ترفندهایی برای حفظ انگیزه

اینبار مقاله ما در مورد حفظ انگیزه در حین انجام کار یا هدفمان است . ممکن است ما کاری را با انگیره زیاد شروع  کنیم  اما بر اثر اتفاقات غیرمنتظره بین کارمان فاصله بیافتد و حالا برای ادامه دادن نیاز به انرژی برای شروع دوباره کار یا برنامه‌مان داریم.

در چنین مواقعی اگر بتوانیم انگیزه را در خود ایجاد کنیم و دوباره جرقه شروع را بزنیم به هدفمان میرسیم وگرنه دست از هدف خود برمیداریم. و از آنجا که اتفاقات جدید و غیر منتظره همیشه در زندگی ما اتفاق می افتد. اگر با روش های ایجاد و حفظ انگیزه در حین انجام کار آشنا نباشیم بسیاری از اهداف و کارهای ما محکوم به شکست هستند.

راه های حفظ انگیزه در حین انجام کار

آسان نیست که هر روز با انگیزه باشیم. آنچه در اینجا به ما کمک می کند راه ها و ترفندهایی برای انگیزه دادن به خودمان در طول مسیر حرکت به سمت هدفمان است. همیشه در راه رسیدن به هدفهایمان مسائلی پیش می آید که موجب تضعیف انگیزه‎مان می شود. در اینجا ذکر می کنیم چگونه می توانید مانع توقف کار بشوید و به هدف خود برسید.

۱- با مقدار کمتر از توانتان شروع کنید

وقتی برنامه‎ای را شروع می کنیم، در ابتدا شور و شوق فراوان داریم و فکر می کنیم می توانیم هرکاری را انجام دهیم . اما بعد از گذشت مدتی می بینیم که محدودیت ها و موانعی وجود دارد که ازپس انجام برنامه زیاد و فشرده خود برنمیایم. در نتیجه شور و شوقمان برای ادامه کار به افول میرود. بنابراین برای حفظ انگیزه در حین انجام کار و برنامه خود سعی کنید با مقدار کم شروع کنید و به مرور آن را زیاد کنید.

انگیزه
کمتر از توانتان

برای اینکه این موضوع را بهتر توضیح دهم از یک مثال استفاده میکنم:

من میخواهم ورزش کردن را شروع کنم و می بینم می توانم روزی یک ساعت ورزش کنم. اما بجای اینکه با روزی یک ساعت شروع کنم با روزی ۱۵ دقیقه شروع  میکنم. و میدونم که بیشتر از این میتونم ورزش کنم اما اجازه اینکار را به خودم نمی دهم. در عوض هر هفته پنج دقیقه به زمان ورزش کردن خودم اضافه میکنم. اینگونه انرژیم را حفظ میکنم و تا وقتی کاملاً به برنامه ورزش کردن عادت کنم اگر اتفاق خاصی افتاد چون این میزان ورزش از حد توانایی من کمتر است پس راحت تر از پس این تغییرات برمی آیم و برنامه خودم را انجام میدم.

با روش بالا درست است با کم شروع کردم اما ادامه دار و همیشه به برنامه و هدفم پایبند می مانم و انگیزه خودم را از دست نمی دهم.

۲- فقط شروع کنید

گاهی اوقات حال انجام هیچ کاری را ندارید. اما من یک پیشنهاد برات دارم. بجای اینکه به تمام کارهایی فک کنی که حوصله انجام آنها را نداری و فک کنی که چقدر انجام آنها سخت است؛ فقط کافی است شروع کنید.

من از ظرف شستن متنفرم ولی همیشه وقتی میخوام از زیر ظرف شستن در برم به خودم میگم فقط آنها داخل ظرف شویی جمع میکنم. و بعد از آن به طور طبیعی شروع به شستن همه آنها میکنم.

وقتی به انجام کاری فکر می‌کنید احساس سخت بودن و خستگی میکنی اما آن کار هرگز به سختی که فکر می‌کنید نیست.

۳- افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

انگیزه
افکار مثبت

یکی از مهم ترین مهارت ها برای ایجاد و حفظ انگیزه در حین انجام کار و اهدافتان این است که افکارتان را بدست بگیرید و اجازه وررود افکار منفی را ندهید. و بجای آن افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. افکار منفی مانند ” خیلی سخت است و من نمی توانم”  را جایگزین ” من می توانم اگر بقیه توانسته‌اند پس من هم می توانم” کنید.

۴- به نتیجه و فواید کار خود فکر کنید

فکر کردن به مشکلات و سختی ها برای انجام کارها، خسته کننده است و ما را از رسیدن به هدفمان باز می دارد و انگیزه ما را می گیرد.

فکر کردن به اینکه زود بیدار شدن چقدر سخت است برای ما آزار دهنده و خسته کننده است. بجای آن می توان فکر کرد که اگر صبح زود بیدار شوید چه چیز عایدتان می شود. بجای اینکه فکر کنید صبح زود بیدار شدن چقدر سخت است به این فکر کنید که اگر صبح زود بیدار شوید چه احساس خوبی خواهید داشت و به تمام برنامه هایتان می رسید.

فکر کردن به نتیجه و فواید کارها انگیزه و انرژی لازم برای ادامه کار را به شما می دهد.

۵- هیجان خود را بازیابی کنید

به این فکر کنید چرا برای رسیدن به هدفتان شورو شوق داشتید و برای چه چیزی می خواستید به هدفتان برسید. سعی کنید دوباره هیجان خود را تجدید کنید و دوباره تمرکز کنید و انرژی بگیرید.

۶- یک همراه یا دوست هم فکر پیدا کنید

انگیزه
همراه و دوست

وقتی کاری را به تنهایی شروع می کنید با انگیزه باقی ماندن سخت است. اما اگر شخصی را با اهداف مشابه خود (برای دویدن، رژیم گرفتن و …) پیدا کردید، از او بخواهید تا در کنار هم و با کمک یکدیگر به اهداف خود برسید.

همراهی با افراد دیگر باعث می شود به یکدیگر دلگرمی بدهید و همدیگر را تشویق کنید. حتی می توانید در یک باشگاه، کلاس یا محل هایی برای تبادل نظر آنلاین ثبت نام کنید.

۷- مطالعه کنید

در مورد هدفتان مطالعه کنید و داستان دلگرم کننده زندگی افراد مشابه خودتان را بخوانید و پیج یا وبلاگ آن ها را دنبال کنید. خواندن داستان موفقیت آدم های مشابه خودتان به شما برای حفظ انگیزه در حین انجام کار کمک زیادی می کند.

در مورد هدفتان و راه هایی که در پیش رو دارید، بخوانید تا انگیزه و تمرکز لازم را بدست آورید.

۸- موفقیت های کوچک را جشن بگیرید و به خودتان جایزه بدهید.

جشن

هدف خود را به اهداف کوچک تقسیم کنید و با رسیدن به هر هدف کوچک به خود جایزه بدهید و جشن بگیرید و با انرژی که از این احساس موفقیت کسب کردید به راه خود ادامه دهید تا به هدف نهایی خود برسید.

برای مثال: یکی از راه هایی که برای بدست آوردن مهارت آهسته غذا خوردن گفتیم؛ این بود که از کم شروع کنیم و کم کم به تعداد جویدن هر لقمه اضافه کنیم . بنابراین هر مرحله را به ۳ بار بیشتر جویدن یک لقمه محدود کنید و هر هفته ۳ بار یک لقمه را بیشتر بجوید. و با هر بار موفق شدن به خود جایزه بدهید. بعد از دو الی ۳ ماه شما به هدف بزرگ خودتان که برای مثال ۴۰ بار جویدن یک لقمه از غذاست می رسید. با مراحل کوچکی که طی کردید به موفقیت بزرگ دست می یابید.

توجه: جایزه‌ای که برای هر مرحله از موفقیت خودتان تعیین می کنید، باید متناسب با هدفتان باشد. برای مثال برای نیم کیلو وزن کم کردن خوردن یک دسر پرکالری را به خودتان جایزه ندهید. در اینصورت تمام زحماتتان نقش بر آب می شود.

۹- مراحل افت را پشت سر بگذرانید

باید این را بدانید که انگیزه احساس دائمی نیست. ممکن است روزی باشد و روزی نباشد مانند موجی می رود و می آید.

بنابراین اگر انگیزه خودتان را از دست دادید، بدانید که این رفتن همیشگی نیست و ناامید نشوید. تنها مقاوم باشید در مورد هدفتان فکر کنید و راه هایی دیگری که برای حفظ انگیزه در حین انجام کار گفتیم را انجام دهید تا انگیزه‌تان برگردد.

۱۰- از کمک و حمایت دیگران استفاده کنید

کمک

گاهی برای حرکت و انرژی به داشتن یک محرک بیرونی نیاز داریم. بنابراین اهداف خود را با دوستان و آشنایان و تمام کسانی که می توانند تشویق کننده شما باشند در میان بگذارید و از همراهی و تشویق آن ها در مسیر حرکت خود بهره‌مند شوید.

۱۱-نموداری از پیشرفت خود ترسیم کنید

پیشرفت

بررسی میزان پیشرفت و دیدن پیشرفتان میتواند به حد زیادی رضایت بخش و امید دهنده باشد.

برای اینکار می توانید از نرم افزارهای آنلاین یا حتی قلم و کاغذ ساده و زدن علامت تیک موفقیت یا ضربدر شکست در هر روز استفاده کنید.

با توجه به اینکه دارید میزان پیشرفت خود را ثبت می کنید، دوست ندارید چند روز بدون پیشرفت سپری کنید در نتیجه انگیزه می گیرید که تلاش کنید.

۱۲- اهداف کوچک در نظر بگیرید.

سعی کنید اهدافتان بیشتر از ۶ الی یکسال طول نکشد. هرچه رسیدن به هدف طولانی تر باشد، امکان اینکه در مسیر خسته شوید و از کارتان دست بکشید بیشتر است.

اهداف بلندمدت خود را به اهداف کوچکتر و کوتاه تر تقسیم کنید.

۱۳- برای هدفتان خرج کنید

این یک قانون است که وقتی برای کاری هزینه می کنید بیشتر به آن توجه می کنید و برای آن وقت می گذارید.

احتمال اینکه شما یک کتابی را که با پول خودتان خریده‎اید را بخوانید، خیلی بیشتر از وقتی است که آن را کسی به شما هدیه داده.

یا بعنوان مثال دیگر اگر برای ورزش کردن در کلاس ثبت نام کرده باشید، احتمالاً با انگیزه بیشتری کارتان را ادامه می دهید چون می دانید اگر در کلاس شرکت نکنید پولتان از دست می رود. بنابراین با وجود اینکه حوصله ندارید راه می افتید و به کلاس می روید.

۱۴- موفقیت خود را مجسم کنید

یکی از راه هایی که می توانید برای حفظ انگیزه در حین انجام کار بکار بگیرید این است که هر روز چند دقیقه چشمانتان را ببندید و به این فکر کنید اگر موفق شوید چه چیزهایی بدست می آورید؟ چه می پوشید؟ کجا می روید؟ و … تا جایی که می توانید تصور ذهنی خود را از موفقیت خود واضح کنید. اینگونه انرژی برای ادامه دادن بدست آورید.

۱۵- حواستان به احساسات منفی که جلوی شما را می گیرد باشد

گاهی به طور ناخودآگاه تسلیم می شویم و احساس می کنیم نمی توانیم راهمان را ادامه دهیم. این احساسات برای هر کسی اتفاق می افتد.

یکی از مؤثرترین راه ها در چنین مواقعی این است که از این احساسات آگاهی داشته باشید. یک دفترچه کوچک و یک مداد به همراه داشته باشید و هر بار که احساس کردید می خواهید کار را رها کنید، احساس خود را یادداشت کنید. اینکار شما را از تمایلاتتان آگاه می کند و برای وقتی که دوباره این حالات یا تمایلات در شما ایجاد شد طرحی برای مقابله و برخورد با آن در نظر بگیرید تا بتوانید با آمادگی کامل از این احساس منفی پیروز شوید و آن را پشت سر بگذارید.

اگر مشکلی ایجاد شد و نتوانسید یک روز به برنامه خود پایبند بمانید. سست نشوید و دوباره شروع کنید. نگذارید احساس تبلی به سراغتان بیاید. به خودتان بگوید دو روز پشت سرهم را از دست نخواهم داد و شروع کنید.

۱۶- هدفتان را دوست داشته باشید

نتها برای حفظ انگیزه در حین انجام کار بلکه برای شروع یک هدف باید به هدفتان عشق بورزید و با تمام وجود آن را بخواهید.

اگر انجام آن کار برایتان خوشایند نباشد نمی توانید برای مدت طولانی آن را انجام دهید و به آن پایبند باشید. بنابراین برای داشتن انگیزه در طول مسیر باید هدفی را انتخاب کنید که برایتان مهم و دوست داشتنی است.


بیشتر بخوانید:

ریسک پذیری در شغل