جاهای دیدنی قاره آفریقا ؛ طبیعت، حیات وحش و تاریخ

جاهای دیدنی قاره آفریقا ؛ طبیعت، حیات وحش و تاریخ

جاهای دیدنی قاره آفریقا ؛ طبیعت، حیات وحش و تاریخ

آفریقا قاره‌ای عظیم است و مقاصد گردشگری بی‌شماری را در دل خود جای داده که ارزش دیدن و گشت‌وگذار دارد. در سفر به آفریقا می‌توانید به دیدار مردم ماسایی مارا در کنیا بروید، به تماشای دشت‌های سرنگتی بنشینید یا در یک جزیره گرمسیری استراحت کنید. جاهای دیدنی قاره آفریقا تنوع و زیبایی شگفت‌انگیزی دارد و هیچ پایانی بر آنچه آنجا می‌توان دید، انجام داد و کاوش کرد وجود ندارد. اگر رؤیای سفر به این قاره را در سر می‌پرورانید، حتما طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید از جاهای دیدنی آفریقا که در ادامه معرفی می‌شود دیدن کنید.

۱- ایت بنهادو، مراکش

جاهای دیدنی قاره آفریقا
جاهای دیدنی قاره آفریقا

شهر حیرت‌انگیز ایت بنهادو (Ait Benhaddou) در حاشیه کوه‌های اطلس در مراکش قرار دارد.

این شهر که با نام «شهر خشت خام» هم شناخته می‌شود، توقفگاهی مستحکم و باستانی است که پناهگاهی برای مسافرانی بود که بین صحرای بزرگ آفریقا و شهر مراکش تردد می‌کردند. در سفر به شهر ایت بنهادو می‌توانید به بازدید از خانه‌های گلی بروید، گشتی در انبار غله باستانی (Granary) بزنید که در بالای تپه قرار دارد و حتی از آرامگاه بن حدو دیدن کنید.

در فصل بهار و تابستان هوا معمولا گرم و رطوبت بالاست؛ اما پاییز هوای معتدل‌تری دارد و چون تعطیل نیست، گردشگر کمتری را در شهر می‌بینید و در نتیجه، هتل‌ها و سایر خدمات گردشگری نیز ارزان‌ترند.

مسیر دسترسی: مراکش، شهر ایت بنهادو

۲- پارک ملی ایزالو، ماداگاسکار

جزیره ماداگاسکار کمی آن‌طرف‌تر از ساحل موزامبیک و در آب‌های اقیانوس هند قرار دارد. این جزیره جاذبه‌های زیادی دارد، ولی بدون شک پارک ملی ایزالو یکی از برترینِ آنهاست که در فهرست بهترین جاهای دیدنی آفریقا هم قرار دارد. در این پارک، شاهد طیف گسترده‌ای از انواع زمین‌ با ساختارهای متفاوت خواهید بود. برای مواجهه با دره‌های عظیم، واحه‌های سرسبز نخل و حتی ساختارهای بی‌نظیر ماسه‌سنگ آماده شوید. برای گشت‌وگذار در پارک ملی ایزالو بهتر است از راهنما کمک بگیرید. کمپینگ هم ممکن است تجربه فوق‌العاده‌ای در سفر به این پارک ملی باشد.

بهترین زمان بازدید از این پارک فصول خشک سال است؛ چون برخلاف فصول مرطوب که زمین لغزنده است، استفاده از مسیرهای پیاده‌روی آسان خواهد بود.

مسیر دسترسی: جنوب غرب ماداگاسکار


بیشتر بخوانید:

خطرناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا


۳- زنگبار یا زنزیبار، تانزانیا

مجمع‌الجزایر زنگبار (Zanzibar) در فاصله کمی از سواحل تانزانیا قرار دارد. این منطقه نیمه‌خودمختار است و مقصدی بی‌نظیر برای سفر در قاره آفریقا محسوب می‌شود. در شهرهای زنگبار شاهد ترکیب جذابی از معماری به سبک‌های عربی، خاورمیانه‌ای، موری و هندی خواهید بود. در این مجمع‌‌الجزایر، سواحل بسیار زیبایی وجود دارد که کیفیتشان در سطح جهانی است؛ علاوه بر این، زنگبار تاریخ پرفرازونشیبی دارد که به‌خوبی از میراث آن حفاظت شده است. حتما سری به پایتخت آن، استون تاون بزنید و از چندین موزه خارق‌العاده و قلعه قدیمیِ قرن‌هفدهمی دیدن کنید.

بهترین زمان برای بازدید از مجمع‌الجزایر زنگبار فصول خشک سال یعنی از ژوئیه تا سپتامبر است.

با این حال، در سایر ایام سال هم می‌توان به‌راحتی در این منطقه به گشت‌وگذار پرداخت، چون معمولا هوا آفتابی و دمای هوا مطبوع است.

مسیر دسترسی: شهر زنگبار، تانزانیا

۴- جنه، مالی

شهر جنه (Djenne) از نظر تاریخی و معماری جذاب‌ترین شهر مالی نامید. این شهر نقش مهمی در تجارت صحراگذر طلا ایفا می‌کرد و هنوز هم به‌لطف بازار هفتگی که ساکنان مناطق اطراف را به این شهر می‌کشاند، قطب منطقه‌ای محسوب می‌شود. شگفت‌انگیزترین جای دیدنی جنه مسجدجامع جنه است که بزرگ‌ترین بنای ساخته‌شده از خشت خام در جهان به شمار می‌رود؛ به همین دلیل، در میان برترین جاهای دیدنی قاره آفریقا جا خوش کرده است. قدمت این مسجد تاریخی به قرن ۱۳ هجری بازمی‌گردد. با این حال، ساخت آن به‌طور رسمی در سال ۱۹۰۷ به پایان رسید.

مسیر دسترسی: شهر جنه، مالی

۵- دریاچه مالاوی، مالاوی، تانزانیا و موزامبیک

دریاچه مالاوی یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های آبی قاره آفریقاست.

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، بخش اعظمی از این دریاچه در مرزهای مالاوی قرار دارد، اما تا کشور تانزانیا و موزامبیک هم کشیده شده است. اگر می‌خواهید دریاچه مالاوی را ببینید، یکی از بهترین راه‌ها بازدید از پارک ملی دریاچه مالاوی است که در انتهای جنوبی خود دریاچه قرار دارد. در طول کیلومترها مسیر پیاده‌روی و رهنوردی موجود در پارک، نقاطی وجود دارد که می‌توانید از آنجا چشم‌انداز بی‌نظیری از دریاچه را به تماشا بنشینید و عکس‌های فوق‌العاده زیبا بگیرید.

کمی درمورد مالاوی بیشتر بدانید: مالاوی علی‌رغم اینکه کشور کوچکی است، برای گردشگران جذابیت‌های زیادی دارد (دریاچه زیبا، حیات‌وحش متنوع و مردم محلی دوست‌داشتنی). در دریاچه مالاوی که سومین دریاچه بزرگ آفریقاست، گردشگران می‌توانند در ورزش‌های آبی مثل کایاک‌سواری و قایقرانی شرکت کنند، در ساحل شن سفید آفتاب بگیرند یا برای تماشای ماهی‌های رنگارنگ سیکلید زیر سطح دریاچه غواصی کنند. این کشور کوچک ۹ پارک ملی و ذخیره‌گاه حیات وحش هم دارد که گزینه‌ای عالی و خلوت برای سافاری محسوب می‌شود. برای تماشای حیات وحش بهتر است در فصل‌های خشک سال، یعنی از ماه آوریل تا نوامبر به مالاوی سفر کنید.

ماه نوامبر تا آوریل هوا در مالاوی بسیار گرم است؛ بنابراین بهتر است در فصل خشک سال یعنی از اوایل ماه مه تا اواخر اکتبر به این منطقه سفر کنید. در این موقع از سال در ساحل دریاچه مالاوی شاهد روزهای گرم، آفتابی و خشک هستیم و هوا برای تفریح عالی است.

مسیر دسترسی: پارک ملی دریاچه مالاوی، جنوب مالاوی

۶- پارک ملی اتوشا، نامیبیا

جاهای دیدنی آفریقا

پارک ملی اتوشا دومین منطقه حفاظت‌شده نگهداری از حیوانات بزرگ نامیبیاست. این پارک ملی در اطراف نمکزار اتوشا احداث شد، چون حیوانات بومی به این منطقه گرایش بیشتری دارند و در اطراف نمکزار زندگی می‌کنند. در نتیجه، پارک ملی اتوشا مکانی فوق‌العاده جذاب برای تماشای حیات وحش است. حتما دوربین دوچشمی با خود به همراه داشته باشید، چون با آن می‌توانید گورخر، غزال آفریقایی، زرافه، فیل و سایر حیواناتی را که اینجا زندگی می‌کنند ببینید. ۳ کمپ برای اسکان بازدیدکنندگان طراحی شده که به شما این امکان را می‌دهد که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز حیوانات را در زیستگاه طبیعی‌شان ببینید.

بین ماه‌های مه و دسامبر بهترین زمان برای بازدید از اتوشا است. از ژانویه تا مارس بارش زیاد است، اما می‌توان در این ایام هم از پارک دیدن کرد.

مسیر دسترسی: شمال غرب نامیبیا


بیشتر بخوانید:

گردشگری در ایران


۷- لالی‌بلا، اتیوپی

شهر لالی‌بلا (Lalibela) در اتیوپی شهری زیارتی شناخته می‌شود و یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی قاره آفریقا به شمار می‌رود. لالی‌بلا ۱۱ کلیسای صخره‌ای یکپارچه دارد که گشت‌وگذار در آنها بسیار سرگرم‌کننده است. بیشتر ساکنان این کشور مسیحی ارتدکس هستند و اکثر کلیساها در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی ساخته شده‌اند. اگر فرصتتان محدود است و فقط می‌توانید از یکی از این کلیساها دیدن کنید، بهتر است به بازدید Bet Giyorgis بروید که به‌شکل صلیب ساخته شده و تماما از سنگ تراشیده شده است.

مسیر دسترسی: شهر لالی‌بلا، منطقه لاستا آمهارا، اتیوپی

۸- پارک ملی ویرونگا، جمهوری دموکراتیک کنگو

پارک ملی ویرونگا (Virunga National Park) در نزدیکی مرز شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو و در فاصله چنددقیقه‌ایِ اوگاندا قرار دارد. ویرونگا را در سال ۱۹۲۵ پادشاه آلبرت بلژیکی تأسیس کرد و اولین پارک ملی آفریقا بود. در گذشته، شکارِ غیرقانونی حیوانات مشکل جدی این پارک بود، اما امروزه به مقصدی در حال رشد برای گردشگران تبدیل شده است. پارک ملی ویرونگا به‌خاطر گوریل‌های کوهی‌اش شهرت دارد، اما شامپانزه‌های تونگو هم اینجا زندگی می‌کنند. حتی می‌توانید به قله کوه آتش‌فشانی نیراگونگو نیز صعود کنید تا بزرگ‌ترین دریاچه گدازۀ جهان را نیز ببینید.

با وجود بارش گاه‌وبیگاه باران، ویرونگا مقصدی برای تمام فصول محسوب می‌شود. از جولای تا سپتامبر خشک‌ترین زمان سال است و مانند اکثر کشورهای صحرایی آفریقا، می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد.

مسیر دسترسی: استان کینساشا، جمهوری دموکراتیک کنگو

۹- تنگه فیش ریور، نامیبیا

تنگه شگفت‌انگیز فیش ریور (Fish River Canyon) در جنوب نامیبیا یکی از بزرگ‌ترین دره‌های جهان است. اینجا صحنه‌هایی تماشایی و چشمگیر را شاهد خواهید بود. تنگه فیش ریور به‌عنوان یکی از عجایب طبیعی این قاره، از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی آفریقا محسوب می‌شود. اگر به ماجراجویی علاقه دارید، می‌توانید در امتداد مسیر تنگه فیش ریور حرکت کنید یا اینکه با پرواز بر فراز آن، به تماشای صخره‌های رنگارنگ تنگه بنشینید که رنگشان در تضاد با آب آبی رودخانه است.

در تمامی ایام سال می‌توان به تنگه فیش ریور سفر کرد، اما از ماه مه تا اکتبر (فصل خشک سال) زمانی ایدئال برای سفر است. از نوامبر تا ماه مارس بارش باران بسیار شدید است و از دسامبر تا فوریه گرمای هوا تحمل‌ناپذیر می‌شود.

مسیر دسترسی: منطقه کاراس، جنوب نامیبیا

۱۰- مرزوگا، مراکش

مرزوگا (Merzouga) روستای کوچکی است، اما گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روستا در صحرای بزرگ آفریقا قرار دارد و تپه‌های شنی به‌نام Erg Chebbi اطراف آن را احاطه کرده است. بیشتر جمعیت مرزوگا را بربرها تشکیل می‌دهند؛ گروهی که سنتشان کوچ‌نشینی است. اگر به این روستا سفر کردید، سوار شتر شوید و به‌سمت تپه‌های شنی بروید و از نزدیک سبک زندگی بربرها را مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید در فصل بهار به تماشای پرنده‌ها در زیستگاه طبیعی‌شان بنشینید. در این زمان از سال، طیف گوناگونی از پرندگان از این منطقه مهاجرت می‌کنند.

فصل بهار از ماه مارس تا مه زمانی مناسب از نظر آب‌وهوا برای سفر به مرزوگا است. اگر دوست دارید در هوای پاییزی سفر کنید، می‌توانید مرزوگا را به‌عنوان مقصدتان انتخاب کنید. در این بازه زمانی، هوا زیاد گرم نیست و می‌توانید از هوای مطبوع در کویر لذت ببرید.

مسیر دسترسی: صحرای آفریقا، مراکش

۱۱- پراسلین، سیشل

پراسلین (Praslin) دومین جزیره گرمسیری بزرگ سیشل است که در قلب اقیانوس هند قرار دارد. در این جزیره چند اقامتگاه تفریحی لوکس ساخته شده، اما دو جاذبه اصلی پراسلین ساحل آنسه لازیو (Anse Lazio) و همچنین ذخیره‌گاه طبیعی Vallée de Mai است. آنسه لازیو ساحلی زیبا با آب زلال و موقعیت‌های فوق‌العاده برای غواصی سطحی (اسنورکلینگ) محسوب می‌شود. ذخیره‌گاه طبیعی Vallée de Mai متشکل از جنگل نخل محافظت‌شده‌ است و خزندگان و پرندگان بی‌شماری از جمله پرندۀ کمیاب طوطی سیاه سیشل در آن زندگی می‌کنند.

از ماه دسامبر تا فوریه هوا در جزیره پراسلین بسیار مطبوع است و گردشگران می‌توانند از هوای گرم آن لذت ببرند.

مسیر دسترسی: جزیره پراسلین، سیشل


بیشتر بخوانید:

عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دنیا که شاید باور نکنید وجود دارند



۱۲- دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا

دلتای اوکاوانگو (Okavango Delta) جایی است که رود اوکاوانگو به آبگیر کالاهاری می‌رسد. دیدن این دلتا تجربه فوق‌العاده‌ای است، چون همواره اطراف منبع آب پر است از حیوانات وحشی که در این منطقه زندگی می‌کنند. دلتای اوکاوانگو برای سافاری بسیار مناسب است. اینجا همچنین می‌توانید از تماشای مناظر بی‌مانند لذت ببرید. تمامی این عوامل سبب شده است که این دلتا به یکی از برترین جاهای دیدنی آفریقا تبدیل شود. یکی از بهترین راه‌ها برای گشت‌وگذار در دلتای اوکاوانگو شرکت در تورهای هوایی با هواپیما است که به شما این امکان را می‌دهد که رود پرپیچ‌وخم اوکاوانگو و برخی حیوانات بزرگ وحشی را از آن بالا ببینید.

ماه‌های سپتامبر و اکتبر، که گرم و خشک است، زمانی مناسبی برای سفر به دلتای اوکاوانگو محسوب می‌شود؛ چون حیوانات تشنه دور آب حلقه می‌زنند تا خود را سیراب کنند. از ماه نوامبر تا آوریل هم که فصل پربارش است، دلتای اوکاوانگو مقصدی عالی برای تماشای پرندگان به شمار می‌رود.

مسیر دسترسی: صحرای کالاهاری، شمال بوتسوانا

۱۳- پارک ملی بلک ریور جورج، موریس

یکی دیگر از جزایر خیره‌کننده اقیانوس هند که فاصله کمی از سواحل شرقی آفریقا دارد جزیره موریس است. موریس به‌خاطر سواحل و آب‌وهوای گرمسیری و پارک ملی باشکوه بلک ریور جورج (Black River Gorges National Park) شناخته می‌شود. این پارک نسبتا جدید است و در سال ۱۹۹۴ به‌منظور حفاظت از زیبایی‌های طبیعی جزیره تأسیس شده است. در بازدید از پارک ملی بلک ریور جور می‌توانید در مسیرهای مشخص رهنوردی کنید و از تماشای حیات وحش بومی و آبشارهای زیبا لذت ببرید.

منتها زیبایی‌های موریس فقط به این پارک ملی محدود نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی قاره آفریقا در این جزیره تفرجگاه‌های لوکس آن است. با این حال، معماری استعماری فرانسوی، مردم محلی با رفتار دوستانه و چای‌های خوش‌عطر و خوشمزه گردشگران را به این کشور در نزدیکی ماداگاسکار می‌کشاند. پس از گشت‌وگذار و آفتاب‌گرفتن، به یکی از بهترین رستوران‌های جزیره بروید و از طعم غذاهای دریایی آن بچشید.

مسیر دسترسی: جاده Plaine Champagne، موریس

۱۴- کوه کلیمانجارو در تانزانیا

کوه کلیمانجارو ( kilimanjaro ) یکی از مشهور ترین جاهای قاره آفریقا است که در شمالی‌ترین نقطه تانزانیا و در نزدیکی مرز کنیا قرار دارد.

قله کلیمانجارو بلندترین قله آفریقا و بلندترین کوه مستقل جهان است که هر گردشگری آرزوی صعود به چنین قله باشکوهی را دارد. البته صعود به این قله کار هرکسی نیست، اما برای گردشگران عادی روش‌های مختلفی برای گشت‌وگذار در منطقه وجود دارد. در کوهپایه، مسیرهای کوتاه‌تر و راحت‌تر با آبشارهای زیبا و مناظر شگفت‌انگیز وجود دارد.

به‌طور کلی، توصیه می‌کنیم برای صعود به کلیمانجارو گرم‌ترین و خشک‌ترین ماه‌های سال را انتخاب کنید، یعنی از ماه دسامبر تا اواسط مارس و از اواسط ژوئن تا اواخر اکتبر؛ اما باید بدانید در این زمان از سال کلیمانجارو پر از گردشگر و کوهنورد است.

مسیر دسترسی: پارک ملی کلیمانجارو، شمال شرق تانزانیا

۱۵-  پارک ملی نفوذناپذیر بویندی در اوگاندا

اگر به دیدن حیات وحش نادر علاقه دارید، پارک ملی نفوذناپذیر بویندی (Bwindi Impenetrable National Park) در اوگاندا همان جایی است که باید در برنامه سفرتان به آفریقا قرار دهید.

با مجوز اداره حیات وحش اوگاندا می‌توانید دل به مسیر طبیعت گردی بزنید که از روستای بوهوما تا نیکورینگو کشیده شده است یا در دریاچه‌های زیبای منطقه، کایاک‌سواری کنید. با این حال، اصلی‌ترین جاذبه بویندی گوریل‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. جنگل بویندی یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای گوریل‌های کوهی در زیستگاه طبیعی‌شان است.

بویندی در تمام طول سال برای تماشای حیات وحش و سافاری ماجراجویانه باز است. با این حال، بهترین زمان سال برای سفر به این پارک ملی از ماه ژوئن تا اوت و از دسامبر تا فوریه است. در این مدت باران کمتری می‌بارد و مسیرهای جنگلی صعب‌العبور و لغزنده نیست.

مسیر دسترسی: بوهوما کیما، اوگاندا


بیشتر بخوانید:

چرا گردشگری کشور مراکش ؟


۱۶- پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی

پارک ملی کروگر (Kruger National Park) یکی از بهترین پارک‌های شناخته‌شده آفریقای جنوبی به شمار می‌رود و به‌افتخار رئیس‌جمهوری سابق این کشور، پائول کروگر، نام‌گذاری شده است.

این پارک ۳ هدف اصلی دارد: حفاظت، آموزش و گردشگری. شما می‌توانید با گرفتن مجوز، با ماشین خودتان به گشت‌وگذار در این پارک بپردازید؛ اما اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند به تورهایی که راهنما دارند یا تورهای سافاری بپیوندند.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی قاره آفریقا پارک ملی کروگر رودخانه کروکودیل ریور، روستای عصر آهنی معروف به ماسورینی (Masorini) و وجود حیوانات وحشی است (شیر، گاومیش آفریقایی، کرگدن، فیل آفریقایی و پلنگ). اکثر بازدیدکنندگان به پارک ملی کروگر می‌آیند تا از حیات وحش منطقه دیدن کنند.

بدون شک فصل خشک زمستان از ماه مه تا اکتبر بهترین زمان سفر به کروگر برای تماشای حیوانات و سافاری است.

مسیر دسترسی: بخش شرقی استان‌های Limpopo و Mpumalanga، آفریقای جنوبی

۱۷- شهر مراکش در مراکش

شهر مراکش (Marrakech)، پس از رباط و کازابلانکا، سومین شهر بزرگ مراکش است. این شهر با تاریخ باستانی و معماری شگفت‌انگیز، محبوب‌ترین مقصد گردشگری مراکش و یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی آفریقا به شمار می‌رود. منطقه تاریخی شهر مراکش با نام «مدینه» شناخته می‌شود و میدان اصلی آن (Djemaa El-Fna) جای بسیار پرازدحامی است و می‌توانید معرکه‌گیران با مارهایشان و بندبازها را هم آنجا ببینید (این صحنه شما را یاد کارتون سندباد نمی‌اندازد؟) در این میدان مغازه‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توانید برای عزیزانتان سوغاتی بخرید. بعد از خرید، به یکی از حمام‌های محلی بروید تا خستگی گشت‌وگذار از تنتان دربرود.

بهترین زمان سفر به مراکش از ماه مارس تا مه و بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر است. در این زمان از سال، هوا مطبوع و قیمت هتل‌ها بسیار ارزان است.

مسیر دسترسی: شهر مراکش، مراکش

۱۸- اقصر (لوکسور) در مصر

رود نیل شهر باستانی اقصر (Luxor) در مصر را به دو نیم تقسیم کرده است. معبد اقصر و همچنین موزه‌های بی‌نظیری مثل موزه اقصر و موزه مومیایی در کرانه شرقی قرار دارند. در آن‌سوی رود نیل در کرانه باختری، می‌توانید برای ماجراجویی به دره پادشاهان و دره کوئینز بروید. دره پادشاهان یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی قاره آفریقا محسوب می‌شود، چون مدفن بسیاری از پادشاهان مصر باستان است.

بهترین زمان سفر به اقصر از مارس تا آوریل و بین ماه اکتبر و نوامبر است. در این ماه‌ها هوا برای گشت‌وگذار بسیار مساعد، تعداد گردشگران کم و هزینه هتل‌ها کم است.

مسیر دسترسی: شهر اقصر، استان اقصر، مصر

۱۹- منطقه حفاظت‌شده انگورونگورو در تانزانیا

منطقه محافظت‌شده انگورونگورو (Ngorongoro Conservation Area) یکی از چندین جاهای دیدنی قاره آفریقا در تانزانیا است.

نام این منطقه از اسم یک دهانه آتش‌فشانی در مرکز منطقه محافظت‌شده گرفته شده است. علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی می‌توانند این منطقه محافظت‌شده را به‌عنوان مقصدشان در سفر به قاره آفریقا انتخاب کنند.

مناظر این منطقه از نوامبر تا مه، که بارانی و مرطوب محسوب می‌شود، سرسبز و دیدنی است.

مسیر دسترسی= منطقه حفاظت‌شده انگورونگورو، شهر آروشا در تانزانیا

۲۰- کیپ تاون در آفریقای جنوبی

کیپ تاون در پایتخت آفریقای جنوبی، شهری تاریخی و سرزنده است که به‌دلیل قرارگیری در دماغه گود هوپ (دماغه امید نیک) این اسم را برایش انتخاب کرده‌اند. برای اینکه با تاریخ کیپ تاون آشنا شوید، بهتر است گشتی در جاهای دیدنی آن بزنید، مثل خانه‌های رنگارنگ در محله بوکاپ و جزیره روبن (جایی که قبلا زندانی‌های سیاسی از جمله نلسون ماندلا زندانی بودند). یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی قاره آفریقا در کیپ تاون کوه تیبل است که با صعود به این کوه می‌توانید مناظر خیره‌کننده‌ای از دماغه گود هوپ و همچنین خود شهر را تماشا کنید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، به قله کوه صعود کنید، در غیر این صورت می‌توانید سوار تله‌کابین شوید.

هوای کیپ تاون از اکتبر تا آوریل معتدل، گرم و خشک است. بیشترین دمای هوا را در دسامبر و فوریه تجربه می‌کنید که فرصتی مناسب برای سفرهای ساحلی است.

مسیر دسترسی: شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی

۲۱- ذخیره‌گاه ملی ماسایی مارا در کنیا

در آفریقا قوم های مختلف زندگی می‌کنند، اما تعداد کمی از آنها به جذابیت قوم ماسای هستند.

این گروه در ذخیره‌گاه ملی ماسایی مارا (Masai Mara National Reserve) در جنوب کنیا زندگی می‌کنند. هرساله هزاران گردشگر برای تماشای مناظر طبیعی و حیات وحش به این منطقه می‌آیند. علاوه بر اینکه شانس دیدن حیواناتی مثل کرگدن و شیر را زیستگاه طبیعی‌شان را دارید، می‌توانید به یکی از دهکده‌های محلی بروید تا با فرهنگ، غذاها، آداب‌ورسوم و لباس‌های این قوم از نزدیک آشنا شوید.

در تمام طول سال می‌توانید برای تماشای حیوانات وحشی به ماسایی مارا بروید. با این حال، کسانی که به‌دنبال فرصتی برای تماشای مهاجرت کل یالدار هستند، باید از ماه ژوئیه تا اکتبر به این منطقه سفر کنند.

مسیر دسترسی: جاده Ngiro-are در کنیا


بیشتر بخوانید:

بام تهران کجاست؟


۲۲- آبشار ویکتوریا در زامبیا و زیمباوه

آبشار ویکتوریا (Victoria Falls) درست در مرز بین زامبیا و زیمباوه و روی رودخانه زامبزی واقع شده است. در زیمباوه، این آبشار و همچنین شهر اطراف آن را با نام آبشار ویکتوریا می‌شناسند. در آن‌سوی مرز در زامبیا، این آبشار Mosi-oa-Tunya نامیده می‌شود. زیبایی آبشار ویکتوریا از ماه دسامبر تا مارس چند برابر می‌شود، چون فصل بارش است و در سایر ایام سال جلوه کمتری دارد. در حین کانوسواری یا رفتینگ در نزدیکی آبشار، می‌توانید از مناظر زیبای طبیعی نیز لذت ببرید یا در کشتی‌ کروز، غروب رمانتیکی را به نظاره بنشینید.

بهترین زمان سال برای بازدید از آبشار دیدنی ویکتوریا از ماه فوریه تا مه است، درست بعد از پایان بارش‌های تابستانی. در این مدت شاهد بیشترین حجم آب آبشار هستیم.

مسیر دسترسی: جاده Mosi-o-tunya، لیوینگ استون، زامبیا

۲۳- پارک ملی سرنگتی د تانزانیا

پارک ملی سرنگتی (Serengeti National Park)، واقع در شمال شرق تانزانیا، یکی از خیره‌کننده‌ترین مناطق حفاظت‌شده آفریقاست.

«سرنگتی» به‌معنی دشت‌های بی‌انتهاست و این دقیقا همان چیزی است که در این پارک مشاهده خواهید کرد. بیش از ۱ میلیون کل یالدار و بیش از ۲۰۰ هزار گورخر هرساله از میان این دشت‌ها مهاجرت می‌کنند. هنگام بازدید از پارک ملی سرنگتی می‌توانید حیات وحش آن مثل چیتا، پلنگ، زرافه، گاو وحشی، آهوی کوهی و… را هم ببینید. اگر سفر هیجان‌انگیزتری می‌خواهید، می‌توانید سوار بر بالن یا با شرکت در تورهای سافاری، یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی قاره آفریقا را وجب‌به‌وجب بگردید.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی سرنگتی از ژانویه تا فوریه یا از ژوئن تا سپتامبر است.

مسیر دسترسی: منطقه سرنگتی، تانزانیا

۲۴- هرم جیزه در مصر

اگر همیشه آرزوی دیدن اهرام مصر را داشته‌اید، حتما هرم جیزه را مقصد بعدی سفرتان قرار دهید.

جیزه دروازه ورود به شاخص‌ترین سازه‌های مصر است و در فاصله بسیار نزدیکی از شهر قاهره قرار دارد. در سفر به این منطقه می‌توانید وارد هرم بزرگ خوفو شوید که اکنون آخرین سازه باقی‌مانده از عجایب هفتگانه باستان در دنیاست. مجسمه ابوالهول، چند هرم کوچک و تعدادی موزه از سایر جاذبه‌های جیزه است که به توضیح نقش این اهرام و اهمیت آن‌ها در تاریخ مصر کمک می‌کند.

اگر نگرانی اصلی شما آب‌وهواست، بهترین زمان سفر به مصر پاییز، زمستان یا اوایل بهار است که هوا خنک‌تر است. اگر ازدحام جمعیت اذیتتان می‌کند، بهتر است در ماه دسامبر و ژانویه که های‌سیزن (فصل شلوغی) است، از سفر به مصر و هرم جیزه خودداری کنید.

مسیر دسترسی: الهرم، استان جیزه، مصر

۲۵- قاهره در مصر

گرمای صحرا، خیابان‌های شلوغ و پرسروصدا و وسعت بزرگ قاهره حتی سازگارترین گردشگران را نیز با شوک فرهنگیِ جدی مواجه می‌کند.

ازدحام فروشندگان خیابانی، بوی احشام و سبک زندگیِ به‌ظاهر آشفته ممکن است خوشایندتان نباشد؛ اما صبور باشید. یک فنجان چای بنوشید و در خیابان‌های باستانی شهر پرسه بزنید و برای تماشای غروب آفتاب به کنار رود بزرگ نیل بروید. طولی نمی‌کشد که گنجینه‌های شهر خود را برایتان نمایان خواهند ساخت.

اکثر گردشگران برای دیدن عجایب جهان باستان و به‌دنبال کشف رد پایی از فراعنه به پایتخت مصر می‌روند. قاهره دو چهره دارد: از طرفی، ساکنان شهر تاریخشان را پذیرفته‌اند و از پیشرفت خود خوش‌حال‌اند و از طرف دیگر، اهرام باستانی جیزه، دهشور و سقاره در جنگ با بارهای زَمالِک و محله‌های هلیوپلیس هستند تا بتوانند در این رقابت توجه گردشگران را به خود جلب کنند. تاکسی‌ها با بوق‌های مکرر می‌خواهند در خیابان‌های باریک گوی سبقت را از الاغ‌هایی که عرعر می‌کنند بربایند. از یک سو، صدای اذان به گوش می‌رسد که مسلمانان را به نماز فرامی‌خواند و از سوی دیگر، صدای بلند موسیقی لانژ منطقه را فرا گرفته است. «هم‌زیستی تفاوت‌ها» اصطلاحی است که قاهره را توصیف می‌کند.

بهترین زمان سفر به قاهره از ماه مارس تا آوریل و از اکتبر تا نوامبر است که هوا مطبوع، جمعیت گردشگران کم است. هزینه هتل‌ها در اکثر روزهای هفته پایین است.

مسیر دسترسی: قاهره، استان قاهره، مصر




ماه اکتبر و مارس بهترین زمان سفر به لالی‌بلا از جهت آب‌وهواست.

اکتبر، نوامبر، دسامبر و ژانویه، که فصول خشک سال محسوب می‌شود، بهترین زمان سفر به مالی است.