اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه کنیم؟

اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه کنیم؟

اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه کنیم؟ ،فویروس کووید-۱۹ ویروسی است از خانواده ویروس کرونا که پیش‌ازاین برای محققان و کارشناسان، ناشناخته بوده است و انتقال آن از بدن حیوانات به انسان، موجب شیوع بیماریِ جدید شده است. به تحقیق و زمان بیشتری نیاز است تا کارشناسان بتوانند درمان قطعی یا واکسن مناسب برای بیماری کرونا را پیدا کنند. در مطلبی که پیش رو دارید، ابتدا تمامی اطلاعاتی را در اختیارتان می‌گذاریم که محققان و کارشناسان تاکنون درباره بیماری کرونا به آنها پی برده‌اند؛ در بخش دوم مطلب، به شما خواهیم گفت که اگر علائم کرونا را در خودتان دیدید چه باید بکنید و در بخش سوم آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به بیماری کرونا را بررسی می‌کنیم. در انتهای مطلب،‌در یک تصویر ساده اینفوگرافی، علائم و ویژگی‌های بیماری کرونای جدید، آنفولانزا و سرما‌خوردگی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. همراه ما باشید.

بخش اول: اطلاعات موجود درباره بیماری کرونا

ویروس کووید-۱۹ چیست؟

عامل اصلی این بیماری انتقال یکی از ویروس‌های خانواده کرونا است که پیش‌ازاین برای محققان و دانشمندان ناشناخته بوده است. مثل سایر ویروس‌های کرونا، ویروس تازه‌شناخته‌شدۀ کووید-۱۹ هم از بدن حیوانات به انسان منتقل شده است. بخش اعظم مبتلایان به کرونا از میان کسانی بوده‌اند که در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هونان، واقع در مرکز شهر ووهان، کار می‌کرده‌اند یا به‌طور مرتب برای خرید به این مکان رفت‌وآمد داشته‌اند.

آیا قبلا ویروس دیگری از خانواده کرونا شناسایی شده است؟

در ادامه با ما:

پیراشکی کرم دار شکلاتی

سارس و مِرس بیماری‌هایی هستند که در گذشته با انتقال ویروس‌های کرونا از بدن حیوانات گریبان‌گیر انسان شده‌اند. در سال ۲۰۰۲، به‌خاطر نبودِ نظارت و کنترل کافی، سارس به ۳۷ کشور جهان راه یافت و زمینه‌ساز رعب‌ووحشت جهانی شد. شمار مبتلایان به این بیماری از مرز ۸ هزار نفر هم گذشت و درمجموع باعث مرگ ۷۵۰ نفر شد.

احتمال انتقال بیماریِ مِرس از انسان به انسان در مقایسه با مورد قبل کمتر است؛ اما مهلک‌تر است و آمار تلفات آن سنگین‌تر: از مجموع ۲۵۰۰ نفری که به مِرس مبتلا شدند، ۳۵ درصدشان فوت کردند.


علائم بیماری کرونا

اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه کنیم؟

ویروس جدید می‌تواند باعث سینه پهلو (ذات الریه) شود. سرفه، تب و مشکلات تنفسی ازجمله علائم مبتلایان به بیماری کرونا است. در موارد شدیدتر، ازکارافتادن/ نارسایی اندام‌های بدن هم مشاهده شده است. ازآنجاکه سینه‌پهلو به‌واسطهٔ انتقال ویروس بروز پیدا می‌کند، مصرف آنتی بیوتیک بی‌ثمر است و کمکی به بهبود مبتلایان نمی‌کند. متأسفانه داروهای ضدویروس آنفولانزا هم تأثیری در بهبودی بیماری ندارند. بهبودی بیمار مبتلا به کرونا به توانایی سیستم ایمنی او بستگی دارد؛ هرچه سیستم ایمنی قدرتمندتر باشد، احتمال بهبودیافتن بیمار بیشتر می‌شود. بسیاری از کسانی‌که تاکنون جانشان را از دست داده‌اند، پیش از ابتلا به بیماری، از لحاظ سلامتی وضعیت چندان مناسبی نداشتند.ازجمله مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری کرونا: سرفه، تب و مشکلات تنفسی است.

آیا با مشاهده علائمی مثل سرفه‌کردن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

طبق اطلاعات رسیده از منابع بین‌المللی، به مسافرانی که طی ۱۴ روز گذشته از چین، تایلند، ژاپن، کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، تایوان، سنگاپور، مالزی یا ماکائو (شبه‌جزیره‌ای در دریای جنوبی چین) به کشور خود بازگشته‌اند، توصیه شده است در صورت مشاهده علائمی چون سرفه، تب یا تنگی نفس، در خانه بمانند و با مراکز درمانی تماس بگیرند، حتی اگر علائم خفیف باشند.

بهتر است درصورت مشاهده علائم در خانه بمانید و با مراکز درمانی تماس بگیرید.

آیا ویروس کرونا قابلیت سرایت از شخصی به شخص دیگر را دارد؟

بله. کمیسیون بهداشت ملی چین قابلیت سرایت ویروس کرونا از انسان به انسان را تأیید کرده است. از زمان شیوع بیماری تاکنون، هم در چین و هم در برخی نقاط دیگر جهان، انتقال ویروس میان افراد رخ داده است.

بخش دوم: اگر علائم کرونا را در خودمان دیدیم،‌ چه کنیم؟

با رعایت موارد زیر، از گسترش بیماری کرونا پیشگیری خواهیم کرد.

۱. به‌طور مکرر دست‌هایمان را بشوییم و تمیز کنیم

شست‌وشوی دست‌ها حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی بسیار مهم است (همچنین زمانی که قصد آشپزی دارید). ضدعفونی‌کننده‌ها هم انتخاب مناسب دیگری برای تمیزکردن دست‌ها هستند. تا جای امکان از ضدعفونی‌کننده‌ای استفاده کنید که ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد و به‌هنگام استفاده، خوب دست‌ها را به هم بمالید تا کاملا خشک شوند.

از تماس دست‌های کثیف با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.خرید ژل ضد عفونی کننده دست


۲. خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک مصرف نکنیم

داروهای آنتی‌بیوتیک را فقط‌ و فقط با تجویز پزشک مصرف کنید و میزان داروی مصرفی یا نوع آن را خودسرانه تغییر ندهید. حتی اگر پیش از مصرف تمامی داروهای آنتی‌بیوتیک تجویزشده احساس کردید حالتان بهتر شده است، مصرفشان را قطع نکنید و طبق تجویز پزشک، دوره را تکمیل کنید.

۳. در صورت مشاهده علائم عفونت خانه را ترک نکنیم

اگر علائمی نظیر سرفه، تب، تنگی نفس، حالت تهوع یا اسهال را در خود دیدید، خانه را برای رفتن به محل کار یا کلاس درس یا مکان‌های عمومی ترک نکنید.

توصیه می‌شود که تا جای امکان رفت‌وآمد به بیرون از خانه را فعلا محدود کنید، مگر آنکه خانه را به‌قصد رفتن به بیمارستان ترک می‌کنید. از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنید و تا جای امکان، از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید.

اگر فردی مبتلا به بیماری کرونا تشخیص داده شد، باید در خانه بماند و ترک خانه مستلزم تشخیص و صلاحدید مسئولان و متخصصان مراکز بهداشتی و درمانی است و باید با مشورت آنها صورت بگیرد.

۴. هنگام پختن غذا موارد احتیاطی و بهداشتی را رعایت کنیم

به‌هنگام پختن غذا، پیشخوان کابینت‌ها و نقاط دیگر را از قبل تمیز و ضدعفونی کرده باشید. غذاهای باقی‌مانده را در فریزر بگذارید و از قراردادن طولانی‌مدت آنها در دمای اتاق خودداری کنید.


۵. جاهایی که زیاد در تماس با دست‌ها قرار می‌گیرند را تمیز و ضدعفونی‌کنیم

پیشخوان‌ها، میز غذاخوری، دستگیره‌های درها، گوشی‌های موبایل، کی‌بورد، تبلت و … از جمله مواردی هستند که توصیه می‌شود هر روز با اسپری‌های مخصوص یا دستمال، تمیزشان کنید.

تمیزکردن روزانۀ سرویس‌های بهداشتی را هم از یاد نبرید.خرید ضد عفونی کننده و شوینده سطوحآشپزخانه و سرویس بهداشتی دو مکانی هستند که بیشتر از سایر نقاط مستعد رشد و تکثیر باکتری‌ها هستند. با مواد و محصولات مناسب این دو مکان را تمیز و ضدعفونی کنید. اگر از محصولات تمیزکننده قوی استفاده می‌کنید، از دستکش استفاده کنید و دستگاه تهویه هوا را روشن بگذارید.

۶. از لوازم و وسایل خانه به‌صورت اشتراکی استفاده نکنیم

بشقاب، لیوان، فنجان، قاشق‌ و چنگال، حوله، شانه و تیغ اصلاح ازجمله مواردی هستند که توصیه می‌شود به‌طور اشتراکی با دیگران استفاده نکنید و از هرکدام، یکی مختص خودتان داشته باشید. پس از استفاده از هریک از این لوازم، آنها را با آب و مایع شوینده بشویید.

۷. از رفتن به سفرهای بی‌مورد خودداری کنیم

محیط داخل هواپیما یا دیگر وسایل حمل‌ونقل، کوچک و سربسته است و امکان شیوع بیماری ها در چنین مکان‌هایی زیاد است. سفرهای تفریحی را به‌ تعویق بیندازید و اگر کار واجبی دارید، پیش از سفر با متخصص مشورت کنید و واکسن‌های لازم را تزریق کنید.


۸. ارتباطمان را با دیگر افراد حاضر در خانه و حیوانات خانگی محدود کنیم

اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه کنیم؟

تا جای ممکن، در اتاق خودتان بمانید و با دیگر اعضای خانه کمتر تماس داشته باشید (دست‌دادن، روبوسی).

در صورت امکان از سرویس بهداشتی شخصی استفاده کنید.

اگر حیوان خانگی دارید، تماس با او را هم محدود کنید و اگر حالات غیرعادی از خود نشان می‌دهد، او را به دامپزشکی ببرید

منبع: https://www.hidoctor.ir/