روش نگهداری نوزاد دوقلو

روش نگهداری نوزاد دوقلو : بالأخره دوقلوهای نازنینتان آماده پیوستن به خانواده شده‌اند؟ به‌به! تبریک. روزهای سخت و طولانی بارداری گذشته‌اند و سختی‌ها و دردها تمام شده است. حالا باید با روش نگهداری نوزاد دوقلو آشنا شوید. هرقدر بیشتر بدانید، بچه‌داری هم راحت‌تر پیش خواهد رفت. در این مقاله، برایتان از دوقلوها و زندگی تازه‌تان در کنارشان خواهیم گفت. چطور باید از آنها نگهداری کنید؟ راه‌وچاهِ کار چیست؟

پیش‌آمادگی: فکرکردن به دریافت کمک از دیگران

هرقدر هم که با روش نگهداری نوزاد دوقلو آشنا باشید، بازهم در روزهای نخست به کمک‌گرفتن از دیگران نیاز دارید. نگهداری از دوقلوها کار ساده‌ای نیست. سعی نکنید بار زحمات را به‌تنهایی به‌دوش بکشید. اگر کسانی هستند که می‌توانند کمکتان کنند، حتما از آنها کمک بگیرید.

برای کمک هم برنامه‌ریزی کنید. باید بدانید قرار است چطور و از چه کسانی کمک بگیرید. درباره خواسته‌هایی که از نیروهای کمکی دارید اختصاصی عمل کنید. منظور چیست؟‌ یعنی بدانید که قرار است هرکسی چه کاری انجام بدهد. تقسیم وظایف داشته باشید و نگذارید نیروهای کمکی و شما گیج‌ و سردرگم شوید و بدتر مزاحم هم باشید. تعیین کنید هرکس باید چه کاری انجام بدهد.

برای مثال، از کمکی‌ها بخواهید به غذایتان رسیدگی کنند، وظیفه نگهداری از حیوان خانگی را به‌عهده بگیرند یا کارهای دیگر را پیش ببرند. اگر هم در خانواده‌تان کسی برای همراهی‌تان وجود ندارد، نگران نباشید. شما می‌توانید از پرستارها کمک بگیرید. اگر هم این گزینه برایتان ممکن نیست، یادتان باشد تقسیم وظایف میان پدر و مادر کار خوبی است و می‌توانید با همسرتان تقسیم وظایف کنید. نترسید! همیشه راهی هست.

آماده‌سازی خانه برای دوقلوها

اگر روش نگهداری نوزاد دوقلو را بدانید، کار برایتان سخت‌ و دشوار پیش نخواهد رفت. چرا؟ چون استراحتتان چندان مختل نمی‌شود و گیج و مضطرب نخواهید شد. یادتان باشد با اضافه‌شدن دو عضو جدید به خانواده، وسایل و تجهیزاتی هم به خانه‌تان اضافه می‌شود.

دقت کنید که باید برای خرید و آماده‌سازی وسایل موردنیاز دوقلوها تحقیقاتی کنید. این را هم به‌خاطر بسپارید که نیازی به تهیه دوتا از هرچیز نیست. بسیاری از وسایل نوزادان قابلیت استفاده برای هردویشان را دارد. به نکات زیر هم نگاهی داشته باشید.

۱. آماده‌کردن محل خوابیدن دوقلوها

بدیهی است که نوزادان برای خوابیدن به مکانی استاندارد و مناسب نیاز دارند. جای خواب نوزادان می‌تواند گهواره یا چیزی ابتدایی‌تر از آن باشد. گاهی وسایلی وجود دارند که برای خواب نوزادان در روزها و هفته‌های نخست مناسب‌اند و پس از اینکه کمی بزرگ‌تر شدند، امکان راهی‌کردنشان به گهواره وجود خواهد داشت.

بعضی‌ها از سبدهای مخصوص خواب نوزاد استفاده می‌کنند. بعضی‌ها هم صندلی‌هایی مخصوص خواباندن نوزاد را ترجیح می‌دهند. بنا به سلیقه و فضایی که در اختیار دارید، به‌سراغ خرید جای خواب بروید. نکته مهم این است که سبد، تخت یا گهواره منتخبتان ایمنی کافی داشته و به‌اندازه لازم راحت باشد.

در هفته‌های نخست، به استفاده از صندلی مخصوص غذاخوردن نیازی نیست. ببینید که قرار است دوقلوها شیر مادر را مصرف کنند یا از شیشه استفاده خواهند کرد و بنا به نوع غذایشان، جایی برای غذادادن به آنها هم تعیین کنید.

۲. آماده‌کردن وسایل لازم برای تعویض پوشک دوقلوها

در یادگیری نحوه نگهداری از دوقلوها باید حواستان به مقوله مهم و حساس تعویض پوشک هم باشد. در روزهای نخست، دوقلوهای عزیز هم زیاد می‌خورند و هم زیاد دست‌شویی می‌کنند. بر اساس وزن و اندازه‌های نوزادان باید پوشکی با اندازه مناسب بخرید. بهتر است که از قبل، ذخیره پوشک‌ها را آماده کنید تا در روزها و هفته‌های نخست درگیر موضوع تهیه پوشک نباشید.

البته دقت کنید که نباید ذخیره پوشکی‌تان بسیار زیاد باشد. چرا؟‌ چون ممکن است که رشد نوزادان خیلی سریع پیش برود و اندازه پوشک‌هایی که ذخیره کرده‌اید، خیلی زود برایشان کوچک شود. سطل و تخته تعویض یا سفره‌هایی برای این کار وجود دارد. حتما به فکر تهیه‌شان باشید.

همان‌طور که حدس می‌زنید، تعویض پوشک‌ها با کمی بوی ناخوشایند همراه است. منتها اگر وسایل لازم و مناسب در اختیارتان باشد، وضعیت بهتر می‌شود. سطل و تجهیزات لازم را تهیه کنید و این کار را به تمیزترین شکل ممکن پیش ببرید.

۳. خرید آنلاین

خرید آنلاین نیز راه مناسبی برای تهیه وسایل لازم برای دوقلوهاست. البته فرقی نمی‌کند دوقلو دارید یا تک‌قلو؛ در هر حال، خرید وسایل نوزادان به‌شکل آنلاین کمکتان می‌کند باحوصله و دقت بیشتری همه‌چیز را انتخاب کنید و بخرید. ضمن اینکه زحمت بیرون‌رفتن هم از دوشتان برداشته می‌شود.

اگر اهل خرید آنلاین باشید، قطعا برای دوقلوها هم از این نوع خرید استقبال خواهید کرد. در صورتی هم اهل چنین خریدهایی نیستید، حتما با خرید وسیله‌ای کوچک و ارزان برای نوزادان، این روش را امتحان کنید تا با آن آشنا شوید. اگر از راحتی و رفاه خرید آنلاین خوشتان آمد، چیزهای گران‌تر و مهم‌تر را هم از همین راه بخرید.

۴. انتخاب لباس‌های بدون جنسیت

به‌نظر ما که رنگ‌ها جنسیت ندارند. مدل‌های لبا‌س‌ نوزاد هم تا حد زیادی همین‌طورند. توصیه می‌شود لباس‌هایی را که برای دوقلوها تهیه می‌کنید به‌شکلی بخرید که برای هر دو یکسان باشند. سعی نکنید لباس‌ها را تفکیک جنسیتی کنید. اگر لباس‌ها شبیه هم باشند، خرید و نگهداری‌شان بعد از به‌دنیاآمدن دوقلوها هم ساده‌تر خواهد بود.

آوردن دوقلوها به خانه

نوزادهای دوست‌داشتنی به‌ دنیا آمده‌اند و حالا باید از بیمارستان راهی خانه شوند. خودرو باید مجهز به صندلی نوزاد باشد. صندلی‌های مخصوصی برای نوزادان وجود دارد که باید از قبل آنها را تهیه و در خودرو نصب کنید. به تهیه دیگر وسایلی که به افزایش ایمنی نوزاد کمک می‌کنند، فکر کنید.

پس خودرو را برای آوردن نوزادان به منزل آماده کنید و یادتان باشد برای درست نصب‌کردن صندلی‌های مخصوص، به صرف وقت و تمرکز نیاز دارید. بر اساس اصولی که تولیدکننده صندلی‌ها و راهنمایی‌ورانندگی توصیه می‌کند به نصب صندلی‌ها اقدام کنید تا در روز موعودِ آوردن نوزادان به منزل دچار مشکل نشوید.

نحوه نگهداری از دوقلوها در منزل

حالا دیگر دوقلوها را به خانه آورده‌اید و باید حسابی به آنها رسیدگی کنید. چند توصیه و نکته مهم وجود دارد که می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم. روش های نگهداری از دوقلوها را در ادامه مرور کنید. خالی از لطف نخواهد بود:

۱. هم‌زمان‌سازی برنامه‌های رسیدگی به دوقلوها

رسیدگی به دو نوزاد کمی سخت است. اگر قرار باشد که برنامه‌های رسیدگی به آنها هم‌زمان نباشد، تقریبا تمام شبانه‌روز از شما گرفته می‌شود. بهتر است که غذادادن و تعویض پوشک و رسیدگی به کارهای دیگر دوقلوها را به‌طور هم‌زمان پیش ببرید؛ برای مثال، اگر یکی از نوزادان را برای غذادادن آماده می‌کنید، این کار را برای دیگری هم در همان موقع انجام بدهید.

۲. جدانکردن نوزادها برای خواب

زمانی که نوزادها می‌خوابند، شاید وسوسه شوید که آنها را از هم جدا کنید. شما می‌خواهید با این کار، مانع از بیدارکردن یکی از سوی دیگری شوید. دوست دارید سروصدای احتمالی یکی از آنها باعث بیدارکردن دیگری نشود. منتها این کار را نکنید. بگذارید بچه‌ها در یک مکان بخوابند تا به گریه‌ها و سروصداهای احتمالی هم عادت کنند. اگر این کار را نکنید، مدیریت اوضاع برای خواباندن دوقلوها کار سختی می‌شود.

۳. برنامه‌ریزی قبلی برای حمام‌کردن

قبل از اینکه دوقلوهای نازنینتان را به حمام ببرید، همه‌چیز را آماده کنید. هم شرایط حمام را آماده‌سازی کنید و هم حواستان به خروج از آنجا باشد. یعنی هم آب و وسایل شست‌وشو را در حمام آماده کنید و هم لباس‌های خروج و چیزهای دیگر را.

برای مثال، خوراکی آماده کنید تا پس از اینکه از حمام بیرون آمدید، دلتان ضعف نرود و بی‌حال نشوید. وسایل داخل و خارج از حمام را هم از قبل تدارک ببینید تا در هنگام حمام‌کردن نوزادها و پس از خروج، گیج و سردرگم نشوید. راستی همیشه دوقلوها را باهم بشویید و هم‌زمان حمام‌کردنشان را پیش ببرید.

۴. آماده‌کردن غذاها از قبل

اگر نیروی کمکی ندارید، درست‌کردن غذا وقتتان را خواهد گرفت. بهتر است همیشه در هفته، زمانی را به پخت‌وپز یا نیمه‌آماده‌کردن مواد غذایی اختصاص بدهید. با این کار، در طول هفته، زمان زیادی از شما برای درست‌کردن غذا صرف نخواهد شد.

۵. استفاده از تجربیات مادران دوقلو

اگر می‌خواهید روش نگهداری نوزاد دوقلو را به‌خوبی یاد بگیرید، از تجربیات مادرهای دیگر هم استفاده کنید. مادران قدیمی یا مادرانی که هم‌زمان با شما زایمان کرده‌اند، به شما توصیه‌های ارزشمندی تقدیم می‌کنند. هم‌فکری و مشورت‌گرفتن از آنها هم کمکتان می‌کند.

از اینها گذشته، دوستان تازه‌ای با شرایط مشابه پیدا خواهید کرد که باهم حرف‌های مشترکی دارید و امکان تنظیم برنامه‌ها برای تفریح و سرزدن به یکدیگر هم برایتان مقدور است.

۶. اختصاص‌دادن زمانی برای خود

برنامه‌ریزی برای پیش‌بردن کارها در روش نگهداری نوزاد دوقلو از واجب هم واجب‌تر است. حتما باید بخشی از روز را (حتی مدت‌زمانی بسیار اندک) به خودتان اختصاص بدهید. دوش آب گرم بگیرید، تلویزیون تماشا کنید، گشتی در فضای مجازی بزنید. کاری کنید که احساس خستگی مفرط از وجودتان دور شود.

۷. تقسیم وظایف

شما و همسرتان باید به‌طور مشترک به امور خانه رسیدگی کنید. امکان این وجود ندارد که یک نفر هم به دوقلوها برسد و هم کارهای خانه را پیش ببرد. برنامه‌ریزی و تقسیم کار داشته باشید و سعی کنید به برنامه‌تان پایبند بمانید. در غیر این صورت، فردی که فشار کارها را بر دوش می‌کشد از پا می‌افتد و مریض می‌شود.

دو نکته برای موقعیت‌های محتمل

نگهداری از دوقلوها به آمادگی‌های قبلی نیاز دارد. باید بدانید چه مسیر و چشم‌اندازی پیش رویتان است. با توجه به احتمالات و سناریوهای ممکن برای نگهداری دوقلوها برنامه‌ریزی کنید؛ برای نمونه، به چند موقعیت محتمل زیر دقت داشته باشید:

۱. باهم به‌ خانه‌نیامدن دوقلوها

گاهی یکی از دوقلوها نمی‌تواند همراه با دیگری راهی خانه شود. او باید در بیمارستان بماند و مشکلات پزشکی و درمانی‌اش را رفع کند. در این موقعیت شاید کمی ناراحت شوید. منتها بدانید جای ناراحتی نیست. چنین چیزی در واقع فرصتی عالی برای مدیریت بهتر امور است. اگر قرار باشد در ابتدا با فقط یکی از بچه‌ها به خانه بازگردید، فرصتی در دست خواهید داشت تا بهتر به اوضاع رسیدگی کنید و کارتان کمی سبک‌تر خواهد بود. بعد از اینکه کمی خود و خانواده را جمع‌وجور کردید، قُل بعدی هم به جمعتان اضافه می‌شود.

۲. کوچک‌بودن دوقلوها

دوقلوها معمولا کوچک‌تر از نوزادان دیگر به دنیا می‌آیند. نگران نشوید. یادتان باشد شاید لباس‌هایی که برایشان خریده‌اید هم کوچکشان باشد. منتها بزرگ می‌شوند و کم‌کم همه‌چیز روبه‌راه‌تر می‌شود. بعضی از نوزادان حتی با اینکه در ۳۶ یا ۳۷ هفتگی متولد می‌شوند، بازهم کوچک و ظریف‌تر از بقیه نوزادان‌اند. شاید گاهی به خرید لباس‌های خیلی کوچک نیاز داشته باشند؛ اما به‌زودی بزرگ می‌شوند و امکان پوشیدن لباس‌هایی که خریده‌اید هم برایشان مقدور می‌شود.

پرسش‌های متداول درباره روش نگهداری نوزاد دوقلو

نگهداری از نوزاد دوقلو در آغاز مسیری سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد؛ اما این‌طور نیست. کافی است به اوضاع مسلط شوید تا دریابید که چقدر اوقات خوبی با دو کوچولوی عزیز پیش رویتان قرار دارد. در ادامه، به چند پرسش کلی و رایج درباره نگهداری از بچه های دوقلو جواب می‌دهیم:

– اوضاع به‌هم‌ریخته و سخت شده است؛ چه باید کرد؟‌ این عادی است؟

به‌هم‌ریختگی اوضاع کاملا عادی است. شما تنها نیستید و بسیاری از مادران دوقلودار دچار گیجی و بی‌نظمی می‌شوند. منتها خبر خوب این است که همه‌چیز می‌تواند تحت کنترلتان قرار بگیرد. مدیریت اوضاع سخت نیست. نگران نباشید. اگر کمی سردرگم هستید، حتما از کمک خانواده یا پرستاران استفاده کنید. اگر هم کسی را ندارید، مطالعه کنید و با برنامه‌ریزی، کنترل امور را به‌ دست بگیرید.

– وضعیت شغلی را چه کنم؟ چطور باید برای دوری از کار برنامه‌ریزی داشته باشم؟

رسیدگی به دوقلوها به زمان نیاز دارد. اگر از مادران شاغل هستید، از مرخصی زایمان استفاده کنید. با بررسی وضعیت کاری‌تان و جایگاهی که دارید، شکلی از مرخصی را انتخاب کنید که برایتان مناسب‌تر است. گاهی‌ امکان دورکاری و پیش‌بردن کارها از خانه هم مقدور است. با مدیرانتان درباره این سبک از کارکردن هم رایزنی و صحبت کنید. اگر اوضاع به‌شدت آشفته است و نمی‌توانید بعد از مرخصی زایمان به کار بازگردید، مرخصی بگیرید؛ البته اگر از نظر مالی برایتان به‌صرفه است.

در آخر

روش نگهداری نوزاد دوقلو را یاد بگیرید و سپس مدیریت و کنترل اوضاع را به‌ دست بگیرید. شاید در ابتدا، شما و همسرتان دچار وحشت و گیجی شوید؛ اما بدانید جای نگرانی نیست. همه سطحی از نگرانی را تجربه می‌کنند.

مطالعه کنید، راه‌های نگهداری از دوقلوها را یاد بگیرید، و با تقسیم کار و برنامه‌ریزی از لحظات شیرین نوزادی بچه‌هایتان نهایت لذت را ببرید. شما تجربه‌ای از نگهداری از نوزادهای دوقلو دارید؟ دلهره یا پرسشی در این زمینه برایتان وجود دارد؟