نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه

نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه

Preschooler graduation

ده نکته ای که کودکان باید در زمان رفتن به مدرسه آموزش ببینند

کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. کودکان در محیط هایی هستند که به راحتی و با سرعت بیشتر بیماری ها منتقل می شوند. محیط هایی با تعداد زیاد همسالان چون مدرسه یا مهد کودک.

 کودکان نمی توانند مانند بزرگسالان در روابطشان احتیاط کنند و با یکدیگر در تماس مستقیم و نزدیک قرار می گیرند و از طرف دیگر به علت کم کاری والدین یا مدرسه، با بهداشت شخصی آشنا نمی شوند. البته این موضوع در مورد همه کودکان صدق نمی کند. خانواده هایی هستند که به کودک خود آگاهی ها و آموزش های لازم را می دهند و او را تا درصد بالایی از ابتلا به بیماری ها دور نگه می دارند.

درک ضرورت نکات بهداشتی برای کودکان سخت است. آنها نمی توانند به طور کامل تمامی آموخته های بهداشتی را رعایت کنند در نتیجه در معرض ابتلا به بیماری های میکروبی، عفونی قرار می گیرند. تمام بهداشت شخصی، شستن دست ها نیست اما همانطور که می دانید یکی از راه‌های ایمن نگه داشتن و جلوگیری از انتقال ویروس ها شستن مرتب دست ها است.

می توان عادت شستن دست ها و دیگر رفتارهای بهداشتی را در مدرسه ها به طور کامل به کودکان آموزش داد و از سنین پایین عادت های بهداشتی را در کودکان نهادینه کرد. ما می‌خواهیم در این مقاله به ۱۰ نکته بسیار مهم در مورد بهداشت فردی، گروهی در مدرسه اشاره کنیم. با ما همراه باشید و این نکات را به خوبی به کودکان خود آموزش دهید تا خطر ابتلا به بیماری در آنها کمتر شود.

تبدیل مقررات خشک به هیجان و بازی

بهتر است به جای اینکه قانون و مقرراتی در مورد رعایت نکات بهداشتی تعیین کنیم، آن را به یک فعالیت هیجانی و سرگرم کننده تبدیل کنیم که کودکان بتوانند از انجام دادن آن لذت ببرند. در این شرایط کودکان به سرعت به آن عادت کرده و همیشه خواهان انجام دادن آن می شوند.

می‌توان برای رعایت نکات بهداشت فردی و گروهی، مسابقاتی بین کلاس ها یا بین مدارس برگزار کرد. کودکان می توانند با رعایت نکات بهداشتی، امتیاز های مثبت جمع کنند. این ترفندها باعث میشود کودکان در امور بهداشتی نکته بین شوند و کم کم این عادت ها در ذهنشان ماندگار شود.

شستن دست ها

شستن مرتب دست ها گام اول در راه سلامتی است. دستان کودک بسیار آلوده است چون او تمایل به لمس کردن همه چیز دارد. در نتیجه دستان او می توانند عامل اصلی انتقال میکروب های بیماری زا باشند. کودک زمانی که از خانه بیرون می آید شروع به لمس کردن اشیا، حیوانات، دوستان خود وسایل بازی می کند. تنها راه جلوگیری از بیماری این است که شستن دست ها را برای او به صورت یک عادت در بیاوریم.

در اختیار کودک خود مواد ضدعفونی کننده قرار دهید تا هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارد، به وسیله آن ها دست های خود را از میکروب ها پاک کند. بعضی از کودکان فکر می‌کنند فقط پس از استفاده از سرویس بهداشتی مجبور به شستن دست های خود هستند، در حالی که بهتر است این کار را چندین بار در روز انجام دهند.

ناخن ها

زیر ناخن ها محل بسیار مناسبی برای جمع شدن میکروب ها و باکتری ها است.

میکروبی که در زیر ناخن کودک قرار دارد به راحتی با حرکت دست بر روی صورت می تواند به دهان، بینی و چشم کودک منتقل شود. از ناخن ها غافل نمانید و یادتان نرود که این محل مناسب رشد باکتری ها همیشه همراه کودک شماست. بهتر است چند روز یکبار ناخن های او را کوتاه کنید و دلیل آن را برای کودک توضیح دهید تا اگر شما هم فراموش کردید، به شما یادآوری کند.

دهان و دندان

شستشوی دندان یک کار غریزی نیست بلکه مهارتی است که کودک از شما دریافت می کند.

شما می توانید شیوه صحیح مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه را به کودک خود آموزش دهید. او را با بیماریهای دندان آشنا کنید و به او بفهمانید که اگر مسواک نزند، جه به روز دندان هایش می آید. اگر کودک بتواند دلیل خواسته شما را برای مسواک زدن بفهمد، این کار را با شوق بیشتری انجام می دهد.

دستمال جیبی

دستمال جیبی را به عنوان یک دوست برای فرزند خود تبدیل کنید.

کودک شما باید بداند هنگام سرفه و عطسه دستمالش را جلوی صورتش بگیرد و چگونه پس از استفاده دستمال خود را داخل سطل درب دار بیندازد. هر روز جیب فرزند خود را چک کنید و به او هم یاد بدهید هرگاه می‌خواهد از خانه خارج شود به این نکته توجه کند.

نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه
نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه

تمیز کردن اسباب بازی

کودک ما ساعت‌های بسیار زیادی را با اسباب بازی هایش می گذراند و آنها می توانند یک وسیله بسیار قوی در انتقال میکروب به فرزند ما باشند. در نتیجه بهتر است چند وقت یک بار آنها را شسته و ضدعفونی کنید.

نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه

بهداشت کلاس درس

کودک یک سوم روز خود را در کلاس درس می‌گذراند. پس آن محیط هم باید مانند خانه تمیز باشد. کلاس باید هر روز جارو شده و تی کشیده شود. بهتر است چند وقت یکبار خودتان هم این موضوع را چک کنید و به کودکتان هم بگویید چقدر بودن در یک محیط پاکیزه اهمیت دارد.

نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه

بهداشت پا

همانطور که می دانید یکی از مهمترین اعضای بدن پاها هستند که می‌توان آن را قلب دوم بدن نامید. پاهای ما به علت قرار گرفتن در جوراب و کفش در محیط مرطوب و تاریک و مناسبی برای رشد میکروب ها و قارچ ها هستند در نتیجه در پوشش پای کودک خود بسیار دقت کنید. جوراب های نخی برای او انتخاب کنید و کفش های چرم. از کودک بخواهید هرگاه پاهای خود را از کفش و جوراب بیرون می آورد آنها را با آب و صابون بشوید و خشک کند.

نکاتی در مورد بهداشت کودکان در مدرسه

 برخورد با بیماری

هرگاه کودک بیمار است از او بخواهید در خانه بماند و استراحت کند. این آموزش حتما باید در مدرسه داده شود. کودکی که بیمار است نمی تواند متوجه درس ها شود و بیماری را هم به دیگران انتقال می دهد. به کودکان آموزش دهید هنگام برخورد با دوستان بیمار خود از آنها فاصله بگیرند

ترک عادت های بد

ممکن است کودک عادت های بدی داشته باشد مثلا انگشت بخورد یا هر چیزی را در دهان خود بگذارد. برای اینکه این عادت ها را ترک کند بهتر است با او در مورد میکروب ها صحبت کنید، فیلم‌ و عکس‌هایی را در این مورد به او نشان دهید و به او بگویید که این میکروب ها بسیار کوچک هستند و با چشم دیده نمی‌شوند اما به سرعت بیماری را به بدن منتقل می کنند.

نکته: چند وقت یک بار پای کودک را معاینه کرده تا مطمئن شوید بین انگشت های او قارچی نشده باشد.