خواص عصاره اسفناج و معجزه لاغری

خواص عصاره اسفناج و معجزه لاغری

خواص عصاره اسفناج و معجزه لاغری : یکی از آسان ترین روش ها برای لاغری استفاده از مکمل های لاغری است.  مکمل کاهش وزن می تواند متشکل از مواد مختلف باشد و گاها با وجود قیمت گران آن ها تاثیری در رژیم لاغری ندارند و به کاهش وزن کمک نمی کنند. مکمل های کاهش وزن غالبا به صورت قرص موجود بوده و با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. مکمل ها اگر به صورت خانگی و با استفاده از مواد طبیعی تهیه شوند نه تنها سالم تر بلکه موثرتر خواهند بود. در این مقاله قصد داریم یک مکمل رژیم لاغری گیاهی به نام عصاره اسفناج را به شما معرفی کنیم همچنین خواص عصاره اسفناج و تاثیر عصاره اسفناج بر لاغری را بررسی کنیم.

عصاره اسفناج چیست؟

همان طور که از نام آن پیداست، عصاره اسفناج مکمل کاهش وزن است که از برگ اسفناج حاصل می شود. عصاره ی اسفناج به صورت پودر درآمده و می توان آن را به شیوه های گوناگون مصرف کرد. برای مثال می توان عصاره اسفناج را با آب یا انواع اسموتی ترکیب کرد یا آماده به صورت کپسول پودری نیز تهیه کرد. برگ اسفناج نیز مانند سایر گیاهان سبز حاوی تیلاکوئید می باشد که ساختار میکروسکوپی موجود در سلول های سبز است. نقش تیلاکوئید در گیاهان سبز جذب نور خورشید می باشد و عمل فوتوسنتز را انجام می دهد و برای گیاهان انرژی لازم برای تولید کربوهیدرات را فراهم می کند. تیلاکوئید حاوی ۷۰ درصد پروتئین، آنتی اکسیدان و کلروفیل بوده و ۳۰ درصد باقی مانده ی آن را چربی تشکیل می دهد.

خواص عصاره اسفناج و معجزه لاغری

علاوه بر مواردی که ذکر شد، عصاره اسفناج بادشکن، مقوی و نیروبخش است و به تسکین عطش کمک می کند.
خواص دیگر عصاره ی اسفناج آن است که با افزایش گلبول ‏های قرمز خون کم خونی را برطرف می‌ کند.

اسفناج ضد سرطان است.

 بواسیر را درمان کرده و با تخلیه مدفوع آسان ‏تر، به پاک کردن دستگاه گوارش کمک می کند.

 بیماری پلاگر بیماری ای است که به ‏دلیل کمبود ویتامین B3 ایجاد می ‏شود.

اسفناج با دارا بودن مقادیر زیاد این ویتامین به درمان این بیماری کمک می کند.

از دیگر خواص عصاره اسفناج می توان به رفع ورم زبان کوچک، ورم ریه و ورم روده کوچک اشاره کرد. مخلوط عصاره اسفناج با شکر به درمان یرقان یا زردی، تکرر یا سوزش ادرار، درد کمر کمک می کند. مصرف هر روز آب اسفناج تازه با روغن بادام ‏شیرین ببه رشد کودک کمک می کند. همچنین خوردن یک فنجان ترکیب آب اسفناج و آب شاهی تازه هر روز صبح ناشتا تب را کاهش می‌دهد، خستگی جسمی و عصبی را برطرف کرده و سبب تقویت نیروی اراده می گردد. غرغره ی آب اسفناج خام یا پخته اسفناج گلو درد را تسکین می ‏دهد.

تیلاکوئید اسفناج با مختل کردن فعالیت آنزیم لیپتاز که چربی را هضم می کند، سبب تاخیر در هضم چربی می شود.

در نتیجه با افزایش هورمون های کاهش اشتها، سطح هورمون های گرسنگی کاهش می یابد. به همین دلیل است که با خوردن یک وعده غذایی و مصرف عصاره اسفناج در کنار آن احساس سیری بیشتری می کنید. زیرا چربی موجود در غذای وعده قبل هنوز کامل هضم نشده است.

همچنین آب اسفناج می تواند سطح هورمون گرلین که برای احساس گرسنگی ترشح می شود را نیز کنترل کند. بدین ترتیب عصاره اسفناج  به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. تحقیقات نشان داده است علت این تاثیر پروتئین ها و چربی های موجود در تیلاکوئید می باشد. تیلاکوئید صرفا سبب تاخیر موقت هضم چربی می شود ولی از آن جلوگیری نمی کند. به همین دلیل است که عصاره اسفناج عوارض داروهای لاغری را ندارد.

همان طور که ذکر شد، اسفناج سرشار از تیلاکوئید بوده و بدین وسیله چربی بدن و در نتیجه وزن را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف آب اسفناج در افراد دارای اضافه وزن، اشتهای آن ها را چند ساعت کاهش داده و به دنبال آن سبب کاهش وزن آن ها شده است.

همچنین مصرف مداوم ۵ گرم عصاره اسفناج به مدت چند ماه نتایج بهتری در کاهش وزن به همراه خواهد داشت. عصاره اسفناج همچنین با افزایش انتشار یک نوع هورمون بر سیستم پاداش مغز تاثیر می گذارد و میل به خوردن به ویژه شیرینی و شکلات و اسنک را کاهش داده و به لاغری کمک می کند. یکی دیگر از مزیت های استفاده از عصاره اسفناج نسبت به مکمل های لاغری این است که عوارض جانی ندارد. صرفا ممکن است سطح انسولین را موقت کاهش دهد و قند خون را بالا ببرد. البته تاثیر آن بر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور کامل اثبات نشده است.

نحوه استفاده از عصاره اسفناج برای لاغری

غالبا مقدار توصیه شده برای مصرف عصاره اسفناج برای لاغری، ۴ الی ۵ گرم همراه با وعده های غذایی است.

اما همان طور که گفته شد استفاده از عصاره اسفناج برای لاغری تنها در صورت مصرف مداوم و چند ماهه موثر خواهد بود. همچنین از آن جا که آب اسفناج اشتها را کم می کند و سبب هضم چربی می شود، زمان مصرف آن قبل از وعده غذایی چرب توصیه می شود.

لذا بهترین زمان مصرف آب اسفناج صبح و یا ظهر است. البته لاغری با عصاره اسفناج تنها امکان پذیر نیست. این مکمل کاهش وزن نیز مانند دیگر مکمل های لاغری برای کاهش وزن نیاز به تغییر سبک زندگی و تلاش برای زندگی سالم در تمام جهات دارد.

شما می توانید پودر اسفناج را به عنوان ادویه یا در ماست و سالاد خود استفاده کنید و در کنار آن از فعالیت های بدنی و ورزش غافل نشوید.