خودمراقبتی والدین مجرد؛ این ۶ توصیه را جدی بگیرید

دست‌تنها تربیت‌کردن فرزندان باعث خستگی، تباهی، تحریک‌پذیری و حتی عصبانیت‌تان شده است؟ دچار علائم استرس والد مجرد شده‌اید؟ خب نباید خودمراقبتی را نادیده بگیرید. مراقبت از خود بخش مهمی از مراقبت از بچه‌ها هم هست. شما مهم‌ترین فرد در زندگی کودکتان هستید و اگر مراقب خودتان نباشید، نمی‌توانید چیزی را به آنها بدهید که نیاز دارند. در این مقاله، بیشتر با خودمراقبتی والدین مجرد آشنا می‌شویم. اگر در این خصوص سؤال یا نظری دارید، لطفا در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید.

خودمراقبتی چیست؟

خودمراقبتی یعنی هرآنچه را برای داشتن بهترین عملکرد نیاز دارید برای خودتان ایجاد کنید. از خودتان بپرسید چه احساسی دارید و در حال حاضر دقیقا به چه چیزی نیاز دارید. بعضی از افراد اولویت‌دادن به نیازهای شخصی‌شان یا حتی فکرکردن به آن را خودخواهی می‌دانند، اما دقیقا برعکس است. مراقبت از خودتان برای تبدیل‌شدن به بهترین والدی که می‌توانید باشید مهم است.

انواع خودمراقبتی برای والدین مجرد

خودمراقبتی مستلزم آگاهی به تمام نیازهای متنوعتان است و جنبه‌های مختلفی دارد که در ادامه هرکدام را توضیح داده‌ایم.

  1. جسمی: حتما به‌قدر کافی استراحت اثربخش داشته باشید، غذای سالم بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. این عادت‌ها باعث می‌شوند هر روز بهترین حال ممکن را داشته باشید.
  2. عاطفی: این نوع از خودمراقبتی شامل قبول احساسات و رسیدگی به آنهاست.
  3. رابطه: این خودمراقبتی به احساس سلامت اجتماعی شما مربوط می‌شود. وقتی با افرادی در ارتباط باشید که به شما اهمیت بدهند، کار شما سبک‌تر می‌شود و می‌توانید بهتر به مشکلات رسیدگی کنید.
  4. شناختی: این خودمراقبتی که اغلب نادیده گرفته می‌شود مربوط به نیاز ادامه یادگیری و رشد است.
  5. معنوی: خودمراقبتی معنوی می‌تواند شامل تمرینات منظمی مثل مدیتیشن و دعاکردن باشد. حتی ممکن است رفتن به طبیعت هم کمکتان کند.

عوارض نادیده‌گرفتن خودمراقبتی

نادیده‌گرفتن هرکدام از انواع خودمراقبتی می‌تواند استرس را افزایش بدهد. در جایگاه والد مجرد فقط دچار خستگی جسمی نمی‌شوید، بلکه انجام هم‌زمان مسئولیت‌های مختلف می‌تواند در شما احساس بی‌رمقی عاطفی هم ایجاد کند. اگر پس از رابطه‌ای شکست‌خورده هنوز در حال بهبود هستید و احساس ناامیدی و سرخوردگی دارید، باید وقت‌ بگذارید و فکری به حالشان بکنید.

نیازهای عاطفی نادیده‌گرفته‌شده ناگهانی و از ناکجا سراغ آدم می‌آیند. مثلا ممکن است وسط خواربارفروشی گریه‌تان بگیرد یا به‌خاطر نادیده‌گرفتن بعضی چیزها کودکتان آسیب ببیند. در ضمن نادیده‌گرفتن نیازهای عاطفی‌تان باعث خستگی‌تان هم می‌شود، بنابراین ضروری است که از نظر عاطفی از خود مراقبت کنید تا بتوانید بهترین والد برای فرزندان خود باشید.

چند توصیه برای ایجاد عادات خودمراقبتی

۱. با یک دوست صحبت کنید

شاید فکر کنید دوستی که کودکی ندارد یا هرگز با جدایی یا فقدان مواجه نشده است تمایلی برای شنیدن مسائل شما ندارد. بیشتر مواقع این فرض درست نیست. دوستانتان به شما اهمیت می‌دهند و حتی اگر بر اساس تجربه‌هایشان نتوانند توصیه‌ای داشته باشند، همچنان می‌توانند حمایتگر باشند.

۲. خاطره‌نویسی کنید

خودمراقبتی

گاهی اوقات فقط باید احساساتمان از درونمان خارج کنیم. سعی کنید هر روز افکارتان را در ۳ صفحه بنویسید. وقتی هر روز این کار را بکنید، به‌مرور نگرانی اینکه نوشته‌هایتان چطور به نظر می‌رسند از بین می‌رود و با رسیدن به سومین صفحه درمی‌یابید که چه چیزی شما را آزار می‌دهد. خاطره‌نویسی را امتحان کنید! غافل‌گیر می‌شوید.

۳. ورزش کنید

ورزش‌کردن را جزئی از روال روزانه‌تان قرار کنید. اگر بچه کوچک دارید، او را در کالسکه بگذارید یا اجازه دهید کنار شما دوچرخه‌سواری کند و اگر کودک شما بزرگ‌تر است، بازی‌هایی را با او انجام دهید که باعث تحرک خودتان هم بشود.

۴. به موسیقی گوش کنید

گاهی‌ اوقات بعد از اینکه کودکتان خوابید به موسیقی محبوبتان گوش دهید و کمی رؤیاپردازی کنید. بسیاری از ما از این نوع وقت‌گذرانی‌ها سیر نمی‌شویم، به‌خصوص اگر تنها فعالیت ما در زمان استراحت تماشای تلویزیون باشد. تأثیر موسیقی از این نظر متفاوت است که به ذهنتان اجازه سیال‌بودن می‌دهد. اجازه دهید هر چیزی به ذهنتان خطور کند (اهمیتی ندارد که چقدر احمقانه به نظر برسد) تا به پردازش احساسات‌تان کمک کند و بتوانید با قدرت درونی‌تان ارتباط برقرار کنید.

۵. برای لذت‌بردن از طبیعت وقت بگذارید

طلوع و غروب آفتاب را ببینید و چند دقیقه به آواز پرندگان گوش کنید. مجبور نیستید برای لذت‌بردن از دنیای اطرافتان خیلی دور شوید.

۶. با متخصص صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید درجا می‌زنید و به‌اندازه دلخواهتان پیشرفت نکرده‌اید، به مشاور یا درمانگر مراجعه کنید. او به شما کمک می‌کند غم و دردتان را تحلیل کنید و به جلو پیش بروید. البته لازم نیست این روش راه‌حلی طولانی‌مدت باشد. حتی ۱ یا ۲ جلسه مشاوره می‌تواند به شما کمک کند قدرت درونی‌تان را بازیابید و در مسیر بهبودی قرار گیرید.

خودمراقبتی برای پدران مجرد

متأسفانه فرهنگ جامعه به ما می‌گوید که مردان باید قوی و دانا باشند، باوری که موجب می‌شود اعتراف به ضعف و درخواست کمک برای بعضی مردان سخت شود. باید قبول کنیم که همه انسانیم و ضعف‌هایی داریم.

اگر نمی‌توانید برای مشکلتان از کسی کمک بگیرید، یک بار دیگر قدرت و ضعف را برای خودتان تعریف کنید. تظاهر به اینکه هیچ چیز اشتباهی وجود ندارد ممکن است از بیرون قدرت به نظر برسد، اما قدرت واقعی نیست. اتفاقا کمک‌خواستن که ممکن است مانند ضعف به نظر برسد نشان‌دهنده قدرت درونی است. کسی که درخواست کمک می‌کند قوی‌تر از کسی است که وانمود می‌کند هیچ مشکلی وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:
هذیان چیست؛ انواع، نشانه‌ها، روش درمان