اشتباهات رایج زنان در رابطه

در مطالب پیشین، مهم‌ترین اشتباهات مردان در رابطه عاطفی را بررسی کردیم و در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین اشتباهات زنان در روابط عاطفی و نحوه برطرف کردن آنها را با هم مرور کنیم. نکاتی که زنان برای داشتن یک رابطه عاطفی‌ پایدار و پربار باید در نظر داشته باشند. همراه ما باشید.

یک رابطه عاطفی مثل آدم‌هایی که آن را شکل داده‌اند، ناکامل و ناقص اما بیش‌از‌هرچیز یگانه است. رابطه‌ها منحصربه‌فرد هستند. گاهی اوقات و اغلب ناخواسته افراد کارهایی می‌کنند که می‌تواند روابط آنها را خراب کند.

۱. دست‌کم گرفتن خود

امروزه خیلی پیش می‌آید که در معرض آسیب‌پذیری و از دست دادن اطمینان‌خاطرمان قرار می‌گیریم. ما دائما موظف به اثبات خودمان هستیم و تقریبا همیشه باید با قطاری از موفقیت ها و شکست ها روبه‌رو شویم؛ بنابراین اعتماد‌ به نفس و حس ارزشمندی ما تزلزل پیدا می‌کند؛ باوجودِاین، باید تلاش کنیم که خودمان را دست‌‌کم نگیریم.

باور داشته باشید که ارزش همهٔ خوبی‌های دنیا را دارید و هرچه به دست می‌آورید، شایسته‌اش بوده‌اید.

۲. اتکای بیش‌ازحد به شریک زندگی

تکیه کردن به دیگری برای دریافت حمایت بد نیست؛ باوجودِاین، وابستگی به یک فرد تا آن اندازه که نقش عصا را برای حرکت شما پیدا کند، رویکرد بسیار ناسالمی است. زندگی با این شیوه حرمت نفس، ثبات عاطفی و شادی ما را به چیزی وابسته می‌کند که هیچ کنترلی روی آن نداریم.

حتما به شریک زندگی‌تان تکیه کنید، اما برای دریافت حمایت نه از سر احتیاج.

۳. ترجیح دادن انزوا به برقراری ارتباط

بعضی اوقات درک دیگران دشوار است. به‌خصوص وقت‌هایی که ناراحت، عصبانی یا غمگین هستیم، راحت‌تریم که با دیگری حرف نزنیم. بااین‌حال، حرف زدن، سؤال کردن و برقراری ارتباط در یک رابطه همیشه انتخاب خوبی است، به‌ویژه اگر ابهامی در شناخت نیازها و نحوه برقراری ارتباط شریک زندگی‌ خود داریم.

برقراری ارتباط رابطهٔ شما را تقویت می‌کند و هرکدام‌تان دیگری را بهتر خواهید شناخت.

زنان
تلاش برای تغییر همسر

۴. تلاش برای تغییر همسر

ما زنان و مردان هم‌نسل و پیشینیان ما، به‌خاطر دوگانه‌های جنسیتی پررنگی که طبق آن پرورش یافته‌ایم، کاملا در طرز تفکر، عمل و رفتار متفاوت هستیم؛ البته نه همه بلکه تعداد زیادی از ما. وقتی ازدواج می‌کنیم، با موارد خوشایند و ناخوشایندی در همسرمان رو‌به‌رو می‌شویم. ممکن است ترجیح بدهید که او برخی از این خصوصیات را نمی‌داشت؛ بااین‌حال، اکنون که او این‌گونه است، از این خصوصیات چشم‌پوشی کنید و سعی کنید به آنها عادت کنید.

برای تغییر او به دلخواه خودتان تلاش نکنید؛ به‌جایش بیشتر روی آنچه در او دوست دارید، تمرکز کنید و به آنچه دوست ندارید، بی‌توجه باشید!

۵. مته به خشخاش گذاشتن درباره آنچه در کنترل‌شان نیست

خاطرات خوش از آنِ کسانی است که جزئیات آشفته‌شان نمی‌کند. در زندگی به‌ندرت کارها درست به همان روشی پیش می‌رود که ما می‌خواهیم. بسیار طبیعی است که در رویارویی با تغییر برنامه‌ها ناراحت شویم؛ البته، دل‌نگرانی دائمی بابت این تغییرات، بهانه‌گیری یا کنایه زدن مکرر می‌تواند خاطره‌ای را که در مسیر ساخته‌شدن است و نیز حال شما و همسرتان را خراب کند.

جزئیات را جدی نگیرید؛ جز در مواردی که تغییر برنامه اصلا قابل‌پذیرش نیست و سلامت و امنیت شما را به خطر می‌اندازد. درعوض، از زمان و آنچه هم‌اکنون مایهٔ شگفتی است لذت ببرید.

۶. دست‌کم گرفتن کارهایی که همسرشان برای‌شان انجام می‌دهد

برخی مردان می‌دانند که زنان چه کاری را عاشقانه به حساب می‌آورند. البته، بیشتر مردان حتی وقتی واقعا عاشق‌اند، مطابق دیدگاه زنان عاشقی نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که او شاید نداند که چه می‌خواهید؛ اما این معادل با اهمیت ندادن نیست.

اگر دل‌تان می‌خواهد کاری برای شما انجام دهد، مستقیما خواسته‌تان را بگویید. این کار زندگی‌ شما و البته او را راحت‌تر خواهد کرد!

۷. پیش کشیدن موضوع تعهد پیش از شناخت کامل

برخی زنان اغلب مردان را برای ازدواج تحت فشار قرار می‌دهند تا در رابطه احساس امنیت کنند. البته هیچ اشکالی در درخواست رابطه‌ای امن و طولانی‌مدت نیست. هرچند، باید به خاطر داشته باشیم که تعهد موضوعی دوطرفه است. در ابتدا باید شناخت کافی دربارهٔ او داشته باشیم. آیا ۵ سال دیگر همچنان می‌خواهیم با او باشیم؟ توجه کنید که آدم‌ها در گذر زمان دچار تغییر و تحول می‌شوند؛ بنابراین به خودتان و البته او فرصت بدهید.

برای تقویت رابطه و رفع احساس عدم اطمینان‌خاطر، با او صحبت کنید تا با کمک هم راهی برای تجربهٔ امنیت‌خاطر بیشتر پیدا کنید.

زنان
دست‌نکشیدن از رابطه عاطفی ناسالم

۸. دست‌نکشیدن از رابطه عاطفی ناسالم

کسی درباره فکرهایی که به ذهن می‌آیند مسئولیتی ندارد و این بدیهی است. آزادانه فکر کردن حق ابتدایی ماست و از آن لذت می‌بریم؛ اما عمل براساس افکار، موضوعی کاملا متفاوت است. در رابطه دوره‌هایی سخت وجود دارد. در این زمان‌هاست که آسیب‌پذیر، تهی از امنیت‌خاطر و گاهی ناراحت می‌شویم. اگر در چنین موقعیتی هستید، با همسرتان حرف بزنید. اگر رابطهٔ فعلی‌تان پاسخ‌گوی خواسته شما نیست، شجاعت داشته باشید و آن را تمام کنید. در غیر این‌ صورت، اعتماد میان خودتان را براثرِ تصمیمی ناپخته یا لحظه‌ای خدشه‌دار نکنید.

کاملا ضروری است که همان رفتاری را با همسرتان داشته باشید که از او انتظار دارید؛ پس وفاداری یک اصل است.

۹. تصمیم‌گیری برای همسر

همه می‌خواهیم نقش تعیین‌شده‌ای در انتخاب‌ها و تصمیمات همسرمان داشته باشیم. با این کار احساس می‌کنیم جایگاه خاص و مهمی داریم؛ اما بسیاری اوقات در این مسیر اسیر زیاده‌روی می‌شویم.

وقتی کسی در تصمیمات شما مداخله می‌کند چه احساسی پیدا می‌کنید؟ دقیقا همان احساس به دیگران هم دست می‌دهد؛ پس به‌جای همسرتان تصمیم نگیرید.


بیشتر بخوانید:

 نکاتی مهم برای سلامت زنان