بزرگان صنعت فیلم سازی جهان

بزرگان صنعت فیلم سازی جهان

بزرگان صنعت فیلم سازی جهان

بزرگان صنعت فیلم سازی جهان

بزرگان صنعت فیلم سازی جهان : غیرممکن است که در ابتدای هر یک از فیلم های سینمایی، اسامی و لوگو های یک یا چند کمپانی فیلم سازی را ندیده باشید، کمپانی هایی که یا دارای زیرمجموعه هایی هستند یا خود زیرمجموعه کمپانی بزرگ تری محسوب می شوند. در این گزارش به معرفی و بررسی اجمالی شش کمپانی بزرگ فیلم سازی جهان ملقب به Big ۶می پردازیم که حدود یک سوم از درآمد ۳۸,۶میلیارد دلاری صنعت فیلم جهان در سال ۲۰۱۶ را از آن خود کرده اند. کمپانی هایی که فصل مشترک شان عضویت در انجمن سینمایی آمریکا است.

والت دیـزنی
Walt Disney


این شرکت در سال ۱۹۳۰ با کمک شرکت «کلمبیا پیکچرز» و با تولید مجموعه کارتونی «میکی ماوس» وارد عرصه شد. والت دیزنی پس از آن به عنوان یک استودیو به کار خود ادامه داد و چندی بعد به یکی از بزرگ ترین استودیو های هالیوود (صاحب ۱۱ شهربازی و چند شبکه تلویزیونی از جمله ای بی سی) تبدیل شد. این شرکت که تا سال ۱۹۵۵ فقط در حوزه فیلم های کارتونی کار می کرد، در سال ۲۰۰۶، مبلغ ۳۴,۳ میلیارد دلار درآمد داشته است. والت دیزنی را می توان به جرئت بزرگ ترین بنگاه فیلم سازی جهان دانست، چرا که بیش از ۵۵ میلیارد دلار درآمد و حدود ۱۶ میلیارد سود ناخالص طی یک سال (۲۰۱۶) ارقامی نیست که سایر رقبا بتوانند به آن برسند.دیزنی که در واقع شامل شرکت تولید فیلم دیزنی و همچنین موسسه ای برای برگزاری برنامه های نمایشی داخل سالن نیز هست، از سال ۲۰۰۲ توسط «دیک کوک» اداره می شود. از آثار این شرکت می توان به «آلیس در سرزمین عجایب»، «دزدان دریایی کارائیب»، «داستان اسباب بازی»، «Wall-E» و «UP» اشاره کرد.به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های زیرمجموعه «دیزنی» می توان به شرکت جهان گستر ماروِل (Marvel Worldwide) اشاره کرد که قبلاً تحت نام شرکت انتشاراتی «تایملی» شناخته می شد ولی در سال ۲۰۰۹ «والت دیزنی» با خرید ۴.۲۴ میلیارد دلاری «مارول اینترتینمنت» شرکت مادر «مارول کامیکس» را تصاحب کرد. «والت دیزنی» با قدمتی بیش از ۷۰ سال توانسته میلیون ها کمیک استریپ و ۵۰ هزار شخصیت کارتونی خلق کند که در تمام آثارش از این افراد بهره برده است. شخصیت هایی مانند «مرد عنکبوتی»، «مردان ایکس»، «مرد آهنی»، «هالک»، «چهار شگفت انگیز»، «ثور» و «کاپیتان آمریکا» قهرمانان و «دکتر دووم»، «گرین گابلین» و «رد اسکول» ضدقهرمان های معروف دنیای سینمایی مارول هستند.

بزرگان صنعت فیلم سازی جهان
برادران وارنـر
Warner Bros


کمپانی «برادران وارنر» زیرمجموعه «تایم وارنر» از بزرگ ترین استودیو های فیلم سازی دنیاست که خود چندین زیرمجموعه در زمینه پویانمایی، سریال های تلویزیونی، بازی های رایانه ای و دیگر سرگرمی های خانگی دارد. «برادران وارنر» چند شرکت جانبی شامل «استودیو های برادران وارنر»، «تلویزیون برادران وارنر»، «وارنر هوم ویدئو» و «دی سی کامیکس» دارد. از دیگر زیرمجموعه های این شرکت می توان به New Line Cinema صاحب سه گانه مشهور «ارباب حلقه ها» اشاره کرد. این شرکت در حدود ۹۰ سال پیش توسط چهار برادر به نام های هری، آلبرت، سم و جک ایجاد شد. از فیلم های موفق اخیر برادران وارنر می توان به مجموعه های «ماتریکس»، «هری پاتر» و سری جدید «بتمن» اشاره کرد. بر طبق آمار، درآمد این بنگاه فیلم سازی در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده که از این میزان یک و نیم میلیارد دلار سود خالص عایدشان شده است.


فاکس قـرن بیستم
۲۰th Century Fox


«فاکس قرن بیستم» دیگر شرکت بزرگ فیلم سازی است که در سال ۱۹۳۵ تأسیس شده و از زیرمجموعه های News Corporation است. News Corporation تحت مالکیت و مدیریت روپرت مرداک سرمایه دار مشهور استرالیایی است. «آواتار» پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما با فروش ۲,۷ میلیارد دلار از محصولات این شرکت است. مجموعه فیلم های «نارنیا»، «مردان ایکس»، «جنگ ستارگان»، «عصر یخبندان»، «جان سخت» و همچنین آثاری مانند «آقا و خانم اسمیت» و پویانمایی «سیمپسون ها» از محصولات دیگر فاکس قرن بیستم هستند.این شرکت یکی از بنگاه های زیرمجموعه شرکت «فاکس قرن ۲۱» است که شبکه تلویزیونی «اف ایکس»، نشریه «ویکلی استاندارد»، روزنامه «وال استریت ژورنال» و شبکه «نشنال جئوگرافیک» را هم در اختیار دارد. از دارایی های دیگر این کارتل عظیم رسانه ای، می توان به اتحادیه شبکه های تلویزیونی «استارتی وی» در آسیا و شرکت های تلویزیونی «اسکای ایتالیا» و «بی اسکای بی» نیز اشاره کرد. این مجموعه بزرگ، سالانه بیش از ۲۷.۵ میلیارد دلار درآمد و هفت میلیارد دلار سوددهی خالص دارد.


پارامـونت
Paramount Pictures


کمپانی «پارامونت پیکچرز» تهیه کننده و پخش کننده فیلم و برنامه های تلویزیونی است که از نظر درآمد، یکی از بزرگ ترین شرکت های جهان به شمار می رود. پارامونت زیرمجموعه شرکت Viacom قدیمی ترین کمپانی موجود فیلم سازی در هالیوود است که ۱۰۵ سال پیش تأسیس شده. از فیلم های مشهور پارامونت می توان به «شرک»، «ایندیانا جونز»، «دگرگون شوندگان»، «مأموریت غیرممکن»، «پلیس بورلی هیلز»، «ماداگاسکار»، «رنگو» و «پاندای کونگ فوکار» اشاره کرد، البته با وجود چنین آثار نسبتاً پرفروشی، درآمد و سود این شرکت چند سالی است که روند کاهشی گرفته و در سال ۲۰۱۵ درآمد این شرکت حدود سه میلیارد دلار و سود خالص آن فقط ۱۱۱ میلیون دلار بوده است.ماجرای لوگوی این شرکت و تغییرات آن هم سر درازی دارد، به طوری که تاکنون بیش از ۱۲ بار دچار تغییرات جزئی یا کلی شده است. در اولین لوگوی پارامونت، ۲۴ ستاره وجود داشت که به خاطر ۲۴ بازیگر مشهوری بود که در آن زمان با پارامونت قرارداد داشتند. این لوگو که در یک سده تاریخ فیلم سازی این کمپانی، بار ها تغییر داشته، امروز شامل ۲۲ ستاره است.


یونیـورسال
Universal Studios


«یونیورسال استودیو» که با نام «یونیورسال پیکچرز» هم شناخته می شود متعلق به NBCUniversal یکی از استودیو های بزرگ و باسابقه فیلم سازی در آمریکاست که به تازگی زیرمجموعه شرکت «جنرال الکتریک» شده است. یونیورسال نیز با قدمت تقریبا ۱۰۰ سال از پیش کسوتان صنعت سینما به حساب می آید. مجموعه شبکه های تلویزیونی NBC و کمپانی مشهور پویانمایی «دریم ورکز» هم خانواده های اصلی یونیورسال هستند. همچنین یونیورسال به همراه والت دیزنی، برادران وارنر و فاکس، مالک وب سایت استریم «هولو» هم هستند که سریال های مشهوری مانند «۶۳ . ۲۲. ۱۱» و «داستان یک ندیمه» را ساخته است.از فیلم های جدید این شرکت می توان به مجموعه های «من نفرت انگیز»، «پارک ژوراسیک»، «سریع و خشمگین»، «جیسون بورن» و «مومیایی» اشاره کرد. هرچند آمار به روزی از میزان درآمد این بنگاه فیلم سازی وجود ندارد ولی براساس آخرین اطلاعات موجود، این شرکت تنها حدود ۴,۲ میلیارد دلار درآمد از سهم بازار صنعت فیلم را از آن خود کرده است که از این میزان ۲۷ میلیون دلارش سود خالص بوده است.


کلمبـیا
Columbia Pictures


«کلمبیا پیکچرز» شرکت پخش و تولید آمریکایی است که توسط «سونی» در سال ۱۹۸۹ به قیمت ۳/۴ میلیارد دلار خریداری شد. کلمبیا پیکچرز را که حالا زیرمجموعه برند مشهور لوازم الکترونیکی ژاپنی شده، می توان پس از والت دیزنی دومین غول فیلم سازی جهان دانست، چرا که براساس اطلاعات منتشر شده، میزان درآمد آن در سال ۲۰۱۵ بیش از هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که سهم سود خالص آن حدود ۳۴۰ میلیون دلار بوده است. از سایر شرکت های هم خانواده «کلمبیا پیکچرز» می توان به شرکت های بزرگی چون «تریستار پیکچرز»و «مترو گلدوین مایر» اشاره کرد. از مهم ترین فیلم های این شرکت می توان مجموعه «مرد عنکبوتی»، «مردان سیاهپوش»، «رمبو» و «جیمز باند» را نام برد.