . طعم های انتخابی خود را اضافه کنید و عسل را به چای ر اضافه کنید و داغ بنوشید. 

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

آب را در قوری کوچکی بجوشانید و سپس، آن را از روی حرارت بردارید.برگ های مریم گلی (تازه یا خشک شده) را داخل آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۷ دقیقه در آب داغ دم بکشند.دمنوش را از صافی عبور دهید تا برگ های مریم گلی از آن خارج شوند.دمنوش را داخل لیوان بریزید، و در صورت تمایل، مقداری عسل یا لیمو به آن بیفزایید، و از نوشیدن آن لذت ببرید! 

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطخودوس و نعنا

۲ قاشق گلبرگ های اسطوخودوس ویک دوم پیمانه برگ های نعناع را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کنید و اگر خواستید، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. این مقدار برای دو نفر کافی است.

گیاهی

نحوه تهیه دمنوش های خوشمزه خانگی

طرز تهیه دمنوش گیاهی بومادران

برای تهیه دمنوش بومادران باید یک قاشق چای خوری از سرشاخه های گل دار بومادران را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید؛ سپس به مدت بیست دقیقه آن را بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. دمنوش بومادران را می توان روزانه سه بار و به مدت یک هفته مصرف کرد.


بیشتر بخوانید:

۲۰ ترفند جالب و خلاقانه که زندگی و کارهای روزمره را برای شما آسان خواهند کرد