آموزش پخت قیمه نثار

امروز می‌خوام در zooziland طرز تهیه یکی از انواع قیمه‌های خوشمزه یعنی قیمه نثار رو بهتون یاد بدم. همون طور که می‌دونین قیمه‌ها انواع مختلف دارند اما ماده اصلی اون‌ها گوشت و رب گوجه‌فرنگی هست.

اما در شهرهای مختلف قیمه‌ها یه ذره متفاوت‌ترند و از نظر طرز پخت و آماده شدن یک کمی با هم تفاوت دارند.فکر کنم خانوم ها همگی با قیمه سیب‌زمینی آشنا هستین و در نذری‌ها و پخت این قیمه رو درست می‌کنین.

قیمه رو همه دوس دارند و یکی از غذاهای سنتی ما در کشور عزیزمان ایران هستش. همان‌طور که گفتیم در شهرهای مختلف با توجه به ذائقه مردم اون شهر قیمه رو درست می‌کنند. اما در اینجا می‌خوام طرز تهیه قیمه نثار رو برای ناهار به شما یاد بدم که مخصوص شهر زیبا و دوست‌داشتنی قزوینه و مطمئن هستم اگر یک‌بار درست کنین مشتری همیشگی آن خواهید شد.

برای قیمه نثار خوشمزه و مجلسی قزوین باید موادی ازجمله گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک داشته باشید و این مواد به‌صورت تزئینی می‌تونین روی برنج هم بریزید و برنجتونو دیزاین کنید.

حالا می‌رسیم سر اصل مطلب و اون چیزی نیست جز طرز تهیه خورشت قیمه نثار خوشمزه.

مواد لازم برای ۶ نفر در قیمه نثار:

گوشت راسته گوسفندی ۳۰ تکه خورشتی یا ۵۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی۱ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد متوسط
برنج۶ پیمانه
خلال بادام۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته۱ قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال یا نارنج ۱ قاشق غذاخوری
زرشک۲ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران آب کردهیک قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
هل، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و نمکبه میزان کافی
روغن یا کرهبه میزان کافی

دستور پخت خورشت قیمه نثار:

  • ابتدا پیازها رو نگینی کنید. وقتی پیازها کاملاً خرد و یکدست شد درون قابلمه‌ای که روی گاز گذاشتین و زیرش روشنه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن کامل روغن پیازهای نگینی برای قیمه نثار رو بریزین داخلش و دائماً هم بزنید تا پیازها نسوزه و کاملاً طلایی بشه.
  • در مرحله بعدی تکه گوشت‌های خردشده را در قابلمه بریزید و اندکی تفت بدین تا بوی زهم گوشت از بین بره و کمی رنگش عوض شه.
  • رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنین و کاملاً با گوشت‌ها برای قیمه نثار تفت بدین. بزارین رنگ رب گوجه عوض بشه و از رنگ قرمزی در بیاد.
  • حالا در این مرحله به گوشت‌های تفت‌داده شده ادویه‌جات را اضافه می‌کنیم که شامل دارچین و فلفل و زردچوبه میشه. البته کمی هل هم اضافه کنید و آب جوش به‌اندازه نصف قابلمه و به‌طوری‌که روی گوشت‌ها رو بپوشونه اضافه می‌کنیم و بعد از قل زدن درشو می‌بندیم. باید بزاریم آهسته و با شعله کم گوشت ها پخته بشه.
قیمه نثار
غدا های خوشمزه

خوب آشپزها حالا نوبت می‌رسه به خلال‌های قیمه نثار:

  • خلال پسته‌ای که از قبل کمی خیس شده و آب آن گرفته‌شده با خلال بادام که به همین صورت خیس و آبش گرفته‌شده در یک ماهی‌تابه با زرشک تفت بدین و به‌جای روغن کره داخل ماهی‌تابه بریزید.
  • خلال پوست پرتقال یا نارنجی که دارین داخل یک ظرف آب بجوشونین و از صافی بگذرونینش. دو بار این کار رو انجام بدید که تلخی نارنج از بین بره. خلال پوست نارنج یا پرتقال رو داخل ماهی‌تابه باهم تفت بدید و بریزین درون خورشتی که داره آماده میشه. البته یه ذره از این مواد رو برای تزئین برنج کنار بزارید که بعداً بهش نیاز داریم.
  • حالا می‌ریم سر برنج درست کردن که فکر می‌کنم همتون بلدین. من به شما پیشنهاد می‌کنم برنج رو کته درست کنید و کمی گلاب داخل اون بریزید.

خورشتتان که درست شد و آماده خوردن شد کمی نمک و زعفران درونش بریزید که هم طعم خورشت عالی بشه هم‌رنگش.


بیشتر بخوانید:

فوت وفن پخت یک ماهیچه ی خوش طعم