ارضا شدن مرد در رابطه جنسی؛ هرآنچه باید بدانید

مردها ظرفیت فوق‌العاده زیادی برای لذت‌بردن از رابطه جنسی دارند اما از آنجا که آموزش‌ها هیچ‌وقت در این زمینه کامل نبوده و بسته‌بودن «چشم‌و‌گوش» ارزش تلقی می‌شده است، خود مردان هم آشنایی چندانی با عمق نیازهای جنسی‌شان ندارند، چه رسد به همسرانشان؛ اما یک‌جایی این دورِ نگفتن و ندانستن باید متوقف شود. باید کسی از مهم‌ترین نیاز روحی و جسمی مردان حرف بزند. در این مقاله، با دیدی کاملا علمی از ارضا شدن مرد گفته‌ایم: هرآنچه زوج‌ها باید بدانند.

فیزیولوژی برانگیختگی و ارگاسم مردان در یک نگاه

ارضا شدن مرد سیستم پیچیده‌ای است که بخش‌های مختلف مغز و بدن را درگیر می‌کند. غده هیپوفیز در مغز، مدیریت سطح هورمون تستوسترون را به‌عهده دارد یعنی دستور تولید این هورمون را به بیضه‌ها ارسال می‌کند. اما تستوسترون چیست و چه فایده‌ای دارد؟

  • این هورمون زمینه‌ساز انگیزه و میل جنسی در مردان است؛
  • ارگاسم در مردان را رقم می‌زند؛
  • تولید اسپرم در بیضه را تقویت می‌کند.

سطح پایین تستوسترون، انرژی و خلق‌و‌خوی مرد را به‌هم می‌زند، طوری‌که شاید به محرک‌های جنسی و ذهنی کمتر پاسخ دهد.

مایع منی چیست؟

انزال مردانه از سلول‌های اسپرم و مایع منی تشکیل می‌شود. این مایع حاوی آنزیمی به نام فسفوریل کولین است و به باروری کمک می‌کند. همچنین فروکتوز موجود در آن انرژی اسپرم را تأمین می‌کند. میانگین مقدار مایع منی آزادشده در هر بار انزال، حدود یک قاشق چای‌خوری است.

چهار مرحله ارضا شدن مرد در رابطه جنسی

انزال فقط یکی از مراحل ارضا شدن مرد در رابطه جنسی است. این اتفاق از چهار مرحله تشکیل می‌شود که مدت و شدت آنها می‌تواند متفاوت باشد.

  • برانگیختگی؛
  • پلاتو یا تداوم تحریک؛
  • ارگاسم؛
  • فروکش یا افول آلت.

۱. مرحله برانگیختگی (نعوظ)

در طول مرحله برانگیختگی، مغز با آزادسازی استیل کولین، اکسید نیتریک را به شریان‌های آلت تناسلی هدایت می‌کند. سپس رگ‌های این اندام منبسط و به‌سرعت پر از خون می‌شوند و نعوظ اتفاق می‌افتد. در این مرحله، علائم دیگری مثل تغییر سرعت نفس‌کشیدن، تشدید تنش عضلانی و نزدیک‌شدن کیسه‌های بیضه به بدن هم اتفاق می‌افتند.

۲. مرحله پلاتو، قبل از ارضا شدن مرد

این فاز درست قبل از نقطه اوج لذت جنسی ارگاسم مرد اتفاق می‌افتد و معمولا بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول می‌کشد. در طول این مرحله:

  • ضربان قلب بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ ضربه در دقیقه افزایش می‌یابد؛
  • فشار خون و دمای بدن بالا می‌رود؛
  • تکان‌های لگن غیرارادی می‌شوند؛
  • شدت و سرعت تکان‌های لگن بیشتر می‌شود؛
  • مقداری مایع منی از مجرای ادرار نشت می‌کند.

نشت مایع معنی در این مرحله مرتبط با تغییر PH مجرای ادرار است. بدن مقداری از این مایع را خارج می‌کند تا اسپرم شانس بیشتری برای زنده‌ماندن داشته باشد.

۳. مرحله ارگاسم (ارضا شدن مرد)

مرحله ارگاسم در مردان دو بخش دارد: انتشار و انزال.

  • در طول انتشار، اسپرم به‌سمت مجرای ادرار نزدیک به نوک آلت تناسلی حرکت می‌کند. کار که به اینجا رسید، انزال اجتناب‌ناپذیر است.
  • در طول انزال، انقباضات شدید ماهیچه آلت تناسلی و عضلات کف لگن به خروج مایع منی از بدن مرد کمک می‌کند.

اما این حجم از احساسات از کجا می‌آیند؟ در طول ارگاسم، مرکز پاداش مغز فعال می‌شود و واکنش‌های عاطفی شدید فرد را رقم می‌زند. جالب است بدانید آن بخش از مغز که وظیفه خودکنترلی و قضاوت را به‌عهده دارد، در طول این مرحله کاملا مهار می‌شود.

۴. مرحله فروکش آلت بعد از ارضا شدن مرد

در آخر، مرحله بعد از ارگاسم مرد فرا می‌رسد. در این مرحله، آلت تناسلی کم‌کم از حالت نعوظ خارج می‌شود و معمولا با احساس آرامش یا حتی خواب‌آلودگی همراه است. دوره نسوز بعد از بهبودی ارگاسم اتفاق می‌افتد و زمانی است که ارضا شدن به‌لحاظ جسمی دیگر برای مرد ممکن نباشد، حتی با تحریک مجدد.

ارگاسم‌های پیاپی در مردان (ارگاسم چندگانه یا مولتی‌ارگاسم)

ارگاسم چندگانه به‌معنای چند بار ارضا شدن مرد در طول چند دقیقه یا چند ثانیه است. البته این ارضاشدن می‌تواند با انزال همراه باشد یا نباشد. تحقیقات نشان داده‌اند که حدود ۱۰ درصد از مردان ۲۰ساله و کمتر از ۷ درصد از مردان بالای ۳۰ سال این مدل ارگاسم را تجربه می‌کنند که در مقایسه با زنان رقم قابل‌توجهی نیست.

اگر ارگاسم چندگانه متراکم باشد، ۲ تا ۴ ارگاسم در عرض چند ثانیه تا ۲ دقیقه اتفاق می‌افتد. اما اگر پراکنده باشد، دوره نسوز کمی طولانی‌تر می‌شود و ارگاسم‌های متعدد در عرض چند دقیقه رخ می‌دهند. اما چه می‌شود که مردان در این بازه زمانی کوتاه چندین بار ارضا می‌شوند؟ عوامل مختلفی می‌توانند دخیل باشند، مثلا:

  • استفاده از داروهای روان‌گردان؛
  • اعتیاد جنسی و داشتن شرکای جنسی متعدد؛
  • استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی.

اختلالات ارگاسم در مردان

اختلالات ارگاسم در مردان با اختلالات انزال تفاوت دارند. کسی با اختلالات انزال دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که به‌رغم ارگاسم، خروج مایع منی از آلت تناسلی او با مشکل مواجه شود، مثلا:

  • انزال زودرس یا زودانزالی: زمانی که انزال سریع‌تر از آنچه فرد می‌خواهد اتفاق می‌افتد؛
  • انزال رتروگراد یا معکوس: زمانی که مایع منی حین انزال به‌سمت مثانه حرکت می‌کند؛
  • عدم انزال که مایع معنی از بدن خارج نمی‌شود.

اما اختلالات ارگاسم مستقیما روی ارضانشدن یا دیر ارضاشدن فرد تأثیر می‌گذارند.

منظور از ارگاسم خشک در مردان چیست؟

ارگاسم خشک یعنی موقع انزال حجم زیادی از مایع منی از بدن مرد دفع نمی‌شود و به آن انزال ارگاسمیک هم می‌گویند. احتمال این عارضه در این شرایط بیشتر است:

  • بعد از جراحی مثانه یا پروستات؛
  • با کاهش سطح تستوسترون بدن؛
  • انسداد مجرای اسپرم؛
  • فشار خون بالا؛
  • بزرگ شدن پروستات.

برای درمان این عارضه ابتدا باید دید علت چیست؛ سپس به‌سراغ روان‌درمانی یا دارودرمانی رفت. البته عده‌ای مشکلی با این مسئله ندارند (بر لذت جنسی آنها تأثیر نمی‌گذارد) و درپی درمان هم نیستند.

منظور از آنورگاسمی در مردان چیست؟

آنورگاسمی وضعیتی است که در آن ارضا شدن مرد غیرممکن است. مهم‌ترین دلایل این عارضه که هزاران نگرانی جسمی و روحی به‌همراه دارد، عبارت‌اند از:

  • استرس؛
  • تروما؛
  • افسردگی؛
  • اضطراب؛
  • دیابت؛
  • فشار خون بالا؛
  • تستوسترون پایین؛
  • پروستاتکتومی (جراحی پروستات)؛
  • داروهایی مثل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs).

برای درمان آنورگاسمی هم باید اول دید علت عدم ارگاسم مرد چیست. شاید مشکل فرد مبتلا با تغییر داروها یا تستوسترون‌تراپی حل شود؛ شاید هم نیاز به جلسات روان‌درمانی باشد. البته یک گزینه دیگر مصرف داروی کابرگولین (Dostinex) است که سطح هورمون پرولاکتین را پایین می‌آورد. با این‌ کار، سطح هورمون میل جنسی و فعالیت مرکز پاداش مغز کاهش می‌یابد.پیش از مصرف هرگونه دارو، ابتدا با پزشک مشورت کنید. شاید داروی مدنظر شما همان دارویی نباشد که برای مشکل شما مناسب است و به‌جای درمان، دچار مشکل بیشتری شوید.

چطور به ارضا شدن مرد کمک کنیم؟

ارضا شدن

۱. مشتاق به‌نظر برسید

اضطراب هیچ اشکالی ندارد، اما باید تا جایی که می‌توانید پرشور باشید. به‌عنوان یک زن اصلا عجیب نیست که در اولین تجربه رابطه جنسی احساس شرم یا ترس از رابطه دست‌به‌گریبان شما شود. اما این اضطراب شیرین نباید از شور و اشتیاق شما کم کند. هیجانی که در حرکات شما نهفته است، مرد را سر ذوق می‌آورد و تحریک می‌کند. همین‌که همسرتان را محکم در آغوش بگیرید، با فشار دست‌تان او را هدایت کنید و با آهنگ صدا یا کلامتان او را تأیید کنید، به‌خوبی گویای اشتیاق‌تان است.

۲. به حساس‌ترین نقطه بدن مرد توجه کنید

آلت تناسلی حساس‌ترین نقطه بدن هر مرد است و برای رساندن مردان به اوج لذت جنسی، باید به آن توجه کنید. از لمس و حرکت‌های آرام شروع کرده و به تأثیر حرکات دست‌تان روی همسرتان دقت کنید. معمولا بیشترین میزان تحریک عصبی مربوط به بالای آلت است و لمس این قسمت برای او لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

۳. خودش چه می‌خواهد؟ علاقه جنسی خاصی دارد یا نه؟

کمی که بیشتر به رفتارهای ارضا شدن مرد دقت کنید، می‌فهمید وقتی حرکات موردعلاقه‌اش را انجام دهید، سریع‌تر به ارگاسم می‌رسد و بیشتر لذت می‌برد. پس برای کمک به ارگاسم مرد، فتیش‌ها و پیچیدگی‌های او را بشناسید و آنها را در طول رابطه جنسی اجرا کنید.

۴٫ عجله نکنید؛ مردان هم پیش‌نوازی دوست دارند

وقتی آرام‌آرام پیش می‌روید، نه‌تنها همسرتان از پیش‌نوازی لذت می‌برد، بلکه انتظار رسیدن به قسمت‌های حساس، هر لحظه او را برانگیخته‌تر می‌کند. این انتظار باعث می‌شود با خودش فکر کند «یعنی حالا چه برنامه‌ای برایم دارد؟» تعجب، تخیل و تفکر ذهن مردان را متحیر می‌کند و هر کاری را که با او انجام می‌دهید، برایش لذت‌بخش‌تر می‌شود.

۵. تکنیک‌های رابطه جنسی را یاد بگیرید

زمانی می‌توانید به ارضا شدن مردتان کمک کنید که دقیقا بدانید چکار می‌کنید. پوزیشن‌های مختلف را امتحان کنید و با صحبت‌کردن وسط رابطه، ماساژ ناحیه پروستات (در صورت تمایل خودش!) و برقراری ارتباط چشمی، چاشنی بیشتری به رابطه اضافه کنید. فراموش نکنید که گاهی مردها به‌رغم تمایل ذاتی به کنترلگری، دوست دارند در اتاق خواب، کنترل اوضاع را به شما بسپارند.

۶. برای کمک به ارضا شدن مرد، غافلگیرش کنید

اغواکردن مرد وقتی که انتظارش را ندارد، یکی از ترفندهای فوق‌العاده کارساز است. مثلا اگر همین الان یک جلسه کاری را تمام کرده یا قصد دارد برای یک ملاقات کاری بیرون برود، همان‌جا مچش را بگیرید!

۷. قبل از شروع رابطه فضای امنی بسازید

با همسر خود در مورد فضای جنسی‌ای که برای هر دوی شما خوشایند باشد، صحبت کنید. از میزان نوری که دوست دارید گرفته تا شمع‌های معطر یا استفاده از روغن‌ها؛ همه را باهم انتخاب کنید و فضای جذابی بسازید که هر دو در آن خوشحال باشید و احساس امنیت و آرامش کنید.

۸. زمان را فراموش کنید

مادامی که استرس زمان را داشته باشید و مدام نگاهتان به ساعت باشد، هم لذت کمتری از رابطه می‌برید و هم دیرتر به نقطه اوج می‌رسید. پس، از تک‌تک ثانیه‌های این چند دقیقه لذت ببرید و روی صمیمیتی که جریان دارد، تمرکز کنید.

۹. ایده‌های خوبی برای بازی جنسی پیدا کنید

می‌خواهید استرس و اضطراب رابطه جنسی را از بین ببرید؟ فضایی بسازید که در آن شما و همسرتان بتوانید بخندید، بازی کنید و از پوسته جدیت خارج شوید. هدف این است که هر دو تمرکزتان را از نقطه اوج ماجرا بردارید و لذت مسیر را لمس کنید. در ضمن، انتظاری که در طول بازی تحمل می‌کنید، عطش هر دو را بیشتر و ارگاسم را دل‌پذیرتر می‌کند.

پاسخ به پرسش‌های رایج

– معمولا چقدر طول می‌کشد تا مرد به ارگاسم برسد؟

این اتفاق برای برخی ۲ دقیقه و برای برخی دیگر حتی نیم‌ ساعت طول می‌کشد. مدت‌زمان متوسط رسیدن به ارگاسم در مردان بین ۵ تا ۷ دقیقه است.

– چه مشکلاتی مانع از به‌اوج‌رسیدن مرد در رابطه جنسی می‌شود؟

مشکلات ریشه‌دار در رابطه، استرس و آسیب‌های جنسی از مهم‌ترین دلایل روانی دیرانزالی است. بیماری‌های مربوط به سلامت روان و مصرف برخی از داروها هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

– آیا مردان هم می‌توانند نقش ارضاشدن بازی کنند؟

فقط خانم‌ها نیستند که می‌توانند نقش بازی کنند! مردان هم گاهی به دلایل مختلف مثل عادت به خودارضایی یا دردناک‌بودن رابطه به‌دلیل مشکلات جسمی سعی می‌کنند ادای ارضاشدن را دربیاورند: مسئله‌ای که باید هرچه سریع‌تر در مورد آن صحبت کرد و راه چاره پیدا کرد.

– آیا مردان می‌توانند پشت‌سر‌هم ارضا شوند؟

بعد از یک بار ارضا شدن، تمایل مرد به ارگاسم مجدد کم می‌شود و او در مدت‌زمان کوتاهی علاقه خود به رابطه را از دست می‌دهد اما ارگاسم چندگانه در مردان هم اتفاق می‌افتد و علت آن می‌تواند مصرف داروهای روان‌گردان یا داشتن شرکای جنسی متعدد باشد.

– نشانه‌های دیرانزالی مردان چیست؟

وقتی رسیدن به ارگاسم بیش از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد یا به‌دلایلی مثل خستگی یا رفع نعوظ اصلا اتفاق نمی‌افتد، می‌توان گفت فرد دچار دیرانزالی یا انزال دیررس است.

حرف آخر

به‌عنوان یک زن، به‌نظر شما ارضا شدن همسرتان چقدر روی روحیه و انگیزه او برای ادامه زندگی تأثیر می‌گذارد؟ یا به‌عنوان یک مرد احساس می‌کنید این مسئله کدام جنبه‌های زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ شاید تجربه‌های گذشته شما گره از مشکلات امروز خواننده‌های این مقاله باز کند. منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.


بیشتر بخوانید:

داب رفتار در باشگاه ورزشی ؛ این ۱۲ نکته‌ را رعایت کنید