استفاده از خمیردندان برای درمان جوش

استفاده از خمیردندان برای درمان جوش : اگر شما هم دنبال روش‌هایی برای درمان سریع جوش صورت هستید، احتمالا درمورد استفاده از خمیردندان برای جوش چیزهایی شنیده باشید. حتی شاید پیش خودتان گفته‌اید چون خمیردندان در دسترس است و نیازی به صرف هزینه اضافی ندارد، ارزش امتحان‌کردن دارد. منتها سؤال اینجاست که آیا واقعا ازبین‌بردن جوش صورت با خمیردندان ممکن است یا با این کار فقط زمان را هدر می‌دهید یا حتی اوضاع را بدتر می‌کنید؟ برای رسیدن به جواب این سؤال، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا خمیردندان برای جوش صورت خوب است؟

مشخص نیست که ایدۀ استفاده از خمیردندان برای درمان جوش صورت از کجا و چطور باب شد، اما دلایل زیر در این باور بی‌تأثیر نبود:

  • خمیردندان معمولا حاوی موادی مثل جوش شیرین و الکل و پراکسیدهیدروژن است که با خاصیت خشک‌کنندگیِ خود موجب می‌شوند جوش‌ها کوچک بشوند یا حداقل کمتر به چشم بیاید؛
  • مِنتولِ (Menthol) موجود در خمیردندان می‌تواند احساس مورمورشدن ایجاد کند و به‌طور موقت درد و تورم را کاهش دهد؛
  • خمیردندان حاوی ماده‌ای شیمیایی به‌نام تری‌کلوسان (Triclosan) است که می‌تواند باکتری‌های ایجادکنندۀ جوش را از بین ببرد.

بنابراین، دور از ذهن نیست که تصور کنیم این درمان خانگی برای درمان جوش مؤثر است؛ اما با ‌دلایلی که در ادامه آمده است، به شما می‌گوییم که خمیردندان ایده خوبی برای از بین بردن جوش نیست!

چرا نباید از خمیردندان برای درمان جوش استفاده کرد؟

اطلاعات منسوخ‌شده

اول اینکه آزمایش‌ها نشان می‌دهند تری‌کلوسان ممکن است روی هورمون‌های تیروئید اثر منفی داشته باشد. به ‌همین ‌دلیل، مدت زیادی است که بسیاری از شرکت‌ها دیگر از تری‌کلوسان در ترکیب خمیردندان استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، حتی اگر خمیردندان حاوی تری‌کلوسان نیز پیدا کردید، بدانید زدن آن روی جوش به خطرش نمی‌ارزد.

تحریک پوست

به خاطر داشته باشید خمیردندان برای تمیزکردن و سفید کردن دندان تولید شده، نه برای سطح حساسی مثل پوست! خمیردندان یک پی‌اچ (pH) پایه دارد که ممکن است پوست را تحریک کند. به‌هم‌ریختن پی‌اچ پوست با جوش‌شیرینِ زیاد شاید موجب جوش و سوختگی شود.

از طرفی، سدیم ‌لوریل ‌سولفات (Sodium Lauryl Sulfate) ترکیب دیگری است که اغلب در خمیردندان وجود دارد و ممکن است استفاده از آن روی لکه‌ها آسیب زیادی به همراه داشته باشد و بر اساس میزان حساسیت پوستتان، موجب تحریک پوستی شود.

خشکی زیاد پوست

حتی اگر از التهاب جلوگیری کنید، ممکن است واکنش بد دیگری ایجاد شود؛ برای مثال، اگر پوستتان به‌دلیل استفاده از خمیردندان خشک شود، احتمالا جوش بیشتری ایجاد می‌کند.

جایگزین‌های استفاده از خمیردندان چیست؟

ممکن است ازبین‌بردن جوش صورت با خمیردندان وسوسه‌انگیز باشد، اما در نهایت ضرر آن بیشتر از سودش است. از طرفی، جایگزین‌های بهتری برای درمان جوش وجود دارد که نه‌تنها جوش را از بین می‌برند، بلکه پوست را هم خشک نمی‌کنند. همچنین احتمالا به‌راحتی نیز به آنها دسترسی دارید.

می‌توانید از محصولات بدون نسخۀ موجود در داروخانه برای جلوگیری و درمان جوش استفاده کنید. این محصولات معمولا حاوی سالیسیلیک‌اسید، بنزوئیل‌ پروکسید و رتینوئیدهای موضعی هستند. می‌توانید این محصولات را به‌صورت شویندۀ صورت، مرطوب‌ کننده و ماسک از داروخانه تهیه کنید. در ادامه، به چند مورد از این مواد اشاره می‌کنیم:

۱. داروهای ضدجوش

داروهای بدون نسخۀ موجود در داروخانه‌ها روشی هدفمند برای ازبین‌بردن و کاهش سریع و کم‌درد جوش است. می‌توانید از داروهای حاوی گوگرد، بنزوئیل پروکسید، سالیسیلیک‌اسید، لوسیون خشک‌کننده و مواد مرطوب‌کننده مثل روغن و آلوئه‌ورا برای از‌بین‌بردن جوش استفاده کنید.

  • بعضی داروها که حاوی موادی مثل گلیکولیک‌اسید، آلوئه‌ورا، ویتامین سی (C)، ویتامین ای (E)، پروویتامین ب۵ (B5) و عصاره‌های گیاهی هستند چربی پوست را کنترل می‌کنند.
  • استفاده از کانسیلرهای پوشانندۀ جوش هم گزینه مناسبی است. این کانسیلرها هم می‌توانند روی جوش را بپوشانند و هم اکسید گوگرد و زینکِ (روی) درون آن می‌تواند چربیِ اضافی را خارج کند و به پاکسازی منافذ بسته کمک کند.

۲. چسب‌های مخصوص جوش (Zit Patches)

چسب ضدجوش روش هدفمند دیگری برای ازبین‌بردن جوش است. این روش نسبت به استفاده از دارو و کانسیلر تمیزتر است. این چسب‌ها نه‌تنها مؤثرند، می‌توانید آنها را قبل از خواب روی صورت بزنید و بالشتان کثیف نمی‌شود.

۳. ماسک گوگرد

گوگرد درمانی مؤثر و بدون نسخه است که به‌سرعت عمل می‌کند. گوگرد نوعی ضدمیکروبِ طبیعی است که جوش را خشک می‌کند و به جذب چربیِ اضافی حین بازکردن منافذ پوست کمک می‌کند؛ بنابراین برای از‌بین‌بردن جوش می‌توانید از محصولات حاوی گوگرد استفاده کنید. این محصولات را هم می‌توان برای کل صورت استفاده کرد و هم می‌توان فقط روی جوش گذاشت.

۴. روغن درخت چای

اگر طرفدار روغن‌های طبیعی هستید می‌توانید از روغن درخت چای استفاده کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد روغن درخت چای برای درمان جوش بسیار مؤثر است. پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان می‌دهد افرادی که دو بار در روز به‌مدت ۱۲ هفته روغن درخت چای را به صورتشان زدند، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای جوش‌های خفیف تا متوسطشان بدون هیچ‌گونه عوارض جانبیِ جدی‌ای بهبود یافت. روغن درخت چای به‌دلیل خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی‌اش برای مبارزه با جوش مفید است. می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را به پنبه‌ای مرطوب بچکانید و مستقیم روی جوش بمالید.

۵. چای سبز

تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز به ازبین‌بردن جوش کمک کند. چای سبز خواص زیادی از جمله خاصیت ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی دارد. همچنین سرشار از اِپی‌گالوکاتچین‌گالات (EGCG) است. این ماده نوعی پلی‌فنول است که تولید چربی پوست را کاهش می‌دهد. برگ‌های یک یا دو بسته چای سبز را درون ظرفی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و با کمی ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید. ترکیب را روی جوش بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

۶. فندق افسون‌گر

فندق افسون‌گر (Witch Hazel) خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد که برای پوست‌های حساس عالی است و می‌تواند به کاهش قرمزی ناشی‌ از جوش یا التهاب پوستی کمک کند. همچنین به‌عنوان جمع‌کننده عمل می‌کند و می‌تواند به جمع‌شدن منافذ، ازبین‌بردن التهاب و تسکین پوست نیز کمک کند. شما می‌توانید برای درمان جوش، یک پنبه آغشته به فندق افسون‌گر را روی نواحی موردنظر بمالید.

۷. ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ ورا با خاصیت ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی‌اش برای پوست‌های حساس مناسب است. آلوئه‌ورا با خاصیت آب‌رسانی‌اش پوست را خشک نمی‌کند و موجب التهاب پوستی نمی‌شود. سعی کنید تا حد امکان از ژل آلوئه‌ورای خالص برای درمان جوش استفاده کنید. اگر برگ آلوئه‌ورا ندارید، از محصولاتی استفاده کنید که حداقل ۱۰ درصد آلوئه‌‌ورا داشته باشند.

ترکاندن یا نترکاندن جوش

اگر صادق باشیم، هر کس حداقل یک بار در زندگی‌اش جوشش را ترکانده است و گاهی مقاومت در برابر این کار واقعا سخت است؛ اما ترکاندن جوش آسیب بیشتری به پوست شما می‌زند و احتمال ایجاد جای زخم و عفونت را در آن ناحیه بیشتر می‌کند. همچنین ممکن است در روند طبیعی ترمیم زخم تأخیر بیندازد و جوش برای مدت طولانی‌تری باقی بماند. بنا بر اینها، بهتر است دست از این کار بردارید و بگذارید روند طبیعی ترمیم انجام شود.

چند نکته دوستانه

هرچند از بعضی جنبه‌ها استفاده از خمیردندان می‌تواند سریع‌تر از سایر روش‌ها به خشک‌شدن و کوچک‌شدن جوش کمک کند، اما ممکن است یک سری عوارض جانبی به همراه داشته باشد که بر اساس آن استفاده از خمیردندان برای جوش توصیه نمی‌شود.

محصولاتی که به‌طور خاص برای جوش و پوست صورت طراحی‌ شده‌اند ایمن‌ترند و استفاده از آنها برایتان گران تمام نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است به‌جای رفع جوش صورت با خمیردندان، از محصولات مناسب مثل روغن درخت چای، گوگرد یا چای سبز استفاده کنید.

سخن پایانی

شما برای از‌بین‌بردن جوش چه روش‌هایی را می‌شناسید؟ آیا تابه‌حال از درمان‌ خانگی برای رفع جوش استفاده کرده‌اید؟ لطفا در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات و تجاربتان را برایمان بنویسید.

اگر این مقاله برایتان مفید بود، حتما آن را برای دوستانتان ارسال کنید تا از تأثیر خمیردندان بر جوش صورت آگاه شوند.