دلایل و رفع جیر جیر کردن پارکت لمینت

دلایل و رفع جیر جیر کردن پارکت لمینت در خانه

دلایل و رفع جیر جیر کردن پارکت لمینت ،ممکن پس از نصب یک کفپوش مانند پارکت چوبی و یا پارکت لمینت، سطح کفپوش جیر جیر کند و جیرجیر کردن سطح کفپوش چوبی، می تواند بطور جدی برای افراد دساکن در منزل، آزار دهنده باشد.

البته برخی ممکن است بر این عقیده باشند که این مسئله چندان ایرادی ندارد و وجود صدای کفپوش نشان دهنده سرزنده بودن فضای آن خانه است و بطور خلاصه، زندگی در جریان است. اما توجه داشته باشید که این مسئله به مرور زمان می تواند آزار دهنده شود. به خصوص زمانی که نیمه شب، اعضای خانواده خواب هستند و یکی از اعضای خانواده می خواهد به آشپزخانه یا اتاقی دیگر برود.

دلایل و رفع جیر جیر کردن پارکت لمینت ،دلایل جیرجیر کردن هم به نوع کفپوش چوبی و همچنین شیوه نصب آن بر می گردد. در جایی که کفپوش چوبی جیرجیر می کند، زمان راه رفتن بر روی سطح آن، قطعات تایل ها و تخته های چوبی به یکدیگر فشار می آورند و در صورتی که اصطلاحا باد کرده و یا به طور نادرست در کنار یکدیگر قرار داده شده باشند، صدای جیرجیر می دهند.به این نکته توجه داشته باشید که اگر در محل سکونت، از کفپوش های قدیمی پارکت چوبی استفاده کرده اید، بیشتر در معرض جیرجیر آن هستید. البته گفته می شود که تقریبا بیشتر کفپوش های چوبی، هنگام راه رفتن بر روی آنها به نوعی صداهای اضافی تولید می کنند که در برخی از انواع آنها این شدت بسیار کم و در برخی بیشتر است. البته نگران نباشید چرا که می توانید با استفاده از چند راه حل ساده براحتی مشکل جیرجیر کردن کفپوش چوبی خود را برطرف کنید. فقط کافی است چند اقدام ساده و اصولی بر روی تایل ها انجام دهید:

– دلایل جیرجیر کردن کفپوش پارکت لمینت:
۱) ناهموار بودن کفپوش:
اولین دلیل جیرجیر کردن سطح کفپوش می تواند، ناهمواری آن باشد. اگر اخیرا اقدام به نصب کفپوش پارکت لمینت کرده اید و این مشکل را دارید، در ابتدا بررسی کنید که آیا کفپوش اصلی هم همین مشکل را داشته یا خیر. اگر سطح کفپوش را عوض کرده اید و باز هم مانند قبل، صداهای جیرجیر تولید می کند، در این صورت به احتمال زیاد کف اصلی آن مکان ایراد دارد. اما اگر بعد از نصب کفپوش جدید این اتفاق می افتد، طبیعتا نصب اشتباه و یا ضعیف آن موجب ایجاد چنین صداهایی می شود.

راه حل:
اگر مشکل از سطح کف اصلی است، باید از هر طریقی مانند افزایش ارتفاع آن و یا کندن سطح کف و صافکاری مجدد آن، این مشکل را اصلاح و برطرف کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که یک نصاب حرفه ای پارکت لمینت، پیش از نصب ارزیابی دقیقی از وضعیت کف اصلی آنجا انجام دهد. یک پارکت لمینت با کیفیت باید این قابلیت را داشته باشد که هنگام نصب کلیک های آن به یکدیگر، بتوان به آرامی تایل های آنرا بلند کرده و یک به یک به بقیه تایل ها متصل کرد. ولی اگر کیفیت پارکت لمینت پایین باشد، به آسانی نمی توان تایل ها را جهت نصب یک به یک بلند کرده و به تایل های دیگر متصل کنید تا کلیک های آنها بهم وصل شوند. چرا که ممکن است باز هم موجب ایجاد ناهمواری در سطح آن شده و مجبورشوید برای اینکه سطح ناهموار پارکت لمینت با کیفیت پایین را صاف کنید – تا صدای اضافی و جیرجیر آن برطرف شود- از چسب های مخصوص استفاده کنید. اما از طرف دیگر متصل کردن همه تایل های پارکت لمینت و در عین حال صاف نگه داشتن آنها نیز کار چندان ساده ای نیست. بنابراین توصیه می شود از همان ابتدا در خرید پارکت لمینت دقت کافی را بکار برده و از پارکت لمینت های با کیفیت (مثلا پارکت لمینت آلمانی وروکس) استفاده کنید.

۲) نصب ضعیف:
د
لایل و رفع جیر جیر کردن پارکت لمینت ،معمولا گفته می شود که تمام کفپوش های چوبی که در نواحی بسیار گرم و یا مرطوب نصب شوند، بعد از مدتی سطح آنها شروع به باد کردن و متورم شدن، می کنند. البته این میزان در کفپوش های پارکت لمینت نسبت به پارکت های چوبی قدیمی و یا نوع Solid wood، تقریبا بسیار کم و ناچیز است. بنابراین بیشتر سازندگان و تولید کنندگان پارکت لمینت توصیه می کنند که فاصله ای در حدود ۱۰ میلی متر بین تایل ها قرار داده شود تا هنگام انبساط و متورم شدن کناره های آنها، مشکلی پیش نیاید. از طرف دیگر معمولا توصیه می شود که جهت هماهنگی و سازگارشدن تایل های پارکت لمینت با درجه حرارت و رطوبت محیطی که قرار است در آن نصب شود، حداقل به مدت ۴۸ ساعت پیش از نصب، قطعات آن در آن مکان گذاشته شوند. این نکته بسیار مهم است و رعایت آن کمک بزرگی به دوام پارکت لمینت می کند.
همچنین باید در زمان نصب، اتاق یا سالنی که قرار است با این کفپوش ها، پوشانده شوند خالی نباشد و نباید در طول مراحل نصب افراد بر روی سطح تایل های نصب شده راه بروند و یا بلافاصله اشیائی مانند تخت، مبلمان، میز و غیره گذاشته شود. این کار به سطح کفپوش پارکت لمینت فشار می آورد و بعدا ممکن است موجب ایجاد ناهمواری بین قطعات تایل های آن شود. این فشار و ایجاد ناهمواری بعدا موجب ایجاد صدا از تایل ها خواهد شد. البته این مشکل قبلا برای قطعات پارکت های چوبی زمانی که در محیط های بسیار گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می گرفتند، هم پیش می آمد اما خوشبختانه پارکت لمینت های جدید در این زمینه دوام و مقاومت بسیار بیشتری دارند. هر چند که در نهایت مواردی مانند رطوبت بیش از حد و یا ریختن آب بر روی سطح آن می تواند این مشکل را بر روی پارکت لمینت ایجاد کند.

راه حل:
فضای خالی بین تایل ها را تا حد امکان گسترش دهید. اگر می بینید که نصب پارکت لمینت در بعضی از جاها به درستی صورت نگرفته و باعث شده که بعضی از تایل ها کاملا ناهموار و سطح آنها به سمت بیرون زده. در چنین مواقعی تلاش کنید که خودتان و یا فردی حرفه ای در زمینه نصب پارکت لمینت، با استفاده از

، اقدام به بیرون آوردن تایل هایی که انبساط پیدا کرده و بیرون زده اند، کنید و بعدا فضای خالی بین تایل ها را تا حد امکان افزایش دهید. برای این کار، می توانید با استفاده از چکش فلزی و چند ابزار ساده دیگر اقدام کنید. همچنین قطعات یدکی یعنی تایل های اضافی حتما از قبل کنار بگذارید تا در صورتی که هنگام بیرون آوردن تایل های متورم شده، مشکلی پیش آمد و دچار شکستگی و یا خراش شدند، بتوانید بعدا آنها را عوض کنید.
در فضاهایی هم که رطوبت آنها بسیار زیاد است (مثلا نواحی گرم و شرجی جنوب) برای جلوگیری از متورم شدن و باد کردن تایل های پارکت لمینت و در نهایت ایجاد صدای اضافی هنگام راه رفتن بر روی آنها، باید همین کار را انجام دهید.

– دلایل جیرجیر کردن کفپوش solid wood:
1) ناهموار بودن کفپوش:
صدای جیرجیر سطوح کفپوش solid wood، معمولا به دلیل حرکت و جابجایی عمودی آنها ایجاد می شد. هر چه بیشتر کفپوش های solid wood جیرجیر می کنند، نشان دهنده این است که تایل های آن تکان می خورند. در این مورد هم ناهموار بودن سطح کفپوش عامل اصلی این مشکل است که می تواند خود آن در نتیجه نصب غیر اصولی و اشتباه صورت گرفته باشد. در مجموع، نصب اشتباه و صاف نبودن سطح این نوع کفپوش ها می تواند موجب شود که هنگام راه رفتن بر روی آنها، صدای جیرجیر بدهد.

راه حل:
دلایل و رفع جیر جیر کردن پارکت لمینت ،بهتر است که در ابتدا فردی که زمینه نصب و برطرف کردن مشکلات کفپوش solid wood تجربه و تبحر دارد را به محل مورد نظر بیاورید. اغلب در چنین مواردی، کفپوش و یا کف اصلی مورد بررسی قرار گرفته و سعی در رفع ناهمواری آنها می شود. تکیه بر سطح کف اصلی که دچار ناهمواری است و پوشاندن آن با استفاده از کفپوش چوبی، گاهی مشکل اصلی را حل نمی کند و فقط مشکل بدتر می شود. از این رو جدا کردن تایل های نصب شده هم می تواند به آن آسیب بزند به خصوص اگر از چسب و یا میخ برای چسباندن تایل ها به یکدیگر استفاده شده باشد. بنابراین اگر از کفپوش solid wood می خواهید استفاده کنید، قبل از آن کاملا مطمئن شوید که سطح کف اصلی، کاملا صاف و یکدست است و مشکلی ندارد.

۲) رطوبت بیش از حد:
از آنجایی که قطعات تایل های solid wood از تخته های چوبی درست می شوند، آب و رطوبت را به خود جذب می کنند و این امر در دراز مدت موجب متورم شدن و سپس تولید صدای اضافی هنگام راه رفتن بر روی آنها می شود. برای برطرف کردن مشکل هم در یان نوع کفپوش ها، باید مانند موارد مشابه دیگر، تایل ها را از جا درآورد و فضای کافی بین آنها قرار داد. حتی با پاک کردن آب و یا مایاعات از روی سطح آن، باز هم این قطعات در برابر رطوبت و آب حساس هستند و در دراز مدت، در برابر چنین عواملی واکنش نشان می دهند و سطح آنها متورم و یا دچار انبساط و انقباض می شوند. به همین جهت به دلیل حساس بودن این نوع کفپوش ها، قبلا توصیه می شد که بین ۷ الی ۱۰ روز تایل ها پیش از نصب، در مکانی باید نصب شوند، قرار بگیرند تا با دمای محیط تطبیق پیدا کنند. همچنین سعی کنید که دمای آن اتاق را تا حد امکان به صورت دمای میانگین برسانید.

راه حل:
همانطور که گفته شد جهت رفع این مشکل، بلافاصله پس از سفارش و خرید تایل های آن، با نصاب جهت نصب تماس نگیرید. دلایل متعددی وجود دارند که این مسئله را به شما توصیه می کنیم: ممکن است تایل ها به موقع و بطور کامل به دست شما نرسند و یا در زمان تحویل مشکلی پیش بیاید. بنابراین جهت نصب پارکت های solid wood عجله نکنید. اگر نمی خواهید که صدای جیرجیر کفپوش بعدا شما را اذیت کند، سعی کنید پس از اینکه تمام بسته های حاوی تایل های solid wood را تحویل گرفتید، همه آنها در محل مورد نظر، قرار دهید تا حداقل یک هفته با میزان دما و رطوبت تطابق پیدا کنند و بعد با نصاب پارکت تماس بگیرید. ضمنا مسئله کف اصلی و صاف بودن آنجا را هم به وی گوشزد و در این زمینه با او هماهنگ باشید. شاید در گوشه ای سطح زیرین کف اصلی، دارای ناهمواری بوده و نیاز باشد که پیش از اقدام به نصب، مشکل آن بخش برطرف شود.

– دلایل جیرجیر کردن کفپوش engineer wood:
1) ناهموار بودن کفپوش:
همانند موارد بالا در این مورد هم ممکن است این مشکل پیش بیاید. بنابراین همانند موارد نام برده قبلی مانند پارکت لمینت و نوع پارکت های solid wood قدیمی، باید همان راهکارها را برای از بین بردن صدای کفپوش بکار برد. برای حل مشکل ناهموار بودن سطح کفپوش، باید برخی تایل ها را از جا در بیاورید و مجددا نصب کنید. خوشبختانه به دلیل اینکه از کلیک در کناره های تایل های این کفپوش جهت نصب و اتصال تایل های مختلف به یکدیگر استفاده می شود، بنابراین براحتی می توانید تایل های مورد نظر که صاف و هموار نیستند را از جا درآورده و مجددا نصب و یا از قطعات تایل های یدک استفاده کنید. هر چند به دلیل کیفیت بالای ساخت کفپوش engineer wood، معمولا این کار لازم نیست ولی در صورت نیاز، این کار به آسانی صورت می گیرد و در پایان از راه رفتن بر روی این نوع کفپوش، احساس رضایت و آرامش خواهید کرد.

۲) رطوبت زیاد:
برای حل این مشکل یعنی مسئله تاثیر رطوبت بر کفپوش چوبی engineer wood، فاصله بین تایل ها را افزایش دهید. هنگام نصب دقت کنید که حتما بین تایل ها، فاصله وجود داشته باشد. اگر بین تایل ها فاصله (گپ) وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد بعدا مشکل پیش می آید و با راه رفتن بر روی این نوع کفپوش ها، صدا می دهند. همچنین پیش از نصب، زمان گذاشتن تایل ها جهت سازگاری با میزان دما و رطوبت محیط را تا حد امکان افزایش دهید. اغلب توصیه می شود که حداقل ۵ روز برای این کار زمان بگذارید.

امیدواریم با مطالعه موارد ذکر شده بالا، براحتی بتوانید پس از نصب کفپوش چوبی (پارکت چوبی، پارکت لمینت، solid wood و یا engineer wood) مورد نظرتان، از آن در سالهای طولانی بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.