دارابی ؛ همه‌چیز درباره این میوه خانواده مرکبات

دارابی که پومیلو، بتابی، جکوتره و گریپ‌فروت چینی هم نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین عضو خانواده مرکبات است که گاهی اندازه یک توپ والیبال هم می‌شود. گوشت این میوه معمولا صورتی، سفید یا قرمز است و طعمی مثل گریپ‌فروت دارد. در این مقاله خواص دارابی و هرآنچه را باید درباره‌اش بدانید نوشته‌ایم.

خواص دارابی

دارابی مانند بیشتر مرکبات سرشار از موادی مغذی است که برای سلامت بدن بسیار مفیدند. در ادامه خواص این میوه را توضیح داده‌ایم.

۱. مبارزه با سرطان

بعضی تحقیقات نشان‌ داده‌اند که ویتامین C می‌تواند برای پیشگیری از برخی سرطان‌ها مفید باشد. دارابی‌هم سرشار از ویتامین C (اسکوربیک اسید) است. در ضمن این ویتامین برای سلامت استخوان، غضروف‌ها، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی هم مفید است. این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد.

پوست میوه هم سرشار از بیوفلاوونوئید است که نه‌تنها جذب ویتامین C در بدن را افزایش می‌دهد، بلکه به‌خاطر خاصیت ترمیم سلول‌های صدمه‌دیده برای کاهش علائم سرطان لوزالمعده، لوله گوارش و سرطان پستان مفید است. مصرف مرتب پوست این میوه از گسترش سرطان در بدن پیشگیری می‌کند.

۲. سلامت دستگاه گوارش

در رژیم غذایی اکثر مردم به‌اندازه کافی فیبر وجود ندارد. این میوه می‌تواند ۲۵درصد نیاز روزانه افراد به فیبر را تأمین کند. فیبر علاوه‌ بر اینکه به فرد احساس سیری می‌دهد، با هضم بهتر غذا و پیشگیری از اسهال و یبوست موجب سلامت دستگاه گوارش هم می‌شود.

فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و با تحریک ترشح شیره‌های گوارشی و معده، حرکات دودی روده را بهبود می‌بخشد و یبوست را درمان می‌کند. زن‌ها و مردها به‌ترتیب به ۲۵ و ۳۸ گرم فیبر در روز نیاز دارند و ۱ دارابی کامل ۶ گرم فیبر دارد.

۳. پیشگیری از بیماری‌های مزمن

دارابی مانند بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این ترکیبات از التهاب می‌کاهند و صدمات سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد را درمان می‌کنند. این ویژگی‌ها از فرد در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند. در ضمن آنتی‌اکسیدان‌های دارابی از کلسترول بد خون هم می‌کاهد.

۴. تنظیم فشار خون

این میوه منبعی عالی از پتاسیم است که وجود آن برای بسیاری از عملکردهای سلولی ضروری است. ۱ عدد دارابی ۳۷درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین می‌کند. پتاسیم فشار خون بدن را طبیعی نگه می‌دارد، همچنین بازکننده رگ‌های خونی است و از تنش موجود در آنها می‌کاهد و گردش خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها را بهبود می‌بخشد. این ویژگی از فشار روی قلب و احتمال حمله قلبی، گرفتگی رگ‌ها و سکته مغزی می‌کاهد.

۵. سلامت قلب

این میوه با کاهش مقدار کلسترول و تری‌گلیسیرید (۲ نوع چربی خون که موجب بیماری‌های قلبی می‌شوند) سلامت قلب را حفظ می‌کند. البته این میوه نباید همراه با داروهای چربی مصرف شود. دارابی مانند گریپ‌فروت حاوی ترکیباتی همچون فورانوکومارین است که روی سوخت‌وساز داروهای استاتین اثر منفی می‌گذارد.

۶. خواص ضدپیری

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است، پس اثرات ضدپیری هم دارد. آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C از صدمات پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند و پوست در وضعیت مناسبی قرار می‌گیرد. همچنین دارابی از تشکیل محصول نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGE) که بر اثر مقدار قند بالای خون به‌ وجود می‌آید، پیشگیری می‌کند. AGE موجب تغییر رنگ پوست، گردش ضعیف خون، مشکلات بینایی و کلیوی می‌شود، به‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع۲.

عصاره گرفته‌شده از پوست دارابی هم مملو از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از تولید ملانین در پوست کاسته و از ابتلای پوست به تغییر رنگ یا لکه سیاه پیشگیری کند.

۷. خواص ضدباکتری و ضدقارچ

پژوهشی نشان داد که اسانس این میوه می‌تواند بهتر از اسانس‌های پرتقال و لیموترش قارچ پنی سیلیوم اکسپانسوم را از بین ببرد. این قارچ نوعی سم مضر مانند نوروتوکسین تولید می‌کند که نوعی سم فلج‌کننده عصبی است.

۸. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در این میوه فعالیت‌های گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و با رادیکال‌های آزادی مقابله می‌کند که به اندام‌ها صدمه می‌‌زنند. این میوه می‌تواند عوارض سرماخوردگی، سرفه، تب و علائم جدی عفونت‌های ویروسی، میکروبی و باکتریایی را از بین ببرد.

۹. سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

ویتامین C موجود در دارابی با محکم‌کردن بافت‌های لثه و اطراف ریشه‌های دندان‌ها موجب سلامت لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود. کمبود این ویتامین خونریزی لثه‌ها را به دنبال دارد. همچنین این ویتامین از دندان‌ها و لثه‌ها در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند.

در ضمن دارابی حاوی مواد معدنی است و می‌تواند تراکم استخوان را افزایش بدهد و این‌طوری از استخوان‌های بدن مراقبت کند.

۱۰. کاهش وزن

ارزش غذایی دارابی

مصرف مواد غذایی کم‌کالری و پرفیبر موجب سیری می‌شود. دارابی حاوی پروتئین و فیبر است و می‌تواند احساس سیری طولانی‌مدتی به فرد بدهد. با انتخاب این نوع مواد غذایی می‌توان از وزن بدن کاست. همچنین دارابی روند چربی‌سوزی را سرعت داده و از تجمع چربی در بدن پیشگیری می‌کند.

ارزش غذایی دارابی

این میوه حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و منبعی عالی از ویتامین C است. یک عدد دارابی (۶۱۰ گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری۲۳۱
پروتئین۵ گرم
چربی۰
کربوهیدرات۵۹ گرم
فیبر۶ گرم
ریبوفلاوین۱۲٫۶درصد نیاز روزانه
تیامین۱۷٫۳درصد نیاز روزانه
ویتامین C۴۱۲درصد نیاز روزانه
مس۳۴درصد نیاز روزانه
پتاسیم۲۸درصد نیاز روزانه

عوارض دارابی

دارابی مانند هر ماده غذایی دیگر می‌تواند عوارضی هم داشته باشد که در ادامه هرکدام را توضیح داده‌ایم.

۱. حساسیت

اگرچه مرکبات به‌ندرت موجب واکنش‌های حساسیتی می‌شوند، این مسئله غیرممکن هم نیست. برخی از افراد به گوشت، آب یا حتی پوست دارابی حساسیت دارند. اگر کسی به یکی از مرکبات حساسیت داشته باشد، احتمال اینکه به این میوه هم حساسیت داشته باشد زیاد است.

افرادی که به گرده‌های گیاهانی چون علف، بومادران (برنجاسپ) و درخت توس (غان) حساسیت دارند، ممکن است به دارابی هم حساسیت نشان دهند. از علائم حساسیت می‌توان به تورم و خارش اطراف دهان اشاره کرد.

۲. تداخل دارویی

گریپ‌فروت با بیش از ۵۰ داروی مختلف، به‌ویژه بسیاری از داروهای کاهنده کلسترول، تداخل دارد و از آنجا که دارابی هم حاوی ترکیباتی مشابه گریپ‌فروت است، نباید هم‌زمان با این داروها مصرف شود.

انواع دارابی

این میوه در اشکال گرد یا گلابی‌مانند، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف سفید، قرمز و صورتی وجود دارد. همچنین پوست و گوشت انواع دارابی‌ها رنگ‌های گوناگون دارند. پوست دارابی ضخیم‌تر از مرکبات دیگر است. برخی از دارابی‌ها آبدارتر و از گریپ‌فروت شیرین‌ترند.

زمان رسیدن میوه دارابی

دارابی مانند مرکبات دیگر میوه زمستانی است. خواستگاه این میوه آسیاست، اما در حال حاضر آمریکا، به‌ویژه کالیفرنیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده دارابی شده است. این روزها در تره‌بارهای محلی کمتر این میوه را پیدا می‌کنید. البته می‌توان آن را از طریق فروشگاه‌های آنلاین سفارش داد. قیمت میوه دارابی هم این روزها با یکی‌دو سال گذشته بسیار فرق کرده است.

نحوه مصرف دارابی

پیش از مصرف دارابی باید پوست ضخیم و غشای تقریبا سفید آن را جدا کنید. بیشتر مردم این میوه را ورقه‌ورقه یا مکعبی خرد و مصرف می‌کنند. می‌توانید این میوه را در سالاد میوه یا سبزیجات استفاده کنید یا موقع تهیه اسموتی، تکه‌های میوه دارابی را هم به آن بیفزایید. دارابی با میوه‌های استوایی دیگر مانند موز و آناناس کاملا سازگاری دارد.

با دارابی می‌توان مربا یا مارمالادهای خوشمزه درست کرد. افزودن عصاره این میوه به ماهی یا میگو طعم بسیار خوبی به این غذاهای دریایی می‌دهد. اگر نوعی دستور تهیه غذا دارید که به گریپ‌فروت یا حتی پرتقال نیاز دارد، می‌توانید به‌جای آنها از دارابی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:
شانس را میشه افزایش داد یا خیر؛ ویژگی افراد خوش‌شانس