رژیم غذایی فاقد گلوتن چیست ؟

رژیم غذایی فاقد گلوتن چیست و چه فوایدی دارد؟

راهنمایی کامل برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک – عدم تحمل شدید گلوتن- رژیم غذایی فاقد گلوتن، تنها گزینه ی ممکن است.

امروزه، بسیاری از افرادی که این بیماری را ندارند نیز از رژیم غذایی فاقد گلوتن غذایی بهره می گیرند

چرا که معتقدند رژیم غذایی فاقد گلوتن، یک گزینه سالم است.

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و تریتیکاله – ترکیبی از گندم و چاودار- وجود دارد.

وجود گلوتن در غذاهایی چون غلات، نان و پاستا به حفظ شکل آن ها کمک می کند.

اگر می خواهید درباره رژیم غذایی فاقد گلوتن اطلاعاتی کسب کنید

رژیم غذایی فاقد گلوتن چیست و چه فوایدی دارد؟
رژیم غذایی فاقد گلوتن چیست و چه فوایدی دارد؟

آیا رژیم غذایی فاقد گلوتن برای سلامتی فرد مفید است؟

گلوتن در برخی از محصولات آرایشی مانند بالم لب و چسب پشت تمبرها و پاکت ها نیز یافت می شود.

در افراد مبتلا به سلیاک، مصرف تنها یک کروتون می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی شود، زیرا آن ها به هیچ وجه نمی توانند گلوتن را هضم کنند.

پیروی از رژیم غذایی حاوی گلوتن می تواند منجر به بیماری شدید در آن ها شود.

از این رو، رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند جان یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک را نجات دهد.

با این حال، نتیجه یک نظرسنجی نشان می دهد که تقریباً ۳۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در تلاش اند تا گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند یا مصرف آن را کاهش دهند.

در حالی که بسیاری از آن ها بیماری سلیاک ندارند. آیا رژیم غذایی فاقد گلوتن بهترین گزینه برای این افراد است؟ مواد غذایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد فرد مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرف تمام غذاهایی که حاوی گلوتن است، حتی در کمترین میزان آن خودداری کند.

این غذاها شامل: هر غذایی که با غلاتی چون گندم، جو، تریتیکاله، چاودار و مالت تهیه شود.

نان آبجو برخی از آب نبات ها بسیاری از دسرها غلات کیک و کلوچه سیب زمینی سرخ کرده ماکارونی گوشت فرآوری شده سوپ مخلوط سس برنج قهوه ای مشتقات مالت، از جمله نان مالت، سرکه مالت، مخمر آبجو، آبجوی مبتنی بر مالت و شیر مالت یا میلک شیک برخی از انواع سس سویا گوشت چرب سایر موارد و به ویژه غذاهای فرآوری شده ممکن است حاوی “گلوتن پنهان” باشند.

هرکسی که به پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن نیاز داشته باشد باید برچسب مواد غذایی را به خوبی بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ گلوتنی در آن محصول وجود ندارد.

جو در طی فرآیند تولید می تواند با گندم در تماس باشد، بنابراین فرد مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرف آن جلوگیری کند مگر اینکه این محصول، برچسب فاقد گلوتن داشته باشد.

البته محصولاتی که با برچسب فاقد گلوتن به فروش می رسند نیز ممکن است حاوی میزان ناچیزی از گلوتن باشند، به خصوص اگر در کارخانه ای تولید شده باشند که مرتباً محصولات مبتنی بر گندم تولید می کنند.

سایر محصولاتی که ممکن است حاوی گلوتن باشد شامل موارد زیر است: رژ لب، برق لب و بالم لب خمیر بازی داروها و مکمل ها ویفرها برچسب مواد غذایی و گلوتن پنهان مسئله این است که گلوتن می تواند تحت نام های مختلف روی برچسب مواد غذایی پنهان شود.

یک پاکت سوپ آماده ممکن است “نشاسته” داشته باشد که شامل گلوتن پنهان است. لیست آب نبات با “طعم های طبیعی” نیز ممکن است حاوی گلوتن باشد.

به نظر می رسد گلوتن همه جا هست و برای جلوگیری از آن باید فهمید که کجا پنهان شده است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیازی به افشای گلوتن پنهان برچسب های مواد غذایی ندارد، هر چند که تولید کنندگان می ‌توانند آن را به طور داوطلبانه تحت قوانین برچسب بدون گلوتن فاش کنند.

برای بهره گیری از برچسب ” FDA فاقد گلوتن”، یک ماده غذایی نباید دارای هیچ نوع گندم، چاودار، جو و یا پیوندهای غلات باشد.

این مواد غذایی نمی توانند از عناصر مشتق شده از این غلات استفاده کنند، مگر اینکه با کم تر از ۲۰ پی پی ام (یا ۲۰ قسمت در میلیون) از گلوتن پردازش شوند. بسیاری از شرکت ها، بدون توجه به مواد تشکیل دهنده محصولات، بی مهابا آن ها را تحت عنوان بدون گلوتن معرفی می کنند و برچسب “فاقد گلوتن” یا نمادی که مواد غذایی را چنین تعریف کند، روی محصولات خود می زنند.

محبوبیت روزافزون رژیم غذایی فاقد گلوتن تضمین می کند که انواعی از این محصولات را بتوان در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی اصلی پیدا کرد. همچنین می توان غذاهای فاقد گلوتن را به طور خاص توسط یک سازمان مستقل خریداری کرد، که ممکن است استانداردهایی حتی دشوارتر از FDA داشته باشند. سایر تولید کنندگان، سیاست هایی برای آشکار کردن مواد حاوی گلوتن در برچسب های مواد غذایی خود دارند.

در این موارد، در لیست مواد تشکیل دهنده، نشاسته حاوی گلوتن تحت عنوان “نشاسته (گندم)” قرار می گیرد، در حالی که به یک عطر و طعم دهنده ی طبیعی حاوی گلوتن ممکن است عنوان “طعم دهنده (جو)” اطلاق شود.

توجه به این نکته ضرورت دارد که غذاهای فاقد گلوتن لزوماً فاقد گلوتن نیستند

زیرا ممکن است در طی پردازش در معرض گلوتن قرار بگیرند.

غذاهایی که می توان در رژیم غذایی بدون گلوتن گنجاند غلات کامل تعداد اندکی از غلات کامل حاوی گلوتن هستند، در حالی که بقیه به طور طبیعی عاری از گلوتن هستند.