توسعه فردی!۱۰ سوال که لازم است ازخود بپرسید

اگر میخواهید در آینده ثروتمند شوید، یک راه ایده‌ئال و عالی برایتان وجود دارد: سرمایه گذاری رو توانایی‌های خودتان، سرمایه گذاری روی توانایی های شخصی همان چیزی است که به آن توسعه فردی میگویند. توسعه فردی راهی است برای ارزیابی مهارت ها و توانایی های شخصی .

اگر بتوانید اهدافی برای خود داشته باشید و توانایی هایتان را در جهت رسیدن به آنها تقویت کنید، در مسیر درستی از توسعه فردی قرار خواهید گرفت. زمانی که قویی میشوید و به ویترین توانایی هایتان اضافه میکنید صاحب گنجی میشوید که با تورم و رکود اقتصادی از بین نمیرود. بله! مهارت های شخصی و توانایی های مختلف فردی از شما انسانی مستقل و قویی خواهند ساخت. توسعه فردی چیزی مانند افزایش اعتماد به نفس یا یادگیری مهارت های شغلی است. به کمک توسعه خود میتوانید تصمیمات بهتری بگیرید و آزاد تر و شادتر زندگی کنید. سفر توسعه فردی با پرسیدن چند سوال شروع میشود. چه سوالاتی؟ در ادامه با آنها آشنا میشوید.

۱- کجا مفید هستم و کاری برای دیگران از دستم بر می آید؟

دقت کرده اید که درخواست کمک از دیگران الهام بخشمان برای کمک کردن به فردی دیگر میشود؟ یعنی زمانی که کسی کمکمان میکند، میل به کمک کردن به دیگری هم در ما رشد میکند.

یاری رسانی از جمله اقداماتی است که در مسیر توسعه فردی به آن نیاز داریم. همیشه باید از خود بپرسیم که در چه زمینه هایی میتوانیم به دیگران کمک میکنیم، در آن حیطه به رشد و مهارت بیشتری هم میرسیم. پس اهمیت یاری و کمک به دیگران در جهت توسعه فردی را دست کم نگیرید.

۲-ارزش های مهم زندگی من چه چیزهایی هستند؟

ارزش های شخصی شامل قوانینی میشوند که به ما در راه تصمیم گیری های مهم و حساس کمک میکنند. زمانی که تصمیم ها و اقدامهایمان بر اساس ارزشهایمان پیش میروند،احساس رضایت میکنیم. پس اگر بنای توسعه فردی داریم باید ارزشهایمان را به دقت مشخص و مسیر حرکت خود را مبتنی بر این ارزش ها تعیین کنیم.

۳-حاضرم برای رسیدن به چه چیزی سختی بکشم؟

نابرده رنج گنج میسر نمیشود. هر چیز خوبی در زندگی نتیجه تلاش و تمرکز است. گاهی مسیری دشوار پیش رویمان است و دردها و چالش هایی هم به تحمیل میشود.اما برای توسعه فردی باید به راهمان ادامه بدهیم. اگر بدانیم که قرار است برای رسیدن به چه چیزی سختی بکشیم،دردهای مسیر رشد را ساده تر تحمل و از آنها عبور خواهیم کرد.

۴-با توجه به برنامه های فعلی‌ام، چند سال آینده در کجا به سر میبرم؟

اگر میخواهیم برآورد و چشم اندازی درباره آینده مثلا ۵ سال بعدی داشته باشیم، باید ببینیم در حال حاضر چه میکنیم و برنامه های روزانه مان و روند زندگیمان چیست. برنامه های روزانه و ابعاد خرد زندگیمان در زمان حال، اثرات بسیار بزرگی روز آینده مان دارند. آیا مسیر فعلیمان ما را به خواسته هایمان میرساند که برای آینده مان در نظر داریم؟

۵-تقسیم زمان در بخش های مختلف توسعه فردی باید چگونه باشد؟

دقت کرده اید بیشترمان زمان را صرف کارهایی میکنیم که اهمیتشان زیاد نیست؟ اگر بخواهیم بهتر و دقیق تر بگوییم، منظور این است که اولویت بندی درستی در زندگی نداریم. بهره وری واقعی یعنی انجام دادن کارهای مهم و درست. پس اگر قصد توسعه فردی در جان و وجودمان نقش بسته، باید یاد بگیریم که اولویت بندی های درستی را پیش بگیریم.

توسعه فردی

۶-آیا مغزمان خودش را به آن راه میاندازد؟

باورتان میشود در زندکی میتوانیم از ذهن ناخودآگاهمان هم گول بخوریم؟ ماجرا از چه قرار است؟ واقعیت این است که ما میتوانی دروغ را باور کنیم و خودمان را برای پذیرش حقیقت به آن راه بزنیم. مثلا فرار کردن از برخی حقایق از جمله کارهایی است که ذهنمان انجام میدهد. حتی گاهی سعی داریم دروغ هایی را به خود بگوییم و باورشان کنیم. یکی از کارهای مهمی که در مسیر توسعه فردی باید انجام داد این است که با خودمان روراست باشیم.

۷-اگر پول در زندگی مطرح نبود چه میکردم؟

ساده از این پرسش نگذرید. پرسش بیسیار زیبا و جالبی است. بیشتر ما دايم در حال کاریم و میخواهیم پول دریباریم و معتقدیم نبود پول بزرگترین مانع رسیدنمان به سمت زندگی رویایی است. محض اطلاع بگویم این دیدگاه از اساس اشتباه است.چرا؟ چون اگر در کلی پول در بساط نداریم، دست کم برای بخشی از آرزوهایمان که میتوانیم هزینه کنیم! اما آیا قدمی برمیداریم؟ واقعیت این است که ما دقیقا نمیدانیم آن زندگی رویایی چیست که به بهانه نبود پول از ما دور و دورتر میشود.

۸-هدف من در زندگی چیست؟

این پرسش هم بسیار عمیق و کلی است. اجازه دهید که داستان را کمی ساده تر کنیم: باید بدانیم وقتی که عمرمان تمام میشود، دوست داریم ما را با چه چیزی بخاطر بیاورند؟ پاسخ به این پرسش باعث میشود نگاهی به اهداف و برنامه های خود و تغیری در روند هدف گذلریمان بدهیم. تغیری که زندگی خودمان، اطرافیانمان و جامعه‌مان را تحت تاثیر قرار میدهد. هدفمندی زندگی مان را مطابق سلیقه و آرزوهایمان پیش میبرد.

۹-آیا آماده تغیرکردن هستم؟

توسعه فردی نیازمند تغیر است. البته گاهی تغیر کردن آسان نیست و در مقابل آن مقاومت میکنیم. هرقدر این تغیر بزرگ باشد،‌مقاومت نسبت به آن هم قویی تر میشود. اگر بنای توسعه شخصی داریم، باید حتما نسبت به تغیر منعطف شویم. پس لازم است ببینیم آماده تغیر هستیم یا خیر.

۱۰-جنبه های مثبت زندگی اکنون من چیست؟

زمانی که در مسیر توسعه فردی قدم برمیداریم،‌دیگر لازم نیست تغیرات زیادی را از سر بگذرانیم. اصلا بعضی از چیز ها را باید در زندگی حفظ کنیم تا برند خاص خودمان را داشته باشیم. باید جنبه های مثبت زندگی و شخصیتمان را شناسایی کنیم و از دستشان ندهیم.


بیشتر بخوانید:

چگونه میتوان در ایجاد آرامش به نوجوان ها کمک کرد؟