ارز شیبا چیست؟ تمام آن چیزهایی که باید بدانید!

اگر درباره دنیای رمزارزها کنجکاو باشید، حتما دوست دارید با جدیدترین کوین‌ها یا همان ارزهای دنیای مجازی آشنا شوید. ارزهای دیجیتالی دیگر فقط محدود به بیت‌کوینِ معروف نیستند. حالا پای نام‌ها و عناوین تازه هم به بازار پرنوسان این ارزها باز شده و کاربران فعال می‌توانند حق انتخاب بیشتری برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مختلف رمزارزی خود داشته باشند. ارز شیبا هم رمزارزی است که نوپا و جوان در جاده رمزارزها به مسیرش ادامه می‌دهد. این رمزارز تازه‌وارد هم‌ردیف ارزهای جوان دیگری مانند دوج کوین است. در این مقاله، شما را با این ارز، بیشتر آشنا می‌کنیم.

ارز شیبا چیست؟

ارز شیبا اینو (Shiba Inu) چیست و چه جایگاهی در دنیای رمزارزها دارد؟ ارز شیبا یا توکن شیبا رمزارز غیرمتمرکزی است که در اوت ۲۰۲۰ (حوالی ۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریور) متولد شد. سازنده شیبا هم مانند بیت‌کوین ناشناس است و گفته می‌شود شخصی به‌‌نام ریوشی (Ryoshi) آن را خلق کرده است.

شاید بدانید شیبا اینو نژادی از سگ‌های ژاپنی است و نمادونشانه این ارز، هم هست. این ارز با ادعای کنارزدن دوج‌کوین به میدان آمده و حتی به آن قاتل دوج‌کوین (doge-coin killer) نیز می‌گویند. شیبا با نماد بامزه‌اش که سگی پشمالوست، پله‌های ترقیِ نردبان رمزارزها را طی می‌کند و باید دید سرنوشتش در روزها و ماه‌های آینده چه خواهد شد.

تاریخچه و شروع کار شیبا اینو

همان‌طور که گفته شد، ارز شیبا در حوالی اوت ۲۰۲۰ وارد دنیای رمزارزها شد. هدف آن از همان ابتدا رقابت با دوج‌کوینی بود که خودش هم ناباورانه به رشدوترقی رسیده است. شیبا مانند بسیاری از رمزارزهای دیگر در بستر شبکه غیرمتمرکز اتریوم فعالیت می‌کند. این ارز مانند بیت‌کوین نیست که بلاک‌چینی مخصوص خود داشته باشد و بستر فعالیتش شبکه اتریوم است.

ارز شیبا چطور کار می‌کند؟

اتریوم شبکه‌ای بدون نظارت هسته‌ای و مرکزی است؛ یعنی ساختاری غیرمتمرکز دارد و به کاربران اجازه می‌دهد فعالیت‌های مختلفشان را در آن آزادانه و بدون نظارت دولت‌ها و سازمان‌های مشخص پیش ببرند. شیبا اینو هم روی شبکه اتریوم قابل‌دسترسی است. شیبا اینو در بستر اتریوم فعالیت می‌کند و بلاک‌چین یا همان شبکه‌ای غیرمتمرکز مخصوص به خود ندارد، برای همین هم هست که شیبا نوعی کوین (coin) به‌شمار نمی‌رود و در واقع، توکن (token) است.

ارز شیبا کار خود را با حدود ۱کوادریلیون شروع کرد. البته شاید ندانید کوادریلیون چیست. این واحد چیزی شبیه میلیون و میلیارد است که معادل ۱۰ به‌توان ۱۵خوانده می‌شود؛ پس تعداد شیباهای اولیه در بازار رمزارزها ۱کوادریلیون بوده است. ریوشی، یعنی خالق ارز شیبا در ابتدای کار، نیمی از توکن‌ها را در اتریوم قابل‌دسترسی کرد و نیمی دیگر را که ارزشی در حدود ۱میلیارد دلار داشت در اختیار ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یعنی خالق اتریوم قرار داد. بعدها، بوترین هم این مقدار ارز شیبا را برای کمک به کنترل کووید ۱۹ به هندی‌ها تقدیم کرد.

ارز شیبا و ایلان ماسک

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد رمزارزها توجه اجتماعات تخصصی و افراد مشهور و بانفوذ دنیای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری به آنهاست. منظور از اجتماعات تخصصی چیست؟ منظور افرادی متخصص در حوزه‌های مختلف مانند برنامه‌نویسی یا کارآفرینی است که به‌طور جمعی و یک‌دست از ارزهایی طرفداری می‌کنند و روی جلب‌نظر و اعتماد افکار عمومی و آدم‌های مختلف به آنها اثرات مثبت می‌گذارند.

از آدم‌های معروفی که اظهارنظرهایش روی دنیای رمزارزها بسیار اثرگذار است هم می‌توان به ایلان ماسک (Elon Musk) اشاره کرد. حتما می‌دانید او صاحب شرکت بزرگ خودروسازی تسلاموتورز (Tesla) است و در دنیای کارآفرینی و تجارت پرنفوذ و مهم. نظرات ماسک درباره ارز شیبا به رشد سریع این توکن یا رمزارز دیجیتالی کمک شایانی کرده است. او چه گفته است؟ توییت ایلان ماسک درباره سگ خود از نژاد شیبا اینو بوده و او در صفحه توییترش نوشته است:

همین توییت به‌ظاهر ساده عاملی برای رشد ۲۵درصدی ارز شیبا در طی چند ساعت، پس از انتشار توییت ماسک بوده است. گویی که این توییتِ ماسک پیامی غیرمستقیم درباره جلب نظر و ارادتش به ارز شیبا بوده است. جالب نیست؟

ارزش فعلی ارز شیبا و پیش‌بینی آینده

در حال حاضر، یعنی در تاریخ حوالی ژوئیه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)، ارزش هر توکن شیبا اینو تقریبا ۰٫۰۰۰۰۰۶ دلار است. این رقم چیزی معادل ۰٫۱ تومان برآورد می‌شود. پیش‌بینی‌ها می‌گویند که اگر رشد شیبا اینو در هر ماه، حوالی ۲۰درصد باشد، در سال‌های آینده یعنی درحدود سال ۲۰۲۵ می‌تواند به ۱دلار برسد. یکی از راهبردهای ارزش و قیمتی که برای ارز شیبا در نظر گرفته شده این است: قیمت کمتر توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند و در رشد محبوبیت و استقبال از ارز دیجیتالی نقش مهمی دارد.

مزایا و معایب ارز شیبا چیست؟

هر رمزارزی معایب و مزایایی دارد که برای شناخت بهتر باید به آنها توجه کنید. اجازه بدهید مزایا و معایب ارز شیبا را برایتان بگوییم:

مزایا

  • نوسانات زیاد ارز شیبا به کسانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت‌اند کمک می‌کند از این بازار سودهای خوبی به‌ دست بیاورند. به‌طور کلی هم بهتر است که روی ارزهایی مانند دوج‌کوین و شیبا برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت حساب نکنید.
  • قیمت این رمزارز اندک است و برای همین، به کسانی که توانایی خرید ارزهای معروفی مانند بیت‌کوین را ندارند هم امکان ورود به بازار رمزارزها را می‌دهد. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش شیبا در سال‌های آینده بیشتر می‌شود.
  • این توکن قابلیت همه‌گیرشدن در دنیا را دارد؛ یعنی کارکردن با آن ساده و آسان است و می‌تواند در بستر شبکه غیرمتمرکزی که فعالیت می‌کند ارتباطات مالی مختلفی را از نقاط گوناگون دنیا به هم پیوند بدهد. وجود ارزی جهانی که زیر نظر دولت‌ها و ملت‌ها و قواعد زمان‌بر و سخت‌گیرانه فعالیت نمی‌کند، ارتباطات مالی و پولی در دنیا را به‌شدت آسان و جذاب می‌کند. حجم ثابت و بی‌نوسان معاملاتی که تاکنون با شیبا انجام شده، نشان می‌دهد گزینه خوبی برای جهانی‌شدن است.

معایب

  • ارز شیبا در بستر شبکه غیرمتمرکزی مخصوص به خودش فعالیت نمی‌کند. همین باعث می‌شود در چشم‌اندازهای محتمل رقابت در آینده در مقایسه با رمزارزهای دیگر کم بیاورد و نتواند باقدرت با آنها رقابت کند. نداشتن زیرساخت‌های فنی قوی از ضعف‌های ارز شیباست.
  • نام این رمزارز به آن توانایی تولید محتوای گسترده را در سطح فضای مجازی نمی‌دهد. چرا؟ چون همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، شیبا اینو نژادی از سگ‌های ژاپنی است و با جست‌وجوی شیبا اینو محتوای بسیاری درباره این سگ‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این یعنی کمی میان کاربران و اطلاعات موردنیازشان درباره توکن شیبا اینو فاصله می‌افتد و چنین چیزی مطلوب نیست.

سرمایه‌گذاری؛ ارز شیبا بخریم یا نه؟

برای ورود به زمینه‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی، باید چشمانی باز و اطلاعاتی کامل داشته باشید. اگر بی گدار به آب بزنید، به‌طور قطع شکست خواهید خورد. قیمت‌ رمزارزها تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است و نوسان زیادی دارد؛ گاهی در اوج‌اند و گاهی در فرود.

باید سبد سرمایه‌گذاری‌تان تاب‌وتوان نوسانات قیمت این ارزهای تازه‌وارد به دنیای اقتصاد و سرمایه‌گذاری را داشته باشد. پیش‌بینی‌ها می‌گویند روند رشد ارز شیبا خوب و مطلوب خواهد بود؛ اما بازهم نباید ریسک کنید و تمام سبد سرمایه‌گذاری‌تان را معطوف به خرید یک کوین یا توکن خاص مانند شیبا اینو کنید. همیشه پورتفولیو یا سبدی متنوع بچینید که از هر زمینه مالی در آن ردپایی دیده می‌شود.

یادتان نرود باید به‌اندازه مبلغی در دنیای رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید که توانایی ازدست‌دادنش را دارید؛ یعنی بدانید نوسانات این بازار بسیار زیاد است و امکان دارد با اُفتی ناگهانی، هرآنچه خریده‌اید از دست بدهید. قدرت ریسکتان را قبل از خرید و سرمایه‌گذاری بدانید.

از کجا ارز شیبا بخریم؟

برای خرید ارز شیبا ۲ راه دارید: یا به صرافی‌های داخلی مراجعه کنید که این ارز را می‌فروشند یا از صرافی‌های خارجی کمک بگیرید. صرافی‌های داخلی به شما امکان می‌دهند خیلی ساده و آسان اقدام به خرید ارز دیجیتالی شیبا کنید. برای استفاده از صرافی‌های خارجی هم باید در آنها حساب کاربری داشته باشید و گاهی نیاز به برنامه‌های فیلترشکن دارید، چون به کاربران ایرانی اجازه استفاده از خدمات داده نمی‌شود.

بعد از خرید ارز شیبا باید آن را در کیف‌پول‌های دیجیتالی سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری‌تان نگهداری کنید. کیف پول‌های الکترونیکی فضا و امکانی برای ذخیره رمزارزها هستند. اگر قصد خرید ارز شیبا از صرافی‌هایی مانند بایننس دارید، دقت کنید که ابتدا باید تتر (Tether)، که یک ارز دیجیتالی دیگر است، خریداری و بعد با تترهایتان اقدام به خرید این ارز کنید.

صرافی‌های مهم دنیا مانند:

  • هووبی گلوبال (Huobi Global)؛
  • اف. تی. ایکس (FTX)؛
  • بایننس (Binance)؛
  • اُک‌اِکس (OKEx)؛
  • و… .

از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند؛ پس برای خرید می‌توانید مراجعه به این صرافی‌ها را در ذهن داشته باشید.

ارز شیبا در صرافی ایرانی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، صرافی‌هایی ایرانی وجود دارند که امکان خرید رمزارزها در آنها هست. رمزارز شیبا هم در صرافی‌هایی از جمله اوکی-اکس (ok-ex) موجود است. با جست‌وجویی ساده در سطح اینترنت می‌توانید صرافی‌های ایرانی برای خرید ارز شیبا را شناسایی کنید. فقط در انتخاب آنها به امنیتشان، میزان کاربران فعال در آنها و مجوزهای لازم برای ارائه خدمات در این حوزه دقت داشته باشید.

حرف آخر

ارز شیبا و تمام رمزارزها و توکن‌هایی که به بازار و دنیای رمزارزها اضافه می‌شوند گامی در راستای توسعه فناوری‌های تازه برمی‌دارند. شبکه‌های غیرمتمرکز و ارزهای مجازی فناوری‌های نوینی‌اند که می‌توانند آینده بسیاری از روابط مالی، سیاسی و اجتماعی را در سطح بین‌المللی تغییر بدهند.

بنابراین، اگر کنجکاو به کشف سرزمین‌های تازه سرمایه‌گذاری هستید یا دوست دارید که از دنیا عقب نمانید و همیشه فناوری‌های تازه و مناسبات جدید روابط مختلف را درک کنید، به‌دنبال اخبار رمزارزها باشید و درباره اعضای تازه‌واردش مانند ارز شیبا اطلاعات کسب کنید. می‌خواهید شیبا اینو بخرید؟


بیشتر بخوانید:

تکنیک های جذب و نگهداری مشتری