بهترین فیلم های ۲۰۲۲ که ارزش دیدن دارند

هنوز زمان زیادی از سال ۲۰۲۲ میلادی نگذشته است، اما شمار فیلم‌های خوبی که روانه پرده سینما شده‌اند کم نیست. فیلم‌های جذابی در این روزها به نمایش درمی‌آیند، فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف. می‌خواهیم در این مقاله درباره چند فیلم ۲۰۲۲ بگوییم که معروف و خوش‌ساخت هستند و ارزش دیدن را دارند. البته حواسمان به فیلم‌های آینده هم هست و مدام این فهرست را به‌روز می‌کنیم.

۱۴. من مرد ساده‌ای بودم (I WAS A SIMPLE MAN)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی، هاوایی، چینی، ژاپنی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کریستوفر ماکوتو یوگی (Christopher Makoto Yogi)
بازیگران اصلی: استیو ایواموتو (Steve Iwamoto)، ماسائو ماتسویوشی (Masao Matsuyoshi)
امتیاز IMDB: امتیاز ۵٫۹ از ۱۰

درباره

«من مرد ساده‌ای بودم» از آن فیلم‌های عجیبی است که هم سرگرمتان می‌کند و هم موضوع مهم مرگ را دست‌مایه قرار می‌دهد. یکی از بزرگان خانواده‌ای در هاوایی فوت می‌کند و پس از آن، ارواح شهر را تسخیر می‌کنند.مرگ، خانواده و مکان روایت این داستان (هاوایی) باعث می‌شوند که داستانی دیدنی شکل بگیرد. دقت کنید که با فیلم ترسناک ۲۰۲۲ روبه‌رو نیستید و ماجراها در قالبی درام روایت می‌شوند.

۱۳. دزدان دریایی؛ آخرین گنج سلطنتی

(The Pirates: The Last Royal Treasure)

فیلم

کشور سازنده: کره جنوبی
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: کره‌ای
ژانر: اکشن، کمدی، ماجراجویانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جونگ هون کیم (Jeong-hoon Kim)
بازیگران اصلی: جنیفر سان‌بل (Jennifer Sun Bell)، کنگ ها نئول (Kang Ha-neul)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۱ از ۱۰

درباره

دنبال فیلم ۲۰۲۲ کره ای هستید؟ خب این‌یکی را از دست ندهید. گروهی از دلاوران و دزدان دریایی شجاع می‌خواهند گنج‌های سلطنتی را از دل دریاها بیرون بکشند. البته رقبایی دارند که مانعشان می‌شوند. هیجان و ماجراجویی این فیلم زیاد است و دوستداران سینمای کره را راضی نگه می‌دارد. سینمای کره در سال‌های اخیر خوب عمل کرده است. قبول دارید؟

۱۲. سیرانو (CYRANO)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، موزیکال، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جو رایت (Joe Wright)
بازیگران اصلی: پیتر دینکلیج (Peter Dinklage)، هیلی بنت (Haley Bennett)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۳ از ۱۰

درباره

سیرانو نمایشنامه معروفی از ادموند روستان است. جو رایت که سابقه درخشانی در ساختن فیلم بر اساس کتاب‌ها و نمایشنامه‌های معروف دارد، این بار سراغ نمایشنامه جذاب سیرانو رفته است. ماجرای فیلم از سیرانویی می‌گوید که ظاهرش با معیارهای عمومی زیبایی همخوانی ندارد.

او عاشق دختری به‌نام رکسان است و در مثلثی عشقی اسیر می‌شود. سیرانو بابت ظاهرش اعتمادبه‌نفس کافی ندارد، بنابراین پا پس می‌کشد و به‌جای جنگیدن برای تسخیر قلب کسی که دوستش دارد، رقیبش را برای وصال یاری می‌دهد. سیرانو فیلمی موزیکال است و ارزش دیدن را دارد. این فیلم ۲۰۲۲ عاشقانه را تماشا کنید؛ مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد.

۱۱. بعد از یانگ (Anders Danielsen Lie)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۲۱
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کوگونادا (Kogonada)
بازیگران اصلی: کالین فارل (Colin Farrell)، جودی ترنراسمیت (Jodie Turner-Smith)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۷ از ۱۰

درباره فیلم

سال ساخت این اثر ۲۰۲۱ است، اما با فیلم های ۲۰۲۲ اکران شده. فیلم درامی علمی‌تخیلی است و از آینده‌ای نزدیک برایمان می‌گوید. در این زمان نه‌چندان دور، خانواده‌ای مجبور به دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با مسائلی درباره عشق، فقدان و ارتباطات می‌شوند. «بعد از یانگ» فیلم جالبی است که چشممان را به آینده دنیا با وابستگی به فناوری‌ها باز می‌کند.

این پیچیدگی‌ها هم‌زمان با خراب‌شدن دوست اندرویدی دختر خانواده به زندگی شخصیت‌های خانواده فیلم وارد می‌شوند. فقدان دوست اندرویدی دختر خانواده که با هوش مصنوعی زندگی مجازی و غیرواقعی دارد، خانواده را به چالش می‌کشد و پدر در مسیر تعمیر این دوست مصنوعی و مجازی ارتباطی دوباره با همسر و فرزندش شکل می‌دهد.

۱۰. کیمی (Kimi)

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، دلهره‌آور، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دیوید کوئپ (David Koepp)
بازیگران اصلی: زویی کراویتز (Zoë Kravitz)، ریتا ویلسون (Rita Wilson)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۷ از ۱۰

درباره فیلم

این فیلم داستان زن جوانی است که در حوزه فناوری اطلاعات و علوم داده کار می‌کند. او هنگام کار و رصد اطلاعات کاربران مختلف، متوجه وقوع جنایتی می‌شود اما مشکل اینجاست که بیماری کووید-۱۹ دنیا را فتح کرده است. از سوی دیگر این زن دچار برزن‌هراسی (واهمه از حضور در محیط‌های باز و شلوغ) هم هست و نمی‌تواند به‌سادگی بیرون از منزل تردد کند.

با وجود همه این مشکلات، زن جوان راهی خیابان می‌شود تا مسئله جنایت را خودش پیگیری کند. تماس‌های او با نهادهای مربوطه بی‌فایده‌اند و باید آستین‌های خودش را برای کشف معما بالا بزند. موضوع فیلم داغِ داغ است و برای ما که دوران اوج شیوع کرونا را تجربه کرده‌ایم کاملا ملموس. این فیلم ۲۰۲۲ هالیوود را تماشا کنید که حسابی سرگرم‌کننده است.

۹. قدرت سگ (The power of dog)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان، استرالیا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، وسترن
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جین کمپیون (Jane Campion)
بازیگران اصلی: بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch)، کریستن دانست (Kirsten Dunst)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۹ از ۱۰

درباره فیلم

فیل دامداری است که رفتار خوبی با اطرافیانش ندارد و همه از او می‌ترسند، اما احتمال تجربه‌کردن عشق برای هیچ آدمی روی این کره خاکی بعید نیست. همه مستحق عشق و چشیدن طعمش هستند. فیل هم با ورود همسر و فرزند برادرش به زندگی‌اش کم‌کم تغییر می‌کند.این فیلم وسترن ۲۰۲۲ برای طرف‌داران بندیکت کامبربچ دوست‌داشتنی خواهد بود. قدرت سگ جوایز زیادی گرفته و دل منتقدان را هم به‌ دست آورده است.۸. گانگوبای کاتیوادی (Gangubai Kathiawadi)

فیلم

کشور سازنده: هند
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: هندی
ژانر: درام، جنایی، بیوگرافی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه
دوبله فارسی: هنوز ندارد
کارگردان: سانجی لیلا باانسالی (Sanjay Leela Bhansali)
بازیگران اصلی: آلیا بات (Alia Bhatt)، شانتانو ماهشواری (Shantanu Maheshwari)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰

درباره فیلم

اگر اهل تماشای فیلم‌های هندی باشید، حتما در فهرستمان دنبال فیلم هندی ۲۰۲۲ هم می‌گردید. گانگوبای کاتیوادی فیلمی درباره دختری است که با سودای بدل‌شدن به هنرمندی مطرح وارد شهر می‌شود و در آنجا پایش به فعالیت‌های زیرزمینی باز می‌شود.

او در دنیای زیرزمینی قدرت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند و بدل به شخصیت مهم و اثرگذاری می‌شود. این فیلم از پرفروش‌های سینمای هند است و برای علاقه‌مندان به بالیوود عالی به نظر می‌رسد.

۷. پیاده‌روی طولانی (The long walk)

فیلم

کشور سازنده: لائوس
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: لائو (زبان لائوسی)
ژانر: درام، رمزآلود، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۶ دقیقه
دوبله فارسی: هنوز ندارد
کارگردان: متی دو (Mattie Do)
بازیگران اصلی: یاناووتی چانتالونگسی (Yannawoutthi Chanthalungsy)، پور سیلاتسا (Por Silatsa)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰

درباره فیلم

این فیلم لائوسی در میان انواع فیلم ۲۰۲۲ در سبد بهترین‌ها جا خوش کرده است. شما تا به حال فیلم لائوسی دیده بودید؟ کنجکاوی‌برانگیز به نظر می‌رسد، نه؟ ماجرای فیلم درباره پیرمرد گوشه‌گیری است که متوجه می‌شود روح یک قربانی تصادف می‌تواند او را به گذشته‌های دور ببرد.چه گذشته‌ای؟ حدود ۵۰ سال پیش و زمانی که مادرش را از دست داده است. این فیلم تلفیقی از ماجراهای علمی‌تخیلی و داستان‌های ارواح است که در قالبی معنوی روایت می‌شود. ایده برگشتن به گذشته‌ها برای جبران تکراری ولی همیشه تأمل‌برانگیز و جالب است.

۶. قرمزشدن (TURNING RED)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی
ژانر: انیمیشن فانتزی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دومی شی (Domee Shi)
بازیگران اصلی: رزالی شیانگ (Rosalie Chiang)، ساندار اُه (Sandra Oh)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۱ از ۱۰

درباره فیلم

دوران نوجوانی و سن بلوغ از حساس‌ترین و عجیب‌ترین دوران‌هایی هستند که ما آدم‌ها تجربه می‌کنیم. احساسات پیچیده و تعریف‌نشده‌ای در این مقطع سنی داریم که کنارآمدن با آنها و مهارشان کمی سخت است. فیلم «قرمزشدن» از انیمیشن‌های جذاب است که با محور قراردادن دوران نوجوانی و احساسات عجیبش دریچه‌ای رو به دنیای نوجوانان باز می‌کند.

داستان فیلم درباره دختر نوجوانی است که هروقت دچار غلیان احساسات نوجوانی می‌شود، استحاله‌ای عجیب را تجربه می‌کند و بدل به خرسی بزرگ می‌شود. او در جریان فیلم با خودش و هویتش بیشتر و بیشتر آشنا می‌شود. دیدن این انیمیشن جذاب را از دست ندهید.

۵. کوپه شماره ۶ (Compartment No. 6)

فیلم

کشور سازنده: فنلاند، روسیه، آلمان، استونی
سال ساخت: ۲۰۲۱
زبان: فنلاندی، روسی
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: یوهو کاسمانن (Juho Kuosm۷ anen)
بازیگران اصلی: سیدی هارلا (Seidi Haarla)، یوری بوریسف (Yuriy Borisov)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

درباره فیلم

زن و مردی در کوپه‌ای از قطار همسفر می‌شوند. در ظاهر شباهتی به هم ندارد و چراغ‌های برقراری رابطه میانشان خاموش است، اما داستان طور دیگری پیش می‌رود.

ارتباطی میان این دو شکل می‌گیرد؛ میان زن که علایق فرهنگی دارد، به باستان‌شناسی عشق می‌ورزد و اهل کتاب است و مرد که دائم‌الخمر است و ضدزن به نظر می‌رسد. همسفرشدن این دو آدم متفاوت، چشمشان را به زوایای تازه‌ای از جهان باز می‌کند.

۴. بل (Belle)

فیلم

کشور سازنده: ژاپن
سال ساخت: ۲۰۲۱
زبان: ژاپنی
ژانر: انیمه، درام، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: مامورو هوسودا (Mamoru Hosoda)
بازیگران اصلی: کاهو ناکامورا (Kaho Nakamura)، ریو ناریتا (Ryô Narita)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

درباره فیلم

طرف‌داران انیمه از بل خوششان خواهد آمد. این اثر درباره دختر خجالتی و جوانی است که در دهکده‌ای زندگی می‌کند. او مانند سایه‌ای ناشناس و خجول زندگی را می‌گذراند و روزگار چندان هیجان‌انگیزی ندارد.

البته با ورود به دنیایی مجازی به‌نام یو (U) شخصیت تازه‌ای از خود را نمایان می‌کند. زندگی او در جهانی مجازی در موازات دنیای واقعی داستان جذابی را رقم می‌زند. دخترک در دنیای مجازی خواننده‌ای فوق‌محبوب به‌نام بل است. انگار او انتقام رخوت زندگی‌اش در دنیای واقعی را می‌گیرد و در دنیایی دیگر طوری زندگی می‌کند که دلش می‌خواهد.

۳. بی‌کله تا ابد (Jackass Forever)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی
ژانر: مستند، اکشن، کمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جف ترمن (Jeff Tremaine)
بازیگران اصلی: جانی ناکسویل (Johnny Knoxville)، استیو اُ (Steve-O)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

درباره فیلم

مجموعه فیلم‌های جک‌اس یا بی‌کله طرف‌داران زیادی دارد. در تازه‌ترین نسخه این فیلم هم گروه مشهور داستان بازگشته‌اند و داستان‌های اکشن و هیجان‌انگیز تازه‌ای را برایتان روایت می‌کنند.

این فیلم پر از شوخی‌های خطرناک، بامزه و مستندگونه است. اگر دنبال فیلم ۲۰۲۲ طنز هستید، دیدن بی‌کله‌ها را از یاد نبرید. باز هم تأکید می‌کنیم که این فهرست به‌مرور زمان به‌روز خواهد شد. هنوز فیلم‌های خوب زیادی از سال ۲۰۲۲ به نمایش درنیامده‌اند.

۲. بدترین فرد جهان (The Worst Person in the World)

فیلم

کشور سازنده: نروژ
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: نروژی
ژانر: درام، کمدی، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: یوآخیم تری‌یر (Joachim Trier)
بازیگران اصلی: رنات رنیزوه (Renate Reinsve)، آندرش دانیلسن لی (Anders Danielsen Lie)
امتیاز IMDB: امتیاز ۷٫۹ از ۱۰

درباره فیلم

فیلم جستاری چهارساله در زندگی زنی در دوره ۳۰سالگی است. او در تلاش برای یافتن عشق، قرارگرفتن در مسیر شغلی مطلوب و به‌ عبارتی افتادن روی غلتک زندگی است و در این مسیر خودش را بهتر و بیشتر می‌شناسد.

تماشای این فیلم مثل نگاه‌کردن به زندگی خودمان است؛ شخصیت اصلی همان راهی را طی می‌کند که همه آدم‌ها برای یافتن جایگاهشان در این دنیا پشت‌سر می‌گذارند. فیلم داستان ملموسی دارد و نمایی از زندگی را به تصویر می‌کشد که پیش‌بینی‌ناپذیر، پیچیده و تلفیقی از شیرینی و تلخی‌ است. این فیلم ۲۰۲۲ دوبله فارسی هم دارد.

۱. بتمن (THE BATMAN)

فیلم

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: ۲۰۲۲
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، اکشن، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه
دوبله فارسی: هنوز ندارد
کارگردان: مت ریوز (Matt Reeves)
بازیگران اصلی: زویی کراویتز (Zoë Kravitz)، رابرت پتینسون (Robert Pattinson)
امتیاز IMDB: امتیاز ۸٫۵ از ۱۰

درباره فیلم

اگر مانند نویسنده این مقاله (یعنی بنده) از طرف‌داران سرسخت بتمن هستید، احتمالا حسابی برای دیدن نسخه خوب بتمن جدید مشتاقید. این فیلم ابرقهرمانی هم داستان دیگری از شهر معروف گاتهام را روایت می‌کند. فردی سادیست و روانی مقامات سیاسی را سریالی به قتل می‌رساند. بتمن هم مثل همیشه پا به میدان می‌گذارد و کاشف راز این جنایت‌ها می‌شود.

گاتهام تاریک و وحشت‌زده بار دیگر نیازمند یاری ابرقهرمانی است که از عدالت می‌گوید. منتقدان و تماشاگران از نسخه تازه بتمن راضی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که با فیلمی فراتر از اثری ابرقهرمانی طرف هستیم. گفته می‌شود که رابرت پتینسون از پس بتمن‌شدن به‌خوبی برآمده است. مشتاق دیدن این فیلم ۲۰۲۲ اکشن و جذاب هستید؟


بیشتر بخوانید:

چیکار کنیم دیگران به حرفمان گوش بدهند؟