اموزش مربا توت فرنگی

اموزش مربا توت فرنگی:مربای توت فرنگی یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. این مربای خوشمزه یک مربای فصلی است و بهتر است در فصل بهار و تابستان که توت فرنگی محلی در بازار موجود است، آنرا درست کنید. البته با توت فرنگی گل خانه ای هم می شود این مربای خوشرنگ را درست کرد، ولی کیفیت مربای توت فرنگی با توت فرنگی محلی بسیار بالاتر است و باعث می شود مربا علاوه بر اینکه عطر و طعم بهتری داشته باشد، خوشرنگ تر نیز شود

مواد لازم برای ۱ شیشه کوچک
توت فرنگی۵۰۰ گرم
شکر۵۰۰ گرم
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
اموزش مربا توت فرنگی

دستور تهیه مربا توت فرنگی

اموزش مربا توت فرنگی

مرحله اول

اموزش مربا توت فرنگی:برای تهیه مربا خوشمزه خوش طعم با توت فرنگی ابتدا گلبرگ های اصافی توت فرنگی ها را می گیریم و آن ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم و همان لحظه با دستمال حوله ای تمیز توت فرنگی ها را خیلی فوری خشک می کنیم.

اموزش مربا توت فرنگی

مرحله دوم

اموزش مربا توت فرنگی:توجه داشته باشید که اگر توت فرنگی ها به صورت خیس داخل آبکش بمانند آب داخل توت فرنگی ها نفوذ می کند و مزه توت ها را تغییر می دهد. بعد نصف توت فرنگی ها را داخل قابلمه ای متناسب با مقدار موادمان می ریزیم.

اموزش مربا توت فرنگی

مرحله سوم طرز تهیه مربا توت فرنگی

اموزش مربا توت فرنگی: نصف شکر را نیز روی توت فرنگی ها به صورت پخش می ریزیم و لایه بعد باقی توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد نصف دیگر شکر را اضافه می کنیم و قابلمه را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۱۲ ساعت توت فرنگی ها آب بیندازند.

اموزش مربا توت فرنگی

مرحله سوم طرز تهیه مربا توت فرنگی

اموزش مربا توت فرنگی:نصف شکر را نیز روی توت فرنگی ها به صورت پخش می ریزیم و لایه بعد باقی توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد نصف دیگر شکر را اضافه می کنیم و قابلمه را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۱۲ ساعت توت فرنگی ها آب بیندازند.

مرحله چهارم

اموزش مربا توت فرنگی:سپس قابلمه حاوی مخلوط توت فرنگی و شکر را از یخچال بیرون می آوریم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا به جوش بیاید.در مدت پخت مربا درب قابلمه را نمی گذاریم.حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد از جوش آمدن توت فرنگی ها به غلظت می رسند.

اموزش مربا توت فرنگی

مرحله پنجم

ابتدا که مربا در حال جوشیدن است کف می کند که با استفاده از کفگیر می توانیم کف ها را می گیریم.برای اطمینان از قوام مطلوب مربا نصف قاشق مربا خوری از شهد مربا داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم اگر شهد داخل آب در حین ته نشین شده متلاشی نشد.

مرحله ششم طرز تهیه مربا توت فرنگی

اگر کاملا ته نشین شد یعنی مربا به قوام مطلوب رسیده است و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و سریع آبلیمو را اضافه می کنیم و آرام با قاشق مربا را هم می زنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود.آبلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می کند.

مرحله هفتم

البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که زیاد جوشیدن مربا و یا حتی زود برداشتن مربا (در حالی که توت فرنگی ها نرم نشدند و نپخته اند) نیز می تواند باعث شکرک شود. مربا توت فرنگی خنک که شد داخل شیشه های مورد نظر می ریزیم.

مرحله هشتم

برای نگهداری کوتاه مدت و چند ماه می توانیم مربا را در یخچال قرار می دهیم، ولی اگر بخواهیم به مدت بیشتر از ۶ ماه یا حتی یک سال مربای توت فرنگی را نگهداری کنیم، بهتر است انرا در ظرف های مناسب قرار داده و فریز کنیم.

نکات تهیه مربای توت فرنگی

کدر شدن رنگ مربا توت فرنگی

اگر می خواهید رنگ مربای شما شفاف و براق شود باید برای پخت مربا وقت بیشتری بگذارید. زمانی که توت فرنگی را به شهد اضافه می کنید مدام روی مربا کف جمع می شود و باید این کف ها را جمع کنید و دور بریزید تا در پایان پخت رنگ مربای شما کدر نشود.

نگهداری طولانی مدت

اگر مقدار زیادی مربا درست کرده اید حتما مقداری که نمی خواهید فعلا استفاده کنید را فریز کنید تا سالم و تازه بماند. با این روش مربای شما تا یک سال سالم می ماند. برای هر بار مصرف ۳۰ دقیقه زودتر مربای فریز شده را از یخچال خارج کنید تا درمای محیط یخش باز شود.