خواص زرده تخم مرغ

خواص زرده تخم مرغ

خواص زرده تخم مرغ : مردم در سراسر دنیا تخم مرغ را به روش‌های گوناگونی مصرف می‌کنند. اما هیچ زمانی به اندازه دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی نبود که صنعت سلامتی به تخم مرغ حمله می‌کرد. البته این حمله متوجه قسمت زرد رنگ تخم مرغ بود.

اما بعد از سال‌ها آزار و اذیت بالاخره آینده‌ای روشن در انتظار زرده تخم مرغ خواهد بود.

دانش مربوط به چربی‌های اشباع

برای سال‌ها رسانه‌ها و افراد فعال در صنعت سلامت در مورد چربی‌های اشباع هشدار داده‌اند و آن را به عنوان عامل اصلی بیماری‌های قلبی معرفی‌ کرده‌اند. زرده تخم مرغ حاوی چربی اشباع است. همه جا توصیه می‌کردند (و البته گاهی در رسانه‌های وطنی هم مشاهده می‌شود) که هفته‌ای دوبار و هر روز بیشتر از ۲ تخم مرغ مصرف نکنید.

خوب چه چیزی تغییر کرده است؟

اول اینکه دانش بشر در مورد چربی‌های اشباع بالاتر رفته است. انواع چربی‌های اشباع وجود دارند که همه آنها روی بیماری‌های قلبی تاثیرگذار نیستند (منبع ۱ و ۲).

بعضی از انواع چربی اشباع مثل: اسید استریک مشخص شد که اثر منفی روی کلسترول دارند (که خوب است!) و در کبد تبدیل به چربی اشباع مونو می‌شوند. از قضای روزگار بخش اعظم زرده تخم مرغ حاوی همین اسید استریک است (منبع ۳).

نکته دیگر اینکه یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۰٪ مقدار توصیه شده برای مصرف چربی اشباع است. اما بیایید نگاهی دیگر به چربی‌های اشباع بیندازیم. چربی‌های اشباع به خاطر تاثیری که روی سطح کلسترول دارند شهرت بدی دارند. افزایش سطح کلسترول در ترکیب با سبک زندگی بدون تحرک، دیابت، فشار خون بالا و رژیم غذایی بد رابطه‌ی مستقیمی با بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.

تخم مرغ حاوی مقدار بالایی کلسترول است. اما آیا آنقدر زیاد هست که باعث افزایش سطح کلسترول شود؟ بعضی مطالعات می‌گویند که تا حدی این ادعا درست است. هرچند نه برای افرادی که یک زندگی سالم ورزشکاری دارند. بعضی تحقیقات حتی می‌گویند که نقش عامل ژنتیک بسیار پررنگ‌تر بر میزان سطح کلسترول، بالاتر از میزان مصرف آن است (منبع ۴).

در واقع میزان مناسبی از کلسترول برای بدنسازها لازم است. کلسترول یکی از مواد تشکیل‌دهنده هورمون تستوسترون است که روی عضله سازی شما اثر خیلی خوبی دارد.

پس زرده تخم مرغ را به خاطر اثر منفی روی سلامتی دور نریزید.

همه چیز در مورد تخم مرغ

از زمانی که دنیای بدنسازی به یاد دارد تخم مرغ به عنوان منبع اصلی تامین پروتئین مطرح بوده است (یاد سیلوستر استالونه و خوردن تخم مرغ خام در فیلم راکی به خیر!)

تخم مرغ در دنیای بدنسازی یک استاندارد طلایی برای پروتئین‌هاست. با دور انداختن زرده خود را از مواد مغذی زیادی محروم می‌کنید.

سفیده تخم مرغ

اساساً پر از پروتئین، آب و مقدار کمی مواد مغذی دیگر است.

زرده تخم مرغ

۳ برابر سفیده کالری دارد و اغلب مواد آن پروتئین است. البته حاوی مقداری مواد دیگر نیز هست:

کولین: این یک ویتامین است که نقش‌هایی حیاتی مثل: تولید انتقال دهنده عصبی استیل کولین بازی می‌کند.

ویتامین D: این یک ویتامین محلول در چربی است که به اندازه یک مثنوی برای بدن سود دارد! از آنجایی بدن ما مدت زمان کمی را در معرض نور خورشید قرار دارد ما مقدار کمی ویتامین D دریافت می‌کنیم.

سایر ویتامین‌های محلول در چربی: زرده تخم مرغ حاوی ویتامین A، E و K است که همه برای جذب شدن به چربی نیازمندند.

اگر عضله سازی هدف شماست مصرف زرده تخم مرغ را باید چشم بسته بپذیرید.

خواص زرده تخم مرغ