بالاخره دلیل ناپدید شدن اسرارآمیز ماه در قرن ۱۲ میلادی مشخص شد!

بالاخره دلیل ناپدید شدن اسرارآمیز ماه در قرن ۱۲ میلادی مشخص شد! ، ناپدید شدن ماه پدیده عجیب و رمزآلودی مربوط به سال ۱۱۱۰ بعد از میلاد بوده که بر اساس اسناد تاریخی، دلیل اصلی آن هیچ وقت مشخص نشد؛ به نظر می‌رسد که این اتفاق دلیلی بسیار منطقی‌تر و ساده‌تر از آنچه تصور می‌شد، داشته است.

بالاخره دلیل ناپدید شدن اسرارآمیز ماه در قرن ۱۲ میلادی مشخص شد!

ناپدید شدن ماه در ۹۰۰ سال پیش موضوعی بوده که به تازگی مورد توجه برخی محققان قرار گرفته و بعد از گذشت چندین قرن از وقوع این پدیده، اخیرا دلیل اصلی اتفاق مورد نظر مشخص شده است.

بر اساس اسناد موجود، سال ۱۱۱۰ بعد از میلاد در انگلستان دوره قرون‌وسطی سالی فاجعه‌بار بود؛ در آن زمان گفته شده که بارش شدید باران محصولات کشاورزی را تخریب کرده بود و در کنار قحطی‌های گوناگون، به نظر می‌رسد که یک شب در ماه می، ماه به کلی از آسمان ناپدید شد!

در سندی که با نام تاریخچه پیتربورو (Peterborough Chronicle) شناخته می‌شود، یک نویسنده ناشناس نوشته که در پنجمین روز ماه می سال ۱۱۱۰ ماهی درخشان و پرنور بعد از غروب آفتاب در آسمان پدیدار شده بود اما با گذشت زمان، کم‌کم نور ماه کمتر شد و پس از مدت کوتاهی اثری از قمر زمین در آسمان باقی نماد. این رویداد ناپدید شدن ماه تا صبح روز بعد ادامه داشت.

اما با گذشت زمان، کم‌کم نور ماه کمتر شد و پس از مدت کوتاهی اثری از قمر زمین در آسمان باقی نماد. این رویداد ناپدید شدن ماه تا صبح روز بعد ادامه داشت.

ناپدید شدن ماه در سال ۱۱۱۰ بعد از میلاد

اما برخی جزئیات سند مورد نظر باعث جالب‌تر شدن ماجرا شده است؛ به عنوان مثال می‌دانیم که آسمان آن شب ابری نبوده، چرا که نویسنده در مورد درخشش ستاره‌ها در تاریخچه پیتربورو نوشته بود و همچنین، جزئیاتی که به ماه‌گرفتگی مربوط می‌شوند هم در این پدیده وجود نداشته‌اند. در صورت وقوع ماه‌گرفتگی هاله نورانی اطراف قمر زمین به رنگ مسی می‌شد، اما در سند موجود گفته شده که محل دیده شدن ماه در آسمان آن شب همانند تکه‌ای تاریک از آسمانی پرستاره بوده است.

با این تفاسیر دلیل ناپدید شدن ماه در سالی که پر از بلا بوده، چه می‌تواند باشد؟ محققان در مقاله‌ای که ژورنال “Scientific Reports” آن را در ۲۱ آوریل منتشر کرد، دلیل وقوع این رویداد و همچنین باران‌های شدید فصل تابستان را به یک موضوع ارتباط داده‌اند؛ آتش‌فشان!

در مقاله مورد نظر گفته شده که ذرات فوق‌العاده ریز آئروسل ناشی از فوران آتش‌فشان‌ها می‌توانند به ارتفاع بالایی بروند و چنین پدیده‌ای مدت‌هاست که در اسناد تاریخی گوناگون مورد توجه کاتبان قرار گرفته است

از طرف دیگر بررسی دقیق بقایای خاکسترهای به جا مانده در منابع باستانی یخ‌های زمین نشان می‌دهد که آئروسل‌های مورد نظر در بین سال‌های ۱۱۰۸ تا ۱۱۱۰ بعد از میلاد، از آتش‌فشان‌های فعالی در اروپا یا آسیا بیرون زده‌اند.

محققان گفته‌اند که در بین سال‌های مورد نظر تعداد زیادی فوران در فاصله‌های کم از هم رخ داده‌اند و این امکان وجود دارد که حجم عظیمی از خاکستر به واسطه فوران‌ها به ارتفاعات بسیار بالا رفته و برای سال‌ها در آسمان مناطق مختلف زمین در حرکت بوده‌اند.

البته تاریخ‌نگاران آن زمان به صورت بسیار پراکنده به وقوع فعالیت‌های آتش‌فشانی اشاره کرده‌اند.

بالاخره دلیل ناپدید شدن اسرارآمیز ماه در قرن ۱۲ میلادی مشخص شد!