در دوران قرنطینه همسر خوبی باشیم؟

در دوران قرنطینه همسر خوبی باشیم؟

در دوران قرنطینه همسر خوبی باشیم؟ روزها، هفته‌ها و ماه‌ها قرنطینه شدن زندگی روزانه، رابطه عاطفی و روابط اجتماعی ما را کاملا تحت‌تأثیر قرار داده است؛ افزایش زمانی که در کنار هم می‌گذرانیم،

این احساس که نمی‌توانیم فرار کنیم و ترس ناخودآگاه از ناشناخته‌ها احتمال عصبی‌شدن، کدورت و جرو‌بحث‌های داغ را بیشتر می‌کند. در این مقاله، می‌خواهیم ببینیم چطور در دوران قرنطینه می‌توانیم تنش‌های زندگی زناشویی را کاهش دهیم. با ما همراه باشید.

مدتی است که بسیاری از افراد مجبور به قرنطینه و خانه‌نشینی شده‌‌اند.

بعضی از آنها به دورکاری روی آورده‌اند و بسیاری دیگر هم مجبور شده‌اند کسب و کار خود را به‌کلی تعطیل کنند. علاوه‌براین، در خانه ماندن برای مدتی طولانی،

آن‌هم در زمانی که مشکلات اقتصادی نیز بر دوش آنها فشار می‌آورد، ممکن است درگیری‌های زناشویی را به‌شدت افزایش دهد.

آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، این است که انسان‌ها به‌‌طور طبیعی نیاز به سطوح متفاوتی از استقلال و نزدیکی دارند. وقتی همه اینها را در کنار هم قرار می‌دهیم، خواهیم دید که همه‌چیز برای بالاگرفتن جروبحث‌ آماده است. خبر خوب این است که مغز انسان این ویژگی منحصربه‌فرد را دارد که به‌شکل قدرتمندی به خطرات ناشناخته واکنش نشان دهد. قبل از هرچیز باید درک کنیم که این تنش‌ها گریزناپذیر است. این درک به ما کمک می‌کند که برای کاهش تنش‌های ناشی از قرنطینه‌شدن، گام‌های آگاهانه‌تری برداریم.

برای کمک به سپری‌کردن راحت‌تر دوران قرنطینه در کنار همسرتان، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

۱. بعضی از قوانین خانه را سبک‌تر کنید

دکتر «استفانی نیومن»، روان‌شناس بالینی، معتقد است:

«برای شروع درباره اینکه چطور فضایتان را تقسیم کنید، باهم صحبت کنید.

برای نمونه، خانم خانه مایل است درحالی‌که قهوه‌اش را به‌تنهایی می‌خورد، پیام‌هایش را نیز چک کند. اجازه دهید از این زمان لذت ببرد. اگر آقای خانه می‌خواهد تماس‌های ویدئویی را برای اواسط روز زمان بندی کند، با او همکاری کنید. هرکس باید کمی از حقوق خود بگذرد تا در ازای آن به حقی برسد.»

برنامه‌ای برای ساعات روز خود تهیه کنید.

ساعات خاصی را برای استفاده از آشپزخانه، کارکردن یا تنهابودن و زمانی را به در کنار هم بودن اختصاص دهید.

داشتن برنامه‌ای سخت‌گیرانه‌تر در این دورانِ دشوار به شما و همسرتان کمک می‌کند تا در آرامش باشید و کمتر عصبی شوید. همچنین این کار باعث می‌شود درصورت دورکاری، بازدهی بیشتری داشته باشید.

در ادامه:


چرا آخر هفته‌ها دلمان می‌گیرد؟

۲. کمی صبورتر باشید

به‌دلایلی که در بالا اشاره کردیم، استرس در این روزها بیشتر از زمان‌های عادی است. 

صبور بودن به‌شدت دشوار و درنتیجه مهم‌تر می‌شود. دکتر «زلاتین ایوانف»، روان‌شناسی در نیویورک، توصیه می‌کند:

«وقتی بحث درمی‌گیرد، از جملاتی مانند اینها استفاده کنید:

“من با تو موافقم”، “درک می‌کنم”، “حرفت را می‌فهمم”، “می‌توانیم این کار را باهم انجام دهیم” یا “من به حریم شخصی تو احترام می‌گذارم، تو هم به تنهایی من احترام بگذار”.»

به‌علاوه، برای داشتن اعصاب و ذهن آرام، به یکدیگر فرصت بدهید.

دکتر ایوانف در ادامه می‌افزاید: «ما موجوداتی اجتماعی هستیم؛ اما وقتی عصبی و خسته می‌شویم، گاهی نیاز داریم برای مدتی تنها بمانیم.»

۳. از تله‌های ارتباطی رایج بپرهیزید

 در دوران قرنطینه همسر خوبی باشیم؟

کدورت عادی است؛ اما وقتی افراد در فضای کوچکی محبوس باشند

و جایی برای رفتن نداشته باشند، کدورت‌‌ها ممکن است به‌سادگی به جاروجنجال و دعوا تبدیل شود. بعضی مواقع، جروبحث‌ها ممکن است از روی بی حالی و کسالت روی دهد. وقتی بحث پیش می‌آید، از تله‌های ارتباطی معمول بپرهیزید. تله‌های ارتباطی شامل این موارد می‌شود: بلندکردن صدا، غرزدن مداوم به‌جای پیشنهاد راه‌حل، تعمیم‌دادن‌های رایج (تو همیشه، تو هیچ‌وقت)، برچسب‌زدن و گوش‌ندادن.


وقتی تردید دارید، به همدلی روی بیاورید. دکتر نیومن می‌گوید: «همدلی یعنی خود را به‌جای دیگران بگذارید و سعی کنید از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنید. گسترده‌کردن تجربه‌ها برای درک ایده‌‌ها و افکار همسر باعث شکل‌گیری بحث آزاد می‌شود و همسران را به هم نزدیک می‌کند.»

۴. سعی کنید در کل ساکت‌تر باشید

احترام‌گذاشتن به فضای دیگران یعنی مراقب پرده گوش آنها نیز باشید!

این به‌خصوص در دوران قرنطینه اهمیت دارد؛ چون ۲۴ساعته در مکانی شاید کوچک باهم تنها و به هم نزدیکیم و هرکداممان سرگرم کار خودمانیم .

دکتر ایوانف می‌گوید: «درک کنید که شاید همسرتان نخواهد در آن لحظه در فعالیت شما شرکت کند.

به تصمیمش احترام بگذارید. سعی کنید کارهای بی‌سرو‌صدایی انجام دهید؛ مثل کتابخوانی، درست‌کردن کاردستی، مشغول‌شدن با بازی ویدئویی یا گوش‌دادن به موسیقی با هدفون.»


۵. برای پرورش مثبت‌اندیشی تلاش کنید

با وجود اخبار بد و آینده‌ای مبهم، به‌آسانی ناامید و ناراحت می‌شوید.

همین ناراحتی ضرورت مثبت اندیشی را در خانه شما بیشتر می‌کند. «هیل-رُز»، کارشناس مسائل اجتماعی، می‌گوید: «چند کلمه ساده، چند ژست و چند رفتار در به‌حداقل‌رساندن کدورت‌ها (و بهبود روحیه در خانه) اثرگذار است. سعی کنید زمان‌های شادی را که همسرتان با شما مهربان بوده، به یاد بیاورید و بدین شکل، دیدگاه مثبت‌تری به رابطه پیدا کنید.»


۶. در کارهای خانه کمک کنید

 در دوران قرنطینه همسر خوبی باشیم؟

حتی وقتی زمان خود را در خانه سپری می‌کنید، ممکن است کارهای خانه روی هم تلنبار شود.

بعضی مواقع، حتی مجبور خواهید بود به کارهای بیشتری، مانند غذادرست‌کردن، ظرف‌شستن، بیرون‌بردن زباله‌‌ها و گردگیری اساسی رسیدگی کنید. معمولا کارهای خانه، چه در دوران قرنطینه و چه در روزهای عادی، موضوعی برای جروبحث است؛ اما اینکه زمان بیشتری را در به‌هم‌ریختگی و آشفتگی سر کنید، ممکن است دعوا را شعله‌ورتر کند.

دکتر ایوانف معتقد است: «پذیرفتن مسئولیت کارهای خانه کمی از فشارهای همسرتان می‌کاهد

و همین باعث کاهش استرس و بهبود رابطه می‌شود. پس ‌فعال باشید و منتظر نمانید که همسرتان وظیفه‌ای را به شما محول کند.»


۷. زمان‌های مشخصی در کنار هم بگذرانید

علاوه بر مشخص‌کردن زمان‌هایی برای تنهاماندن، اختصاص‌دادن زمانی برای در کنار هم بودن نیز مهم است.

این می‌تواند چند ساعت در آخر یا در اواسط روز و برای ناهارخوردن باشد. هیل-رُز می‌‌گوید: «در کنار هم وقت‌گذراندن، به‌عنوان همسر، دوست یا عضو خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری در این دوران استرس‌زا داشته باشید.»

سخن آخر

طبیعی است که این روزها استرس و اضطراب را بیش‌ازپیش تجربه کنید

و احتمال دارد که این وضعیت بر رابطه‌ شما با همسرتان نیز تأثیر بگذارد.

برای حل مشکلات اینچنینی، آگاهانه به همدیگر کمک کنید و رابطه‌‌تان را پرورش دهید. توصیه‌های این مقاله نقطه خوبی برای شروع است. به یاد داشته باشید که در هر حالتی، باید مراقب سلامت جسم و سلامت روان خود و همسرتان باشید.