حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام

حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام

حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام : جیسون استاتهام ورزشکاری بود که به دنیای بازیگری آمد و در فیلمهای اکشن تا کنون به خوبی درخشیده هست و یکی از برترین هاي دنیا در ژانر اکشن هست. جیسون استاتام با اسم جالبش که برخی آن را «استاتهام» و برخی «استیتم» نیز تلفظ میکنند یکی از مشهور ترین و برترین بازیگران فیلمهای اکشن و رزمی عصر آماده به تعداد می‌آید

و برخی بر این باورند که او آخرین قهرمان فیلمهای اکشن به تعداد می‌آید. روی صفحه ي تلویزیون وی را در نقش «hitman» «ترنسپورتر» یک تبهکار، کهنه سرباز و بسیاری نقش هاي بی طعم و ناخوشایند دیگر دیده ایم اما همۀ وی را با نقش قهرمانی جان سخت و خوش قلب می شناسندتبلیغفتوشاپ رو رایگان از خونه یاد بگیر!مشاهده

با این وجود باید بدانید که زندگی جیسون استاتام گذشته از نخستین فیلمش آن قدرجالب بوده که مطمئناً هیچ یک از شخصیت هاي فیلم هایي که نقش بازی کرده به پای شخصیت آن دوران او نخواهد رسید. احتمالاً یقین نکنید ولی وی سال جاری ۵۰ ساله شده و به همین مناسبت قصد داریم در ادامه ي این مقاله نقبی بزنیم به ۱۰ واقعیت دیدنی و غیر قابل یقین در مورد زندگی و فیلمهای این بازیگر معروف که بی تردید شما را حیرت زده خواهند کرد

۱- وی برای نخستین بار در ورزش شیرجه به شهرت رسید

جیسون استاتام گذشته از اینکه به یک بازیگر مشهور فیلمهای رزمی و اکشن تبدیل شود اسم خود را بعنوان یکی از برترین شیرجه روهای دنیا در اوایل دهه ي ۱۹۹۰ سر زبان ها انداخت. وی به مدت ۱۲ سال عضو تیم ملی شیرجه بریتانیا بود و برترین نمایش خود را در سال ۱۹۹۰ در مسابقات شیرجه کشورهای مشترک المنافع در شهر اوکلند نیوزیلند انجام داد.

حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام
حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام

اگر چه استاتام یک شیرجه رو بسیار بی نظیر بود اما هیچگاه نتوانست جواز حضور در مسابقات المپیک را کسب کند که به قول ي خودش این موضوع همه ي وقت وی را اذیت داده هست. وی در ابن باره گفته هست:” خیلی دیر این ورزش را شروع کردم. احتمالاً به درد من نمی‌خورد. باید به ورزش دیگری رو می آوردم”.

۲- او دو بار وارد دنیای مدلینگ شده هست

بعد از اتمام دوران حرفه اي شیرجه، استاتام از طریق شرکت مدلینگ «فرنچ کانکشن» « French Connection» وارد دنیای مد و مدلینگ شد. احتمالا با خود فکر کنید که استاتام با هیکل تنومند و عضلانی و مو هاي ریخته اش شباهت زیادی به یک مدل ندارد اما مسئولان کمپانی مُد فرنچ کانکشن دقیقاً دنبال چنین چیزی بودند.

لیلی اندرسون، سخنگوی این کمپانی در گفت و گو ي خود با روزنامه ي ایندیپندنت در سال ۱۹۹۵ در این خصوص گفته هست:” ما جیسون استاتام را بعنوان مدل خود گزینه کردیم زیرا دنبال مدلی می گشتیم که مثل یک مرد عادی بنظر برسد. ظاهر او برای چنین نیتی مناسب بود، بسیار مردانه و عضلانی و نه خیلی شبیه مدلهای مردانه مرسوم”.

۳- وی در چندین موزیک کلیپ حضوری غوغایی داشت

در سال ۲۰۱۵ دو موزیک کلیپ متعلق به دهه ي ۹۰ به سرعت در دنیای اینترنت مورد پیشباز قرار گرفته و مشهور شدند؛ یکی موزیک ویدیویی به اسم «Comin’ On» از گروهی به اسم «The Shamen» و دیگری موزیک ویدیویی با اسم «Run to the Sun» از «Erasure». اما علت این مشهور شدن آهنگ یا خواننده این موزیک ویدیوها نبود بلکه علت اصلی حضور جیسون استاتام به صورت نیمه برهنه با بدنی چرب بود

که در پشت صحنه حرکات رقص گونه عجیبی انجام می داد. در آن دوران استاتام هنوز نجابت و ادب شخصیت هاي فیلمهای امروزی اش را نداشت.

۴- گای ریچی وی را به دلیل فروش جواهرآلات و عطرهای تقلبی برای بازی در فیلم خود انتخاب کرد
استاتام بعد از سال هاي شیرجه هاي بلند، حضور در حوزه مدلینگ و حرکات موزون در موزیک ویدیوها دنبال راهی برای امرار معاش می گشت. به همین علت شغل دیدنی و عجیب بعدی وی فروش زیورآلات و عطرهای تقلبی در گوشه و کنار خیابان هاي شهر لندن بود. از خوش شانسی استاتام، گای ریچی کارگردان در سال ۱۹۹۸ برای فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» « Lock, Stock and Two Smoking Barrels» دنبال یک کلاهبردار خیابانی حقیقی می گشت.

بدین ترتیب استاتام و ریچی از طریق یکی از رفقا استاتام در کمپانی فرنچ کانکشن به هم معرفی شدند و بدین ترتیب گای ریچی تبهکار خیابانی مطلوبش را پیدا کرد. بدین ترتیب وی نقش بیکن در فیلم خود را انحصارً برای استاتام نوشت که در نهایت پلی شد برای ورود استاتام به دنیای پر زرق برق هالیوود.

۵- جان کارپنتر وی را برای بازی در نقش اصلی فیلم «ارواح مریخی» انتخاب کرده بود

اگر چه استاتام با بازی در فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» به شهرت رسید اما هم چنان یک بازیگر نقش هاي دوم و سوم به تعداد می آمد و جان کارپنتر، دیگر کارگردان مشهور می‌خواست با ارائه ي نقش جیمز ویلیامز که نقش اصلی فیلم «ارواح مریخی» «Ghosts of Mars» بود وی را به یک بازیگر نقش اول تبدیل کند.

در حالی‌که کارپنتر کاملاً قانع شده بود که استاتام برای این نقش مناسب هست اما تهیه کنندگان فیلم با این ایده مخالفت کردند. انها از کارپنتر خواستند که یک بازیگر اسم آشناتر و مشهور تر را برای این نقش انتخاب کند و در نهایت هر دو بر سر آیس کیوب برای ایفای نقش ویلیامز به توافق رسیدند. با این وجود استاتام در فیلم ماند و نقش فرعی و کوتاه جریکو باتلر را بازی کرد.

۶- او معمولاً بدلکاری فیلمهای خودش را شخصاً انجام میدهد

حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام
حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام

اضافه بر اینکه استاتام از لحظا بدنی بی عیب و نقص بوده و بدن بسیار ورزیده اي دارد وی به اینکه بدلکاری فیلم هایش را خودش انجام می‌دهد نی سربلندی می‌کند؛ از مبارزه هاي رو در رو گرفته تا آویزان شدن از هلی کوپتری در بلندی ۳٫۰۰۰ پایی شهر لس آنجلس. در واقع او شدیداً تاکید دارد که بازیگران باید صحنه هاي خطرناک را خودشان و بدون بهره گیری از بدلکار انجام دهند

وی در این خصوص می‌گوید:” من واقعاً تحت تاثیر افرادی قرار گرفته ام که کارهایشان را خودشان انجام می‌دهند. بروس لي هیچگاه بدل نداشت، یا جکی چان و جت لي. من در فیلمهای اکشنی بوده ام که یک بدلکار نقش بازیگر مقابلم را نقش بازی کرده هست و این موضوع واقعاً غمگین کننده و کسل کننده هست.

یک شنل روی شانه می‌اندزید و یا لباسهای تنگ میپوشید و به همین راحتی به یک ابرقهرمان تبدیل میشوید؟ انها هیچ کاری نمیکنند. انها فقط در پشت پرده نشسته اند و تمام این صحنه ها با بهره گیری از بدلکار و صفحه ي سبز رنگ گرفته میشوند. چگونه میتوانم از مشاهده چنین چیزی هیجان زده شوم؟”.

۷- در فیلم «یک‌بار مصرف ها ۳» نزدیک بود جان خودش را از دست بدهد

حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام
حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام

با دقت به اینکه استاتام میخواهد واقعیت را در عکس به نمایش بگذارد اما برخی اوقات همه ي چیز طبق نقشه ي قبلی پیش نمی‌رود. در یکی از این موارد در هنگام فیلمبرداری یکی از صحنه هاي اکشن فیلم «یک‌بار مصرف ها ۳» «Expendables 3» ترمزهای یک وانت سه تنی که استاتام در حال راندن آن بود دچار نقص فنی شدند

که باعث شد اتومبیل وی از یک صخره سقوط کرده و به درون آب هاي دریای سیاه بیفتد. احتمالاً صحنه ي فرار او از یک کامیون بزرگ در این فیلم را بتوان با اتفاقی که در واقعیت به وقوع ضمیمه سنجش کرد.استاتام در مورد این پیشامد می‌گوید:” این تنها باری بود که تا این حد به غرق شدن نزدیک میشدم. من شیرجه ها و غواصی هاي بسیاری انجام داده بودم.

مهم نیست که قبلاً چند بار اینکار را انجام داده باشید اما اینکار به شما نفس کشیدن زیر آب را یاد نخواهد داد. با غرق شدن فاصله ي زیادی نداشتم. تجربه ي وحشتناکی بود”.


بیشتر بخوانید :

فیلم seven pounds شاهکار سینمایی


۸- او در چندین رشته ي رزمی فعالیت دارد

تمرینات بدنی استاتام فراتر از تمرینات با وزنه و فعالیت هاي هوازی و ورزشی پایه هست. وی در گرایش هاي رزمی دیگری نیز مثل بوکس، جودو و جوجیتسو برزیلی فعالیت دارد. بیش از هر چیز او اینکار را برای حفظ آمادگی بدنی خود انجام می‌دهد و حرکات اکشن و آمادگی جسمانی خود در فیلم هایش را مدیون همین تمرینات رزمی هست.

وی در این خصوص می‌گوید:” این تمرینات همان چیزی هست که این روزها من اکثر وقتم را به انها اختصاص می‌دهم؛ تمرین برای که میخواهم در فیلم هایم به صورت حقیقی به نمایش بگذارم”.دیدنی اینکه باید بدانید استاتام نیز در علاقه اش به ورزش هاي رزمی تنها نیست و گای ریچی نیز در گرایش هاي جوجیتسو و کاراته به ترتیب کمربند مشکی و قهوه اي دارد.

وقتی که از استاتام پرسیده شد که آیا هیچگاه این دو با هم مبارزه کرده اند یا نه گفت:” به یاد دارم وقتی که فیلمبرداری به اتمام رسید در یک سفر برای تبلیغ فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» بودیم که مجبور شدیم تمام مبلمان اتاق هتل را کنار بزنیم تا بتوانیم تا سرحد مرگ با هم مبارزه کنیم”.

۹- او نیز برخی از فیلم هایش را دوست ندارد

وقتی که از استاتام پرسیده شد که آیا تابحال شده یکی از فیلم هایش را گذشته از توزیع عمومی تماشا کند و با خود بگوید:” اوه، نه…”؟ پاسخ او بسیار صادقانه بود:” بله، فکر کنم این حرف ها را چند بار زده ام. بله”. وی گفته که فیلم هایي که به کارگردانی گای ریچی نقش بازی کرده و هم‌چنین فیلمهای «سرقت از بانک» «The Bank Job»، ترنسپورتر ۱ و ۲ و «کرانک» «Crank » از فیلمهای پرطرفدار او میباشند. در مورد بقیه با مزاح گفته هست:” و بقیه به درد نخور هسنند”.

گرچه او سپس این حرفش را تنها یک مزاح دانست و گفت:” منظورم این هست که شما فیلمهای زیادی بازی می‌کنید. همه ي وقت هدفتان یک چیز خاص هست و کوشش می‌کنید یک کار مفید انجام دهید”. سپس کارش را با کارهای اجزای داخل یک ساعت تشبیه کرده و می‌گوید:” یک فیلم مثل یک ساعت بسیار پیچیده هست.

چرخ دنده هاي بسیاری در یک ساعت وجود دارند. و برخی از این چرخ دنده ها اگر به سمت راست نچرخند، ساعت هیچ گاه زمان را به شما نخواهد گفت”.

۱۰- فیلمهای او تنها در ایالات متحده جمعاً ۱٫۵ میلیارد دلار فروش داشته اند

حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام
حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام

اگر چه فیلمهای استاتام با پیشباز نه عمده مناسب منتقدان روبرو شده اند اما تماشاگران و تهیه کنندگان فیلم از او ناراضی نبوده لند. روی هم رفته تمامی فیلمهای استاتام بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار در سینماهای ایالات متحده فروش داشته اند و در سطح جهانی نیز این مبلغ به ۵٫۱ میلیارد دلار رسیده هست.

بخش زیادی از این فروش مرهون همکاری او در فیلمهای جدید «سریع و خشن» هست اما با این وجود غیر از این فیلم ۷ فیلم دیگر او فروشی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار در سطح جهانی داشته اند. این موضوع تصادفی نیست و استاتام می‌داند که چگونه فیلم هایش را گزینه کند.

وی در این خصوص در گفت و گو اي با روزنامه ي گاردین گفته هست:” خب اگر حکایت شما در مورد یک پزشک افسرده باشد که همسر ناراضی اش دیگر نمی‌خواهد با او زندگی کند و مرا وارد این فیلم کنید بی تردید هیچ کسی پول خود را برای فرآوری چنین فیلمی هدر نمی‌دهد. اما اگر فیلم شما همان شخص را در حال تلاش برای رسیدن به ماشینش نشان دهد

که مستلزم درگیری با کسی و ضربه زدن به سر و پاهای او باشد برای آن ۲۰ میلیون دلار به شما میدهند. شما نمی‌توانید افراد را به علت تمایل به کسب درآمد سرزنش کنید”.حقایق جالب زندگی جیسون استاتهام